Kim Hoorweg – Untouchable

  • Untouchable

  • Kim Hoorweg
    • Genre: pop, jazz
    • Release-type: album, vinyl, digitaal
    • Label: self-released

Kim Hoorweg begeeft zich sinds 14-jarige leeftijd vlotjes in het bekendere songbook-jazz-segment. Dat betekent: een bak aan ervaring, een bak aan mensen die hebben gezegd hoe het moest en een bak aan vooroordelen. Een tijdje terug bracht de nu 26-jarige dochter van Erwin Hoorweg Untouchable uit. Haar eerste zelf geproduceerde plaat, uitgebracht op haar eigen label (Kimcompany), met eigen artwork; maar wel met de schaar aan bekende muzikanten.

Untouchable opent met Soar, waarin muziek en tekst mekaar danig in de weg zitten. Het is teveel en te vol en de tekst komt nauwelijks door. In de ontwikkeling van deze plaat was Raul Midón een intensieve begeleider. Everybody is bijvoorbeeld volledig van zijn hand, en dat is te horen. Het is helaas niet echt Kims thema. Daarnaast heeft het een weinig verrassende opbouw en vocale insteek die iets weg heeft van soul; maar de echte soul mist. Wat hier wél de interesse wekt, zijn de hippe jazz-akkoorden op het einde, die geven een hint van de missende eigenheid.

“Love can’t stand on promises” is een pareltje van een zin voor het pakkende refrein van de volgende track en For Free biedt een mooie aanzet. Het schrijfwerk in beide tracks toont echter weinig prikkelend, is verre van poëtisch en onvoldoende uitgewerkt. Met de zevende track, The Art Of Breathing Under Water, heeft Kim me volledig goed te pakken. Piano en stem doen hier het werk samen, de opbouw naar het refrein is mooi en de fluister achter de stem goed geplaatst.

Ook Taste Of Me is andere koek. Het verleidelijke tekstuele/muzikale idee vormt een goeie basis. De tekst is volwassen, doorwinterd en doordacht (positieve invloed van co-writer Daan Rijkers?) en de solo van gitarist Anton Goudsmit komt hier goed tot zijn recht. De rap voegt echter niets toe aan het nummer en leidt zelfs af. Zonde van de prima insteek van dit nummer.

Hoorweg omschrijft haar plaat als indie/jazz. De nummers klinken zeker eclectisch, maar neigen overwegend meer richting pop met jazz-invloeden. De Rotterdamse moet als tekstschrijver nog flink wat kilometers maken en ook achter de productietafel scoort ze nog geen voldoende. Haar vocale werk is – zeker voor een ervaren jazzzangeres – wat vlak en mist interpretatie, waardoor ik als luisteraar behoorlijk op de proef word gesteld om niet af te dwalen. Al met al klinkt Untouchable als een zoekende plaat waarop het onontkoombare geheel nog niet gevonden is. Op zich niet vreemd voor een eerste album in een nieuwe richting en sowieso respect voor Kims durf om de regie in eigen hand te nemen.

Volg Kim Hoorweg op Facebook voor het laatste nieuws en shows en kijk ook eens op haar website.

Dagboek van een band: Nooit te laat

Ik ben de veertig, laat ik maar zeggen, ruim gepasseerd als ik een paar jaar terug Orange Goblin zie in de Baroeg. Het beste optreden dat jaar en ook een reden om zelf muziek te gaan maken. Beter laat dan nooit.

Een jaar daarvoor, het was in december, kreeg één van mijn beste vrienden te horen dat er iets niet goed was in haar lichaam, Eurosonic Noorderslag hebben we nog beleefd samen maar de Zwarte Cross was al te laat voor haar, dat kaartje hebben we aan iemand anders moeten geven. Alles kump goed!, was het motto dat jaar en dat is ook het enige wat mij is bijgebleven.

In mijn jongere jaren begon ik met gitaar spelen, ik wilde net als Jimi worden, een gitaargod. Op een gegeven moment zag ik beelden van hem en stopte per direct. Het gemak waar hij mee speelde, terloops alsof hij ondertussen zijn boodschappenlijstje doorgaf aan zijn buurvrouw, tegenover dat gepingel en gepiel van mij. Ik was dagelijks uren bezig en kon, als je goed luisterde, een beetje Voodoo Chile uit mijn gitaar krijgen. Een soort instant depressie kreeg ik van die beelden.

Meer dan twintig jaar heb ik voor mezelf zitten rommelen, zonder anderen erbij, om mijzelf de schaamte van mijn waardeloze gitaarspel te besparen. Als dan plotseling één van je beste vrienden doodgaat, nog voor haar veertigste verjaardag, dan neem je de laatste woorden en gedachten mee. Leef nu, wacht niet tot het te laat is.

Haar wederhelft, mijn andere beste vriend, verzekerde mij dat ‘spelen’ hem op de been hield. Of het nou optreden of oefenen was, op het moment dat je samen muziek maakt, ben je op een andere planeet. Vervolgens ben ik meegetrokken het bandleven in, als ervaren bassist van een populair crust grindcore gezelschap kon hij mij geruststellen in deze andere wereld. Als een ware mentor leidde hij mij door het muzikale woud. Die deur daar moet je niet ingaan, dat is kutmuziek of hang je gitaar maar wat lager anders staat het zo… je weet wel. We zijn nu 4 jaar later en ik ben een echte rocker met coole moves en dito zonnebril. Op het podium blijken die moves toch lastiger te realiseren, maar ik blijf oefenen.

Het is soms wrang om te concluderen dat de dood van een vriendin me hier heeft gebracht maar deze nalatenschap is het mooiste wat ik me kan wensen. Elk jaar, 21 september proosten we op haar verjaardag en klinken we op de muziek. Tnx Joki.

Wordt vervolgd…