De lessen die jij kunt leren van wereldster Stromae

Maaikey portret3Het grappige aan mijn werk is dat het me op een hele andere manier naar de wereld laat kijken. Als marketing-trainer is een telefoontje van een telemarketeer geen ergernis meer, maar een kans om te leren. Wat maakt zo’n telefoontje zo irritant? En wat kan ik daarvan leren? Hoe kunnen mijn coaches die kennis gebruiken?

Marketing is overal om ons heen. We staan er alleen niet bij stil. Terwijl we superveel kunnen leren van goede voorbeelden. En ook van de minder goede.

Een poosje terug zapte ik langs een interview met wereldster Stromae. Deze jonge Belgische rapper en muzikant is momenteel zeer succesvol. Of je nu van zijn muziek houdt of niet, je kunt niet ontkennen dat hij blijkbaar iets goed doet. Graag vertel ik je welke vier lessen ik ontdekte toen ik zijn aanpak bestudeerde.

1. Geef niet te snel op
“It takes 20 years to become an overnight success” wordt er wel gezegd. Dit geldt zeker voor artiesten, maar ook voor andere creatieve ondernemers. Als iemand doorbreekt of ontdekt wordt lijkt hij vanuit het niets ineens overal op te duiken. Maar we zien niet dat daar vaak jaren van hard werken en investeren aan vooraf gaan.

Stromae maakt al jaren muziek en begon in 2000 als rapper. Toch is het pas sinds een aantal jaar dat het grote publiek hem kent. Door vol te houden is hij gekomen waar hij nu is.

2. Wees niet bang om iets gratis weg te geven
Stromae is erg actief op social media en met name op YouTube. Op zijn website en op zijn YouTube-kanaal vind je talloze filmpjes van videoclips. Zijn songteksten kun je nalezen op zijn site.

Veel creatieve ondernemers zijn huiverig om hun werk zomaar te delen met de wereld. Want dan koopt toch niemand het meer? Het tegendeel is het geval. Dat blijkt wel uit de lijst gouden en platina platen voor de singles en albums van Stromae.

3. Neem anderen mee in jouw belevingswereld
Op de website van Stromae vind je, naast videoclips, ook talloze filmpjes waarin hij uitlegt hoe je zelf elektronische muziek kunt maken. Daarmee geeft hij zijn fans een geweldige reden om steeds weer zijn site te bezoeken en creëert hij daarmee betrokkenheid bij zijn fans.

Voor de meeste mensen geldt dat ze sneller geneigd zijn klant te worden (of naar een concert of expositie te gaan, iemand te boeken of een opdracht te geven, etc.) bij iemand waar ze meer van weten. De filmpjes die Stromae maakt zorgen ervoor dat zijn fans zich verbonden voelen met zijn werk.

4. Ga vooral aan de slag
Stromae begon op zijn achttiende als rapper en nam al tijdens zijn studie een video op. Waren die eerste uitingen perfect? Vast niet. Maar als je niet begint, gebeurt er uiteindelijk helemaal niets. En ondernemen is net als zwemmen. Je leert het niet door ernaar te kijken, erover na te denken of een boek te lezen. Pas als je in het water ligt, krijg je door wat werkt en wat niet. Dus kun je maar beter zo snel mogelijk springen.

Maaike van Steenis

Maaike van Steenis is trainer en leert ondernemers in de creatieve sector hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvolle onderneming kunnen opbouwen. Meer informatie over Maaike is te vinden op haar website. Daar kun je ook haar gratis E-book aanvragen met tien tips om meer te gaan verdienen als creatieve ondernemer via www.gemstoneprojecten.nl/contact.

Atiq & EnK

atiq enkEmbracing The Unknown
cd-album / download-album
dubstep / drum & bass / idm
Mindtrick Records

Vorig jaar bracht het producerduo Atiq (Guido v.d. Brink) & EnK (Pim Arnoldus) hun eerste album uit: Fear Of The Unknown. Een erg sfeervolle plaat waarop gewerkt werd met de overblijfselen van dubstep, maar waarop ook duidelijke triphop en ambient invloeden te herkennen waren. Nu, een jaar later, brengen Atiq & EnK ons een herinterpretatie door (vooral) Nederlandse collega’s op een remix album.

Embracing The Unknown blijft voor een belangrijk deel binnen de sfeer van het originele album. De onheilspellende melodieën, diepe bassen en orkestrale samples zijn in de meeste tracks bewaard gebleven. Niet heel verwonderlijk eigenlijk als we sommige namen van de gast-remixers bekijken: Semiomime, Deformer, EVS, He3dless, Sinister Souls en Tangent. Allemaal artiesten die hecht zijn met Mindtrick Records, Atiq’s eigen label dat regelmatig soortgelijke duistere sfeermuziek voortbrengt.

Overigens is dit niets dan lof, want remix albums zijn nogal eens een samenraapsel van verschillende stijlen die niet altijd goed samengaan. Embracing The Unknown blijft samenhangend. Tegelijkertijd staat het album vol met frisse en interessante remixen en herinterpretaties. ETU gaat van start met een van mijn favorieten: Tangent’s geweldig epische IDM/ambient remix van Moonlit Tea Party. Semiomime neemt hetzelfde nummer onder handen, en voegt een beetje van de baroque-achtige sfeer toe die we op zijn album From Memory hoorde.

Atiq & Enk – Moonlit Tea Party

Dan zijn er de vreemde eenden, die de boel net even anders benaderen en het album fris houden. De remix van Shards Of Brilliance door Julien Mier is interessant, al is het maar omdat de trage, melancholische sfeer van het origineel al snel overgaat in ouderwets speelse bliepjes-idm. Veel lof ook voor Inofaith, die van een korte interlude een zes minuten durende future-garage track weet te maken. En hoe DeeB de relatief uitbundige dubstep track Stay With The Familiar verandert in heerlijke, langzame acid jazz. Geweldig.

Het album sluit af met wat prettige drum & bass. Cyance geeft Moonlit Tea Party een compleet nieuw ritme, en we worden getrakteerd op wat vuurwerk van Deformer en Sinister Souls. Uiteindelijk is het misschien juist de variatie in het tempo dat het album erg prettig maakt om naar te luisteren. Het originele album had wel enige variatie, maar de meeste tracks hadden een slepend dubstep ritme dat na een tijdje zo log en vermoeiend gaat aanvoelen. Embracing The Unknown heeft naast dubstep ook drum & bass, de future garage van Inofaith, de idm van Julien Mier en het footwork-achtige ritme van EVS. Omdat deze remixen allemaal vrij dicht bij de sfeer van Fear Of The Unknown blijven en er toch een frisse kijk op geven, vind ik dit remix album stiekem nog fijner dan het origineel.

Mark IJsendoorn