Deelnemers Uit-je-dak-muziekprijs 2021 bekend

De Rotterdamse Dakendagen organiseert, als onderdeel van het aangepaste programma, een nieuwe editie van de Uit-je-dak-muziekprijs! Met de prijs maken muzikanten die de tofste dakconcert-video insturen kans op een mooie geldprijs en kunnen zich in de kijker spelen bij programmeurs van de Rotterdamse podia. De deelnemende video’s zijn bekend! 

Uit-je-dak Muziekprijs
Met de prijs maken muzikanten kans op een geldprijs en kunnen ze zich in de kijker spelen bij muziekprofessionals. Samen met Rotterdamse podia, werden muzikanten uitgedaagd om een live performance op te nemen vanaf het dak, in de mooiste context die er is: de stad.

De deelnemende videos worden bekeken en gejureerd door programmeurs van o.a. Annabel, Baroeg, BIRD, Codarts, De Doelen, Eendracht Festival, Festival Downtown, New Grounds, Islemunda, LantarenVenster, Theater Zuidplein, Metropolis en Rotown. 

Deelnemende video’s
Muzikanten konden tot 14 juli 2021 hun video insturen. Dit zijn de zeven deelnemende video’s.

SIR NO SIR – Airport Song

Rum For Breakfast – Think About You

MURIEL – Can’t tell myself anymore

Port Patrol – Subtraction

GEEL – Hotgirl Summer / The Explorer

CHARLOT – Hologram

Ella – Shimmering

Wat kun je winnen?
De programmeurs van de partners kiezen de winnaars en let op: de video met de meeste views wint ook een prijs!

De prijzen:
€1000 voor de beste video
€500 voor de video met de meeste views
€250 voor de meest originele video

Meer informatie: www.rotterdamsedakendagen.nl.

De Uit-je-dak-muziekprijs wordt mede mogelijk gemaakt door: Rotterdam Festivals, Fonds 21, VSBFonds, Stichting Bevordering van Volkskracht, Stichting Elise Mathilde Fonds, Stichting Verzameling van Wijngaarden-Boot.

Interview: Joachim van Marrewijk (Challem)

Vandaag zijn we in gesprek met Joachim van Marrewijk, beter bekend onder pseudoniem Challem. We praten over zijn prachtige nieuwe album Pennyless, het leven in Noord-Spanje en ruilhandel als alternatief voor geld.

Stel je eens voor: je speelt heel je leven al piano, hebt een studie aan het conservatorium gevolgd en wilt vervolgens een album opnemen. Het leek een logische vervolgstap voor toetsenist, componist en levensgenieter Joachim van Marrewijk, die in Rotterdam en omstreken bekend staat als voormalig toetsenist van De Skaggerz, Mayín én onder zijn muzikale pseudoniem Challem.

Plannen zijn er echter om in de war geschopt te worden, zo ook die van Joachim. Hij verklaart: “Ik wilde heel graag een soloalbum opnemen, maar er was één probleempje: tijdens het schrijven van de plaat had ik geen beschikking over een piano.” Na het afronden van zijn studie en na jarenlang met diverse formaties op het podium te hebben gestaan, was het even mooi geweest. “Toen ik klaar was met mijn studie aan het Rotterdams Conservatorium wilde ik weg van het drukke stadsleven. Ik was eigenlijk niet meer zo gelukkig in Rotterdam. Ik wilde weg uit de stad en besloot te gaan sleutelen aan een eigen campervan. Toen die eenmaal klaar was, ben ik daarmee naar Portugal gereden.

Het gevoel zo nu en dan even weg te willen uit de stad en op reis te gaan, zal wellicht meerdere mensen aanspreken. “Het was een in eerste instantie eenzame ervaring“, zo vertelt Joachim ons via FaceTime vanuit zijn nieuwe stek-in-aanbouw in de Noord-Spaanse streek Asturias. “Toen ik besloot om naar Portugal te reizen, had ik niet anders om handen dan mijn gitaar. De piano ging immers niet mee in de bus. De benadering voor Pennyless komt daarom ook voor een groot deel voort vanuit de akoestische gitaar en is minimalistischer van opzet dan wanneer ik op de piano zou zijn gaan componeren.” Dat horen we terug in de elf prachtige tracks die Pennyless rijk is, waarvan Furo en Mojo twee parels van hoogtepunten vormen.

“”Toen ik na een week in Portugal te zijn mijn mond opentrok, was het gedaan met de eenzaamheid en werd ik al gauw ieders vriend. Het proces kwam op gang: ik had mijn gitaar voortdurend op schoot en er kwamen zo af en toe ideeën voorbij die ik probeerde te vangen. Vrijwel alle nummers zijn vernoemd naar plekken waar ik ben geweest. Zo is Mojo vernoemd naar The House Of The Rising Mojo, een hele mooie hippie-community in het westen van Portugal.”

Voor de productie van Pennyless werkte Joachim samen met producer en vriend Jasper Ras. “Ik speelde ideeën voor aan mensen, maar die klonken dan vaak te complex of te geforceerd. Omdat ik nog niet echt kundig was op de gitaar, hield ik het noodgedwongen dus simpeler: vaak kwam dat neer op akkoorden neerleggen, waardoor er ruimte overbleef voor andere instrumenten die de melodielijnen zouden spelen. Jasper was zo kundig om daar dan de juiste sounds voor te vinden.

De hele plaat is in vijf dagen gemaakt: zowel opgenomen als gemixt! Jasper en ik hebben altijd een hele fijne samenwerking gehad, ook eerder met de opnames van Mayín, De Skaggerz en afgelopen jaren met de producties voor Mfly Music. Ik denk dat er niemand is met wie ik zo goed samenwerk als met hem. We zijn nog steeds elkaars beste vrienden omdat we gewoon eerlijk tegen elkaar kunnen zeggen wanneer we iets niet mooi vinden of niet vinden werken. Ook niet geheel onbelangrijk: Jasper is ook te porren voor mijn gekke experimenten!

Pennyless van Challem is een plaat die je in alle rust van begin tot eind dient te beluisteren, wil je hem in al zijn sonische pracht optimaal kunnen ervaren. De verbinding met de natuur en het appreciëren van het leven staan in Joachim’s muziek centraal: “Met name afgelopen jaar ben ik gaan inzien dat ik mij heel erg gelukkig mag prijzen. Ik heb familie waar ik altijd op terug kan vallen, heb een onbeschadigde jeugd gehad en kan in principe altijd geld verdienen. Tevens heb ik recent met een stel vrienden een stuk land in het noorden van Spanje gekocht, om onze dromen te realiseren. Dat wij daar relatief een zorgeloos leven kunnen opbouwen, zie ik echt als een voorrecht

In het Noord-Spaanse Asturias timmert Joachim letterlijk en figuurlijk hard aan de weg: zowel zijn nieuwe woning als meer prachtige composities die in de toekomst het levenslicht zullen zien, zijn in aanbouw.

Wie zich overigens afvraagt waar de albumtitel haar oorsprong vindt, hoeft niet ver te zoeken. “Ik wilde met Pennyless vooral proberen om andere ruilmiddelen dan geld te gebruiken. Volgens mij zijn we allemaal verslaafd aan geld. Geld is belangrijk en iets moois, mits het op een gezonde manier gebruikt wordt. Afgelopen jaar heeft mij ook op dat vlak laten inzien dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel nodig heb.

Om die reden ben ik het maakproces van mijn album vanuit ruilhandel gaan benaderen. Met zowel Jasper, alsook filmmaker Jort Ploos van Amstel en motion designer Jelle ’t Hart van de clip van Sapeiros. In ruil voor hun diensten krijgen zij bijvoorbeeld een deel van mijn rechten, of mogen ze rechtenvrij mijn muziek gebruiken. Het ging veel makkelijker dan ik had verwacht.

Het geld dat het album op zal brengen, doneert Joachim aan groene initiatieven om de natuur mee tegemoet te komen. “Als we op deze voet doorgaan, blijft er helaas weinig meer over van onze natuur. Het is nu écht tijd er iets aan te doen, en ik hoop op deze manier als muzikant mijn steentje bij te dragen.

Pennyless van Challem is nu te beluisteren op Spotify!

 

Foto’s © Sanne Bovenberg