Tourverslag: de Europese headline tour van Distant

Vanuit Music Export Rotterdam worden doorlopend ondernemende Rotterdamse muzikanten ondersteund die bezig zijn ook voet aan de grond te krijgen buiten de landsgrenzen. Deathcore/metal band Distant trok in mei Europa in voor een flinke headline tour, die meer dan drie weken zou duren. Over hoe die ervaring was lees je in het volgende verslag!

‘’Wow, wat een ziek grote bus’’ waren onze eerste woorden toen Der Roter Baron nightliner kwam aanrijden. Na vele tours te hebben gereden in busjes was dit de eerste keer dat we op tour zouden gaan in een nightliner, en dan nog wel als headliner en voor meer dan drie weken!

Voordat we echter bij de nightliner aankwamen ging er nog wat werk aan voor af. Als eerst spreken we als band een paar dagen voor een tour begint af, dit omdat een deel van de band uit Slovakije komt en we dus wat tijd nodig hebben om met zijn alle voor te bereiden. Ook hadden we onze Amerikaanse merch-guy uitgenodigd om ook op deze tour onze merch te verkopen, dus die kwam ook gezellig een paar dagen eerder op bezoek.

Nadat eenmaal alle gear, merchandise, persoonlijke spullen en dergelijke ingepakt waren was het dan zo ver. De nightliner zou ons niet in Nederland komen ophalen, omdat de tour in Duitsland begon, dus we moesten als eerst bij de pick-up locatie zien te komen. Om 3 uur ’s ochtends stond onze vriend John met een busje voor de deur en werden we uit bed gesleept om de bus en aanhanger vol te laden met al onze spullen.

Eenmaal bij de pick-up locatie in Duitsland duurden het niet lang voordat we Der Roter Baron zagen en drie andere hele enthousiaste bands. Extortionist (USA), Dagger Threat (DE) en Abbie Falls (CZ) kwamen ons op onze eerste headline tour supporten en ook voor hun was het de eerste keer in een nightliner.

Het ‘’tetrissen’’ van een nightliner trailer met de spullen van vier bands is precisie werk en vereist de benodigde expertise.

Na een uur puzzelen hoe we alle spullen van alle vier de bands in godsnaam in de aanhanger zouden krijgen lukte het uit eindelijk toch, en met een tot de rand gevulde aanhanger gingen we er van door.

De eerste locatie was Hannover en was nog z’n drie uurtjes rijden. Dus daar zaten we dan, met 22 personen uit verschillende culturen en landen, maar met één doel. Bijna een maand lang overleven in een bus die door heel Europa rond rijd en elke dag een show spelen in een andere stad of land. Het duurde dus ook maar een aantal seconden voordat de eerste fles Tsjechische moonshine tevoorschijn kwam en rijkvloeiend door de hele bus rond ging; het feest was begonnen.

De nightliner bestond uit twee lagen. Beneden bevinden zich 22 zichtplaatsen met tafeltjes. Terwijl boven alleen bestaat uit bedjes. De bedjes waren verbazingwekkend ruim (ook voor een persoon van 2 meter!), hadden een raam, gordijnen aan beide kanten en was ingedeeld als een stapelbed. Aangezien ik het hardst snurk van iedereen had ik het privilege om het alle achterste bedje te krijgen, ver weg van onze zanger Alan die nogal slecht tegen mij gesnurk kan en dus helemaal voorin de bus ging liggen. Wonderbaarlijk hoor je echt heel weinig als je in je bed ligt. Je hoort totaal niet wat er beneden gebeurt, hoe hardt er ook gefeest wordt. En vergeleken met de kleine busjes of mini-nightliners waar we normaal in touren slaapt het ook comfortabeler, aangezien de bus veel minder beweegt.

Na een vleugje moonshine en een powernap kwamen we aan in Hannover. De eerste tourdag is altijd het spannendst aangezien dat de eerste keer is dat alle bands alles moeten opbouwen, je elkaar moet leren kennen, je hoopt dat alles werkt en het de eerste keer is dat je de setlist moet spelen. Gelukkig ging dat allemaal goed en speelden alle bands al gelijk een dikke set. Dus weer inpakken en wegwezen.

Soms mag het publiek ook even schreeuwen.

Hoe ziet z’n standard tour dag er dan uit? Nou zo.
Je wordt wakker, schuift je gordijntje open en ziet de bomen voorbij vliegen. Dat is de autobahn. Je kan nog proberen verder te slapen, zoals velen dat uitgebreid hebben gedaan, maar in mijn geval lukt dat niet dus dan maar naar beneden en even een paar uurtjes op de laptop aan het werk.

Rond het lunchuur stoppen we (afgewisseld door wat korte stops bij benzinepompen), dit keer zijn we aangekomen bij de zaal. Dat is duidelijk te merken want de buschauffeur komt tevoorschijn uit zijn hokje en roept ‘’VENUE!’’ door de bus.
Twaalf uur is de standaard ‘get-in time’ op deze tour en dat betekent even kijken of de zaal echt open is, even rond gluren waar alles gaat gebeuren en dan zo snel mogelijk de backstage opzoeken om te kijken of de lunch al geserveerd wordt.

Zodra er een broodje achter de kiezen zit, iedereen ondertussen uit zijn grot is gekropen, wordt de aanhanger geopend en wordt als een geoliede machine binnen een rap tempo heel de backline naar binnen gesjouwd. De merch gaat richting de merchhoek, waar Tom al langzaam begint met het opzetten van de hele inboedel, en alle gear gaat het podium op. In eerste instantie alleen onze gear zodat we als eerst kunnen soundchecken, maar de andere bands beginnen ook al druk hun gear voor het podium op te bouwen. Vanaf een uur of 3 begint dan de soundcheck, met de dag wordt deze korter en korter aangezien Jens zo slim is geweest zijn eigen FOH console mee te nemen en elke dag zijn pre-sets maar een klein beetje hoeft bij te stellen.

Jens, onze front of house technicus, is hier druk bezig om voor het perfecte geluid te zorgen op zijn eigen meegebrachte FOH console.

Tussen 15.00 en 18.00 zorgen we er voor dat alle bands kunnen soundchecken, en dan staat uiteindelijk alles op het podium klaar voor de avond. Voor of na de soundcheck heb je als band nog even de tijd om een urgente sightseeing uit te voeren. Snel met een elektrische step een rondje door de stad of gewoon een biertje aan de overkant op een terrasje.

Om 18.00 uur gaan dan de deuren open en stromen de fans binnen, de eerste band mag beginnen. Zodra deze klaar zijn wordt binnen 15 minuten het podium omgegooid voor de tweede band, en dit herhaald zich tot wij om een uur of 23.00 klaar zijn als laatste band. Niet snel daarna is de zaal weer leeg en mag het circus weer ingepakt worden. Dit duurt ongeveer een uur, en voordat de trailer dan ook weer (op precies dezelfde manier als dat het er uit kwam ander past het niet) is volgeladen is het middernacht. ‘’Buscall!’’; de chauffeeur is klaar om te vertrekken.

De backstages worden leeggeplunderd, vooral door onze Amerikaanse merch-guy die het niet gewend is om gratis drinken te krijgen (doen ze niet aan in de USA), en de koelkast in de bus wordt gevuld met de overgebleven drank. Na een vermoeiende avond is het dan of tijd om nog gezellig met zijn alle een biertje te drinken of gewoon direct naar bed te gaan. Gordijntjes en oogjes dicht, en zodra ze weer open gaan ben je in het volgende land en begint het weer helemaal opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.

Nouri Yetgin op gitaar

Elmer Maurits op bas

Jan Mato op drums

Alan Grnja op vocalen

De Heritage album release tour bracht ons naar elf landen in 24 dagen. In veel van deze steden en landen hadden we al eens gespeeld, maar omdat de vorige tours altijd als een support act gespeeld waren was het toch even afwachten of we als hoofd act in deze regio’s volle zalen konden trekken. Het was de eerste paar dagen even wennen, omdat we net terug waren van een uitverkocht USA tour met duizenden fans per dag, wat toch wel een heel ander gevoel geeft. Maar om uiteindelijk toch een goede opkomst als hoofdact, door heel Europe, te zien op draven was iets waar we alleen van hadden durven dromen.

Alles gaat high-speed voorbij en je voelt je alsof je een jaar tijd in een week probeert te proppen. Soms is het dan ook moeilijk om even stil te staan en te genieten van het moment, of van de andere fantastische bands. Maar als je eenmaal thuis bent, dan begint dat gevoel weer; de tour-blues.

Al met al was het het meer dan waard om als headliner in een nightliner te touren, een onvergetelijke ervaring.  En zijn wij er ongelofelijk dankbaar voor dat we het zover hebben kunnen schoppen als Rotterdamse band. Gelukkig is onze volgende Europe tour met Lorna Shore in november ook weer in een nightliner, dus hopelijk zien we je daar als je deze tour gemist hebt!

Alle bands en crew van Heritage album release tour.

 

 

Geschreven door Elmer Maurits van Distant
Foto credits Luca Roman

Volg Distant op FacebookTwitterInstagramBandcamp of Spotify.

Deze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam.

Popunie Live presenteert Rotterdams Toptalent op Haags Embassy Festival!

Popunie Live presenteert ook dit jaar weer een Rotterdamse act op het internationaal georiënteerde Embassy Festival in Den Haag; Jaskelis. Op zaterdag 2 september verandert het Lange Voorhout vanaf 12.00 uur weer in een vrolijke smeltkroes van de mooiste en leukste eigenschappen van meer dan 50 landen en drie themapodia met internationale optredens.

Embassy Festival
Op eerdere edities verwelkomde het festival 60.000 bezoekers van alle leeftijden. De deelnemende landen toveren het Lange Voorhout om tot een zee van cultuur. Reis deze editie in één dag door landen als Algerije, Angola, Armenië, Azerbeidzjan, Bangladesh, Bolivia, Bosnië & Herzegovina, Brazilië, Kroatië, Curaçao, Cyprus, Tsjechië, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Estland, Georgië, Ghana, Guatemala, Haïti, Hongarije, India, Indonesië, Irak, Israël, Kazachstan, Kenia, Kosovo, Laos, Letland, Litouwen, Maleisië, Mexico, Marokko, Nepal, Nigeria, Oman, Pakistan, Palestina, Filippijnen, Polen, Qatar, Rep. Korea, Rwanda, Servië, Slovenië, Zuid-Afrika, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, Tunesië, Oekraïne, Vietnam en Jemen.

Jaskelis – River Mountain Stage (16.45 – 17.30)
Door met haar muziek werelden te overbruggen, is Jaskelis de belichaming van een mondiale artiest. Met wortels in Nigeria, Finland en Nederland is haar geluid een opmerkelijke mix van pop-, R&B-, soul- en afromuziek. Jaskelis is een rijzende ster die het podium heeft gedeeld met grootheden als Burna Boy en Tiwa Savage en is geen onbekende in de spotlights. Haar hitsingle Busy Body uit 2017 zette het tempo voor een bloeiende carrière, te zien op gerenommeerde afspeellijsten zoals ‘New Music Friday’ van Spotify. Verwacht een opwindend optreden op het Embassy Festival waarbij Jaskelis nieuwe samenwerkingen en nummers onthult die beloven op te vrolijken en energie te geven. Mis deze viering van culturele fusie en muzikale innovatie niet!




 

Popunie Live
Popunie Live is een concept dat in 2013 door de Popunie is ontwikkeld met als doel de promotie van Rotterdamse popmusici naar de hogere regionen. Met name gericht op het neusje van de zalm dat inmiddels diverse stadia heeft doorlopen en wellicht aan de vooravond staat van een professionele carrière in de muziek. Deze acts programmeren we op festivals als Metropolis, Baroeg Open Air, Oerol, Grasnapolsky en The Life I Live!

Klik hier voor meer Popunie Live.

Sena
Sena regelt de (naburige) rechten van muzikanten en producenten. Zij incasseert namens (inter)nationale artiesten en producenten een vergoeding wanneer hun muziek in het openbaar ten gehore wordt gebracht. Het Sena Performers Fonds zorgt ervoor dat alle artiesten die via Popunie Live optreden, eerlijk betaald worden.