Memberships voor muzikanten: extra inkomstenbron

Tijdens de coronapandemie is een extra, voorspelbare inkomstenbron natuurlijk heel fijn, maar dit is ook handig voor als je weer ‘los’ mag met optredens. Dat kan met een membership, waarbij fans een abonnement op jou nemen om je te supporten en eventueel in ruil daarvoor tegenprestaties krijgen. Hoe zet je zoiets op en waar moet je op letten? Mirjam van Onlightning geeft je in dit artikel een aantal tips.

Foto © Willem Wouterse

Veel muzikanten zouden graag hun boterham willen verdienen met het maken van muziek. Dat vergt ondernemerschap. Want hoe kun je voldoende en, misschien nog wel belangrijker, voorspelbare inkomsten genereren met je muziek? Heel belangrijk om er van te kunnen leven, maar ook om dit (gedeeltelijk) weer terug te investeren in je muziek business zodat je verder kunt groeien.

Inkomstenbronnen
Optredens zijn vaak de grootste inkomstenbron van een muzikant. Maar daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden natuurlijk, zoals de verkoop van fysieke muziek en merchandise en het binnenhalen van online streams. Hoe meer verschillende inkomstenbronnen je als muzikant hebt, hoe minder je afhankelijk wordt van één, wat dan ook minder stress geeft als er (tijdelijk) een wegvalt.

Memberships
Nóg iets waar je aan zou kunnen denken, is om een membership op te starten rondom je muziek. Fans betalen je dan een vast bedrag per maand omdat ze jou als muzikant/band willen supporten. In ruil daarvoor zou je tegenprestaties kunnen aanbieden.

Het aangaan van een maandelijkse betaling zal vooral door de ‘superfans’ worden gedaan

Je kunt je voorstellen dat dit vooral heel interessant kan zijn als je al flink bezig bent met het opbouwen van een fanbase. Het aangaan van een maandelijkse betaling zal vooral door de ‘superfans’ worden gedaan, omdat zij ook het meest geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld gelimiteerde en unieke content van jou.

Pakketten
Als je een membership wil starten, is het slim om verschillende pakketten te maken. Drie verschillende ‘tiers’ bijvoorbeeld, zoals dat in het Engels vaak wordt genoemd. Deze pakketten geef je dan verschillende prijzen en hoe meer men betaalt hoe meer men er voor terug krijgt. Zo kan iedereen kiezen wat voor hem of haar passend is. Geef de pakketten ook een duidelijke en leuke naam wat bij jouw muziek past.
Prijzen
Zo bieden wij met The Dirty Denims drie pakketten aan, waarbij we verwijzen naar kledingmaten (gerelateerd aan onze bandnaam): Medium (4 euro pm), Large (8 euro pm) en Extra Large (12 euro pm). In de marketing wordt vaak gezegd dat dan het middelste pakket het meest wordt gekozen, maar bij mijn band hebben we tot nu toe vooral ‘Extra Large’ leden en een paar ‘Medium’ en ‘Large’ leden.

Dit kan voor jou weer anders zijn, dus start gewoon met prijzen die voor jou goed voelen en doe onderzoek naar de prijzen die anderen binnen je genre gebruiken.

Zonder stress
Hoe meer men betaald hoe meer men er voor terugkrijgt. Maar wat kun je allemaal aanbieden zonder dat je iedere maand zit te stressen om het gedaan te krijgen?

Bedenk eerst wat je sowieso al doet. Zijn er dingen die je nu openbaar doet, maar die eigenlijk toch vooral interessant zijn voor de grootste fans? Denk bijvoorbaald aan vlogs. Of zijn er dingen die je toch al doet waar je tot nu toe nog niets mee deed (bijvoorbeeld je complete optredens filmen)?

Wat kun je allemaal aanbieden zonder dat je iedere maand zit te stressen om het gedaan te krijgen?

Toegevoegde waarde
Let erop dat het niet al te veel tijd en moeite moet kosten om de tegenprestaties te leveren, maar dat er wel veel interessante waarde in zit voor de members. Denk aan exclusiviteit, zoals content die alleen voor members zichtbaar is, of dat ze daar éérder toegang toe krijgen dan niet-members.

Bedenk ook eens waar je members korting op zou kunnen geven. Misschien zijn er ook dingen die je er gratis aan kunt weggeven. Ook kan beslissingsbevoegdheid aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld dat ze mogen meebepalen welke liedjes je ergens gaat spelen, je volgende cover, over artwork of over het volgende nieuwe merchandise item. En denk ook eens aan sociale aspecten, zoals het openbaar bedanken van nieuwe members en hun naam in de credits van video’s.

Voorbeelden tegenprestaties
Daarnaast kun je flink inspiratie opdoen bij andere muzikanten die al abonnementen aanbieden. Schrijf alles op wat je aanspreekt en ga het vervolgens inventariseren. Zo kunnen bepaalde dingen in ieder pakket bijna hetzelfde zijn, maar dat het voordeel bij een hoger abonnement net wat meer is, zoals nóg eerder liedjes horen of een hoger percentage korting op de webshop.

Daarnaast kun je ook een aantal specifieke tegenprestaties maken per pakket. Het is ook gebruikelijk dat ieder hoger pakket alle voordelen van de lagere pakket(ten) in zich heeft.

Je kunt een membership starten op platforms zoals Patreon en Petje.af, maar je kunt het ook op je eigen website doen

Platforms
Je kunt een membership starten op platforms zoals Patreon en Petje.af, maar je kunt het ook in eigen beheer houden. Onze website bijvoorbeeld was sowieso al volledig gemaakt met Shopify, omdat de webshop functie daarin heel goed is en we zo geen aparte kosten hebben voor een website én een webshop.

Met de Memberships app van Bold hebben we nu de mogelijkheid om ook memberships technisch helemaal te regelen, inclusief bepaalde content alleen zichtbaar maken voor members. Dit heeft als voordeel dat we alles in eigen hand houden, inclusief onze eigen data, en geen percentage hoeven af te geven aan het platform. Maar mocht je dit nog te lastig vinden dan kun je altijd starten op bestaande kanalen en later zo nodig overschakelen.

Promoten
Als je membership klaarstaat, dan moet je natuurlijk fans laten weten van het bestaan ervan. Wij hebben dit tijdens een Facebook live gedaan, echt een soort ‘online release party’ van het membership, waarin we 10 liedjes speelden en tussendoor vertelden over het membership.

Vervolgens wil je mensen er regelmatig aan herinneren. Dit kun je doen door losse social media posts en e-mails die je iedere week weer iets anders insteekt. Een voorbeeld: bij ons krijgen Extra Large members 2 gratis loterij tickets. Wanneer we een loterij doen zetten we erbij dat members gratis tickets krijgen en aan de hand daarvan kun je je membersgroep wellicht weer vergoten.

Een ander voorbeeld: we posten een video van 1 liedje van een optreden openbaar en vermelden daarbij dat members het complete optreden op video krijgen.

Hopelijk geeft het je voldoende inspiratie voor jouw abonnement, succes!

Wil je eerst werken aan een grotere en stevigere fanbase, zodat er ook meer interesse is voor je memberships? Dan is de F.I.R.E. cursus en F.I.R.E. community misschien iets voor jou. Lees er hier alles over: https://www.onlightning.nl/fire/.