Je zit in de kroeg met wat vrienden, luistert ondertussen naar bands als Sex Pistols, Ramones en The Cure en denkt: “Ey… als zij geld konden en nog steeds kunnen verdienen met deze muziek, kunnen wij dat ook wel.” Je ruimt je schuur op, komt op zondag bij elkaar en begint samen nummers in elkaar te zetten. De ambitie om geld te verdienen…
Natuurlijk denken mensen zo. Iedereen wil dat toch wel? Geld verdienen met je hobby, de muziek. Helaas ontbreekt het bij de meeste van deze mensen aan ervaring, verstand en realisme. Geld verdienen met de muziek is niet zo makkelijk als het lijkt. Het is niet zo dat jij geld gaat verdienen met je punkband, omdat de Sex Pistols dat ook deden. Allereerst leven we in een hele andere tijd, een tijd waarin je niet snel meer geld verdiend met je punkband, een tijd waarin geld verdienen in de muziek überhaupt onmogelijk lijkt.
Vele muzikanten beseffen niet wat er allemaal bij komt kijken als je een professioneel muzikant wilt zijn. Oefenen, investeren, verbeteren, studio, promotie, touren, opnieuw verbeteren, opnieuw investeren, opnieuw studio, opnieuw promotie, opnieuw touren, blijven oefenen en vooral on-stage blijven imponeren met je liveshow.
Een wijs man zei ooit: “The first time trough, you’re generating smoke. If you don’t do something with that smoke, it dissipates. People’s memories are short. You’ve got to be better the second time to seem as good as you were the first time to the people who already saw you. Then you need to go back the third time to have those people bring their other friends and the guy from the paper who couldn’t come the first time. Then you’ve gotta tour the fourth time because if you don’t, that good review is wasted because you haven’t turned it into some t-shirt sales.“
Het is belangrijk om zoveel mogelijk zelf te doen in het begin. De DIY mentaliteit is onwijs belangrijk. Het is belangrijk dat je zelf weet hoe de muziekindustrie in elkaar zit, voordat je je band in de handen legt van muziekindustrie professionals. Je moet mee kunnen praten met de boekingskantoren, de labels, de publishers, de promotors, de programmeurs. Je moet begrijpen wat ze doen, wat hun visie is en wat hun gedachtegang is. Het moet duidelijk zijn voor je wat er allemaal bij komt kijken als je jouw band overgeeft aan een van deze partijen en het belangrijkste: Je moet kunnen en durven verdedigen wat je zelf graag wil behouden.
Natuurlijk zijn grote ambities mooi, maar probeer hierin vooral realistisch te blijven. Maak een goed, uitgebreid en duidelijk stappenplan voor jezelf of je band, probeer contact te maken met partijen die mogelijk interessant kunnen zijn voor je en onderhoud deze contacten ook. Bezoek zoveel mogelijk meeting mogelijkheden zoals: de Muzikantendag On Tour, Popunie’s Meet The Pro sessies, Eurosonic Noorderslag, BUMA Rocks, etc. En het allerbelangrijkste; behoud het plezier in het maken van muziek. Het is geen makkelijk wereldje, maar als je er plezier in blijft houden kom je al heel ver!
Mike Borghs
Mike Borghs is de oprichter en eigenaar van boekingskantoor Mad Addiction Bookings. Met zijn boekingskantoor probeert hij punkrock, poppunk en andere alternatieve genres levendig te houden en een kans te geven om op te treden door heel Europa. “Mad Addiction Bookings is ontstaan vanuit mijn grote droom om wat te betekenen voor de punkrock, poppunk en dergelijke in Nederland. Momenteel leef ik nog iedere dag in deze droom. Het is ongelofelijk hoe hard het gegroeid is en hoeveel artiesten/bands interesse hebben in een samenwerking. Mad Addiction Bookings is mijn leven geworden en daar ben ik meer dan blij om. Ik voel me vereerd, door alles en iedereen die interesse toont in een samenwerking en alle support die ik krijg. Uiteraard kan het allemaal nog veel groter, maar vooralsnog ben ik erg trots op wat ik al bereikt heb. Al met al ben ik ook maar een doodnormale student van 21 die zijn leven leeft,” aldus Mike.