De nacht is zo koud

Profile Jasper BlazerHuh? Wij en Bonnie St. Claire? Op dezelfde avond? Dat moet wel een vergissing zijn. “Nee hoor jongens, die poster klopt. Wij willen hier in de regio een stukje totaalentertainment neerzetten en dit leek ons een leuke combinatie” aldus de programmeur van een megadiscotheek ergens in de Achterhoek. Behalve Bonnie en een coverband die Top 40-materiaal de nek omdraaide, speelden die avond ook de Rotterdamse punkband Puz. En wij dan natuurlijk.

Het is flauw om direct over drank te beginnen als je het over Bonnie hebt. Maar ja, toen ik haar voor het eerst zag zat ze alleen in haar kleedkamer, met voor zich een fles wijn en één glas. Hier zat een vrouw met een missie. “Bonnie St. Claire, de levende legende!” bracht ik tot mijn eigen verbazing uit. De levende legende was bijzonder goedgemutst. Of het nu over buitenaards leven ging, haar optredens met Nico Haak of het beste benzinestation van Nederland, ze kletste honderduit. Onze geluidsman, die met zijn eigen band ooit nog haar hit Dokter Bernard had gecoverd, vroeg wie deze avond de rol van dokter Bernard op zich zou nemen. “Oh, daar vraag ik meestal één of andere malloot uit het publiek voor.” Haastig voegde ze daar aan toe: “Maar ik koester mijn malloten hoor.”

Op dat moment kwam de stagemanager Bonnie halen, het was showtime. We hadden nog net even tijd voor een groepsfoto. Natuurlijk zouden wij vooraan staan bij haar optreden, zo verzekerden we haar. En Bonnie zou proberen om ook even bij ons te komen kijken.

Bonnie

We hebben ons optreden uitgesteld en uitgesteld in de hoop dat ze nog zou komen. Maar helaas, na een half uur was Bonnie er nog niet. Ons optreden was maar een tamme bedoening vergeleken bij de taferelen die we vlak daarvoor bij Bonnie hadden gezien. Het publiek slingerde de ene na de andere verwensing haar richting in. En de gebaren die werden gemaakt lieten ook weinig aan de verbeelding over. Ondertussen zong Bonnie onverstoorbaar door. Dokter Bernard, Bonnie kom je buiten spelen?, Pierrot, de ene parel na de andere wierp ze voor de zwijnen. De pauzes tussen de nummers hield ze zo kort mogelijk.

Nadat wij ons stukje totaalentertainment in de regio hadden neergezet, bleek Bonnie al vertrokken te zijn. Wel moesten we het optreden van die coverband nog ondergaan. Hun versie van Justin Timberlake’s Rock Your Body klonk als bladmuziek. Bij de show van Puz moest Diederik de drummer harder op de monitor. Tijd om te gaan.

Om onze backline te kunnen uitladen moesten we dwars door de foyer van dit zalencomplex, die ook dienst deed als frituurpaleis. In de bosjes achter de disco had een klein groepje gelukkigen de avond van hun leven. De rest stond nog snel een vette hap naar binnen te werken, voor een touringcar ze terug zou brengen naar één van de omliggende dorpen.

Bij het zien van die frikandel etende menigte moest ik denken aan wat Bonnie eerder die avond zei over haar malloten. Zij mocht ze dan koesteren, voor deze gasten was haar optreden niet meer dan het muzikale behang bij hun wekelijkse drinkgelag. Ook al had ze zogenaamd een IQ van 52, ze was echt niet zo onnozel dat ze dat niet doorhad. Als zevenjarig jochie liet haar hese stem in Sla je arm om me heen me niet onberoerd. Daar was ik na vanavond wel van genezen. Maar ze had wel gelijk toen ze in dat nummer zong: “De nacht is zo kou-hou-houd”.

Jasper Blazer

Na zijn opleiding tot leeuwendompteur ging Jasper Blazer drummen bij de punkpopband I against I. Met die band speelde hij door heel Europa en Amerika, en maakte hij een aantal platen voor het roemruchte Epitaph-label. Ook was hij drummer in Marty Graveyard & The Working Men, tot deze band januari 2014 besloot ermee te stoppen.

Meer zoals dit

Rotterdamse acts realiseren in 2013 via crowdfunding 36.828 euro bij ruim 400 investeerders!

varkentjeMedio 2013 heeft de Popunie op haar website de rubriek Investeer in Talent in het leven geroepen. Hier verzamelen, ondersteunen en promoten we crowdfundingsprojecten van ondernemende Rotterdamse muzikanten op o.a. Voor de Kunst. Steeds meer Rotterdamse muzikanten proberen via dit platform op creatieve en inventieve wijze hun nieuwe plaat, of een videoclip of een buitenlandse tour uit de markt gefinancierd te krijgen.

De investeerders krijgen in ruil voor hun bijdrage en afhankelijk van de hoogte hiervan tegenprestaties geleverd door de muzikanten. Dit varieert van een aantal gesigneerde exemplaren van de te realiseren cd tot het verzorgen van een huiskamerconcert live bij de investeerder thuis.

Met de rubriek Investeer in Talent laat de Popunie zien hoe cultureel ondernemend, creatief en marktgericht Rotterdamse muzikanten te werk gaan om hun carrière verder te ontwikkelen. Tevens ondersteunen we de crowdfundingsprojecten en hopen we deze acties een extra impuls te geven door ze overzichtelijk te bundelen en extra aandacht en ruimte te geven op de website en social media van de Popunie.

Bovendien wordt elke Rotterdamse artiest die een crowdfundingsactie is gestart en dit ons heeft gemeld ter opname in de rubriek Investeer in Talent, aan het eind van het jaar met een single en clip geselecteerd voor het Popunie project Het Plaatje van Rotterdam. Met deze publieksprijs wordt jaarlijks het beste plaatje van Rotterdam verkozen, waarbij de winnaar een bokaal, een geldbedrag van 500 euro veel promotie en eeuwige roem vergaart.

In 2013 zijn er voor zover bij ons bekend zes Rotterdamse projecten door muzikanten op Voor de Kunst gestart en afgerond. Deze projecten hebben in totaal 36.828 euro opgeleverd en dit bedrag is bij elkaar gebracht door 427 investeerders. Alle zes de projecten zijn dankzij de crowdfundingsacties volledig tot stand gekomen, er is gemiddeld zelfs sprake van een resultaat van 121% ten opzichte van het streefbedrag.

crowdfuding tabel