Vraag: Een studio heeft me aangeboden mijn muziek, zelf gecomponeerd, op te nemen en eventueel uit te brengen. Ze zouden me een contract voorleggen, maar tot nu toe heb ik nog niets gezien. Waar moet ik op letten?
Waar je op moet letten:
1. Je auteursrecht.
Zorg er voor dat je niet zomaar een uitgavencontract tekent, zeker niet als jij daar niets voor terug krijgt. Bij een uitgavencontract teken je, in de meeste gevallen, eenderde van je auteursrechten weg en aangezien het auteursrecht een van de grootste geldstromen in de muziekbusiness is, is dit een belangrijk onderhandelings-item.
Toch kan het redelijk zijn om de liedjes die je gaat opnemen onder te brengen in de uitgeverij van de studio, het hangt er helemaal vanaf hoeveel tijd de studio gaat investeren in jouw liedjes. Veel musici leven nog in de foutieve veronderstelling dat een muziekuitgever cd’s uitbrengt. Dat is niet zo, uitgevers zijn meer ‘liedjesmakelaars’ en meestal geen platenmaatschappij, een uitgavendeal is dan ook niet nodig om een cd uit te brengen.
Daarvoor heb je geen uitgavendeal maar een:
2. platencontract nodig.
Meestal, in gelijksoortige gevallen als de jouwe, zal de studiobaas je een aantal titelcontracten of een artiestencontract voorleggen. Een artiestencontract zou ik weigeren in jouw geval, omdat je dan voor een aantal jaren vastzit aan de studio.
Krijg je een aantal titelcontracten, probeer dan een percentage van de omzet te krijgen en niet van de winst. Dat scheelt namelijk aanzienlijk. Meestal krijg je bij een titelcontract tussen de 6% en 10% van de ppd-prijs (ppd staat voor de groothandelsprijs, dus niet de winkelprijs).
Wat je de studio zou kunnen voorstellen is een gedeeld masterband-eigenaarschap. Je bent dan in feite samen platenmaatschappij. Het percentage dat je dan ontvangt is ongeveer hetzelfde, maar als (halve)masterband eigenaar maak je ook aanspraak op een uitkering van Sena-producenten en dat is aanzienlijk meer dan de uitkering van Sena-performers waar je sowieso recht op hebt.
Dit komt overigens alleen aan de orde als je op radio en tv gedraaid gaat worden. Verder krijg je als mede-eigenaar van de masterband een groter aandeel als een van de tracks wordt uitgelicenseerd aan een andere maatschappij voor een compilatie-cd bijvoorbeeld. In deze tijd waarin niet zoveel cd’s meer verkocht worden is promotie eigenlijk belangrijker geworden dan het royalty percentage. Zorg daarom dat er in het contract een promotiebudget en een promotieplan worden opgenomen.
Wat ik je verder aanraad, is om de contracten altijd door een deskundige te laten checken. Je kunt dat doen bij een gespecialiseerde advocaat. Deze rekent zo tussen de € 150,- en € 250,- per uur, dit is ongeveer de jaarcontributie die je betaalt als Ntb lid. Bij de Ntb hebben we juristen die gespecialiseerd zijn op dit gebied en waar je als lid gebruik van kunt maken. Verder heeft de Ntb nog vele andere diensten voor dezelfde prijs, dus reken maar uit.
De Ntb (Nederlandse Toonkunstenaarsbond), opgericht in 1919, is de grootste en oudste belangenorganisatie voor musici, acteurs en dansers in Nederland. In de loop der jaren kregen zij per brief, fax, mail of gewoon face to face veel vragen rond het werken in de studio en het produceren en exploiteren van een (eigen beheer-) cd. Omdat veel van de gestelde vragen steeds weer terugkomen en dus bij meerdere muzikanten leven, is deze vraag & antwoordrubriek samen met de Popunie opgezet.
Voor meer informatie over de Ntb, dé vakbond voor musici, producers en dj’s, kijk je op hun website.