Maaike Siegerist – Born Before The Wind

  • Born Before The Wind

  • Maaike Siegerist
    • Genre: Jazz, darkfolk
    • Release-type: Album, digitaal
    • Label: Self-released

Welkom in de Maaike Siegerist musical. Deze musical bestaat, voor zover ik weet, nog niet maar het album Born Before The Wind, wat Maaike in het voorjaar van dit jaar heeft uitgebracht, zou zo de begeleidende plaat van een musical kunnen zijn.

Met musical bedoel ik geen bombastische parades met honderd dansers, veren en blaasorkesten. In de Maaike Siegerist musical word je op een ingetogen manier meegenomen in Maaike’s verhaal. Zeker liedjes als The Professor en Long Way Down zouden zo uit een meeslepende muziektheatervoorstelling kunnen komen.

De arrangementen zijn subtiel. Je hoort nooit iets te veel. Met name de cello in Paint With The Same Colours is mooi gearrangeerd. Het geeft het lied een extra, tikkie melancholische, laag mee. De cello komt gelukkig een aantal keer terug waardoor hij een belangrijke bijrol krijgt in de voorstelling. Een kleinere, maar prachtige bijrol is weggelegd voor de fluit. Wheels Of Time lijkt haast een duet tussen Maaike’s zang en de dwarsfluit.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor de piano, gitaar en uiteraard de stem van Maaike. Die laatste is helder en duidelijk, ook iets wat bijdraagt aan de theaterassociatie.

Wat nog leuk is om te weten is dat Maaike vrijwel alle rollen zelf speelt. Ze schreef de liedjes maar arrangeerde ze ook, verzamelde goede muzikanten, nam de partijen vervolgens ook zelf op en mixte de boel tot een mooi, uitgebalanceerd geheel.

Eigenlijk is mijn enige kritiek dat het af en toe wel wat spannender mag. Het klinkt allemaal heel netjes en dat maakt dat je gemakkelijker kunt voorspellen wat de volgende stap gaat zijn. De kleine liedjes hebben wat meer spanning en raken mij dan ook meer dan de jazzy up-tempo nummers als Disconnected en Bring It On. Ik heb het idee dat ik in die kleine liedjes beter de niet te vervalsen Siegerist handtekening kan horen, daar zou wat mij betreft de hele plaat mee vol mogen staan.

Ik kijk in ieder geval uit naar het moment dat de Siegerist Musical de mooiste theatertjes van ons land onveilig komt maken samen met de cello en de fluit.

Bekijk de website van Maaike Siegerist.
Volg Maaike Siegerist op Facebook.

Onze beleving van muziek, van de jaren ’70 tot nu

Een mooie muziekbeleving, wat is dat nou eigenlijk? Als we de afgelopen vijf decennia in ogenschouw nemen dan vallen ons een paar dingen op.

Allereerst is daar de setting waarin we muziek “tot ons nemen”. In de jaren ’70 en begin ’80 luisterden we muziek voornamelijk thuis op onze grote stereo installaties. Portable audio bestond nog nauwelijks en dat brengt ons bij het volgende punt van verschil met nu: het afspeelmedium. Een chique benaming voor het apparaat waarop je je muziek afspeelt. In de jaren ’70 en ’80 waren dat vinyl en tape (compact cassette, ‘reel-to-reel’ en 8-Track). Daarna kwam natuurlijk de compact disc en vanaf ongeveer de jaren ’10 de streaming muziekdiensten.

Met de komst van streaming muziekdiensten veranderde er nog iets: het aanbod van muziek. Zeker sinds de komst van het populaire Spotify is het aanbod van muziek wat we voorgeschoteld krijgen gigantisch toegenomen. Spotify en de andere streamingdiensten werken namelijk met playlists. Playlists zorgen ervoor dat we meer en meer naar losse tracks van artiesten zijn gaan luisteren. Spotify biedt ons een aanbod van artiesten die in de buurt komen van wat je al luistert. Zo ontdek je nogal eens artiesten die je niet kent en normaal gesproken niet zo snel zou beluisteren.

De komst van playlists van streamingdiensten heeft voor nog een ander effect gezorgd: we luisteren minder en minder naar albums. Zo’n plaat die je van begin tot eind luistert en waarvan de samenhang tussen de nummers je meeneemt op de muzikale reis die de artiest voor je in petto heeft. Gelukkig wordt dit effect enigszins geremd door de vinyl revival. Vinyl is hét albummedium bij uitstek. Je moet er zelfs aandacht aan geven omdat je al na achttien minuten de plaat moet omdraaien om verder te luisteren.

En dan is er nog de komst van de hoofdtelefoon en dan vooral de oordopjes. Die hebben ervoor gezorgd dat we muziek meer en meer portable zijn gaan beluisteren in plaats van in onze eigen stulp, al dan niet vergezeld van een lekker drankje, nootje, … (vul maar in). Muziek in de bus, op de fiets, in de trein, in het vliegtuig, tijdens een vergadering en ga zo maar door. Dat maakt muziek vluchtiger. Zo onderweg zijn er veel prikkels die bij je binnenkomen en je afleiden van de muziek.

Het is dan ook geen verrassing dat het luisteren naar een album op vinyl thuis op de bank een totaal andere gewaarwording is dan het luisteren van een losse track onderweg op de fiets met oordopjes in. Veiliger zal het ook zijn.

Daar is allemaal niks mis mee en het kan ook heel goed naast elkaar bestaan, maar het is goed om ons bewust te zijn van de verschillen tussen mobiel luisteren en luisteren via een stereo installatie en de verschillen tussen het luisteren van albums en van tracks.

Volgende maand ga ik hiermee verder omdat het ook voor mastering veel uitmaakt of het gaat om een losse track of om mastering van een heel album.

Wordt vervolgd!