Adeia

cover-serenity_adeiaSerenity
metal
Layered Reality Productions

Spannende klassieke muziek en ruige metal hebben elkaar nooit gebeten. Met zowel viool en cello, als een zagende gitaar in de gelederen, creëert de Rotterdamse groep Adeia op haar tweede album Serenity een duistere psychologische horrorfilm voor de oren.

Metal. Ik bedoel METAL! Goed beschouwd staat dit genre nog voor rock zoals rock ooit bedoeld was. Het zoekt nog naar vrijheid en is vooruitstrevend, in plaats van geketend in retro-stramienen. Het kan nog baldadig zijn en provocerend en speelt zich voornamelijk af in een onafhankelijke en internationale wereld die zichzelf bedruipt met eigen labels en festivals: In feite is metal meer independent dan indie, en alternatiever dan alternative.

En juist in de indie-scene lijkt metal te worden geweerd. Geen Opeth of Sunn op boetiekfestivals, met rare gewichtige namen als ‘Knielen op een bed violen’ of ‘Hotel Macramé’ of weet ik veel. Vooralsnog zit er in Hilversum ook nog geen ‘De beste metalband van Nederland’ in de pen. Geen format immers, voor close ups van jankende juryleden en andere populaire emo-taferelen.

Misschien had Franc Timmerman wel soortgelijke gedachten toen hij zich aansloot bij de in Rotterdam gevestigde metalband Adeia. Nog te weinig mensen kennen hem als begenadigd gitarist/zanger bij onder andere Lenya en als singer/songwriter San Francisco. Zijn sterke en dromerige songs met een scherp randje, zouden moeiteloos passen op boetiekfestivals als ‘De gelukkige huisvrouw’ of ‘De ontdekking van de hemel’. Maar het is nu eenmaal dringen geblazen in die wereld en de concurrentie is moordend. In Adeia komt deze veelzijdige artiest nu tot bloei als ware stemkunstenaar die schel kan krijsen, diep kan grunten en warm melodieus kan zingen. Met zijn overtuigende vocale capriolen komt er een duistere en psychotische wereld of muzikale horrorfilm tot leven op Serenity.

Adeia werd opgericht door violist Laura ten Voorde, met het voornemen haar klassieke achtergrond te combineren met haar tweede liefde: metal. Zij vond een bondgenoot in cellist Ruben van Kruistum die tekende voor het merendeel van de nummers. Naast Timmerman werd Adeia aangevuld met gitarist Babe Wieringa, toetsenist Fabian Blomsma, bassist Dennis Burgemeester en drummer Christiaan Bruin. Een groep bekwame muzikanten die het idee van Ten Voorde om wrede black, avant-garde en death metal samen te brengen met muziek uit de Klassieke periode, goed aanvoelen. Het bijna 13 minuten klokkende openingsnummer Burning Skies is daar meteen een proeve van.

Na een geluid dat doet denken aan een slijptol, wordt er ingezet met een aantal halsbrekende breaks. Van daaruit wordt een zagende groove gevonden en doet een woest grommende Timmerman zijn intrede. In het refrein gaat hij over op melodieuze zang en klinkt de muziek ineens lyrischer.

Halverwege wordt de boel platgelegd voor een elektronische soundscape, klinkend als een inkijk in een helse dimensie van H.P. Lovecraft. De strijkers versterken en illustreren de riffs en domineren in klassieke intermezzo’s, maar geven ook spannende, bijna neurotische effecten mee aan bijvoorbeeld The Adjudicator – Part II. De teksten gaan zich niet te buiten aan bloed en geweld maar lijken eerder geïnspireerd door psychologische horror. En zo klinkt Serenity ook: nooit voorspelbaar, bezwerend en vol onderhuidse spanning.

Dat het nog jonge Adeia wereldwijd heel groot mag worden en vooral altijd zichzelf zal blijven. Het strak en inventief geproduceerde Serenity bevat daar alle ingrediënten toe.

Like de Facebookpagina van Adeia en blijf op de hoogte van nieuws en shows van de band.

Popweek: Rotterdam Zombiewalk

12182603_1630857097188915_1376406136052665598_oOp zaterdag 29 oktober vindt voor de derde maal de enige echte Rotterdamse Zombiewalk plaats: hét jaarlijkse Halloween spektakel. Honderden zombies zullen een route door de binnenstad van Rotterdam gaan waggelen.

Op 29 oktober zal de Zombiewalk om 20.00 uur vanaf het Schouwburgplein een ronde door de binnenstad maken. Route: Schouwburgplein, Korte Lijnbaan, Lijnbaan, Binnenwegplein, Coolsingel tot Koopgoot en dan weer terug naar Schouwburgplein. Deelname aan de walk is geheel gratis.

Professionele Zombie Make Up
Wil je ook meelopen, maar niet opvallen? De organisatie biedt voor €17,50 een make-over die in The Walking Dead niet zou misstaan. Hoe eerder je een ticket koopt, hoe dichterbij de vertrektijd van de walk je wordt opgemaakt. Het zombificeren begint om 17 uur; professionele make up artists wachten je op in de kleedkamers van de Schouwburg  om deelnemers tot zombies om te vormen met gebruik van make up, latex en geprepareerde wonden. De kaartverkoop voor de zombificaties loopt via het kassasysteem van de Schouwburg.

Kortingsacties en afterparty’s voor zombies

Pathé Schouwburgplein organiseert de Halloween Horror film marathon en biedt 5×2 vrijkaarten voor mensen die een professionele zombie make-over hebben ondergaan.

Gracy’s serveert zombieburgers met korting aan alle zombies.

Pizza Hut geeft 10% korting aan zombies.

Club Vibes geeft van 22.00 tot 24.00 uur gratis entree aan alle zombies. Daarna kunnen nog 30 zombies die een professionele zombie make-over hebben ondergaan gratis naar binnen.

Rotown Rotterdam geeft na 23.00 uur gratis entree aan alle zombies die een professionele zombie make-over hebben ondergaan.

Bar3 geeft de hele avond gratis entree aan zombies die een professionele zombie make-over hebben ondergaan en na afloop van de Zombiewalk speelt hier vanaf 22:00 uur een tba band.

Kraftbar r’dam (voorheen de Vagebond) geeft gratis entree aan alle zombies die een professionele zombie make-over hebben ondergaan en funkrock band Stöma speelt om 22:00 uur een speciale horror set.

LOGO_POPWEEK-low-resDe Rotterdam Zombie Walk wordt gesponsord door KRYOLAN Nederland ,Koorn & Co en gesteund door Rotterdam Festivals en de Stichting ter Bevordering van Volkskracht en is onderdeel van de Rotterdamse Popweek georganiseerd door de Popunie.