De Popunie is jarig en bestaat 40 jaar!

De Popunie is jarig! Op 28 januari 1985 werd de Popunie bij de notaris statutair opgericht. De eerste schermutselingen vonden overigens al vanaf 1983 plaats met het verschijnen van de eerste provinciale popnota: de Popnood, een podium met bands op Parkpop en de Zuid-Holland Tour met 60 optredende bands. Maar op 28 januari 1985 werd officieel aangifte gedaan bij de notaris. De draagtijd van een olifant zeg maar.


Ikzelf kwam in december 1985 stagelopen bij de Popunie en na drie jaar vrijwilligerswerk werd ik op 1 juli 1989 de eerste betaalde kracht. Tot dusverre ben ik er nog steeds niet uitgeknikkerd en als het ooit zover komt hoop ik op een Tommy Cooper outro. Maar nu eerst een terugblik en om in de sfeer van één van mijn favoriete films High Fidelity te geraken in de vorm van een top 5 met Popunie hoogtepunten.

5. De Zuid-Holland Tour in 1984 met 60 bands verspreid over diverse locaties. Vanaf 1985 omgedoopt in We Proudly Present. Jaarlijks presenteerden we de beste bands door heel Zuid-Holland. Later werd dit de Popjacht, vervolgens de Grote Prijs van Zuid-Holland en sinds 2013 de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam. Al 40 jaar lang organiseren we elk jaar in allerlei gedaantes showcases met het grootste talent.


4. Na drie jaar noeste arbeid presenteerden we op 17 januari 1992 op de Erasmus Universiteit tijdens een groot congres het onderzoek naar popmuziek verricht door Michael Christianen: Popmuziek in Zuid-Holland. Het zou het begin betekenen van vele onderzoeken naar en publicaties over popmuziek door de Popunie: Nota Gemeentelijk Popbeleid, Pop op de Muziekschool, 395 Minuten, Rotterdam Popstad, etc.

3. We hadden al diverse compilatiecassettes uitgebracht met Zuid-Hollands talent, maar in 1993 sloegen we pas echt toe met onze eerste verzamelcd Down into Hiphop. Het muzikale landschap was aan het veranderen en we liepen voorop met een jaarlijkse serie compilatiecd’s met nieuwe genres als Hiphop, Raï, R’n B, Ska, Americana etc. Tegenwoordig doen we dit met onze spotifyplaylist NewMusicFridayRdam.


2. Half jaren negentig waagden we ons op het pad van de openluchtfestivals met Groenpop in Gouda en het tweedaagse Wantijfestival in Dordrecht. Dit hebben we t/m 2011 jaarlijks herhaald en Wantijpop bestaat nog steeds in de veilige handen van Dordtse organisatoren.

1. Vers van de pers verscheen eind 2024 het door de Popunie uitgegeven boek Rotterdam Popstad van Remko van Bork. Een boek dat met veel enthousiasme is onthaald en vanaf 1 mei een tentoonstelling krijgt in De Doelen.

Het is een onmogelijke opgave om iedereen die in die 40 jaar een rol heeft gespeeld in het bestaan van de Popunie te noemen en persoonlijk te bedanken: dus iedereen persoonlijk bedankt! En om in de sfeer van High Fidelity te eindigen heb ik een mixtape gemaakt, want zonder muziek zou het leven een vergissing zijn.

Playlist Muziekweb.nl

Tourverslag: Carina & The Jetsetters in de UK

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Toen Carina & The Jetsetters werden uitgenodigd voor showcasefestival Pitch in Glasgow, zei frontvrouw Carina:” Als we dan toch via London moeten reizen – zullen we er dan een tourtje van maken?” De zes-koppige band werd enthousiast en verwachtte dat er één of twee shows extra bij kwamen. Dit werden er uiteindelijk zeven verspreid over anderhalve week in de periode van 19 augustus t/m 2 september 2024. Hoe de tour is verlopen lees je in het volgende verslag!

Foto: Osama Yassir

Get ready for Take-off Jetsetter! van Nederland naar Londen

Op maandag 19 augustus vertrekken we met de trein. Het avontuur begint bij Casa de Carina, waar we de laatste spullen inpakken en ons klaarmaken voor de reis. Na vier uur arriveren we in Londen. Onze percussionist, Caressa, brengt ons meteen in de stemming met haar enthousiaste kreet: “London, London, London, London!” Reizen met onze instrumenten blijkt een uitdaging te zijn, maar vol goede moed komen we aan bij ons eerste verblijf in Zuidoost-Londen.

Dinsdag: De eerste Show bij Fox & Firkin
De dag begint met onze eerste verkenningstocht, tijdens de zonnige zomerdag komen we er al gauw achter dat reizen in London gelijk staat aan het reizen tussen Rotterdam en Amsterdam. We ontmoeten onze bassist Chris in de studio voor een repetitie en maken ons klaar voor de eerste show van de tour. We spelen in de avond een set van een uur in de Fox & Firkin. Een bijzondere start van de tour omdat reggae legendes Damian Marley en Alborosie hier minder dan een week voor ons hebben gespeeld.

De avond wordt ingeluid door een getalenteerde zangeres met een warme, soulvolle stem die ons doet denken aan een jonge Amy Winehouse. En dan is het show-time! De energie van het publiek is fantastisch, ze dansen mee op onze Caribische vibes en zingen luidkeels mee met onze versie van Valerie! Een toeschouwer vertelt ons achteraf dat hij een slechte dag had, maar dat hij nadat hij onze Instagram story zag, toch besloot langs te komen. “De energie in jullie oproep, beloofde al dat het een vrolijke avond zal worden. Ik ben net ontslagen, dus ik wilde echt even dansen! En dat heb ik gedaan, jullie optreden is echt de highlight van mijn avond” We pakken de laatste bus terug naar ons verblijf, vol positieve vibes.

Woensdag: Glasgow here we come!
De volgende ochtend pakken we alles in voor onze reis naar Glasgow. We besluiten onze spullen bij een kennis van de band achter te laten, zodat we zo licht mogelijk kunnen reizen.
Onze bassist kan helaas niet mee, dus maken we voor ons vertrek een opname. Dit betekent dat we voor het eerst zullen spelen met een backing track. Rond middernacht arriveren we in Glasgow, moe maar opgewonden voor wat de volgende dag zal brengen.

Foto: Osama Yassir

Donderdag: Pitch Showcase Festival, Drygate
Na een korte nacht maken we ons klaar voor het showcasefestival Pitch Scotland. Je kunt het zien als een Schotse New Skool Rules: een festival gericht op de MOBO en underground muziek waarbij je – naast zelf te spelen – naar masterclasses en netwerksessies kunt gaan, waardoor je in contact kan komen met de internationale muziekindustrie. We komen er al gauw achter dat Schotland een andere temperatuur heeft dan London. De dagen zijn donkerder en aan de lange, heuvelige straten grenzen gotische kerken, er zijn parken met standbeelden met spreuken – de stad voelt als een combinatie tussen Gotham en Hogwarts, met brouwerijen.

In de ochtend volgen we een aantal masterclasses en verkennen we de stad. In de middag doen we nog een laatste oefensessie met de clicktrack en de opgenomen baspartijen. De spanning stijgt, maar we zijn er klaar voor. Wij zijn de enige band die op het festival staat, je merkt dat het voor iedereen kriebelt. Om alles zo smooth mogelijk te laten verlopen hebben we alles naast het podium opgebouwd, zodat we het in een keer op het podium kunnen zetten tijdens de change-over. We hebben beperkt tijd dus helpt iedereen een handje mee.

Tijdens onze set stroomt de zaal vol en bij onze laatste nummer zien we de voorste rij mee duinen en dansen. De fotograaf van het festival – Osama Yassir – laat na afloop trots zijn foto’s zien. Hij zegt: “Ik heb met veel plezier foto’s van jullie gemaakt!” “Met zulke fijne muziek is het makkelijk om mooie foto’s te maken” .

We doen een drankje, kijken naar andere performers en besluiten vroeg naar huis te gaan.

Foto: Osama Yassir

Vrijdag: Terug naar Londen
Na het inpakken van onze spullen ontbijten we bij een kleine bistro naast het festival. We volgen een gesprek tussen Skunkadelic, Supermann on da Beat en Kim Simpson over de toegankelijkheid van toeren. Er wordt gesproken over hoe het is om te reizen met een beperkt reisdocument en de rolstoeltoegankelijkheid van Schiphol.

Het blijkt dat dit een van de meest vervelende ervaringen was en terwijl wij – als Nederlanders ironisch genoeg – op de eerste rij zitten, beseffen we dat we er helemaal niet bij stil stonden hoe anders onze ervaring had kunnen zijn. Er wordt verteld over hoe lastig het is om aan visa’s te komen met een beperkt reisdocument en dat je daardoor altijd afhankelijk bent van iemand anders.

In de avond vliegen we terug naar Londen. We laten het koude Glasgow achter ons met nieuwe vrienden, relaties en ervaringen.

Zaterdag: Rustdag
Het lijkt alsof we de Schotse regen hebben meegenomen – we hebben onze spullen opgehaald en ons voorbereid op de volgende dag.

Zondag: Dean Street Studios
Het grootste deel van onze tour zit erop, vandaag nemen we de eerste nummers op voor onze ep bij Dean St. Studios in SOHO. In de komende vijf uur nemen we maar liefst vijf nummers op. Tijdens de pauze zien een muur vol namen van legendarische artiesten bij de ingang van de muur. Tussen de namen spotten we al snel die van Cee Lo Green en Ed Sheeran. De gedachte dat we in dezelfde ruimte gaan opnemen als zij, geeft ons een enorme energyboost.

Na de opnamen gaan we op pad om wat te eten en reizen we af naar West London voor onze volgende show. Bij Shepherd’s Bush zien we de eerste carnivalista’s voorbij komen – er is namelijk Notting Hill Carnival, het grootste Caribische zomercarnaval in Europa. Toevallig grenst deze show nét aan het einde van de parade

The Sindercombe Social
De show bij The Sindercombe Social is echt een van onze hoogtepunten. Terwijl we spelen, komt het publiek van buiten naar binnen gelopen en ontstaat er een polonaise. We sluiten de avond af met een drankje aan de bar, nemen afscheid van onze bassist en bereiden ons voor voor onze laatste dag in London.

Foto: Javier James

Maandag: Carnival baby!
We nemen afscheid van onze saxofonist Samuel die een trein naar Parijs moet pakken. Onze trein naar Brussel vertrekt in de avond waardoor we tijd hebben om naar het zomercarnaval te gaan. De drukte begint in de metro, aangekomen bij de parade worden ontvangen door de geur van BBQ en cocktails. In elke straat hoor je een soundsystem en het gejoel van feestende mensen. Na wat dansjes en drankjes, haasten we ons naar het station.

Dinsdag: Muntpuntcafé in Brussel
Na een heerlijke vegetarische pasta spelen we een akoestische set op het plein van het Muntpuntcafé. Er blijven voorbijgangers staan of gaan op het terras zitten. We zien kleine kinderen die blijven kijken naar onze instrumenten en buren die uit het raam komen koekeloeren bij het horen van de muziek. Het is hartverwarmend om te zien hoe onze muziek resoneert met verschillende leeftijden en na de show, willen we nog een set spelen, maar we moeten de trein naar Rotterdam nemen omdat we op woensdag de generale repetitie voor de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam spelen.

De laatste shows in London
Na de generale repetitie reizen Carina & gitarist Alden terug naar London om de laatste twee shows te spelen bij Extra Extra en Soulfull Sunday. Het zijn kleine akoestische sessies, waar we warm worden ontvangen.

De laatste show van onze tour spelen we bij de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam op 21 september in Theater Zuidplein, waar we alles wat we hebben geleerd tijdens de tour toepassen.

Foto: Jasper Mol