Weissmuller

weissmullerEquestrian Friends
indierock
JVGM Music

Misschien dat je de eerste single Endlessly Fall met de ietwat frappante clip eind vorig jaar al voorbij hebt zien komen, maar nu ligt het hele nieuwe album van WeissmullerEquestrian Friends, in de schappen!

De mannen van Weissmuller hebben zich via punk, new wave pop, rock en electro gevormd tot een band met een eigen, herkenbare stijl. De band bestaat uit Casper (drums/zang), Wim (bas/zang) en Leo (gitaar/zang) en draait alweer flink wat jaren mee.

Weismuller ging in 2012 in zee met producer Martijn Groeneveld van Mailmen Studio. Groeneveld won onlangs de VPRO Award voor het beste album van 2012 (Blaudzun) en nu zet hij zijn stempel op het eerste full-length album Equestrian Friends van Weissmuller.

Naast dat je getrakteerd wordt op 13 nummers, is de cd-hoes ook erg verzorgd. Net zo obscuur als de clip van Endlessly Fall, staat er op de hoes een paard met daarop aangegeven welk onderdeel van het dier waarvoor gebruikt wordt. De cd zit ook niet in een plastic hoes zoals we die van vroeger kennen. Nee, het is een kartonnen hoes, wat meer iets weg heeft van een vinyl album. Het is een prachtig album, dat spat van de indierock, pop, college rock, hoe je het ook wil noemen, maar het staat als een huis.

Weissmuller – Endlessly Fall

Toen ik de cd op zette viel het mij op dat de eerste paar nummers nog geen drie minuten duren. Dat was wel even wennen, maar langzaam werden de tracks steeds langer. Bij Weissmuller gaat kwaliteit boven kwantiteit, want het maakt niet uit hoelang een nummer duurt, ze klinken allemaal van begin tot eind super.

De muziek is simpelweg opgebouwd uit drums, gitaar, basgitaar en natuurlijk de zang. Meer hebben de drie heren ook niet nodig. Kenmerkend voor Weissmuller is de driestemmige zang, die ook op Equestrian Friends goed te horen is. Zoals op het debuutalbum Raw & Welldone wordt ook op deze plaat afgewisseld tussen snellere en meer dromerige, rustige nummers. De muziek zou zo als soundtrack van een Amerikaanse college movie kunnen fungeren. Het album klinkt precies zoals je van Weissmuller verwacht; drie kwartier lang genot voor het oor!

Onze collega’s van Amp Magazine over Weissmuller: “Yup, they manage to combine the best of the golden years of pop, punk, new wave, and good old stomping rock, make it sound so remarkably fresh, and well, modern. Or rather, timeless. Some exquisite songwriting definitely helps. A brilliant reminder of how good guitars, bass, drums and vocals can really sound. Don’t take my word for it, track down this catchy fucker today.”

Hier sluit ik mij graag bij aan.

Sp. 91 / Anjali R.

Videoclip van HSMC finalist Kreatones is uit