Albatre start crowdfundingproject op Kickstarter

photo-1024x768albatreDe Rotterdamse experimentele jazzcore band Albatre zoekt financiers voor nieuwe plaatproject. Nu de muziek is opgenomen wil het trio door middel van crowdfunding via het Kickstarter-platform het nieuwe album Nagual realiseren op vinyl.

De muziek van Albatre is opgebouwd rondom een dringend bas en sax geluid, scheve jazz elementen, hectische maar zorgvuldige drums en abrupte stemmingswisselingen. Muziek op het scherpst van de snede! Om hun muziek te beluisteren ga je naar hun Bandcamp en/of website.

Doel
Het doel is om € 1.000,- euro bijeen te krijgen om het tweede album Nagual als lp op vinyl te kunnen persen. Op dit moment hebben de bandleden op eigen kosten alle muziek opgenomen en gemasterd, ze hebben echter nog wel jouw hulp nodig om het product ook fysiek op de markt te kunnen brengen. De kosten van het persen van het vinyl is op dit moment hun grootste hindernis. Help ze op weg!

Kickstarter is een alles-of-niets platform. Als de band op 10 april geen € 1.000,- heeft weten te vinden, krijgen ze helemaal geen financiering via Kickstarter. Alleen indien het budget gehaald wordt, zal de band in staat zijn de lp in juli 2015 uitbrengen op het Shhpuma Records dat de promotie en distributie gaat verzorgen.

Ga naar de Kickstarter pagina om te kijken naar de diverse tegenprestaties van Albatre en om een bijdrage te leveren aan dit sympathieke project.

Standup ’69

cd front cover smallStandup ’69
cd-ep / download-ep
indierock

‘Noisy indie space rock’, noemen de Rotterdammers van Standup’69 de muziek op hun gelijknamige debuut-ep. Nu wil de ironie dat, mocht je net als ondergetekende een heuse genre-fetisjist zijn en op deze koude nawinteravonden nèt ontzettend in de stemming voor iets als noisy indie space rock, je tot de allerlaatste vier minuten van de plaat moet wachten om aan je trekken te komen.

In het sfeervolle outro van de bijna zeven minuten klokkende afsluiter Blackout horen we inderdaad sfeervolle, ingetogen indierock, met een psychedelisch spacey aandoende drone immer op de achtergrond. Weliswaar bevredigend, maar misschien wat laat als je heel veel geeft om accurate genreomschrijvingen. Want de zeven songs op Standup ‘69’s debuutplaat zijn een hoop, maar niet dat. De vraag is dan natuurlijk: is dat erg?

En het simpele antwoord luidt: volmondig nee. Want Standup ’69 is erin geslaagd om een plaat te maken die weliswaar een rollercoaster door verschillende heftige genres is, maar bovenal samenhangt dankzij de grote gemene delers der moddervette grooves en zangeres met grote bek.

Samen met de aanstekelijke hooks en verhalende, niet al te serieuze teksten van zangeres Emmy Kadee doet Standup ’69 in eerste instantie nog het meest aan de heavy partynoise van DZ Deathrays denken. Het is knap dat Kadee het ‘Within Temptation-effect’ – de valkuil voor iedere harde band met hoge vrouwelijke zang – weet te vermijden met een goede dosis riotgirl-attitude op de Yeah Yeah Yeahs.

Later op de plaat neemt de op poppunk gestoelde gitaar van Willem-Pieter Zoutendijk de overhand op het één-minuut-48-klokkende Our End, inclusief meeklappen en dubbelstemmige solo. Daarna is de beer los. Erase is een ingetogen rechttoe-rechtaanrockballad, in SM horen we vage dronenoise met ondubbelzinnige teksten, Heartbreaker is pure de-oude-RHCP-on-speed met de dikste hardrockriff van de hele plaat, alvorens de noisy indie space rock-liefhebber dan ein-de-lijk op zijn wenken wordt bediend met het eerder genoemde Blackout.

Standup ’69 speelde zich een slag in de rondte afgelopen maanden (onder andere twee maal op Eendracht Festival) en dit harde werken is prijzenswaardig. Die in-your-face-attitude van de band klinkt door op deze plaat, in zowel zang als muzikaal, en zorgt ervoor dat de op het eerste gehoor maniakale trip langs allerlei verschillende genres eigenlijk verassend coherent uitpakt. Standup ’69 is misschien nog op zoek naar een definitieve muzikale richting, maar is absoluut op de goede weg.

Als je meer wilt weten over Standup ’69, bezoek dan hun Facebook.

Robin van Essel