Tourverslag: Nana in New York

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Nana Peijnenburg reisde af naar New York om daar een aantal shows te spelen en maakte het volgende verslag:

New York: Eén rivier verbindt 8.5 miljoen mensen die het willen maken. Niet voor niets wordt het door de New Yorkers, soms scheldend, soms liefkozend, ‘The Jungle’ genoemd. Ik besloot om me een weg te banen door dit oerwoud, om hopelijk een sprankje op te vangen van de New Yorkse music scene. En dat is gelukt. 31 dagen overwhelmed door de beste muziek en vijf eigen solo-shows later keerde ik herboren terug. Wat ben ik New York dankbaar.

Na mijn studie aan het Conservatorium van Rotterdam had ik enorme behoefte aan een andere visie op muziek en New York gaf me die. Natuurlijk, ik heb ontzettend veel geleerd op school, en ben daar zeer dankbaar voor, maar uiteindelijk leef en werk je in een bubbel waar veel gericht is op techniek en theorie en ik had een enorme dosis gevoel nodig.

En jézus, artiesten in New York weten wat ‘alles geven’ betekent. Ik ben naar veel concerten geweest, en overal was het kleinste geluid kleiner dan klein en het grootste gebaar groter dan groot. Een New Yorker zei me dan ook: ‘’Er is zoveel gaande in New York, dat een artiest alles moet geven om het publiek geboeid te houden, en dat maakt dat zij hun schaamte moeten laten vallen’’. Heerlijk bevrijdend.

Maar, ik kwam natuurlijk ook vooral om zelf op de bühne te staan, in plaats van ernaast. En dat was zo leuk! Ik heb vijf shows mogen spelen. De meesten waren heel tof, een enkele wat minder. Waar zat dit hem in, en waar kun je rekening mee houden als je zelf een tour wilt boeken?

In New York wordt er van de artiest vaak verwacht zelf de zaal te vullen door fans op te trommelen. Als je nog geen fan base hebt in New York, en deze juist wilt opbouwen (zoals ik), dan is het wat lastiger plekken te vinden, maar ze zijn er zeker.

Sofar Sounds NYC is zo’n plek. Sofar Sounds is een wereldwijde community die door middel van het hosten van huiskamerconcerten bezoekers en artiesten dichter bij elkaar wil brengen. In New York is de vestiging enorm met zo’n drie shows per dag op random locaties.

De shows zijn zo populair dat de shows bijna altijd uitverkocht zijn (40 personen per show). Doordat het zo intiem is, en er achteraf met elkaar gekletst en gedronken wordt, ontstaat er een connectie tussen publiek en artiest en is het daarmee de ideale plek om je fan base te laten groeien. Heb je geluk, dan speel je ook nog eens op een gefilmde sessie, en krijg je een video op Sofar’s YouTube kanaal, met 907.713 subscribers.

Wil je bij Sofar Sounds spelen, probeer er dan binnen te komen via contacten die al met hen verbonden zijn, om zo op te vallen tussen de duizenden mails die ze krijgen. Ik kwam bij Sofar Sounds terecht doordat ik al shows gedaan had bij de Rotterdamse en de Londense vestiging. Tijdens mijn verblijf in New York werd ik voor een 2e show geboekt. Ben je eenmaal binnen, dan bieden ze veel opties om te spelen in New York.

Naast twee Sofar shows speelde ik ook bij Jalopy Theatre: een knus, mooi theater gericht op traditionele folk muziek. Ondanks dat dit mijn genre niet is, paste ik er goed. Als je als singer/songwriter een plek zoekt, is dit een mooi theater! Ik speelde tijdens Roots ’n Ruckus, wat een drukbezochte avond is op woensdag met vast publiek. Als artiest zonder fan base is dit daarom een goede spot.

Tot slot had ik twee shows die wat minder druk bezocht waren, namelijk bij Pianos en Rockwood Music Hall. Dit zijn plekken waar van je verwacht wordt dat je zelf publiek meeneemt. Aangezien ik nog geen fan base in New York had, waren dit voor mij geen ideale shows. Mocht je wel al aanhang hebben, dan zijn het zeker toffe zalen om te spelen!

Maar, hoe boekte ik deze shows vanuit Nederland? Ik boekte alle shows zelf door te e-mailen naar zoveel mogelijk venues. De eerste mail-ronde haalde niet veel uit. De tweede mail-ronde had ik echter mijn Sofar show binnen gesleept, wat een bekend begrip is en vertrouwen wekte bij boekers. Toen ik deze naam aanhaalde in mijn mails ging het ineens snel! Wat ik als tip kan geven voor het boeken van shows is dus proberen via via een goede naam te boeken, en vervolgens met deze naam weer nieuwe shows te boeken.

Open Mics & Jams
Naast eigen shows heb ik ook opgetreden op open mic-avonden en jamsessies. Ik merkte dat de open mic avonden vooral bedoeld zijn voor beginnende muzikanten. Ik deed hier dus niet de contacten/ervaringen op waar ik op hoopte en ben hier niet mee doorgegaan. Mocht je nog stage-ervaring zoeken of nieuw werk willen uitproberen dan zijn dit natuurlijk wel goede plekken. Mijn favoriet was bij Petes Candy Store in Williamsburg: een sfeervolle plek waar veel alternatieve muziek welkom is.

De juiste jamsessies zijn echter wel heel tof, omdat hier echt goede muzikanten op af komen en je snel een netwerk op kan bouwen. Mijn favoriet was FEMME, ‘’an all female-led jam’’ (waar mannen overigens ook zeer welkom zijn), bij C’mon Everybody in Brooklyn. Iedereen had zoveel plezier op het podium en was tevens super goed. Daarbij bestaat het publiek niet slechts uit muzikanten, maar vooral uit mensen die komen voor goede muziek, wat resulteert in een groot feestje. Dikke aanrader.

Resultaat
Mensen vragen me nu vaak of ik eruit gehaald hebt wat ik hoopte? Ik kan met zekerheid zeggen van wel. Na de shows heb ik veel mooie nieuwe mensen ontmoet: aan de ene kant nieuwe fans die me actief zijn gaan volgen, en daarnaast mensen uit de muziekwereld zelf met wie ik nog contact onderhoud. Als ik terugga heb ik nu zeker lijntjes waar ik op terug kan vallen en weet ik beter waar te beginnen met boeken.

Daarnaast heb ik even alles los kunnen laten en weer kunnen voelen wat muziek voor mij betekent: alles geven vanuit je tenen en dat ook losmaken in anderen. Deze combinatie maakt dat New York wel even blijft na-prikkelen in mijn hoofd…

Ik wil de Popunie en Gemeente Rotterdam heel erg bedanken voor het mogelijk maken van deze bijzondere ervaring.

Liefs, Nana

Volg Nana op Facebook voor het laatste nieuws en shows en kijk ook eens op haar website!

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Investeer in Talent: Greyheads

Greyheads wil hun debuutalbum Homes gaan uitbrengen. De funky jazzband is een crowdfunding gestart via VoorDeKunst om met jouw hulp het album te kunnen gaan bekostigen. Hieronder zie en lees je de boodschap van de band zelf, in het Engels.

The goal
After releasing our first ep, Greyheads x Kytopia, in 2017, we are now ready for our first full length album; Homes.

We recorded 8 tracks in December 2018 in Wedgeview Studios and we now need your help to finally give life to what we did in the studio. With this crowdfunding you’ll be part of GreyHeads’ history by supporting us in covering all the costs of making the record from mixing and mastering, to developing the artwork and print the vinyl.

From the studio to your ears and hands, only with your help!

Clouds Cruising
If you want to have a taste of what’s going to be on the record check Clouds Cruising, the first single that we just released in May! Spotify, YouTube.

Check hier de crowdfund-actie bij VoorDeKunst.