Op je eigen website, blog en social media sites heb je het laatste nieuws over de activiteiten van de band of act staan. Maar daarnaast zijn er natuurlijk vele muziekbladen, journalisten en online media die jouw nieuws zouden kunnen verspreiden (lees: band/act promoten!). Om deze media te triggeren over je te schrijven stuur je een persbericht. Zo kan bijvoorbeeld het uitkomen van je (debuut)album, clip of een bijzondere samenwerking een aanleiding zijn om een beroep te doen op de externe media.
Ook als je iets op de Popunie media geplaatst wilt krijgen, ontvangen wij het liefst een persbericht. Er zijn echter vele bands die dit niet goed weten uit te voeren. Hoogste tijd dus voor een helder artikel. Allereerst leggen we uit hoe je een perslijst samenstelt, daarna lees je meer over het schrijven van een persbericht en tot slot krijg je ook tips voor het verzenden van het persbericht.
1. Het opstellen van een perslijst
Zorg dat je de sluitingsdata van interessante media achterhaalt. Vaak staat dit wel op hun website of je kan een rondje bellen en vragen wanneer ze alles binnen moeten hebben. Je kan dan meteen checken naar wie je het nieuws het beste kan verzenden. Het is tenslotte belangrijk dat je bericht bij de juiste persoon terecht komt, anders heeft het geen zin. Maak één document met alle aan te schrijven media met hun contactgegevens en sluitingsdata: je perslijst.
Let op: Bij muziekbladen die één keer per maand uitkomen is de sluitingsdatum soms wel meer dan drie weken voordat het blad in de winkels ligt. In dat geval is het dus belangrijk dat je het persbericht al ver van tevoren af hebt en verstuurt. Zorg dus voor een goede planning vooraf, zodat je niet voor teleurstellingen komt te staan.
2. Het schrijven van het persbericht
Dit is een proces waar je goed de tijd voor moet nemen. Zet in het persbericht alleen feiten waarvan je zeker weet dat het waar is of door gaat en overdrijf niet. Data die nog niet vast staan, kun je beter niet vermelden.
Het kiezen van het onderwerp
Bedenk dat de media het bericht nieuwswaardig moeten vinden. Formuleer jouw boodschap dus als zodanig en laat blijken dat jouw onderwerp aan één van de volgende kenmerken voldoet, want dit maakt iets tot een nieuwsitem voor externe media:
– Jouw boodschap is afwijkend of onverwacht
– Jouw boodschap gaat in op actualiteiten
– Jouw boodschap betreft een éénmalige gebeurtenis of de eerste keer dat het plaatsvindt
– Jouw boodschap betreft een uitgesproken mening
– Jouw boodschap betreft sympathieke activiteiten (zoals benefietconcert)
De inhoud van het persbericht
– Kop (met eventueel een onderkop)
– Intro met daarin de kern van je verhaal. Zet hierin wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.
Maak dit intro tussen de 3 en 6 regels lang en maak de tekst vet en/of cursief.
– In het verdere persbericht geef je achtergrondinformatie in één of meer alinea’s. Wanneer
het meerdere alinea’s lang is zou je gebruik kunnen maken van tussenkopjes om de
leesbaarheid te bevorderen.
– Sluit het persbericht af met een pakkende afsluitende zin en noem de website waar de lezer
meer informatie over het onderwerp kan vinden. In de meeste gevallen zal dit de website
van jouw band/act zijn, maar in sommige gevallen is het handiger om de website van de zaal
of het festival te geven. Bij aankondigingen voor optredens kan het daarbij handig zijn om
nog een samenvatting te geven door nog een keer beknopt datum, locatie, aanvang en
entreeprijs te noemen
– Laat de tekst na het schrijven nog een (aantal) keer goed controleren op taal- en spelfouten.
Beeldmateriaal
Eventueel kan je beeldmateriaal bijvoegen. Het is gebruikelijk om niet meer dan één (rechtenvrije) foto toe te voegen. Zorg dat de afbeelding niet veel groter is dan 1 MB, zodat de mailbox van de ontvanger niet meteen vol zit. Je kan het beste een foto voor op internet (lowres, webkwaliteit, 72 dpi) bijvoegen. Wanneer ze toch liever hoge resolutie beeldmateriaal willen hebben, kun je dat op verzoek nazenden. Wanneer je meerdere foto’s verstuurt, is het aan te raden om gebruik te maken van een dienst als WeTransfer.
Een andere goede manier is het maken van een perspagina op je website waar beeld, geluid en/of tekst te downloaden is. Dit wordt ook wel een EPK (Electronic Press Kit) genoemd. Je kunt dan een link naar deze pagina vermelden onder je persbericht. Meer informatie over promotiefoto’s vind je in het Popunie artikel over dit onderwerp.
3. Verzenden
Veel media vinden het handiger om het persbericht als platte tekst in de mail te ontvangen. Hiervoor kun je het voorbeeld persbericht uit dit document gebruiken. Als je het persbericht toch graag als attachment wilt versturen, doe het dan als Word-document. Bij een PDF is het vaak lastig om de tekst op de juiste manier te kopiëren. Zorg dan dat het bestand een relevante naam heeft.
LET OP: Persoonlijke mail werkt het beste, maar zorg bij een mailing naar meerdere media dat alle geadresseerden in de BCC staan. Op die manier hou je jouw perslijst privé. Het komt niet professioneel over als iedereen kan zien waar je het persbericht naartoe hebt gestuurd. Bovendien denkt de ontvanger al snel: “oh, een ander plaatst het wel.”
Vergeet niet om na het versturen in de gaten te houden of én waar het artikel zoal geplaatst wordt. Op die manier kun je voor jezelf bekijken op welke media je extra moet focussen. Probeer ook te achterhalen waarom het bij anderen niet geplaatst wordt. Zo kun je de volgende keer je persbericht wellicht wat toespitsen op dat specifieke medium om dan wel opgenomen te kunnen worden.
———————————-BASIS VOOR PERSBERICHT—————————-
Beste redactie,
Wij hopen dat u aandacht wilt besteden aan onderstaand bericht. (Hier kan je ook nog even kort de strekking van het persbericht schrijven. En als je eerder al contact met de redactie hebt gehad over dit bericht, schrijf je dat hier ook.)
Met vriendelijke groet,
Naam
Bandnaam
PERSBERICHT
—————————————————————————————————
In dit gedeelte schrijf je alles wat je geplaatst wilt hebben in de media: je persbericht.
KOP
onderkop
Intro
Persbericht
—————————————————————————————————
EINDE PERSBERICHT
Hier kan je nog extra informatie kwijt over je band, label of bedrijf. Bepaal zelf of je dit wel of niet gepubliceerd wilt hebben. Wil je dat wel, zet het dan vóór “EINDE PERSBERICHT”.
Niet voor publicatie / noot voor de redactie
Hier geef je aan wie de redactie kan benaderen voor extra informatie (Naam, telefoonnummer, e-mailadres).
Als je beeldmateriaal hebt meegestuurd, geef je hier ook aan bij wie de rechten van de foto liggen. Noem de naam van de fotograaf. Als de foto rechtenvrij is, geef je dit ook aan.
Hier kan je ook een link plaatsen naar de EPK (Electronic Press Kit) waar hoge resolutie foto’s te downloaden zijn. Als je dit niet hebt, geef je aan wie ze kunnen bellen/mailen voor extra hoge resolutie foto’s. Eventueel kan je hier ook melden dat de band beschikbaar is voor interviews.
——————————————————VOORBEELD 1——————————
Geachte heer/mevrouw,
Wij hopen dat u aandacht wilt besteden aan onderstaand persbericht over de Rotterdamse band Pietje Puk & The Losers waarvan deze week het debuut-album uitkomt.
Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Pietje Puk & The Losers
PERSBERICHT
——————————————————————————————————
PIETJE PUK & THE LOSERS MAAKT ALBUM MET FANS
Liefhebbers financieren opnamen van Rotterdamse band
De Rotterdamse band Pietje Puk & The Losers brengt op 20 november haar debuut-album Living With Losers uit. Een bijzondere plaat: voor de opnamen reisde de formatie vorig jaar naar Amerika. Daar werkte het samen met topproducer Willem Winnaar en bassist Jan Hansen. Fans droegen met een online vooruitbetaling bij aan de productie.
De afgelopen jaren toerde Pietje Puk & The Losers door Belgie, Frankrijk, Spanje en China. In die landen bouwde het een forse schare fans op. Nadat de band hen vorig jaar op hun website vroeg om financieel bij te dragen aan de opnamen van een debuutplaat, doneerden ze gezamenlijk het grootste gedeelte van de opnamekosten.
In de zomer van 2014 reisden bandleden Pietje Puk en Jan Klaasen naar New York. Daar namen ze producer Willem Winnaar in de hand. Hij is bekend van zijn werk voor grootheden als The Stars en The Famous Band. Jan Hansen speelde de baspartijen in. Zijn succesvolle band The Bass Players won in 2007 een MTV Music Award en was hoofdact van Pinkpop in datzelfde jaar.
“We hebben geprobeerd om de eerste plaat zo goed mogelijk neer te zetten”, vertelt Pietje Puk, frontman van de band. Het opgenomen werk van de band is compact en krachtig – een wisselwerking tussen grommende gitaren en melodieuze zang. De band verwacht hiermee ook internationaal succes te kunnen boeken met het album.
Pietje Puk en Jan Klaasen richtten de groep in 2009 op onder de naam The Losers & Pietje Puk. Vier jaar geleden veranderde hij de naam in Pietje Puk & The Losers. In dat jaar won de band ook de regionale bandwedstrijd. Dit jaar toert de band door Amerika, Engeland, Australië en Groenland.
Het Living With Losers-album is gratis verkrijgbaar op www.pietjepukandthelosers.nl en in de iTunes Music Store.
—————————————————————————————————
EINDE PERSBERICHT
Niet voor publicatie / noot voor de redactie
Pietje Puk & The Losers vertelt in een interview graag meer over de plaat, het ontstaan ervan en de plannen voor het komende jaar.
Voor meer informatie, beeldmateriaal en recensie-exemplaren van de ep kunt u contact opnemen met Pietje Puk via contactpersoon@e-mail.com , +31 (0) 6 123 456 78
Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Pietje Puk & The Losers
e. contactpersoon@e-mail.com w. www.bandwebsite.com t. +31 (0)6 123 456 78
——————————————————VOORBEELD 2—————————–
Geachte redactie,
Wij hopen dat u aandacht wilt besteden aan dit persbericht van de Rotterdamse band Pietje Puk & The Losers. De band brengt binnenkort hun debuut-album uit en viert dit met een grootse releaseparty.
Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Pietje Puk & The Losers
PERSBERICHT
—————————————————————————————————
PIETJE PUK & THE LOSERS KOMT MET DEBUUT-ALBUM
Releaseparty in het Muziekcafé!
De Rotterdamse band Pietje Puk & The Losers viert zaterdag 20 november de release van hun debuut-album Living With Losers met een live optreden in het Muziekcafé in Rotterdam. De nieuwe plaat komt zowel uit op cd als vinyl. Na de release doet de band een minitour in België en Duitsland.
Het album omvat vijf tracks, waaronder live publieksfavoriet en tevens titelsong Living With Losers. De andere tracks heeft de band in de studio geschreven: Pietje Puk Is Okay, Oh, What A Loser, Drinks & Bitches en Je Pietje In Je Grietje.
Na het winnen van de Star Awards heeft de band met het prijzengeld de productie van Living With Losers bekostigd. Dit debuut is geproduceerd door Willem Winnaar (o.a. The Stars).
Het optreden in het Muziekcafé begint om 21.30 uur. De band Losing My Brains verzorgt het voorprogramma. De zaal is open vanaf 20.00 uur.
Wat? Releaseparty Pietje Puk & The Losers
Waar? Muziekcafé Rotterdam
Wanneer? zaterdag 20 november
Zaal open? 20:00 uur
Aanvang? 21:30 uur
Entree? 3 euro tickets: www.tickets.nl
www.muziekcafe-rotterdam.nl
—————————————————————————————————
EINDE PERSBERICHT
Niet voor publicatie / noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pietje Puk via info@pietjepukandlosers.com of +31 6123 456 78
Zie voor beeldmateriaal en meer informatie onze EPK (Electronic Press Kit).
Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Pietje Puk & The Losers
Pietjepukstraat 666
4465 XA Rotterdam
e. info@pietjepukandlosers.com w. www.pietjepukandlosers.com t. +31 6123 456 78
————————————————–VOORBEELD 3—————————–
Geachte redactie,
Hierbij ontvangt u het persbericht van de Rotterdamse band Pietje Puk & The Losers. De band brengt binnenkort, na een bijzondere samenwerking, haar eerste videoclip uit.
Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Pietje Puk & The Losers
PERSBERICHT
—————————————————————————————————
PIETJE PUK & THE LOSERS BRENGT EERSTE VIDEOCLIP UIT
Rotterdamse band maak clip in samenwerking met Tsunami Media Hawaii
De Rotterdamse band Pietje Puk & The Losers brengt op 1 maart haar eerste videoclip ‘Je Pietje In Je Grietje’ uit. Een bijzondere clip: voor de opnamen reisde de formatie vorig jaar naar Hawaii.
In de zomer van 2014 reisden de bandleden naar Hawaii voor een videoshoot. Daar nam Tele Lens van Tsunami Media Hawaii de clip op. Hij is bekend van zijn werk voor grootheden als The Stars en The Famous Band. “We hebben flink uitgepakt tijdens de opnames, want je maakt maar één keer een eerste indruk. Het nummer gaat over een groep vrienden, die uiteindelijk huisgenoten worden. De hilarische dillema’s waar je tegenaan loopt worden beschreven in het nummer.”
Pietje Puk en Jan Klaasen richtten de groep in 2009 op onder de naam The Losers & Pietje Puk. Vier jaar geleden veranderde hij de naam in Pietje Puk & The Losers. In dat jaar won de band ook de regionale bandwedstrijd.
Dit jaar toert de band door Amerika, Engeland, Australië en Groenland. ‘Je Pietje In Je Grietje’ is de eerste single van het Living With Losers debuut-album. Deze is gratis te downloaden via de website www.bandwebsite.com.
Youtube link: …
De single is gratis verkrijgbaar via de volgende kanalen:
iTunes (link), Deezer (link), Bandcamp (link), Soundcloud (link), Spotify (link), ReverbNation (link) en de bandwebsite (link).
—————————————————————————————————
EINDE PERSBERICHT
Niet voor publicatie / noot voor de redactie
Pietje Puk & The Losers vertelt in een interview graag meer over het debuut-album, het ontstaan ervan en de plannen voor het komende jaar.
Voor meer informatie, beeldmateriaal en recensie-exemplaren van de ep kunt u contact opnemen met Pietje Puk via contactpersoon@e-mail.com , +31 (0) 6 123 456 78
Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Pietje Puk & The Losers
e. contactpersoon@e-mail.com w. www.bandwebsite.com t. +31 (0)6 123 456 78