Het kan alleen in Rotterdam

foto Christine MadernMetropolis heette ooit Poppark en voor Poppark was er New Pop. Met als motto: “Het is nieuw, het is kwaliteit, het is onbekend, het is voor noppes en het kan alleen in Rotterdam” werd het Zuiderpark tussen 1977 en 1981 het decor van het tot dan toe grootste gratis festival in Nederland: New Pop.

Eind jaren zeventig kregen punk en new wave in Nederland echt voet aan de grond en vooral in het grootstedelijke Rotterdam sloegen de opgejaagde, nerveuze klanken aan. De muziek paste ook goed in een stad waarvan de jeugd opgroeide op het ritme van gehei en de kledingcodes van het Rotterdamse zakencentrum zich gemakkelijk lieten vertalen in de door kantoorkleding geïnspireerde wave en punk-outfits. Een toen nog piepjonge Beerend Lenstra wilde een jaarlijks groot gratis popfestival organiseren met bands die binnen een jaar konden doorbreken en zo geschiedde.

Festivalkrantje Rotterdam New Pop 81Locatie van het spektakel werd het Rotterdamse Zuiderpark, waar voor iets minder dan twee ton in guldens een programma werd neergezet van nieuw talent, straattheater, cabaret, dichters, jazzgroepen, folkmuziek, klassieke muziek, een markt en vele terrasjes en waarnaar het Rotterdamse openbaar vervoer gratis reed. Toen nog onbekende bands als The Police, Boomtown Rats, UB40 en Ramones beklommen er de podia, Herman Brood & His Wild Romance braken er door met Saturday Night en The Cure speelde er Boys don’t cry in het jaar dat hun eerste album uitkwam. De geluidskwaliteit was bijzonder goed voor die tijd, aldus mijn toen twintigjarige oom. Volgens hem was The Cure het mooiste concert dat hij ooit had gehoord in de buitenlucht. ‘Maar dat kon ook zijn gekomen door de wiet…’

Optreden S5 New Pop'81

Rotterdam werd een belangrijk podium voor punk en new wave en New Pop was dé place to be om nieuwe bandjes te ontdekken. Precies wat het anarchistische tv-programma van de VPRO, Neon, goed kon gebruiken. Onder het motto “In het neonlicht speelt het leven zich af” maakten Rotterdammers Jules Deelder en Bob Visser anarchistische televisie, waarvan de punk- en new wave-intermezzo’s grotendeels werden opgenomen tijdens New Pop

Uiteindelijk groeide het festival uit van 50.000 naar 120.000 bezoekers. Het festival was zo populair, dat muziekliefhebbers de sloten via de buitenkanten van de brugleuningen of pootjebadend overstaken om op tijd bij het volgende podium te zijn. In het laatste jaar zorgden twee door het leger geplaatste tankbruggen ervoor dat dit niet meer nodig was.

Absolute topperIn 1982 zou New Pop doorgaan als driedaags theater- en muziekfestival “Teatro Fantastico”, maar een tekort van 170.000 gulden, iets meer dan een kwart van het totale budget, gooide roet in het eten. Al tijdens Rotterdam New Pop ‘81 was Lenstra met de pet rond gegaan om een tekort van 10.000 gulden op te lossen voor het festival dat nu werd aangevuld met theater, dichters en markten. Dat lukte toen nét voor wat later de laatste New Pop bleek te zijn geweest. De kiem voor een gratis popfestival in het Zuiderpark was gelegd en in 1988 konden popliefhebbers er weer terecht voor de eerste editie van Poppark.

The Cure – New Pop 1979 (in uitzending van Neon)

Christine Madern

Christine Madern is historicus, schrijver en muzikant, oprichter van Bureau Terugblik, initiatiefnemer van RRRoots, bassist van The Minor Details, bestuurslid van Music Matters, moeder van Vesper en Rotterdammer in hart en nieren.

SKVR en Popunie werken samen bij Talentzone 2015

skvr

voormalig Talentzone-band Soundskape

Heb je altijd al met andere getalenteerde muzikanten in een band willen spelen, zelf liedjes maken, opnemen en optreden? Dan is dit je kans! In 2015 start voor de vijfde keer de SKVR Talentzone Popmuziek, dit keer in samenwerking met de Popunie. Het doel van het Talentzone traject is om de grootste poptalenten te helpen in hun ontwikkeling en om aan het eind een eigen cd klaar te hebben die met een optreden gepresenteerd wordt. 

In 16 lessen van 2 uur op donderdagavond komen de volgende onderwerpen aan bod:
– Popgeschiedenis
– Theorie
– Songwriting
– Produceren/arrangeren
– Opnemen
– Podium presentatie
– Optreden en cd presentatie
– Fotoshoot, biografie schrijven en stageplan maken

Auditie
Om aan Talentzone mee te kunnen doen heb je niet alleen behoorlijke vaardigheid op je instrument nodig, maar ook ervaring in het spelen in een band. Om dit te bepalen is er op donderdag 8 januari tussen 19.00 – 21.00 u  een auditie en selecteren we de muzikanten. Tijdens deze auditie laat je twee stukken horen: 1 alleen en 1 begeleid (neem bladmuziek of een ‘karaoke-track’ mee!).

Behalve de skills op je instrument is het vooral belangrijk dat je gemotiveerd bent en tijd kunt maken voor de opdrachten en voorbereidingen voor de lessen! Vanaf 15 januari werken we wekelijks (behalve in de schoolvakanties) samen aan de songs en opnamen; de afsluitende cd-presentatie is op donderdag 4 juni 2015.

Aanmelden
Voor meer informatie en/of direct het inschrijfformulier (inclusief de minimale eisen) stuur je een e-mail naar Franklin Smith via: f.smith @ skvr.nl

Extra informatie
Leeftijd: voortgezet onderwijs +
Duur Talentzone: 16 x 2 uur
Lestijden: donderdagen 19.00-21.00 u
Auditie/Intake: donderdag 8 januari 2015  19.00-21.00 u
Locatie: SKVR Locatie Dalweg 5 (Rotterdam Zuid)
Kosten: voor muzikanten (tot 21 jaar) die geen les hebben bij SKVR kost de Talentzone € 225,-