Tourverslag: Gold in Duitsland, Tjechië, Oostenrijk en Hongarije

12122470_1015234228496978_7559231440683223621_nEen nieuwe plaat genaamd No Image, een nieuw bandlid genaamd Kamiel, een nieuw crewlid genaamd Patrick, naast ons Europese label Ván Records, nu ook een Noord-Amerikaans label genaamd Profound Lore Records en bijna een jaar niet meer op de bühne gestaan; het begin van deze oktober-tour voelt met recht als een nieuw begin voor GOLD.

We spelen de eerste show in het ons vertrouwde Rotown. De Gentenaren van Future Old People Are Wizards spelen op onze uitnodiging ook.

Het afgelopen jaar stond in het teken van de opnames, de mix en alle andere creatieve en productionele voorbereidingen van de release van onze nieuwe plaat No Image, de opvolger van ons 3 jaar oude debuutplaat Interbellum.

Om verschillende redenen hebben we een derde gitarist aangetrokken in Kamiel Top, die vanavond voor het eerst met ons op het podium staat. En omdat onze voormalige chauffeur/geluidsman voortvarend aan de weg timmert met John Coffey, neemt Patrick Puh zijn plek in; ook voor het eerst vanavond.

Omdat No Image zo’n andere GOLD laat horen dan onze debuutplaat deed, hebben we besloten om in ieder geval voor deze tour geen oude nummers meer te spelen. We zijn ons ervan bewust dat dit, vooral in Duitsland, tot wat teleurgestelde reacties kan leiden. Voordat we echter de grens oversteken, bijten we het spits af in onze thuisstad.

Na een spetterend optreden van onze Vlaamse support act – het eigenwijze trio zet een meer dan overtuigende set neer; loeizwaar en poppy tegelijk – is het uur voor ons aangebroken. Speciaal voor deze show zetten we ook lichtman Maarten Kops in, die onze verder sobere aanpak van een sfeervolle omlijsting voorziet.

De show verloopt zoals we hadden gehoopt. Veel bekenden in het publiek en een dynamisch, maar voortstuwend tafereel op het podium. Wij zijn tevreden!

1-bus_op_maatWeimar, Duitsland, 17 oktober
Na een altijd te korte nachtrust stappen we met zijn zevenen in ons Pieter Smit-busje en koersen we af op de Kasseturm, een middeleeuwse toren in de stadsmuur van Weimar.

Het is een voorbode van de diverse en bijzondere zalen die we deze negen dagen zullen aandoen. Datzelfde geldt voor de bands waar we mee spelen.

Vanavond delen we het podium met de Berlijnse occulte doom band Albez Duz, die soms mijlenver afligt van de bands, die we de komende dagen op ons pad zullen treffen.

De zaal onderin de toren is goed gevuld bij beide bands. Het is dan ook weer goed om terug te zijn in Duitsland, waar de mensen altijd lief en goed voor ons zijn.

De kok blundert nog wel door een pasta overladen met kaas neer te zetten, waar we toch duidelijk om een veganistische maaltijd hadden gevraagd, maar verder worden we goed verzorgd en spreken we na ons optreden veel vriendelijke mensen. Sommigen hadden een paar uur gereisd om ons hier te kunnen zien!

12115680_1015566071797127_1393485449961370751_nKremsmünster, Oostenrijk, 18 oktober
Kremsmünster is een pittoresk dorpje in de buurt van Linz. In MuKuKu, wat mythologisch klinkt, maar wat simpelweg Musik Kunst Kultur afkort, wordt een scala aan activiteiten voor de lokale bevolking georganiseerd.

Het moderne pand, met onderin een crèche, biedt een hele andere sfeer dan de toren van gisteren. We voelen ons hier wel meteen thuis. Goede diy-sfeer, waarin naar onze verwachting het tegendraadse karakter van onze muziek goed uit de verf zal komen.

De muziekprogrammering van MuKuKu richt zich op eigenzinnige underground acts. Des te grappiger om te zien dat in hetzelfde pand ook breiavonden worden georganiseerd.

Deze avond draait uit op een mini-festival met lokale en internationale acts, waarvan wij de headliner zijn. Het is een uitermate gezellige bedoeling en met de 3e show op rij begint alles nog wat meer op rolletjes te lopen.

Een Italiaanse band trakteert achteraf op een hoeveelheid aan sterke drank, waardoor we voldaan de nacht in gaan.

12087664_1014348048585596_4940263264399470410_oPraag, Tsjechië, 19 oktober
GOLD heeft nog niet eerder in Tsjechië gespeeld, dus we weten niet zo goed wat we kunnen verwachten. Praag is natuurlijk een grote, levendige stad, maar het is ook een regenachtige maandag.

We spelen in de donkere, vochtige kelder van Café V Lese. Dat klinkt gaar, maar dat is het geheel niet.  Het is een sfeervolle plek, met een leuk podium. De show is georganiseerd door het ervaren en veelzijdige Heartnoize Promotions.

 

Vandaag opent een lokale shoegaze band het bal. Vooral interessant is dat ze zo ongeveer een hele band hebben meespelen via hun laptop. Het is bepaald geen volle bak, maar voor onze eerst show in dit land en dat ook nog eens op een maandagavond, mogen we niet klagen. Mede dankzij onze voortreffelijke geluidsman komen we ook hier weer goed tot ons recht.

3-smiley_soup_in_Kremsmünster

Smily soup in Kremsmünster

Boedapest, Hongarije, 20 oktober
Ook Hongarije is nieuw voor ons. Boedapest staat natuurlijk bekend als een echte muziekstad, dus we hopen dat we met open armen ontvangen worden.

Het was al een goed voorteken dat we voor dit optreden zelf benaderd zijn door A38, de drijvende poptempel van de Hongaarse hoofdstad. Dat we voor het eerst ook de zon zien op deze tour, doet helemaal wat beloven.

Wegens een festival in de A38 vindt ons optreden plaats in GMK, een zaal die middenin het uitgaansgebied ligt. Dankzij de hardwerkende A38-crew loopt de hele dag op rolletjes.

We eten heerlijk op de boot, genieten van ons voorprogramma, de lokale noiserock band derTanz en kijken vanaf het podium uit over een goed volgestroomde zaal.

Na het optreden spreken we met veel, lieve mensen en dumpen vervolgens onze spullen in ons hotel. Van daaruit duiken we het nachtleven in dat Boedapest rijkelijk te bieden heeft. Deze dag is met stip een hoogtepunt op deze tour!

4The_Not_So_Frand_Budapest_Hotel

The Not So Grand Budapest Hotel

Brno, Tsjechië, 21 oktober
Van de top rechtstreeks naar het dal. Onze tweede Tsjechische optreden is memorabel om alle verkeerde redenen.

Deze show hadden we als laatste geboekt om dit gat in de tour te dichten, waardoor we in ieder geval gratis eten en overnachting hebben. Dat dat in ruil was voor een optreden, waarbij er meer man óp het ‘podium’ stond dan in de zaal, daar hadden we niet echt op gerekend.

We spelen in de Bajkazyl. Spreek dat fonetisch uit en je krijgt een idee van de locatie, op zich een alleraardigste fietswerkplaats-slash-koffiebar-slash-concertzaaltje.

Organisator Bibi ontvangt ons direct met een winstwaarschuwing; er is namelijk een concurrerend concert om de hoek. Daarnaast is deze locatie pas sinds kort open dus ook nog niet zo bekend bij de locals.

Hoogtepunt van de dag is het hele toffe electronische trio dat vóór ons speelt. Het leuke aan in GOLD spelen is dat we door onze atypische muziek bij heel veel andere bands passen. Dat we zó goed bij een electronische act zouden passen, hadden zelfs wij zelf niet verwacht.

Des te teleurstellender was het, dat er slechts een handjevol mensen was omdie conclusie met ons te kunnen delen.

Chemnitz, Duitsland, 22 oktober
We hebben het niet voor niets al eerder gezegd; Deze tour staat in het teken van vreemde zalen en een diversiteit aan bands.

Voor de laatste drie shows van de tour trekken we Duitsland weer in. First stop Chemnitz. We melden ons thuis bij de organisatoren, die druk veganistische burgers staan te bakken. Dat is vaste prik voor hen. Een deel dient als diner voor de bands en de rest wordt verkocht in de zaal aan het publiek.

Die zaal, de AC17, is een oefenruimte die regelmatig dienst doet als concertzaaltje extraordinaire. Intieme sfeer gegarandeerd en dat bewijst zich ook direct met de stonercore band die vóór ons speelt.

Het zaaltje is natuurlijk makkelijk gevuld; de band neemt al makkelijk de helft van het vloeroppervlak in.

Ondanks de beperkte geluidstechnische mogelijkheden zorgt Patrick er ook hier weer voordat het klinkt als een klok en zowel bands als publiek vermaken zich prima. We zijn Brno al lang weer vergeten.

5.MuzikaalOntbijtBerlijnBerlijn, Duitsland, 23 oktober
Met Berlijn hebben we geen gelukkige relatie. Toen we hier 2 jaar geleden speelden op tour met Audrey Horne en Karma To Burn, moesten we al het podium op voor de aangekondigde openingstijd van de zaal. Ook in de aanloop naar vandaag zit het niet mee.

De – ervaren – promotor, die ons geboekt heeft, beseft zich een paar weken van te voren dat ze er vanavond helemaal niet kan zijn, omdat ze op vakantie is.

Ze laat de show uit handen vallen en een vriend van haar pakt het enigszins op. We zien maar weinig gebeuren op het gebied van promotie, terwijl een duidelijk gage-afspraak hebben die ze zullen moeten nakomen én er komt op onze uitnodiging nota bene een bevriende Finse band, Mansion, over voor de shows van vandaag en morgen.

We spelen in Bei Ruth, een waar punkhol op de derde verdieping op een industrieterrein, waar doorgaans veel toffe bands spelen. Het is gezellig met onze Finse vrienden en Kamiel wordt verrast door een bezoek van zijn vriendin en wat vrienden. Ook Nick krijgt gezelschap van zijn vriendin.

Waar we bang voor waren, wordt echter toch wel realiteit: de opkomst is ondermaats. Desondanks krijgt het publiek overtuigende optredens van de band voorgeschoteld en dat vertaalt zich dan ook naar zeer positieve reacties achteraf.

Uiteindelijk doe je het voor de mensen die er wél zijn en die zorgen dan ook altijd dat het de moeite waard is.

Bij het uitbetalen blijkt inderdaad dat de organisator niet op de hoogte was van de afgesproken gages. Gelukkig betaalt hij deze zonder al te veel gemor wel gewoon uit. Dat ze niet quitte hebben gespeeld, is echt geheel aan henzelf te wijten.

12039241_1017531744933893_821877113085785382_nHamburg, Duitsland, 24 oktober
Zo broos als dat onze band met Berlijn is, zo sterk is die met Hamburg. Hier speelden we onze eerste show buiten Nederland, ruim 2,5 jaar geleden op het Hell Over Hammaburg-festival. Dat was een show om nooit meer te vergeten.

Toen we later dat jaar nog eens in St. Pauli speelden, was dat ook geen misser. Kortom, wij hebben er vandaag zin an. Drummer Igor des te meer omdat zijn broer zich vandaag bij ons aansluit.

De promoter van de Bambi Galore blijkt wat minder optimistisch bij aankomst. Wij laten ons daardoor niet van de wijs brengen, ook niet als blijkt dat de Finnen hun trein hebben gemist en te laat dreigen te komen. De Finnen arriveren en met hen ook het publiek.

Het wordt een spetterende afsluiter van de tour die tot diep in de vroege uurtjes op de Reeperbahn resoneert. Het extra uur bij aanvang van de wintertijd betaalt zich dus niet uit in extra slaap. Op naar huis!

12140983_1015061068514294_8410729185349570617_oWil je meer weten over GOLD? Bekijk hun website of like hun Facebookpagina.

exportDeze tour werd mede gefinancierd vanuit Popunie Music Export Rotterdam.

De verkeerde Generatie

chris-anderson-300x225Ik denk dat iedereen, die wel eens op YouTube muziek beluistert, bekend is met een lid van de ‘wrong generation-crowd’. Je weet wel, de mensen die bij nieuwe nummers lopen te mekkeren dat ‘muziek van tegenwoordig’ bagger is, allemaal hetzelfde klinkt en dat het ‘vroeger’ allemaal beter was. Nu weet ik dat een mening natuurlijk niet fout kan zijn, maar die mening is bij deze toch gewoon fout.

Nog nooit eerder was het zo makkelijk voor ons als consument om op zoek te gaan naar nieuwe muziek. Nog nooit eerder was het voor ons als artiest zo makkelijk om in aanraking te komen met zoveel verschillende artiesten in verschillende stijlen en in verschillende delen van de wereld.

De progressie binnen de muziek, die we de afgelopen jaren hebben gehad is er één die onmogelijk was geweest als het internet en gerelateerde moderne technieken niet in vrijwel elke studio of huiskamer te vinden was.

Het internet heeft er voor gezorgd dat de drempel naar het maken van muziek nu lager is dan ooit tevoren, en de hoeveelheid muzikanten die nu hun brood verdienen met hun kunst is zo groot dat het bijna niet meer te overzien is.

Als je die prachtige roze bril af zet en objectief gaat kijken naar al het moois wat er te beluisteren valt, dan zie je al snel dat er voor elke gek vrijwel letterlijk een plek is. Elektronische muziek is complexer dan ooit tevoren. De technologie die we nu hebben is zo vooruitstrevend, dat vrijwel elk geluid dat je je kunt bedenken gemaakt kan worden met een computer, en de moderne studio techniek is zo veel beter geworden dat we nooit eerder zulke prachtige albums hebben kunnen maken.

Mijn punt is dit: als je het idee hebt dat er “tegenwoordig” geen goede muziek meer is, dan heb je nooit langer dan een minuut op Google gekeken. En als je denkt dat pop muziek anno nu allemaal hetzelfde klinkt, dan ben je de eendagsvliegen van de jaren 90, 80, 70, en 60 volgens mij vergeten, die ook allemaal hetzelfde klonken.

Neem nu bijvoorbeeld The Flashbulb.  Benn Jordan is sinds het begin van de 00’s al een smaakmaker binnen de breakcore, maar de laatste jaren ontpopt de Amerikaanse producer, sound designer, jazz gitarist en drummer zich als een muzikale duizendpoot die zowel extreem chaotische electronische muziek als prachtige klassieke composities en subtiele ambient maakt.

De muziek die hij maakt onder de naam The Flashbulb is zo divers en zo strak, dat dit in geen enkel ander tijdperk gemaakt had kunnen worden. Luister maar eens naar deze piano compositie van Jordan, gespeeld op een piano aangestuurd door een hele zwik aan apparatuur en FL Studio. Dankjewel YouTube related video’s!

En bijvoorbeeld Helios. Hoewel Helios alleen echt bekend is in de post-rock/organische ambient hoek van het internet heb je zijn composities al vaker gehoord. De beste man heeft namelijk al vaker de reclame muziek van zowel Facebook als Instagram geschreven. Zijn muziek is altijd warm, liefdevol, lichtelijk elektronisch en altijd interessant. Ik ontdekte zijn muziek na redelijk veel doorgeklik op Last.FM.

Dus ‘wrong-generation-crowd’: Misschien is het een beter idee om even wat actiever te googlen, dan meuten over ‘geboren zijn in de verkeerde muziekgeneratie’ en ‘alle muziek is hetzelfde tegenwoordig’? Niemand is geboren in de verkeerde generatie; je bent zelf gewoon lui.

Chris Anderson

Chris Anderson is een 24-jarige singer/songwriter en ambient producer uit Spijkenisse die, als hij niet met eigen muziek bezig is, zich stort op zijn nieuwe project; hij maakt een podcast vol relaxte elektronische muziek, waarin ook Rotterdamse artiesten gepromoot worden. Klik hier voor meer info.