Jan Pohl begon in 1995 met produceren en heeft inmiddels met vele artiesten samengewerkt. Sinds begin dit jaar is hij betrokken bij RealMusicRoom, waar in de Rotterdamse Popweek ook acts te aanschouwen waren. Wij spraken met Jan, die o.a. vertelt over RealMusicRoom en de Rotterdamse muziekscene…
Wie ben je en hoe lang ben je al bezig met muziek?
Ik ben Jan Pohl (34 jaar) en geboren en opgroeit in Hannover, Duitsland. Toen ik twaalf jaar oud was begon ik met drumles. Al vrij snel werd duidelijk dat ik daar wel talent voor had. Op m’n achttiende deed ik auditie voor de Duitse (toen) nieuwkomer band Mellow Siren (hun muziek werd toen omschreven als power-pop… :)). Zij waren getekend bij Universal en ik ging met hun op tour door Duitsland – en dat 3 maanden voor mijn examens op het gymnasium… In dat jaar hebben wij op bijna elk festival in Duitsland gespeeld waaronder ook Rock am Ring.
Op mijn twintigste verhuisde ik naar Rotterdam om drums (pop) te studeren aan het Rotterdams Conservatorium (dat werd na één of twee jaar Codarts). Ik ontmoete hier ook Jurith Schols waarmee ik van 2003 tot 2007 de band Monokay had (wij toerden in NL, BE en D en maakten een videoclip in Barcelona). In de loop der jaren mocht ik met fantastische artiesten werken: Mike Garson (David Bowie/Nine Inch Nails), George Kooymans (Golden Earring), Colin Benders (Kyteman), Devil’s Blood, 16 Down, Dennis Kolen, Alexander McKenzie & The Underpaid, Reveller, Ming’s Pretty Heroes, Pure!Soul!Power!, Joost Marsman en Tino Gonzales (Earth, Wind & Fire)…
In 2007 heb ik als Ringo Skywalker mijn eerste solo-plaat (Love & Peace For Those Who Can’t Handel The Truth) gemaakt. Hiermee toerde ik door Italië en deed ik mee aan de Grote Prijs van NL. Sinds 2010 ben ik regelmatig op tour met Patricia Vonne (muzikante & actrice – o.a. in ‘Sin City’) uit Austin, Texas. Sinds 2014 ben ik de vaste drummer van Judy Blank (DBSSVNL). Nadat wij in mei haar debuut album When The Storm Hits in Kytopia bij Colin Benders op hebben genomen, speelden wij o.a. op North Sea Jazz, Lowlands en Uitmarkt A’dam. De clubtour liep tot eind november en de 23ste stonden wij in De Doelen als afsluiter in de kleine zaal van het Songbird Festival.
Mijn meest recent werk als producer is het nieuwste album van Jimmy Low Rain – Low-Fi (aka Dennis Kolen). Ik heb in 2012 ook zijn album The Years of DK opgenomen en geproduceerd. In dat zelfde jaar heb ik ook de ep van Linda Kreuzen opgenomen en geproduceerd. Op al deze platen ben ik tevens de drummer.
Naast mijn werkzaamheden als drummer en producer, werk ik ook bij Xplo. Ik heb vandaaruit o.a. het Oude Haven Zomerfestival 2014 geprogrammeerd.
Wanneer ben je zo’n beetje begonnen met produceren?
Dat was denk ik in 1995. Toen ik begon te drummen bevond mijn oefenruimte zich in een oude bunker, waar ik in een eigen ruimte ongestoord mijn gang kon gaan. Hier sleepte ik zo’n beetje alles naartoe, wat iets met muziek te maken had. Ik begon mezelf met een oude bandrecorders op te nemen, die van mijn vader was geweest. In de bunker zaten nog meer oefenruimtes en studio’s en nieuwsgierig als ik was liep ik op een gegeven moment bij mijn buren binnen – die hadden een “echte” studio met twee ruimtes. Zij namen toen op met een 8-track cassette recorder en hadden meer dan vijf microfoons én een mooi afgewerkte ruimte. Ik was 15 en zeer onder de indruk. Steeds vaker kwam ik een kijkje nemen wanneer zij aan het opnemen waren.
Na een jaar of zo zei de eigenaar tegen mij: “Hier heb je ook een sleutel. Dan kan je lekker je gang gaan als wij overdag werken.” Vanaf dat moment was opnemen net zo interessant als drummen. Met 17 produceerde ik de demo-tapes van bevriende bandjes. Toen ik bij Mellow Sirens ging drummen zaten wij regelmatig in mooie grote studio’s met voor tonnen aan equipment. Alles werd toen met 2” tape opgenomen. Daar heb ik onwijs veel geleerd en afgekeken.
In mijn studietijd en net daarna had ik nog geen eigen studio en werkte in ruimtes en met losse opname apparatuur, die op dat moment beschikbaar was. Dit varieerde van 4-track cassette recorders en 8-track minidisc recorders tot 16-track harddisc recorders. Belangrijk was voor mij alleen maar de muziek. Het medium waarmee ik opnam en de plek waren alleen “Mittel zum Zweck” – en dat is eigenlijk nog steeds zo.
En wat is Propaganda-Productions precies?
Propaganda-Productions is mijn productie maatschappij. Onder deze naam doe ik alles wat opname gerelateerd is. Oorspronkelijk was mijn idee om maandelijks een limited edition-single van een artiest uit te brengen. Met handgemaakte hoesjes en verder geen enkele informatie… mooi project, maar al snel bleek dat dit niet uitvoerbaar was omdat het veel te veel tijd koste om de hoezen te maken… Als het goed is liggen bij de Popunie nog alle drie de edities. Misschien iets voor in de toekomst…
De site is trouwens hopeloos verouderd… Ik houd voor Propaganda-Productions vooral mijn Facebook bij. De rest kan men op mijn website vinden.
Hoe ben je bij de RealMusicRoom terecht gekomen?
Rogier Hemmes en Jack van de Ven zijn met de RealMusicRoom begonnen. Dat was in 2010. De verbouwing heeft toen bijna één jaar geduurd voordat er überhaupt iets kon gebeuren. In januari 2014 ben ik er bijgekomen. We kennen elkaar al heel lang omdat wij samen bij Codarts hebben gezeten. Zij wilde met een 2e ruimte uitbreiden en ik had toen geen echte eigen studio ruimte meer – dit kwam voor ons drieën perfect samen.
Waar is de RealMusicRoom zoal geschikt voor?
Je kan hier echt alles doen: recording, mixing, mastering, songwriting sessions, voice-overs, akoestische sessies met publiek, muziek bij beeld, reclamemuziek, leaders et cetera. En als iemand nog andere ideeën heeft horen wij die ook graag.
En hoe ziet dit er in de praktijk uit?
De studio heeft een vintage uitstraling met een fijne huiskamersfeer. Wij hebben twee ruimtes van 50m² met een 4m hoog plafond, een stalen re-amp/vocalbooth van 2 x 2, een keukentje, schone wc’s en een lift. En dit allemaal met daglicht.
Welke apparatuur is er vast beschikbaar?
Wij hebben: Protools 10 met plugins (o.a. Slate Digital), Logic X en MacPro 2013. Als preamps gebruiken we SSL, Neve, Api en Focusrite. De microfoons zijn van Neumann, AKG, Electrovoice, Røde, DPA, Sennheiser en uiteraard Shure. Ter afluisteren gebruiken we Klein & Hummel, Yamaha monitoring of het Personal monitoring system.
Qua instrumenten en amps: Fender Stratocaster, Fender Precision & Jazz Bass, Aria Diamond (60’s Beatles bas), Fender & Vox amps, Ampeg SVT 2 & 8×10, een upright piano, Roland, Moog, Sequential, Korg, Yamaha synths, Nord Lead 4 en Electro 4D, Yamaha CP4 digital en Rhodes MK1.
Het drummen kan op een vintage Premier drumkit, Ludwig Classic Maple of Legacy. En we hebben diverse snares (Ludwig, Premier, Sonor)… en lekkere koffie!
Noem eens wat artiesten die bij jullie hebben opgenomen?
Wij hebben in de RealMusicRoom gewerkt met: Ben Saunders, Giovanca, Do, Dennis Kolen, Judy Blank, Shirma Rouse, Rob de Nijs, Flip Noorman, Linda Kreuzen, Sandra van Nieuwland, Delouise en Coby Grant.
Wie is momenteel aan het opnemen bij jullie?
Imran Khan, Steffen Morrison, Anke Timmer, The High & The Lonesome, Ympressie en Madelief Licht.
Kunnen bands ook demo’s opnemen of is het alleen voor eindproducten?
Natuurlijk – bij ons kan alles of dat nou een demo, een songwriting-sessie of een album is! Gewoon even een bericht sturen via de site of Facebook en dan maken wij een afspraak om kennis te maken en het plan te bespreken.
Waarom moeten bands juist bij júllie opnemen en wat kost het?
Wij zijn muzikanten (toetsenist, bassist, drummer) en producers en werken zowel in de studio, als ook op het podium. Een ieder van ons heeft zijn eigen kwaliteiten en visie wat het opnemen en produceren betreft en we vullen elkaar regelmatig bij verschillende producties aan. Ook zijn wij alledrie een beetje gek…
De studio zelf heeft, naast alle hi-end apparatuur, een unieke ambiance die direct uitnodigt tot creativiteit. De uitstraling is die van een ontspannen huiskamer waar je gewoon lekker aan de slag gaat en bovendien is de akoestiek prachtig. De basisprijs voor de studio is 250 euro (excl. btw) per dag, maar voor opdrachten die over meerdere dagen gaan, maken wij altijd en mooie totaalprijs.
Waar ben je het meest trots op?
Naast verschillende albums zoals als Enough van Coby Grant of Low-Fi van Dennis Kolen/Jimmy Low Rain, zijn wij samen heel trots op het feit dat iedere klant die binnenkomt direct onder de indruk is van de ‘vibe’ in de studio en zich op z’n gemak voelt en graag terug komt!
Welke band/artiest zou je graag eens willen opnemen?
Rogier: Ik zou graag een keer werken met Spinvis, en Beck is ook zeer welkom.
Jack: Ik wil graag een keer met Tim Christensen opnemen.
Jan: Jack White zou natuurlijk helemaal te gek zijn…!
De Popunie heeft een lijst met 150 speelplekken in Rotterdam op de website staan. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Geloof je meer in kleine initiatieven of ben je juist voorstander van de grote?
Ik denk dat juist de combinatie van kleine, medium en grote podia heel erg belangrijk is voor een stad. Ik hou zelf het meest van kleinere tot medium zalen (b.v. Rotown). Daar ben je echt als publiek samen met de artiest en andersom. Kleine initiatieven zijn goed voor het opbouwen van een fan-base en hebben vaak meer smoel. Dat vind ik mooi!
Het is natuurlijk het allermooiste als zulke initiatieven door kunnen groeien, zoals dat bij een aantal festivals in Rotterdam is gebeurd (b.v. Pijnackerplein Bluegrass Festival of Eendracht Festival). Maar los hiervan is het voor de naam van de stad ook belangrijk dat grotere nationale en internationale acts niet naar andere steden uitwijken, maar juist wél in Rotterdam willen en kunnen spelen. Ik heb goede hoop dat er de juiste partijen aan zet komen om een waardig poppodium met een capaciteit van 500+ neer te zetten.
Wat is je link met de Popunie?
Ik heb mijn eerste demo’s en cd’s naar de Popunie gestuurd om een recensie in de Speaker te krijgen. In 2013 heb ik voor de programmering voor het eerste Oude Haven Zomerfestival uitgebreid met jullie contact gehad (toen boekten wij The Cosmic Carnival). Het is heel fijn en belangrijk dat er een centrale plek voor popmuziek in Rotterdam is, die artiesten en initiatieven met elkaar verbind.
Welke Rotterdamse bands/acts tip je om in de gaten houden?
Naast oude bekenden The Cosmic Carnival en Elle Bandita (die in 2015 weer een nieuwe ep/plaat gaat maken, waar ik zeer benieuwd naar ben), vind ik dat Luka prachtig mooie muziek maakt. Verder: Jurith Schols met haar band The High & The Lonesome en Delouise… ach er is zo veel te gekke muziek in Rotterdam…
Extra informatie
adres: Keilestraat 3, Rotterdam (west)
online: website en Facebook