Open brief aan The Voice Of Holland

Beste redactrice van The Voice of Holland,

In een Facebook-bericht van 5 april vroeg u of ik wilde bellen, om te onderzoeken of wij wat voor elkaar kunnen betekenen. U had namelijk een filmpje gezien waarin ik een liedje zong en vond het erg mooi. Ik voelde mij gevleid en even zag ik Ali B betraand op de knop hengsten tijdens de eerste zin van een gepassioneerd “Nothing Else Matters”.

Maar mevrouw, u kunt niks voor mij betekenen. Ik denk dat “Heel Holland Bakt” mijn carrière een grotere impuls zou geven. Ik zal uitleggen waarom. Het probleem zou al aan het begin beginnen. Er zou een gesprek plaatsvinden waarin ik, flapdrol als ik ben, veel over mezelf zou vertellen. Te veel. De intake-mevrouw zou me inpakken met haar bruine ogen, of me omkopen met een Twix.

Ik zou verklappen dat ik 2 jaar lang kwijlend Risk heb zitten spelen in een psychisch ziekenhuis, en nog voor ik “paroxetine” heb kunnen uitspreken sta ik voor een camera mijn ellende uit te braken over volk en vaderland. “Jeetje” zou Martijn Krabbé uitstamelen. “Jeetje!”

Dan volgt de auditie. Na een troostende blik van Wendy, schopt ze me die flight case af, zo hup, het podium op. En dan begint de band te spelen, muzikanten die hun talenten maar al te graag door de plee trekken om hun huur te betalen. De geestdodende perfectie van hun spel is van het ellendigste soort.

Zwetend ploeter ik mij door Hetfields poëzie:

never opened myself this way
life is ours, we live it our way
all these words I don’t just say
and nothing else matters

Misschien draaien er stoelen. Ik beantwoord dan stotterend wat vragen over Risk en de jury prijst mijn “eigen geluid”. Net als u, in het Facebook-bericht. Een eigen geluid. Ik snap dat zoiets zou opvallen bij een playbackshow, maar bij een serieus muziekprogramma getuigt zo’n opmerking toch van een enorme armoe.

Er volgt een slecht gespeelde ruzie tussen de juryleden, en dan moet ik kiezen. En dat kan ik niet. Het is als kiezen tussen smaken kwark terwijl je intolerant bent voor lactose. Het maakt niet uit wat je kiest, je weet dat er dunne poep van komt. Na een enthousiaste Gutmensch-high-five met Ali B ben ik door naar de volgende ronde. Jullie trekken me een trui aan die m’n schattige buikje verhult en stoppen me een waardebon van Schorem toe. Ik word de rauwe, eigenwijze kandidaat.

Nu dient het volgende probleem zich aan. Tijdens de voorbereiding op de battle krijg ik ruzie met mijn coach. Ik kan namelijk niet tegen kritiek. Mensen met kritiek wil ik slaan, want mensen met kritiek moeten zich met hun eigen zaken bemoeien. Na een paar uur wil ik ze meestal best een kans geven, maar dan is het TV-kwaad al geschied. Trillend lees ik op Twitter dat ik een lul ben. Zijn er dan helemaal geen voordelen aan een eventuele deelname? De Voice winnen doe ik niet. Zulke mooie truien bestaan er niet, en ik “bedien de doelgroep niet”. Mijn fans sms-en niet; mijn fans zijn geen 13.

De plekken, waar ik nu voor 30 enthousiaste mensen mag spelen, vallen weg. Daar spelen namelijk nooit mensen van de Voice. Ik ben bang dat ik na een slecht betaalde botsauto-tournee in een diep gat stort.

Lieve coaches. Het feit dat jullie op die rode stoelen zijn gaan zitten betekent dat ik niks van jullie kan leren. Ik wil niet zijn waar jullie zijn. Jullie zijn de vijand. Miss Montreal die van d’r stoel sopt, na een uithaal van een Birdy-kloon in een boksring. Dat heeft niks met muziek te maken. Het heeft hooguit met Miss Montreal te maken, en met sop.

En John de Mol? John de Mol is niet op zoek naar een nieuwe ster. John z’n ster werkt namelijk prima. John z’n ster is al jarenlang een soepele doorgang voor de grote flappen poep die hij vakkundig vanachter het scherm over ons heen spuit. Lachend bevuilt hij ons land al jaren met een bitter papje cultuurdiarree dat onze kinderen leert muziek te vatten in winnaars en verliezers.

Beste redactrice, ik ben een verliezer. Ik wil niet winnen. Er valt niks te winnen.

Competitie is leuk bij midgetgolf.

Dan ben ik niet te houwe.

Doei,
Mark

Mark Lotterman is singer/songwriter. Zijn muziek en tourdata vind je hier. Zijn nieuwste album Holland kun je hier beluisteren.

Studioverslag: Mayín

mayín 4Dit album is mijn puurste product, een directe outcome van wat ik heb meegemaakt. Vandaar dat het misschien een wervelstorm aan emoties zal zijn, maar we willen het brengen zoals het precies is geweest. Het voelt als de laatste bladzijde die ik zal omslaan en daarmee het boek kan sluiten. Twee jaar lang hebben we als een stel kluizenaars bij elkaar gezeten om het album tot in de puntjes uit te werken; op zoek naar de juiste sound en de juiste manier om dit te verhaal. En inmiddels staan deze jaren in geluidsgolven op een schijfje.

Maar voordat dat zover was moesten we eerst lange dagen maken in de studio. Na enige voorbereidingen aan opnames kwamen wij om half tien aan bij Wisseloord Studios op zaterdagochtend.

Het feit dat Jasper Ras onze producer is brengt veel mogelijkheden met ons mee: namelijk het opnemen bij Wisseloord Studio’s!  Wát een ervaring was dit: een mega studio, zo’n 5 keer groter dan we normaal gewend zijn, alle instrumenten die je kunt bedenken zijn er aanwezig en verder is alles om je heen ook nog heel fancy.

mayín 8Drummer Joey de Boer was een paar uur eerder nog in België voor een show met zijn metalband. Met slaperige hoofden hebben we een drumstel samengesteld en Jasper en zijn producer-assistent Sara Teofilova hebben de microfoons uitgekozen.

Dat nam nogal wat tijd in beslag: na 6 uur opbouwen en uitmicen waren we dan eindelijk echt begonnen met de eerste opnames. Als eerst namen we de bas en drum op als goede basis om op te bouwen.

De laatste nummers van het album waren nog maar een week af en zaten nog vers in ons geheugen. Maar in ons systeem zaten ze nog niet. Het was nog best spannend om die zo met enkel bas en drum op te nemen.

Na een geslaagde eerste opnamesessie met Joey en Tymen Langeslag zijn de toetsen aan de beurt en daar moest nog heel veel voor gebeuren. We hebben alle synths uit de kast getrokken, alle piano’s te voorschijn gehaald en de beste Rhodes uitgezocht. Dit was namelijk wel het moment om helemaal uit te pakken.

mayin 2Voor muzikale en emotionele steun hebben we de Ronald Kool uitgenodigd. Met zijn Juno 60 (de enige synthesizer die er dan weer net niet was) en twee kleine kinderen kwam hij halverwege de middag binnen.

Ronald Kool, een bron van ideeën die dagelijks uitbarst als een vulkaan die zijn gedachtegangen moet laten vloeien, maakte de gehele studio vruchtbaar voor alles wat de mogelijkheid heeft te groeien: precies wat we nodig hadden.

Toetsenisten Joachim en Ronald hebben de middag gevuld met een quatre-mains-concert van freaky sounds tot mooie pads; de rest moest hen dan ook echt even in hun element laten. Bovendien moesten de twee kleine kinderen ook nog vermaakt worden en vooral weggehouden worden van alle dure instrumenten. Na het rondrennen met ballen, knuffelapen, pingpongbatjes en het verliezen van een peuter – die opgesloten zat achter een enorme “NO ACCES” deur – waren we compleet uitgeteld.

mayín 5Na het opnemen van de ritmesectie en de harmonieën, was eindelijk de beurt aan Misha en Sophia Schutte voor de lead- en backingvocals. Dit vond plaats in de late uurtjes van de dagen; toch de momenten dat je emoties het meest opspelen.

We gingen aan de slag met de allermooiste microfoons die naast de SM58, waar we meestal mee werken, hun stemmen als zevende hemel lieten klinken. De studio bleek een perfecte omgeving om de mooiste backings te bedenken. Toen alle leadvocalen erop stonden, was Sophia helemaal in haar element. Zij is daar misschien wel de beste kandidaat voor; haar stem is als een dekentje die zich om je heen wikkelt. Daarnaast hebben we nog nooit zulke identieke overdubs gehoord. We namen zoveel mogelijk op. Daarna kunnen we alles nog weggooien mochten we dat willen.

mayín 7Helaas kan gitarist Pepijn er deze dagen niet bij zijn. We hebben hem zijn verdriet maar bespaard door geen foto’s te sturen van de tientallen prachtige versterkers die daar stonden. Hij is zelf nogal een soundfanaat en zou stijl achterover slaan van de muur aan versterkers die allemaal heerlijk autistisch waren opgestapeld; een letterlijke muur aan sound.

Maar goed, dat betekent natuurlijk niet dat wij daar maar stil moeten gaan zitten. Nu hadden we tijd over voor overdubs van de drums, bas en toetsen, leuke extraatjes en mooie toevoegingen. Met andere woorden: tijd om te gaan spelen in deze enorme speeltuin. Tijd om alle grenzen over te stappen. Van trommelen met drie man op één floortom tot het tikken op de snaren van de vleugel. Er zijn zelfs xylofoons tevoorschijn gehaald.

Tot in de late uurtjes hebben we van alles uitgeprobeerd om het album nog mooier te maken. Misschien zijn we er een beetje in doorgeslagen, maar zelfs het kraken van een stoel klonk mooi. Het waren nogal bruisende uren vol inspiratie. We kijken erg uit naar de release!

mayín 6

Misha Wong

Mayín bestaat uit Joachim van Marrewijk (ex-toetsenist van De Skaggerz), Joey de Boer (splinternieuwe drummer van Purest Of Pain), Pepijn van der Kooij (gitarist van de Haagse rockband The Cavern), Sophia Schutte (backingvocalist bekend van Julia & The Crowd; #Whoisjulia), Tymen Langeslag (bas) en Misha Wong als frontwoman. Lees hier meer over de band. Blijf op de hoogte van de muziek en shows van Mayín via hun website of Facebookpagina. Dit is hun eerste single: