De muzieksector in de coronacrisis: een aantal tips #10

Het kabinet heeft sinds maart logischerwijs een aantal maatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Dit heeft ook grote impact op de muzieksector die voor langere tijd niet meer kan functioneren als voorheen. Gelukkig traden er per 1 juli wat versoepelingen in werking die in ieder geval weer iets meer mogelijk maken, maar de sector is hiermee nog lang niet gered en financiële ondersteuning blijft noodzakelijk.

Dus waar kan je terecht als je in de muzieksector zit? Na de vele tips in negen eerdere artikelen hebben wij opnieuw een aantal actuele initiatieven, updates en reminders voor je op een rij gezet.

Rijksoverheid – Derde Steunpakket
Het kabinet verlengt vanaf 1 oktober 2020 diverse lopende steunmaatregelen. Er wordt €11 miljard uitgetrokken. De meeste regelingen uit de eerste twee steunpakketten blijven bestaan, maar worden versoberd en in stappen afgebouwd. De gedachte erachter is dat bedrijven die op de langere termijn geen gezonde economische toekomst hebben, niet met steun in de lucht gehouden moeten worden.

Daarnaast geldt dat werknemers en zelfstandigen in sectoren die het nog een tijd zwaar gaan hebben, moeten denken aan omscholing en werken in een andere sector waar het beter gaat. De drie belangrijkste maatregelen NOW, Tozo en TVL worden in aangepaste vorm verlengd tot 1 juli 2021.

Culturele sector
De culturele sector is bovengemiddeld geraakt door de coronacrisis. Het CBS heeft uitgerekend dat de productie de afgelopen maanden met 37,4 % is gedaald. De sector kan gebruik maken van de NOW, Tozo en TVL, maar krijgt ook extra geld.

Er komt €482 miljoen voor de culturele instellingen, gemeenten en provincies, voor lokale culturele projecten en voor innovatie en nieuwe vormen van publieksbereik, zodat er naar verwachting ruim €700 miljoen beschikbaar is voor cultuur. De brief over het tweede steunpakket culturele en creatieve sector van Minister Van Engelshoven waarmee zij de Tweede Kamer informeert vind je hier.

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie – deelregeling Upstream: Music x Design
Met Upstream ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samen met het Fonds Podiumkunsten en Sena vernieuwende artistieke formats en samenwerkingen binnen de Nederlandse pop-/urban muziek. De deelregeling Upstream: Music x Design is gericht op het ondersteunen van samenwerkingsprojecten tussen een popartiest en een ontwerper of maker uit de creatieve industrie.

De fondsen en Sena willen met behulp van Upstream de muziekindustrie in Nederland verbreden en versterken, internationaal sterker voor de dag komen en cross-overs naar andere disciplines stimuleren. Artiesten die samen met ontwerpers en makers werken aan nieuwe toepassingen van ontwerp, beeldcultuur en technologie binnen de muziek worden uitgenodigd een voorstel in te dienen!

Het jaarbudget is €335.000 en de laatste deadline van het jaar is 9 september 2020! Voor meer informatie en een leidraad kijk je hier.

Upstream: Music
Naast Upstream: Music x Design biedt het Fonds Podiumkunsten artiesten in de pop-/urban muziek de kans om te investeren in de ontwikkeling van hun carrière met de deelregeling Upstream: Music. Kijk voor meer informatie op upstreamgrants.nl.

Cultuurfonds – Campagne ‘Houd Cultuur Levend’
Ondanks alle steunmaatregelen staat op dit moment duizenden cultuurmakers het water aan de lippen: ze kunnen door de corona-maatregelen hun projecten niet of maar deels uitvoeren. Er dreigt hierdoor veel moois verloren te gaan. Zonder geld voor een oefenruimte, instrumenten, kostuums, materiaal of een geluidsinstallatie, blijft het voor deze makers bij ideeën en verarmt het culturele aanbod in Nederland. Daarom wordt er aan iedereen die van cultuur houdt gevraagd om bij te dragen.

Samen worden de cultuurmakers ondersteund, zodat zij ons kunnen blijven inspireren, betoveren, verwonderen, aan het denken zetten. Het gaat om projecten op het gebied van beeldende kunst, letteren, muziek, theater of film. Ze hopen met jouw steun zoveel mogelijk culturele projecten te kunnen realiseren!

Informatie over doneren vind je hier.

Fonds Voor Cultuurparticipatie – Urban Arts Talent
Ben jij een talentvolle urban maker die wil groeien en werken aan een eigen signatuur? Dan is de regeling Urban Arts Talent misschien iets voor jou! Je krijgt de kans een volgende stap te zetten in je ontwikkeling door onder begeleiding van professionals te werken aan jezelf en aan één of meerdere eindproducten.

Met deze subsidieregeling kan je geld aanvragen voor een persoonlijk ontwikkelingstraject. Aanvragen kan tot en met 2 oktober en meer informatie en b.v. welke Zuid-Hollandse artiesten al gebruik maken van de Urban Arts Talent regeling vind je hier.

Fieldlab Evenementen – Bezoekersonderzoek
Fieldlab is een initiatief van de gehele sector, van zakelijke tot publieksevenementen en van cultuur tot sport. Zij zijn verenigd in het EventPlatform en de Alliantie van Evenementenbouwers. Dit onderzoek moet antwoord gaan geven op verschillende vragen. Onder andere op welke manier bezoekers willen bijdragen aan het mogelijk maken van evenementen in tijden van corona. Maar ook welke maatregelen ze wel en niet zien zitten en wanneer zij zich veilig voelen en welke stappen organisatoren kunnen zetten om die veiligheid te bieden.

Het onderzoek is opgesteld in samenwerking prof. dr. Andreas Voss van het Radboudumc. Voss is een Duits hoogleraar Infectiepreventie en zal de resultaten uit het onderzoek wetenschappelijk valideren. De enquête is opgesplitst in drie delen, zodat goed in kaart kan worden gebracht of er verschillen zijn tussen de verschillende typen evenementen.

Organisatoren worden opgeroepen om de voor hen toepasselijke vragenlijst ook naar hun bezoekers te sturen. Invullen van de enquête is mogelijk tot 14 september. De vragenlijsten vind je hier.

Samen sta je sterk!
Het is altijd al van belang dat je als professionele individuele kunstenaar of werker in de kunst en cultuursector aangesloten bent bij vertegenwoordigende organisaties. In de huidige coronacrisis blijkt keer op keer dat de sector moeilijk een vuist kan maken. Niet alleen omdat ze, soms logischerwijs, versnippert is maar vooral ook omdat vele individuen, bedrijven of organisaties zich nog niet aangesloten hebben bij vertegenwoordigende organisaties binnen het eigen werkveld. En juist deze (kleinere) beroepsverenigingen zijn op hun beurt vaak weer aangesloten bij de grotere branche koepels.

Met het oog op toekomstige ontwikkelingen, maatregelen en beleidsmatige verdelingen kan dit van groot belang blijken. Aansluiting of lidmaatschap levert soms zelfs direct voordeel op (b.v. juridische ondersteuning en netwerken) dus kijk eens rond wat er allemaal is op dit vlak. Een greep…

Kunstenaars / Artiesten:
Nederlandse Toonkunstenaarsbond (Ntb)Kunstenbond | Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten (BAM!) | Stichting Artiesten Belangen Centrum (ABC) | Platform voor Freelance Musici (PVFM) | Beroepsorganisatie voor muziekauteurs, componisten en tekstschrijvers in Nederland (VCTN) | Vereniging Leraren Schoolmuziek (VLS) |

Ondersteunende / Technische / Faciliterende industrie:
Vereniging Voor Freelance Event professionals (VVFE) | Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen (VTTE) | Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) | Vereniging Van Evenementen Makers (VVEM) |

 

Hebben wij iets gemist? Laat het ons vooral weten via onze social media. Elkaar steunen en informatie met elkaar delen blijft in de huidige situatie heel belangrijk.

Support Your Locals; zowel artiesten als de mensen behind the scene!

Meer zoals dit

Interview: Jasper Willems

Als er ergens in Rotterdam een spannend evenement aan de gang is, dan zie je hem gegarandeerd door het publiek schuifelen: Jasper Willems. Als chroniqueur van de underground is hij al tien jaar niet meer weg te denken uit onze lokale scene. Inmiddels is de schrijver druk bezig om deze bijzondere periode vast te leggen in het boek Rotterdam Goddamn: an outsider’s testimony. Een serie documentaire verhalen over een tijdperk vol unieke acts, borrelende broedplaatsen en allerlei opvallende figuren die in Rotterdam hun sporen achterlieten.

Foto door Michele van Vliet

In 2011 verhuist Willems naar Rotterdam, gestaag zijn weg vindend in de muziekjournalistiek. Door veel te schrijven en zich vol te zuigen met alles wat er om hem heen gebeurt, schrijft Willems uiteindelijk voor het gezaghebbende internationale muziekblog Drowned In Sound, maar eveneens als copywriter voor festivals als Le Guess Who?, Metropolis, Best Kept Secret en poppodium Rotown, waar hij praktisch naast woont.

Uiteraard ging daar een hele route aan vooraf. “Ik ben opgegroeid in Den Bosch, waar ik vrijwilligerswerk deed bij poppodium W2 en mijn eerste stukken schreef voor 3voor12 Den Bosch en PopCall. Ik vond het te gek dat ik de kans kreeg om te schrijven en te leren bij die plekken, om mijn stem te vinden en zo nu en dan eens op mijn muil te kunnen gaan.

Via onder meer File Under, Kicking The Habit, Noisey en OOR ben ik uiteindelijk gaan schrijven voor internationale platforms als Louder Than War en Drowned In Sound. Wat dat betreft heb ik super veel mazzel gehad dat ik tweetalig ben opgevoed door een Amerikaanse moeder en een Nederlandse vader.”

“Als nieuwkomer krijg je de ruimte om allerlei kanten op te vliegen met je enthousiasme”

“En waarom ik naar Rotterdam ben gegaan? Ja, het is gewoon echt mijn plek. Al bijna tien jaar haal ik inspiratie uit de stad en er gebeuren altijd nieuwe dingen. Het zijn daarbij niet alleen de makers, maar ook de mensen daaromheen. Hier heb ik de kans gekregen om mezelf te ontwikkelen, de mensen zijn hier erg open, warm en het zijn echt van die figuren weet je wel, van die paradijsvogels.

Toen ik hier net kwam zagen mensen dat ik bevlogen was, maar tegelijkertijd dat ik het nog niet helemaal snapte en een beetje een vage gast was. Toch ben ik met open armen ontvangen, door bijvoorbeeld mensen als Tammo Kersbergen en Dagmar Veenstra, die al tijdens de eerste ontmoeting zeiden dat ik altijd op de gastenlijst kon bij hun events in Roodkapje. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt! Dat merkte ik overal: als nieuwkomer krijg je de ruimte om allerlei kanten op te vliegen met je enthousiasme.”

Eigenwijze artiesten
Tegenwoordig houdt Willems op zijn beurt alle nieuwkomers en lokale makers in de gaten. Wat maakt ze volgens de schrijver zo speciaal? “Nou, ze zijn nogal eigenwijs, maar het is denk ik met name die werk-mentaliteit. Ik zie dat bijvoorbeeld bij bands als Iguana Death Cult en Rats on Rafts.

Het zijn muzikanten die zichzelf niet als hobbyisten zien of die op komen draven om je dag een beetje leuker te maken. Muziek is arbeid, handwerk en zij hoeven geen bedankje, ze werken er hard voor. Veel Rotterdamse acts zijn er niet zo mee bezig om leuk gevonden te worden. Als je wegloopt bij een show, prima. Die mentaliteit vind ik gaaf”, zegt Willems.




 

“Daarnaast vind ik het mooi dat er in de stad niet één partij is die overal zijn tentakels in heeft. Het is hartstikke bijzonder dat er zoveel zalen met een eigen programmering zijn, van BIRD tot Roodkapje, MONO, V11, WORM en Rotown. Iedere scene heeft als het ware zijn eigen kerk waar artiesten zich kunnen ontwikkelen.

Dat is misschien wel het kenmerkende van de Rotterdamse muziekscene: er is niet echt één geluid of stroming, het is juist het ding dat er zóveel genres en scenes zijn waarin allerlei toffe dingen gebeuren. Ik ontdek continu nieuwe Rotterdamse artiesten, het is echt absurd hoeveel muziek hier wordt gemaakt.”

“Dat is zo vreemd, van legendes als Nick Cave of David Bowie verwacht je zoiets, maar niet van mensen die je af en toe gewoon in de supermarkt ziet lopen”

Het liefst begeeft Willems zich in de ondergrondse kringen van de muziek, waar volgens hem de spannendste dingen gebeuren. “Die liefde voor de underground lijkt op een soort zendingsdrang. Ik vind het vooral cool dat die artiesten altijd net iets dieper gaan, verder kijken, ze zijn nieuwsgierig en zoeken naar iets dat groter is dan zichzelf. Die combinatie van lef en lol hebben in het zoeken naar de extremen, daar zit voor mij de spanning.

Het zijn geen acts die hun single-release geslaagd vinden als ze in een of andere chillplaylist op Spotify komen. Je vindt het helemaal kut of helemaal geweldig, daar houd ik van. Kijk naar een artiest als Harry Merry: is er iemand die doet wat hij doet of dat ‘ja, wel leuk vindt’?

In Rotterdam heb je veel bands die net dat stapje verder durven gaan en daar schuilt een soort gevaar in. Neighbours Burning Neighbours heeft dat bijvoorbeeld, wat ik sowieso een fascinerende band vind. Direct vanaf het begin waren zij al zó goed, ik raakte daar zelfs een beetje van in de war. Ik snapte er geen fuck van, hoe deden ze dat?! Dat is zo vreemd, van legendes als Nick Cave of David Bowie verwacht je zoiets, maar niet van mensen die je af en toe gewoon in de supermarkt ziet lopen.”





Rotterdam Goddamn
Zijn periode in Rotterdam is Willems momenteel vast aan het leggen in zijn eerste boek Rotterdam Goddamn: an outsider’s testimony. “Ik ben altijd bang om dingen te vergeten en door de coronacrisis werd dat gevoel versterkt. Wie weet zitten we tot het einde van het jaar binnen met alleen maar livestreams en weten we gewoon niet meer hoe het was.

En niet alleen dat, vaak besef je niet hoe bijzonder iets is als je het meemaakt. We romantiseren vaak wat er in Engeland en Amerika gebeurt, terwijl hier minstens zulke toffe dingen gebeuren. Ik wil al die artiesten en al die momenten vastleggen. Hoe was het in die jaren in Rotterdam? Wat gebeurde er en hoe voelde dat? Ik heb zoveel herinneringen en voordat ik het wist had ik het eerste hoofdstuk op papier.

In eerste instantie zette ik dat zelf online en daar kwamen allerlei goede reacties op. Het Nederlandse muziekplatform Front bood vervolgens aan om het complete verhaal als boek te publiceren en dat is eigenlijk precies wat ik altijd al wilde doen.”

De biograaf
Naast het schrijven aan zijn Rotterdamse boek, werkt Willems op dit moment voornamelijk met artiesten. Zo schrijft hij onder meer de biografie voor artiesten en adviseert hij ze.

“Ik vind het hartstikke leuk om met allerlei soorten muzikanten aan de slag te gaan. Van acts die ambient-platen of installatiekunst maken tot bands die radiovriendelijke pop schrijven. Zo heb ik gewerkt met Colin Benders, de Amerikaanse songwriter Damien Jurado, de audiovisuele kunstenaar Boris Acket, maar ook met Di-rect. Wat ik overigens één van de meest inspirerende bands vond om mee te werken.

Die gasten hebben zo’n beetje alles meegemaakt wat er bestaat in de muziekindustrie en als grote band is het makkelijk om je in een soort ivoren toren terug te trekken, maar zij zijn zó betrokken bij de Haagse scene. Ze helpen allerlei beginnende muzikanten en zetten hun naam in om die vooruit te helpen. Of dat nou is met plaatopnames, advies of repetities: ze faciliteren van alles voor die acts. Ik vind het echt te gek hoe die band dat doet. Ze hebben de muziekindustrie uitgespeeld.”

Een NBA-buddy
Momenteel is het een extra gekke periode voor Willems. Want waar hij overdag druk is met muziek, verandert hij in de avond in een doorgewinterde basketbalfan. Met het wegvallen van live-evenementen viel deze andere grote liefde dus ook nog eens weg. “Ja, dat was balen, hé. Ik houd echt van de NBA. Het zit vol met mooie clubs, spraakmakende figuren en goede verhalen. Het is natuurlijk ontzettend Amerikaans, dus alles is lekker groots, overal zijn statistieken van en echt alles wat er gebeurt wordt vastgelegd op camera.

Die fascinatie begon in 1996 met een basketbalspel voor de PlayStation. In die tijd waren de Chicago Bulls hartstikke populair en er werden regelmatig wedstrijden uitgezonden in Nederland, waardoor ik het spelletje en al die karakters leerde kennen”, vertelt hij. “Sinds kort zijn ze gelukkig weer begonnen, want ik vind het heerlijk om een beetje te werken en dan ’s avonds laat of soms nog om twee uur ’s nachts een wedstrijd te kijken.

Al is het een eenzame liefhebberij, binnen de muziekindustrie zijn er niet zoveel sportliefhebbers en zeker niet van basketbal. Wat dat betreft mis ik echt een NBA-buddy, gewoon iemand waarmee ik koffie kan drinken en over basketbal kan ouwehoeren.”