Mäläska

malaska-unclejimUncle Jim’s Cidney Factory
electronics / ambient
Deserted Island Music

Om maar direct met de spaceshuttle de dampkring binnen te vallen: Met het album Uncle Jim’s Cidney Factory heeft de groep Mäläska, bestaande uit Remy Stroomer (synthesizers) en Petter Janse (gitaar) een prachtalbum afgeleverd. Heerlijke electronische muziek die je meevoert op een virtuele ruimtereis. Het bijna beatloze album is prachtig opgebouwd, het eerste nummer roept associaties op met het werk van de Duitse electronica koning Klaus Schulze ten tijde van het album Cyborg en latere Engelse electronica zoals die van Chris & Cosey, maar dan 100% instrumentaal.

De reis voert verder, de electronische soundscapes worden verrijkt met prachtige subtiele gitaarpartijen. Hier en daar strelende open akkoorden, prachtig door een flanger gehaald en refererend aan het werk Vini Reilly van The Durutti Column. Af en toe duiken ook wat oosterse melodielijnen op, die versterken het ambient karakter van het geheel.

De opbouw van het album is zorgvuldig, het is een prachtige ambient trip geworden die je niet tussentijds kunt stopzetten, je moet blijven luisteren tot aan de landing.

Het verrassende zit in de finale, als je goed luistert hoor je heel subtiel aardse vogelgeluiden in het laatste nummer op de cd. Al met al levert beluistering een complete chill-out op, zelfs zonder lsd uit de fabriek van Uncle Jim. Dit album verdient naar mijn idee zeker ook een release op vinyl. Mäläska live is trouwens ook de moeite waard, de muziek wordt deels improviserend en dus echt live gemaakt.

Like hun Facebookpagina en blijf op de hoogte van nieuws en shows van de band.

Koert Sauer

Popweek: Music Production Academy organiseert Open Jamsessie olv Beau Zwart

14876410_1226223024117582_4783952390124255057_oIn samenwerking met de Popunie organiseert Music Production Academy in de Rotterdamse Popweek een open jamsessie op donderdag 3 november!

Binnen twee jaar heeft de Music Production Academy (MPA) een goede naam opgebouwd als muziekproductie centrum van Rotterdam. Naast diverse opleidingen voor producers, audio engineers en dj’s, kun je bij MPA ook terecht voor studio opnames, een breed scala aan evenementen en biedt de school veel netwerkmogelijkheden. Het streven van het team, onder leiding van Michaël Verton, is om verder uit te groeien tot een nóg grotere community, met elektronische muziek als drijfveer en verbindende factor.

Tijdens de Rotterdamse Popweek opent MPA haar deuren voor alle producers en muzikanten die willen kennismaken met de school en organiseert een jamsessie. De jamsessie duurt van 18.00 uur tot 22.00 uur, wordt gehost door Beau Zwart en ondersteund door diverse toffe producers en vocalisten die Rotterdam rijk is. Ook bezoekers die alleen van live muziek willen genieten zijn welkom.

MPA is dé plek voor producers, vocalisten en instrumentalisten om samen te komen en in een informele sfeer samen muziek te maken. Met hardware synthesizers, Native Instruments gear, drumcomputers, gitaren en microfoons is er in de Control Room Studio voor ieder wat wils om een avond vol goede muziek en vibes neer te zetten.

LOGO_POPWEEK-low-resExtra informatie

Datum: donderdag 3 november
Locatie: Music Production Academy, Hoogstraat 38a