Albumrelease Gery Mendes in LantarenVenster

gerymendesZeven jaar na de release van zijn debuut This Is Not An Album, This Is A Phase, presenteert de Rotterdamse Gery Mendes (ook bekend onder de naam GMB) op 21 april in LantarenVenster de opvolger: Caminho.

Caminho, Portugees voor weg, staat voor de muzikale reis en vooral de muzikale groei die Mendes de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Zijn soulvolle, rauwe hiphop heeft zich ontwikkeld tot een bijzondere mix van singer/songwriter, jazz en zelfs rock, maar hiphop is uiteraard nog steeds onmiskenbaar aanwezig.

Mendes stond op diverse festivals in binnen- en buitenland, zoals het North Sea Jazz Festival, Oerol, Couleur Café (België) en Cultura Urbana (Spanje), speelde in de Nederlandse film Carmen van het Noorden en de theatervoorstelling Nina Simone (A)live en toerde intensief met de musicals Buddy, The Buddy Holly Story en Flashdance. Met Caminho is hij teruggekeerd naar zijn grote liefde: muziek.

Extra informatie
Datum: maandag 21 april
Locatie: LantarenVenster, Otto Reuchlinweg 996, Rotterdam
Aanvang: 20:00 uur
Entree: 12 euro (vvk) /14 euro (deur)

Meer weten over Gery Mendes? Lees dan hier het interview.

Voor meer informatie bezoek je de website van LantarenVenster.

Elle Bandita

elle-bandita-coverElle Bandita
cd-album
alternative rock / post-punk
Caroline Benelux

Iets meer dan een maand geleden was Elle Bandita één van de headliners van het Scumbash Festival in de Van Nellefabriek. Nu had dit festival niet echt een vooraf tot ver achter de komma uitgedachte formule, enige vereiste was dat Barbiers Leen en Bertus alle acts op dat feest zelf de moeite waard moesten vinden.

De praktijk was evenwel dat Scumbash een behoorlijk stevig festival was, met metal, punk, nederbiet en rockabilly. Op dat festival detoneerde Elle Bandita in geen enkel opzicht. De groep rond frontvrouw Ryanne van Dorst (Maassluis, 1984) weet hoe ze een feestje moet bouwen op en voor het podium. Elle is een stoer wijf en maakt geen muziek voor tere zieltjes. Live staat de schakelaar vrijwel zonder uitzondering op ‘rammen’, haar studiowerk verraadt meer nuance. Dat is ook het geval op Elle Bandita, zoals de nieuwe plaat heet.

Opener Paganize is een stevig popliedje, maar begint wel met een a capella zingende Van Dorst. In verschillende songs, waaronder de openingstrack, in How I Died en In Code klinkt het geluid door dat populair was bij ‘alto’s’ in het jaar dat Elle werd geboren. The Cure klinkt erin door, net als Siouxie and the Banshees. Geen probleem, want Elle Bandita beperkt zich niet tot epigonisme, maar geeft aan deze invloeden een slimmer 2014-draai. Dat geldt ook voor het spookachtige The Wicked Get What The Wicked Want, dat dertig jaar geleden niet had misstaan op een album van een van de toenmalige ‘vleermuizenbands’.

Het punkgeluid dat iedereen met Ryanne associeert sinds ze deel uitmaakte van The Riplets is eigenlijk maar in één van de elf tracks op het nieuwe album te horen. Dat is het nummer Axe Of Evil. De track die Ryanne een maand voor de albumrelease al ‘vooruitschoof’, Swan Song, is de track met de grootste afwisseling tussen ‘ingehouden’ en ‘voluit’. Om die reden geeft dit nummer ook het best de dynamiek weer die Elle in haar zang kan leggen.




Elle Bandita – Swan Song

Wonderful Sight laat horen hoe funky Elle Bandita dan ineens weer kan klinken. Denk dan niet aan de funk van Earth Wind & Fire, zelfs niet aan die van James Brown, ook niet die van Marva Whitney of Lyn Collins. Nee, het is de funk met new wave-injectie zoals bijvoorbeeld The Slits die rond 1980 maakten. Brutale teksten met een ‘in your face-attitude’ die ook typisch Elle Bandita is.

Op haar nieuwe album breidt Ryanne van Dorst haar muzikale idioom weer verder uit. Elle Bandita verscheen op 4 april. De albumpresentatie in Rotown was zaterdag 29 maart.