Verslag Meet The Pro #51: Unlock Your Release Journey!

Op 20 mei vond in De Doelen een inspirerende sessie plaats onder de titel Meet The Pro #51: Unlock Your Release Journey, georganiseerd door Popunie in samenwerking met Muziekhub GoWest! De talk werd gehost door Jermaine Berkhoudt, beter bekend als MC JR, een ervaren MC, presentator en programmeur uit Rotterdam.

De sprekers en hun expertise
Sammie Sedano
is een doorgewinterde artiest die de ups en downs van muziekreleases uit eigen ervaring kent. Hij benadrukte het belang van authenticiteit en zelfexpressie, en hoe je jouw eigen pad kunt volgen zonder te proberen virale momenten te creëren.

Noah Smits is een briljante communicatie- en mediastrateeg. Hij gaf waardevolle tips over het bepalen van wat je zelf kunt doen en waar je hulp bij nodig hebt. Noah adviseerde onder andere om potentiële marketingteams te zoeken bij popopleidingen zoals de Herman Brood Academie.

Camila Alvarez Franco is brand manager Hiphop bij Warner Music Benelux. Ze besprak het belang van een sterke merkidentiteit en hoe dit kan bijdragen aan het succes van een artiest. Camila deelde ook praktische tips over het omgaan met verwachtingen en het opbouwen van een loyale fanbase.

Belangrijke Inzichten
De sessie begon met de vraag: “Waar begint een succesvolle release?” De sprekers benadrukten dat het draait om wat jij als artiest wilt en wat jouw unieke sound is. Authenticiteit en zelfexpressie zijn cruciaal.

Een ander belangrijk onderwerp was de vraag: “Moet je marketing zelf doen of met een team?” Noah Smits gaf tips over het samenstellen van een team dat in je gelooft en je visie deelt.

Tijdens de interactieve Q&A sessies kwamen vragen aan bod zoals hoe je jezelf kunt bewegen in een scene waar jouw muziek niet de norm is. De sprekers adviseerden om trouw te blijven aan je eigen keuzes en consistent te blijven.

Netwerkgelegenheid
Na de talk werd er volop genetwerkt. De aanwezige artiesten en professionals wisselden ervaringen en ideeën uit, wat zorgde voor waardevolle connecties en potentiële samenwerkingen in de muziekscene van West-Nederland.

Conclusie
Meet The Pro #51: Unlock Your Release Journey was een groot succes, mede dankzij de samenwerking met Muziekhub GoWest! De sessie bood veel kennis en praktische adviezen die artiesten kunnen helpen hun release journey naar nieuwe hoogten te brengen. De inzichten van Sammie Sedano, Noah Smits en Camila Alvarez Franco zullen zeker bijdragen aan het succes van vele opkomende artiesten.




Op de hoogte blijven van toekomstige Meet The Pro sessies? Volg dan Popunie Meet The Pro op Instagram!

Meet The Pro is gericht op het stimuleren van het cultureel ondernemerschap in de popsector. Er vinden meerdere Meet The Pro sessies per jaar plaats, georganiseerd door de Popunie op verschillende plekken te Rotterdam. Lees hier alle verslagen van voorgaande sessies.

Meer zoals dit

Tourverslag: The Lovecraft Sextet door Oost-Europa!

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. The Lovecraft Sextet ging in februari op tour door voornamelijk het Oosten van Europa. Hoe deze ervaring was lees je in het volgende verslag!

Als viertal gingen we met de The Lovecraft Sextet op avontuur, onze eerste mini-tour door voornamelijk het Oosten van Europa. Het gezelschap, onder leiding van Rotterdammer Jason Köhnen bestond dit keer uit Balazs Pandi (drums), Colin Webster (saxofoon) en Jean Christophe Bournine (contrabas). Het is geen makkelijke opgave om shows te vinden als je besluit om experimentele darkjazz te gaan spelen. Desalniettemin was dit een fijne rij aan shows met maar één tegenvaller in het boeking schema, en dat was het uitvallen van de zesde show op 16 februari in Aarhus.

Als ‘band’ hebben wij niet de gelegenheid gehad om in persoon te repeteren vanwege de afstanden, dus wordt er online een plan uitgezet en bespreken we de improvisatie opties op de dag zelf. Dat houdt het spannend, maar brengt ook de nodige stress mee.

Kopenhagen
Alle vluchten hebben we min of meer op elkaar kunnen afstemmen en we landen ’s middags in een mistige Kopenhagen aan. Taxi naar het hostel, die tamelijk politiek ingesteld is. Heel veel Oekraïense en Palestijnse vlaggen en slogans en iedere kamer heeft een derdelands naam. Wij bevinden ons in de Nigeria room.

De soundcheck loopt gesmeerd, super aardige crew die ons welkom heet, alleen was de voorverkoop een beetje matig. De support act was een interessante drone-achtige act, Angst Sessions, en gelukkig was er alsnog een aardige opkomst via deur verkoop. De show was goed, wat schoonheidsfoutjes, maar het publiek leek tevreden. Een goede start.

Budapest
Er zit een pauze van twee weken tussen de eerste en tweede show en nu begint het serieuze werk. De eerste show vindt plaats op de A38 boot in Budapest, een gerenommeerd podium, waar ook nog eens professionele audio en video opnames gemaakt zullen worden. Murphy’s Law slaat toe en het blijkt dat de speciale custom made contrabas van Jean Christophe is achtergebleven in Parijs tijdens de transit. Los van het feit dat zijn partijen afgestemd zijn op deze unieke 5-snarige contrabas, is het nu met spoed zoeken naar een contrabas die we kunnen huren voor 1, 2, 3 of 4 dagen… We weten een redelijke contrabas te regelen, maar de KLM helpdesk is verder niet te bereiken.

De opkomst is goed, de show is OK, voornamelijk door alle stress en omdat de uitvoering beperkt is door de ontbrekende contrabas. We pakken de volgende dag de trein naar Linz in  Oostenrijk en onderweg komen we langs Tatabanya, een ongevraagde pelgrimstocht voor deze Feyenoorder… Met de gehuurde contrabas kijken we verder naar het aanpassen van de live set en gaan we met frisse moed de volgende show tegemoet.

Linz
Stattwerkstadt is een legendarische underground zaaltje. Het doet een beetje denken aan WORM, maar dan zonder alle eco/custom toepassingen. Uiteraard staan er als je in Linz optreed ook linzen op de menu kaart 🙂

Stattwerkstadt is en piepklein zaaltje, waar je met 20/30 man al snel een volle zaal hebt. De promotor heeft dan ook nog besloten om een 20 koppige support act te laten openen, waardoor we na de soundcheck alles van het podium moeten halen. Het voorprogramma loopt uit vervolgens ook uit, en na het opnieuw opbouwen van onze spullen blijken er een aantal dingen niet goed te zijn aangesloten. We trekken ons er doorheen en de show is best wel goed, ondanks de opgelegde chaos.

Rijeka
De dag erop pakken we vroeg de Flixbus naar Zagreb, en van Zagreb is het 1,5 uurtje rijden naar Rijeka. Een piepklein dorpje waar we het geluk hebben gehad om dit als opvulling van de tour te hebben kunnen fixen. De promotor is een fan en we zien het dan ook als een soort van huiskamer show. Alles loopt goed met een kleine, maar warme opkomst, gegrild vlees en bier, alle ingrediënten voor een gezellige avond. Na de show gaan we terug naar Zagreb om lekker uit te kunnen slapen.

De laatste dag is in Zagreb in Klub Močvara, een legendarische zaal in Kroatië. Veel bekende bands hebben er in de afgelopen 40 jaar opgetreden. De promotor Danijel, is ook fan van het project en alles is super goed geregeld. Vanavond is het een ‘seated only’ show en de voorverkoop loopt als een trein, met waarschijnlijk een uitverkochte show. We krijgen de kans om een lange soundcheck te doen, het hotel is op 5 minuten lopen en bier en pizza staat klaar bij aankomst.

De show loopt als een trein, we zijn goed ingespeeld na alle vorige optredens en dit is de kers op de taart. Met een goed gevoel sluiten we af, de contrabas is inmiddels gevonden en terecht op het vliegveld in Parijs en kan afgehaald worden bij aankomst. Iedereen reist op zijn manier terug naar huis en we sluiten deze reek, met de extra steun van Popunie, af met een glimlach.