Popweek Special: Wavefest presents…

Naast het reguliere Wavefest presenteert Baroeg ook regelmatig clubavonden met bands uit dit genre. Ook in Rotterdam poppen de post-punk bands als paddenstoelen uit de grond en dat is natuurlijk goed nieuws! Zodoende hebben Wavefest, Baroeg en Popunie de handen ineen geslagen om zo’n band toe te voegen aan de toch al niet geringe line-up. Op het programma op zaterdag 9 november staan Kælan Mikla (IS), Poison Point (FR), Stahlr en de Rotterdamse postpunk/electro band The Body Electric.

Wat er komt er toch spannende muziek uit IJsland! Kaelan Mikla is daarop geen uitzondering want de new wave/synthpunk van deze drie dames is even onheilspellend als magisch. Vijf jaar geleden won dit trio een poëziewedstrijd in de bibliotheek van Reykjavik om vervolgens menig Europees podium te betreden. Brian Molko van Placebo en Robert Smith behoren inmiddels tot de fans van Kaelan Mikla. Robert Smith nodigde de band zelfs uit om te komen spelen in Londen op het Meltdown festival, georganiseerd door The Cure in 2018. Kaelan Mikla combineert dreigende baslijnen, dromerige wave en avantgarde-punk met onheilspellende teksten in hun moedertaal. Eerder speelde de band al op Roadburn en Eurosonic, nu is het de beurt aan Baroeg!




 

Zet je schrap voor een portie beats van dit Franse EBM/wave duo! Poison Point laat de drummachine losgaan met daar overheen de zang van Timothee Gainet en schreeuwende synths. Poison Point schuurt af en toe tegen techno aan om vervolgens weer meer richting darkwave te sturen, stilstaan bij Poison Point zal moeilijk worden!




 

Stahlr is het muziekproject van Anne Broekman. Anne liet zich inspireren door brutalisme, horrorfilms en actrices in de tijd van stomme films. De muziek van Stahlr laat zich het best omschrijven als opzwepende synthpop met noisy invloeden, even opzwepend als ijzig. Wij zijn dan ook erg blij met de opener van deze avond om direct in de juiste sfeer te komen!




 

Ook in Rotterdam poppen de postpunk bandjes als paddenstoelen uit de grond en dat is natuurlijk goed nieuws! In het kader van de Rotterdamse Popweek hebben Wavefest, Baroeg en de Rotterdamse Popunie de handen ineen geslagen om een regionale band toe te voegen aan de, toch al niet geringe, line up van deze Wavefest presents editie.

The Body Electric is een Rotterdamse 2-mansformatie die donkere postpunk maakt ‘to make you feel uncomfortable’, laten wij ons hier nou juist heel prettig bij voelen!  Als opener van deze avond zal de band laten zien en horen waar zij hun inspiratie vandaan halen en dat laat zich, gezien de naam van de band, makkelijk raden. Wees lekker op tijd voor deze Rotterdamse ontdekking, het kost je namelijk niets extra’s.

https://youtu.be/jVYb3KsIIAs

 

Datum: Zaterdag 9 november
Locatie: Spinozaweg 300, Rotterdam
Aanvang: 18.30
Entree: €14,-

Facebook-event | tickets

De Rotterdamse Popweek is een initiatief van de Popunie, wordt georganiseerd door de Rotterdamse popsector en is onderdeel van de agenda van Rotterdam Festivals. Het evenement wordt verder mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Rotterdam Festivals, Stichting PopUp Rotterdam en Stichting Bevordering van Volkskracht.

We’ll fix it in the mastering

“We’ll fix it in the mastering” is steenkolen Engels voor een probleem wat eigenlijk geen probleem zou hoeven zijn. De mix is de plek waar na opname het meeste met een track gebeurt. Hier worden cruciale beslissingen genomen over de balans en sfeer van een song.

Tijdens mastering wordt hooguit de kleur of globale toon van een track, ep of album benadrukt. De klankkleur of toon wordt gezet in de mix; de master is daar dan weer een uitvergroting van.

Het eerdergenoemde “probleem” wil wel ‘ns ontstaan wanneer bepaalde issues of keuzes in een mix worden uitgesteld. En juist dit uitstel zou ertoe kunnen leiden dat die issues of niet gemaakte keuzes uiteindelijk daar belanden waar ze niet thuishoren: in de mastersessie.

Een goede mix heeft maar weinig aanpassingen/tweaks/correcties nodig. Van een goede mix blijf je vooral zo veel mogelijk af. Een klein -volumineus- zetje hier en daar of een klein beetje uitvergroten van datgene wat er al is vaak voldoende en behoudt de al in de mix aanwezige energie en connectie.

Wanneer in een mix geen duidelijke keuze is gemaakt over bijvoorbeeld de balans van vocals ten opzichte van de muziek, of de hoeveelheid ambience (reverb/delay), dan gaat dit al gauw ten koste van de energie, van de boodschap en ja, ook van de noodzaak van een plaat. En pats, met de noodzaak van een plaat is alweer een mooi onderwerp voor een column geboren. Maar goed, da’s weer een ander dingetje.

Keuzes! En dan met name keuzes voordat de mastersessie aanvangt. Het zou mixen een stuk beter kunnen maken. Een niet gemaakte keuze kan namelijk tijdens een mastersessie maar moeilijk alsnog gemaakt en/of gecorrigeerd worden.

Om nog even terug te komen op het voorbeeld van de vocal balance: de balans tussen vocals en muziek is een smaakkwestie, en smaak is weer een kwestie van kiezen. Als je kiest voor een bepaalde vocal balance dan staat de keuze vast zodra je de mix wegschrijft naar twee sporen (de bounce).

Na mastering blijken diezelfde vocals toch wat teveel bovenop de muziek te liggen. Mastering kan immers subtiele veranderingen in toon en balans binnen een mix naar boven brengen. Tijdens het mixen is dit vrij makkelijk te corrigeren: schuifje omlaag en klaar is Kees.

Nu hoor ik je denken: “dan bounce je toch gewoon ff een nieuw trakkie met wat zachtere vocals?” Helemaal waar en (gelukkig best vaak) gaat dat ook prima. Maar de muziekindustrie kent ook een -soms best strak- tijdsschema. Deadlines en drukke tijden voor mixers kunnen ervoor zorgen dat een nieuwe mix niet zo 123 te regelen is of dat de mastersessie gisteren klaar moet zijn.

De mastersessie is dan de laatste plek om nog wat aan die problematische vocals te doen. Tools als (dynamische) eq, compressie en andere mumbo jumbo moeten van stal worden gehaald om een (te) harde (of zachte) vocal te corrigeren, in de hoop daarbij geen andere elementen van de mix te veel aan te tasten.

Het zou toch fijn zijn als dat allemaal niet nodig zou zijn en de mix in één keer goed zou zijn. Desnoods lever je verschillende mixen aan: vocal-up, vocal-down, vocal-precies-goed etc.

Kies mensen, KIEST! Want dan is die mix misschien wel in één keer goed, zo niet perfect!