The Afterveins

10866124_730899203695140_4982994384409259484_oShowers
lp / cd-album / download-album
post-punk / new wave / psychedelica
We Are Elevate/V2

Vanuit het niets was ‘ie daar ineens, begin 2014, de debuutplaat van The Afterveins. Je hoorde oude zielen, die verdomd goed wisten waar Abraham de mosterd haalt als het aankomt op muzikale referenties naar de psychedelische garagescene uit de jaren ’70. Je zag drie jonge Rotterdammers, die zichzelf met ontbloot bovenlijf op het podium letterlijk het licht uit de ogen speelden. Pure rock ’n roll, misschien iets tè: Maks Bolhuis, Xander van Dijck en Aswin van As kwamen wel eens opdagen bij shows terwijl ze te verrot waren om te spelen. Of geen instrumenten bij zich hadden. Of ze kwamen gewoon helemaal niet opdagen.

Deze omschrijving geeft misschien te denken dat het succes van The Afterveins van afgelopen jaar meer toeval is dan iets anders. Had gekund, als The Afterveins niet zo’n ijzersterkte plaat was geweest, met referenties aan The Feelies en The Velvet Underground en een song als The Places als absoluut hoogtepunt van eigenzinnige muziek anno 2014. Daarbij heeft de schijnbare nonchalance van de heren ze er niet van weerhouden een jaar lang keihard te werken. Zo speelde de band op Motel Mozaïque, Le Guess Who? en een groot aantal shows tijdens de Popronde.

Tussendoor werd dus ook nog even een plaat opgenomen en nu is er dan Showers. Vanaf het furieus openende tweeluik Citywise en Untitled wordt duidelijk dat het harde werken zijn vruchten heeft afgeworpen. The Afterveins klinkt stukken vastberadener dan op de debuutplaat. Veelzijdiger, ook. Want na deze vliegende start is Wanking In The Shower een vroeg hoogtepuntje (excusez le mot), met een sfeervolle, onheilspellende opbouw waar The Doors zich op The End niet voor hadden hoeven schamen. Maar in plaats van te kiezen voor een makkelijke climax, houdt The Afterveins zich knap in. En nu we het toch over The Doors hebben: Maks Bolhuis’ stem klinkt op Showers alsof er afgelopen jaar meerdere whisky’s en pakken shag overheen zijn gegaan en doet meer dan eens aan wijlen Jim denken.

Why You Low vervolgens is een liedje dat moeizaam op gang komt, maar dat zich in de climax met catchy ‘whoo-whoos’ tot één van de pakkendste momenten van de plaat ontpopt. Daarna gaat de versnelling er weer op voor rechttoe-rechtaan punksong John Borno, gevolgd door de The Places van deze plaat: de single Wet, waarop naast de aangenaam zeurende praatzang ook de excentrieke sound van The Velvet Underground weer terug is.




Small is een in LSD gedrenkte slangenbezweerder van een song en het instrumentale Interlude #3 kent zoveel ritmewisselingen dat vier minuten geen tel saai worden. Something Nothing is misschien een iets te makkelijk te behappen tussendoortje, maar Showers gaat allesbehalve als een nachtkaars uit. De wanhoopsschreeuw, twee minuten in afsluiter Farewell Before I’m Gone laat goed horen hoe volwassen The Afterveins is geworden. De ritmewisselingen en uitgesponnen psychedelica die de plaat besluiten, zijn nog een laat hoogtepunt.

U leest het: we zijn redelijk enthousiast over deze plaat. Showers is nu al één van de beste Rotterdamse, wat zeggen we, Nederlandse releases van dit jaar. The Afterveins hoeft nergens ècht uit de uit de bocht te vliegen. Of de band nu psychedelica, folkrock of grunge speelt, de knappe opbouw en afwisseling in de songs en op de plaat als geheel spreken voor zich. Zonder afbreuk te doen aan een eigen geluid trouwens, wat vooral aan de immer aanwezige, aangenaam jangly gitaar van Xander van Dijck te danken is. The Afterveins was al een band om te koesteren en dat wordt met deze plaat alleen maar beter.

Meer weten over The Afterveins? Ga naar hun website of Facebookpagina. Vinyl verkoopt de band zelf en cd’s bestel je bij We Are Elevate/V2

Robin van Essel

Roodkapje trekt in roemruchte Baja Beach Club voor Radicals #1

Van 9-19 april organiseert Roodkapje het Radicals #1 Festival in Rotterdam. In het leegstaande pand van de roemruchte Baja Beach Club aan het Schouwburgplein is werk te zien van de kunstenaars Alexis Milne (UK), Democracia (ES) en Dirk Serpinski (NL). Verder zijn er gedurende het tiendaagse festival concerten, Road-on-the-Road tours in een rijdende bioscoop, een ‘fashion procession’ en een performance-event op de 20e etage van de Hofpoort (aan het Hofplein).

radicals

Anderhalf jaar lang heeft Roodkapje het thema We Are The World uitgediept met bijzondere tentoonstellingen, een veelzijdig muziekprogramma en de tofste feesten aan de Teilingerstraat 128 in Rotterdam. In 2015 wordt de vaste basis losgelaten en richt Roodkapje zich op festivals met het thema Radicals. In de huidige ‘festivalisering’ ziet Roodkapje een gat in de markt voor de beeldende kunst en wil deze discipline graag de hoofdrol laten spelen. Het Radicals #1 Festival in april is het eerste van drie festivals die Roodkapje organiseert in Rotterdam, Amsterdam en Istanbul.

Radicals
Radical is het overkoepelende thema van alle activiteiten van Roodkapje in 2015. Roodkapje wil graag tegen heilige huisjes schoppen. Niet om te shockeren, provoceren of beledigen, maar om de mensen wakker te schudden en na te laten denken over wat nou precies ‘de bedoeling’ is. Want we hebben mensen nodig die dingen doen die niet de bedoeling zijn. Roodkapje ziet oubollige regelgeving en het wijzende vingertje als benepenheid, als rem op vooruitgang en vernieuwing. Wie anders dan kunstenaars kunnen hier aan de hand van verschillende disciplines een nieuw geluid laten horen en vrij denken? Radical is mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Fonds 21, Mondriaan Fund en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Tijdens het Radicals #1 Festival is werk te zien van Alexis Milne (UK) en Dirk Serpinski (NL) en het Spaanse kunstenaarscollectief Democracia. In het eerste festivalweekend, tijdens Motel Mozaique, is er op vrijdag 10 april een grootschalige ‘fashion procession’ van modeontwerpster Nada van Dalen. Verder kunnen bezoekers mee op een sneakerfetisj-gidsentocht, meerijden in de rijdende Road-on-the-Road bioscoop en naar bijzondere concerten in de “Baja”.

Radicals #1 programma vrijdag 10 april @ Baja Beach Club:
12.00 t/m 21.00: bar & restaurant
12.00 t/m 21.00: exhibition: Alexis Milne (UK), Democracia (ES) & Dirk Serpinski (NL) | entree: € 2,-
12.00 t/m 21.00: Screening of ‘The Miracle of Life’ @ BurgerTrut | gratis
21.00 t/m 01.00: Road-On-The-Road | entree: € 7,50

Radicals #1 programma zaterdag 11 april @ Baja Beach Club:
11.00 t/m 12.30: Sneaker Fetish Tour & MET Alexis Milne (inschrijven via Motel Mozaique)
12.00 t/m 21.00: bar & restaurant
12.00 t/m 21.00: exhibition: Alexis Milne (UK), Democracia (ES) & Dirk Serpinski (NL) | entree: € 2,-
12.00 t/m 21.00: Screening of ‘The Miracle of Life’ @ BurgerTrut | gratis
13.00 t/m 17.00: Subbacultcha x Motel Mozaique Day Party | gratis
16.00 t/m 17.30: Sneaker Fetish Tour & MET Alexis Milne (inschrijven via Motel Mozaique)
21.00 t/m 01.00: Road-On-The-Road | entree: € 7,50

Roodkapje x Subbacultcha x Motel Mozaique Day Party:
Mountain States (NL), Floris Bates (and his rented friends) (NL) en Goodnight Moonlight (NL, Rotterdam)
DJs: Project X Haren DJ, DJ Limited Ambition + DJ De Raaf

Extra informatie
Datum: vrijdag 10 en zaterdag 11 april
Locatie: Baja Beach Club, Karel Doormanstraat 110
Aanvang: vrijdag 12.00 u | zaterdag 11.00 u
Entree: gratis |€ 2,- | €7,50

Klik hier voor het Facebookevent en meer informatie vind je op de website van Roodkapje.