Interview: Mark Ritsema (Spasmodique) – 35-jarig jubileum met terugblik én nieuwe lp

spasmodiqueJanuari 1986. Winters waren nog winters; het is ijzig koud. Ik fiets op de Maasboulevard, op weg naar De Kwel. De Kwel is een poppodium aan het water, naast De Jazzbunker. Beide podia zijn inmiddels allang verdwenen. Enfin, in De Kwel speelt vanavond een Belgische band die ik erg tof vind: La Muerte. Voordat de Belgen beginnen is er nog een Rotterdams voorprogramma: Spasmodique. De Rotterdammers beginnen te spelen, zanger Mark Ritsema doet z’n mond open en ik ben – zoals onze zuiderburen zo mooi zeggen – ‘totaal van m’n melk’. 

Januari 2016. Ik zit bij Mark Ritsema aan tafel, in zijn woning in Rotterdam-Noord. ‘Ja, die avond in De Kwel. Daar tekenden we ons eerste platencontract.’ En de stoppen sloegen door, zeg ik. Stonden we ineens in een dark room. ‘Ook dat nog.’

All And More
Spasmodique bestaat 35 jaar. De Rotterdamse art rock band viert dit jubileum met een terugblik op het eigen verleden. Zo wordt op 27 maart de box All And More in Rotown gepresenteerd. Op dit overzicht (10 cd’s, 3 dvd’s) staan de 5 platen die Spasmodique maakte. Plus live-opnames, nooit uitgebrachte nummers, filmmuziek en oefenruimteprobeersels.

En een nieuwe, zesde plaat: Six, die ook los op vinyl te koop is. Op de nieuwe plaat dezelfde bezetting als in 1986: Mark Ritsema (zang/gitaar), Arjo Hijmans (gitaar), Martin Docters van Leeuwen (bas) en Reinier Rietveld (drums).

Ritsema: ‘De release van All And More is schoon schip maken met het verleden. En gelijk ook – met het nieuwe album – een stap vooruit. We wissen alles uit, zodat we weer alle kanten op kunnen. Dat gevoel heb ik heel sterk. Het terugluisteren van al die opnames was voor mij echt een bijzondere ervaring. Vroeger kon ik nooit objectief naar onze muziek luisteren. Nu voor het eerst wel. En ik moet zeggen: we hoeven ons nergens voor te schamen.

All And More is een initiatief van Frans Ruiter. Hij had als fan enorm veel materiaal verzameld, zelfs opnames waar wij het bestaan niet van wisten. Eigenlijk wilde hij onze muziek gewoon bundelen, zodat-ie het mooi in de kast kon zetten. Al snel sloot vormgever Jean-Paul van Mierlo zich aan.’

Chemie
‘Spasmodique is chemie tussen 4 individuen met een eigen smaak. Die chemie is ongelooflijk, en werkt nog steeds. Dat koester ik nu veel meer dan vroeger.

Arjo is heel erg van de blues, vooral typische gitaarhelden als Eric Clapton en Jeff Beck. Hij is helemaal vergroeid met z’n Fender gitaar. Reinier luistert veel naar echte rockbands als AC/DC. Hij is van ons de meest onderlegde muzikant, heeft van ons vieren ook het beste gehoor. Logisch dat hij een hele goeie geluidsman (onder andere van De Staat – JvdB) is geworden. Reinier is ook de producer van Six. De smaak van Martin is het meeste experimenteel, veel abstracter dan van Arjo en Reinier. Martin en ik luisterden begin jaren 80 allebei naar This Heat, Cabaret Voltaire en The Birthday Party. Maar Martin had daarnaast ook altijd platen waarvan ik dacht: wat is dát?’

Brown en Brel
‘Ik was als kind helemaal bezeten van Alice Cooper. De muziek vond ik geweldig, maar net zo belangrijk was het theatrale element. Dat hebben we bij Spasmodique ook altijd gehad. Net zoals Alice Cooper een rol was, zag je ook mijn alter ego op het toneel. Maar het was tegelijkertijd wel écht. Kijk naar James Brown: die liet zich elk concert een paar keer op z’n knieën vallen. Maar hij was wel zo slim om onder z’n broek kniebeschermers te dragen. Zoiets. James Brown en Jacques Brel vind ik trouwens de twee beste performers die ooit op het toneel hebben gestaan.’

Bacon
‘Vanaf het begin schreef ik alle teksten. Literatuur is voor mij altijd heel belangrijk geweest. Maar beeldende kunst inspireerde mij ook. Een schilder als Francis Bacon is voor mij een even grote invloed als Roxy Music of Louis-Ferdinand Céline.

Bacon portretteert mensen als roofdieren. Heel rauw, en enorm seksueel geladen. Zo’n schilderij kan bij mij echt heel veel losmaken. De woorden komen dan als het ware vanzelf. De laatste jaren zijn mijn teksten wel persoonlijker geworden. En er zit altijd iets van een verhaal in. Daar denk ik vooraf niet over na.’

Rotterdam
‘Iemand noemde onze muziek ooit grotestadsblues. Dat heb ik altijd een goede omschrijving gevonden. Duistere romantiek van de grote stad. Ik heb Rotterdam altijd prettig gevonden, een goede plek om te werken. Ver weg van de sfeer van ‘kijk ons eens lollig doen’.

Rotterdam moet wel uitkijken dat het allemaal niet te netjes wordt. Dat nieuwe Centraal Station is mooi, maar aan de achterkant gebeurt het; daar speelt het echte leven zich af. Eigenlijk heel vreemd wat er nu gebeurt. Rotterdammers hebben altijd een kritische – soms zelfs duistere – blik op hun eigen stad. Op alles eigenlijk. En nu lees je alleen maar juichverhalen: ‘We staan in de Lonely Planet!’ Dat is een soort hype die alleen maar kan kelderen. Ik hoop dat het niet te opgeblazen wordt. Rotterdam moet wel zichzelf blijven.’

Six
‘De nieuwe lp is een echte Spasmodique-plaat, heel erg geïnspireerd op ons oude werk. Maar wel gemaakt met het idee dat we daar overheen moesten. Wat dat betreft blijven we toch ambitieus. Aan de vorige plaat (From Villa Delirium, 2002 – JvdB) bleven we maar sleutelen. Dat is ook een beetje een buitenbeentje binnen ons oeuvre.

Nu ging het heel anders. We hebben Six in vijf dagen opgenomen. Daarna nog wat editen, en de plaat was klaar. We zijn er heel blij mee.’

Jeroen van de Beek

Eigenaar Only Words Copywriting, DJ Lato Uno, Vinylverzamelaar, Voormalig radiomaker, Historicus, Rotterdammer.

12764535_441568716037007_5693774482797964020_o

Ga Spasmodique live zien:
Op zaterdag 19 maart (15.00 uur) bij De Plaatboef
en tijdens de presentatie van All And More en Six op 27 maart in Rotown

De lp Six is los te koop bij je favoriete platenzaak.

Tourverslag: De In Alarm Euro Tour van MXRCXL

MXRCXL_tourdata_announcementNadat we in alle vroegte de gehuurde Mercedes bus hebben opgehaald bij het verhuurbedrijf, en onze backline en weekend tassen hebben ingeladen, vertrekken we richting het zuiden. Deze tour, die we de ‘In Alarm Euro Tour’ hebben gedoopt, bestaat uit zes shows in vijf landen; Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Italië. Als alles volgens plan gaat een tour van zo’n 4.000 km.

Vanavond is de eerste show in Volmerange-les-mines, een klein Frans plaatsje van nog geen 2.000 inwoners, tegen de Luxemburgse grens aan. We spelen in een bar/podium genaamd No Man’s Land. Je krijgt hier een beetje het gevoel alsof je een Amerikaans diner binnenloopt, maar dan met ietwat minder… sjeu.

01_FrankrijkWe zijn het er direct over eens dat het hier in de zomer vast leuk moet zijn. Als wij, na de lokale support band, het podium op gaan is de zaal niet echt afgeladen, maar druk genoeg om een goede show te spelen. Onze 1 uur en 10 minuten durende set word met enthousiasme ontvangen en zelfs de eigenaar koopt een shirt én een album.

We overnachten in een vakantiehuisje op nog geen 100 meter afstand van de club. Nadat we de bus uit het zicht de achtertuin in hebben ‘getetrist’ vinden we binnen ieder een eigen kamer met eigen bed. Ondanks dat het er super koud is hebben we dus niets te klagen. Een goede eerste!

02_DuitslandStuttgart, Duitsland
Vanavond spelen we op een ‘Refugees Welcome’ benefiet avond, in het Universum in Stuttgart. Deze locatie was oorspronkelijk in gebruik door de Stadtbahn, maar is sinds 2008 een club en podium.

Hele vette venue, met aardige mensen. Alles is voor elkaar, en we krijgen bij aankomst direct de sleutel (en WiFi code) van ons hotel even verderop. De hospitallity hier blijkt de beste van de tour; kleedkamer met vers fruit en snacks, en later homecooked vega diner. We spelen met o.a de Duitse punkband Mainström en maatschappij kritische rapper Holger Burner.

Hoewel MXRCXL niet direct een politieke act is voelt het goed om op dit benefiet te spelen en hopelijk iets, hoe klein ook, te kunnen bijdrage aan de vluchtelingen situatie in Europa. Het word een hele toffe avond waarbij we chillen met de andere bands, en goed merch verkopen na de show.

Omdat alle acts vanavond belangeloos meedoen aan dit benefiet, spelen we voor een diesel vergoeding van €100, waarbij de geluidsman er uit z’n eigen zak nog een twintigje bovenop legt, omdat hij het zo tof vond.

03_Duitland 2Lübbenau, Duitsland
Doordat er een taartjes buffet is bij ons hotel ontbijt in Stuttgart, en ook om dat het zes uur rijden is, komen we redelijk laat aan in Lübbenau. Deze plek is werkelijk ‘in the middle of nowhere’ in het oosten van Duitsland en ligt zo afgelegen dat we de laatste twee uur van onze reis al door bos rijden.

Interessant: Bij aankomst blijkt dat er geen geluidsman is, maar de zanger van een van de bands waarmee we spelen zal tevens het geluid doen. Wij zijn zo gaar als een tosti en vinden alles best. In overleg word besloten dat MXRCXL als laatste zal spelen, dus hebben we nog zes uur de tijd om te douchen, te slapen en te chillen. Overnachten doen we op de ruime eerste etage, met onze eigen matjes en slaapzakken.

Tijdens de eerste band Black Tequila word het al best druk, iets wat we niet per se verwacht hadden. Na de tweede band Kill Me, Pussycat is het echt vol, en heerst er een soort carnavals sfeer. Iedereen is moeilijk dronken.

Weer spelen we een set van een uur, en hebben we uitzinnig publiek. Als mensen een refrein voor de tweede keer horen word er mee geschreeuwd. Duitsland lijkt een perfect land voor Mxrcxl’s muziek.

Album SigningHavířov, Tsjechië
In Tsjechië, komen we aan in een soort motorclubhuis. Alles van hout, bierbanken, Iron Maiden en Slayer muurschilderingen, en een karaoke zingende barvrouw, dat dan weer wel. Het is er rustig en de stamgasten die er zitten zien er uit alsof ze er al vrij lang zitten.

De support act heeft zich ziek gemeld, dus we staan er alleen voor. Nadat we snel hebben opgebouwd en een korte soundcheck hebben gedaan word er goulash en vega couscous besteld. Als we een paar uur later onze set beginnen, is het gelukkig drukker geworden.

Na pas vijf nummers in onze show komen er twee agenten met hele grote petten binnen om vervolgens met de (inmiddels niet meer zingende) barvrouw naar buiten te gaan om iets te bespreken. Bij terugkomst slecht nieuws; iemand heeft geklaagd over geluidsoverlast en we moeten stoppen.

Best apart omdat in deze club bijna iedere avond livemuziek geprogrammeerd wordt. Balend dronken we de tandpasta shotjes, die ons bij wijze van excuses worden ingeschonken. De aanwezige gasten komen omstebeurt biertjes brengen omdat ze het lullig voor ons vinden. Best ok. Ondanks onze korte set verkopen we toch nog wat merch…

In Tsjechië is onze huurbus niet verzekerd, dus Tijmen besluit in de bus te slapen. Niet overbodig want de oprit ligt bezaaid met gebroken autoruiten. Yoeri slaapt op de plek waar een paar uur eerder zijn drumkit stond, en Jasper en ik in een heel bijzonder en veel te klein kamertje grenzend aan het podium.

OostenrijkWenen, Oostenrijk
Na de afgekapte show van gisteren, hebben we zin om het vanavond weer ff beter te doen. Het touren geeft ons veel energie en ondanks dat we niet veel slapen, mag het best langer duren. De Kramladen club waar we spelen, bevindt zich in een U-bahn boogje midden in het centrum. Het doet ons denken aan thuis in Rotterdam, waar we in een Hofboogje repeteren.

Een significant verschil is dat hier nog wél ieder kwartier een trein overheen rijdt. Het wemelt hier van de dealers voor de deur “which is bad for business ‘cause the girls are scared to come inside,” weet de barman ons te vertellen. Vanavond hebben we er weinig last van, want het is goed druk.

Snelle soundcheck, met een geluidsman die veel te veel op David Bowie lijkt. Overigens de beste geluidsman van de tour, omdat hij mij door een Shure SM 57 wil laten zingen, want hij heeft gehoord dat ik dat op de opname van onze single Shit For Brains ook doe. Impressive…

Vanavond drie bands; Crosspact, Tokan & MXRCXL. We lachen met die gasten over onze deceptie van de avond ervoor, en over hoe ‘fucked’ het wel niet is om zover te reizen voor niets. Na maar twee nummers in de set van de tweede band, komen er wéér een paar agenten binnen.

Weense PolitieIk lach, en neem een selfie met die gasten op de achtergrond in de veronderstelling dat de eigenaar een waarschuwing krijgt. Helaas, het geluid is te hard, de band moet stoppen en MXRCXL gaat niet eens meer beginnen. Vol ongeloof pakken we onze gear in.

De vriendin van ‘David Bowie’ gaat met d’r hoed rond om onze gage aan te vullen met troostgeld. Super lief natuurlijk. De Weense boeker voelt zich hier, wellicht terecht, best wel klote over. Ook in deze club weer, net als gister in Tsjechië, iedere dag bands en nooit last van de buurtbewoners.

Nadat we het zat zijn in de Kramladen club, parkeren we de bus in één van de weinige parkeergarages waar hij qua hoogte inpast, en hangen we nog wat rond in Wenen.

ItalieMilaan, Italië
Vandaag ruim acht uur rijden van Wenen naar Milaan voor de laatste show van deze tour. Door de niet gespeelde show gisteren en de vroegtijdig afgekapte show van eergisteren, hebben we extra zin om in Milaan een goede laatste te spelen.

The One Club zit onder een soort winkelcomplex. Boven pizza eten, en beneden in de kelder live bands. Een lokale band opent de avond, en wij hebben voor het eerst in drie dagen weer eens kans om onze set uit te spelen. Voldaan.

Omdat we morgen in één dag terug gaan rijden naar Rotterdam maken we het niet laat. We zijn blij als we in ons bed crashen in een veel te duur vijf sterren hotel; iets wat absoluut niet rendabel is, maar waarvan we vonden dat we het verdiend hadden.

Deze tour was te gek! We hebben onze beste show tot op heden gespeeld in Stuttgart, en onze slechtste show niet gespeeld in Wenen. We hebben veel contacten opgedaan en genetwerkt, en in de laatste plaats veel lol gehad. On to the next!

MXRCXL

Je kunt MXRCXL binnenkort live zien op:
Mar 25 – HPC Café – Den Haag
Apr 02 – Café de Meister – Geleen
Apr 09 – Baroeg Rotterdam – Rotterdam, met Raketkanon & Kid Harlequin
Jun 02 – Kid’s Rhythm ‘n’ Blues Kaffee – Antwerpen (BE)

Wil je meer weten over MXRCXL? Check hun website en like de Facebookpagina.
Bekijk hier ook het tourblog dat de band voor ZINESTERS schreef.

Mxrcxl Door Het Oog Van De Flitspaal

POPUNIE_MUSICEXPORT_RDAM_FCDeze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.