De biografie is één van de belangrijkste producten die je als act moet hebben omdat het hebben ervan iets zegt over hoe serieus je jezelf als artiest neemt. Het dient als visitekaartje naar de buitenwereld en laat zien wie je bent en wat je doet. Je biografie kan bepalen of een programmeur je boekt of niet, of een journalist over je schrijft of niet en of het publiek warm loopt voor jouw act of niet.
Bij het schrijven van een biografie moet je bedenken dat de biografie een goed beeld moet geven van waar de act (voor) staat en wat men ervan kan verwachten. Wanneer een programmeur of boeker te lang elders moet zoeken naar informatie, zullen ze vrij snel voor een andere band kiezen. Zorg dat de biografie volledig maar beknopt is: het uitvoerig beschrijven van alle zijprojecten of wisselingen in de bandsamenstelling is meestal niet relevant, dus niet nodig. Houd de tekst leesbaar en duidelijk door niet te lange zinnen te maken. Maak eerst een perfecte basis-biografie en gebruik die voor de versies die je mailt, uitreikt, op je site plaatst, via je social media deelt etc. De informatie moet overal hetzelfde zijn, maar de presentatievorm kan uiteraard verschillen.
Overwegingen bij het maken van een professionele biografie
Foutloos geschreven, want een eerste indruk kun je maar één keer maken. De biografie moet een kort en bondig verhaal zijn over de band/act (niet meer dan één A4!). Probeer de juiste toon aan te slaan die past bij jouw ontwikkelingsstadium (lees: status) en jouw publiek. Schrijf wervend, maar probeer niet te overdrijven. De lezer bepaalt graag zelf of jullie de beste act van Nederland zijn.
Zorg ervoor dat de biografie altijd up-to-date is qua feiten en data, dus pas ’m doorlopend aan. De biografie verwerk je in je website en social media, maar heb je ook beschikbaar als los document om te versturen (b.v. met een fysieke release) of als word-bestand te mailen. Voor de pers kan het handig zijn om een korte inleiding van ongeveer 6 à 7 regels te maken, die zo overgenomen kan worden en waaruit men direct begrijpt wie je bent, wat je speelt en wat deze band of act bijzonder maakt. Podia in Nederland communiceren meestal niet in het Engels. Lever daarom aan Nederlandse organisaties gewoon een Nederlandstalige biografie aan.
Afhankelijk van waar je optreedt, welke media over je schrijven en of je internationaal publiek hebt, is het uiteraard aan te raden om naast de Nederlandstalige ook een Engelstalige biografie te maken en op de website te plaatsen. Let in dat geval goed op fouten in de tekst en spelling want die maken een slechte indruk. Laat het vooraf controleren door een native speaker.
Het is goed als de biografie op een eigenzinnige wijze gepresenteerd wordt, zodat de ontvanger kan zien hoeveel aandacht er aan besteed is. Hierdoor spring je er extra uit. Je kunt dit o.a. doen door de huisstijl van je band, met een logo, te verwerken. Wees creatief!
Een biografie moet altijd de onderstaande zaken duidelijk maken:
De naam van de band of act met eventueel het logo, een promotiefoto en uitleg van de naam. Waar de band vandaan komt en hoelang deze al bestaat. Een omschrijving van de muziekstijl of het genre dat je speelt.
In welke hoek moet men de band/act plaatsen?
De inspiratiebronnen en invloeden van de band/act. Noem geen artiesten die totaal niet terug te horen zijn (bv. U2 bij een reggaeband). Kijk ook uit met jezelf op één lijn te plaatsen met een voorbeeld (bv. funky als James Brown, strak als Lars Ulrich, technisch als Primus etc.) want hierin kan de lezer nog weleens teleurgesteld worden.
Hoe het zit met eventuele live- en studio-ervaringen en/of ambities op dit terrein?
Referenties:
Waar heeft de band/act gespeeld? Welke bandwedstrijden gewonnen? Of korte quotes uit cd-recensies of uit een recensie van een optreden.
Wat men kan verwachten van jouw band/act:
Een energieke podium act, een intieme ervaring, wordt men betoverd door de band of kun je erop dansen? Gaat het publiek altijd helemaal los?
De bandsamenstelling:
Zet de muzikanten met hun instrument onder elkaar.
Discografie:
Uitgebrachte demo’s, albums, mixtape of verschenen op een verzamelaar of in een belangrijke playlist. Indien van toepassing met label.
Contactgegevens:
Contactpersoon, telefoonnummer en e-mailadres (Indien van toepassing de gegevens van je boekings/managementkantoor met website)
Media-kanalen:
Band website, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Spotify, Bandcamp, Soundcloud etc.
In je biografie hyperlink je dus al jouw (social)media, maar op al deze media-kanalen zelf heb je uiteraard ook iets van een (korte) biografie vermeld. B.v. Spotify profielen van onbekende artiesten met een ‘lege’ biografie zullen door de industrie niet snel serieus genomen worden. Op Instagram is hierbij het gebruik van een ‘link in bio creator’-tool zoals b.v. Linktr.ee of Linkin.bio onmisbaar.
Tips
Het kan handig zijn om de biografie nog een aantal keer door te lezen om te kijken of alle zinnen lekker lopen.
Laat ook anderen je biografie nog een paar keer doorlezen.
Bedenk ook dat een biografie twee doelen dient:
Een programmeur overtuigen van je ambitie (in combinatie met de muziek).
Het potentiële publiek informeren (bezoekers, kopers, lezers, luisteraars).
Vermijd clichés als
“wij zijn niet in een hokje te plaatsen”
of
“wij hebben een heel eigen geluid”
Het is juist de bedoeling dat de lezer een duidelijk en begrijpelijk beeld krijgt van wat je als band doet en door dit soort zinnen, krijgt iemand dat niet. Zorg ook voor een goede promotiefoto. Meer hierover kun je lezen in ons artikel De perfecte promotiefoto voor je band.