10 Eurosonic Noorderslag 2015 momenten van Martin Scheijgrond

ror

Popunie twittert: Rats on Rafts

Afgelopen weekend hebben we in Grunn weer een dag of drie genoten van de stand van zaken in de popsector op gemeentelijk, provinciaal, landelijk en Europees niveau tijdens Eurosonic/Noorderslag 2015. De Popunie gaat hier deze week op terugblikken. Zo wordt ESNS voor alle muzikanten en organisatoren/ondernemers die er om welke reden dan ook niet bij konden zijn toch inzichtelijk en de kennis met een ieder gedeeld. Als aftrap de tien momenten van ESNS 2015 van Martin Scheijgrond, directeur Popunie, op een rijtje:

sweet release of death

Popunie twittert: The Sweet Release of Death

1.   Muziekjournalist Jasper van Vugt gevraagd een artikel te schrijven voor onze achterban op de Popunie website met zijn “10 wijze lessen van  ESNS”. Hij vond dit te gek en zijn artikel verschijnt vandaag online.

2.   Jan Jaap Knol (directeur Fonds voor Cultuurparticipatie) horen vertellen dat er bij het Fonds voor Cultuurparticipatie een extra regeling muziekonderwijs met kwaliteit gaat komen. Schoolbesturen worden de aanvragers, poporganisaties met ambities op dit terrein kunnen er in participeren. De regeling wordt in de komende maanden gepubliceerd.

ronnie flex

Popunie twittert: Ronnie Flex

3.   Gesprek gehad en werkbezoek ingepland met Giovanni Campbell van het Fonds voor Cultuurparticipatie om onze Popunie projecten tegen het licht te houden en te inventariseren welke nieuwe samenwerkingsmogelijkheden er zijn.

4.  Gesproken met meerdere stafmedewerkers van het Fonds Podiumkunsten over diverse regelingen die openstaan voor Rotterdamse muzikanten, organisatoren en makers en waarbij er nog legio mogelijkheden zijn. (kijk hier welke subsidie bij jouw past).

 

 

the afterveins

Popunie twittert: The Afterveins

 

5.  Met optredens van onder andere Rats On Rafts, Feis, The Kik, Broederliefde, The Afterveins, Sevdaliza, The Sweet Release Of Death en Ronnie Flex met eigen ogen gezien en bewezen gekregen hoe goed de Rotterdamse popmuziek er momenteel voor staat en hoeveel enthousiaste muziekfanaten uit het hele land hier met volle teugen van stonden te genieten.

 

skaggerz

Popunie twittert; De Skaggerz

6.  En niet alleen dat. Ook tijdens de diverse seminars ervaren hoe anders professionals en deskundigen tegenwoordig tegen Rotterdam aankijken en over de stad praten. Jarenlang werd er lacherig over Rotterdam gesproken als toonbeeld van hoe het niet moet qua popbeleid. En nu werd Rotterdam voortdurend aangehaald als spannend en sprankelend voorbeeld, waar van alles gaande is en men met argusogen en vol verwachting naar kijkt hoe de ontwikkelingen in de stad hun beslag zullen krijgen.

sevdaliza2

Popunie twittert: Sevdaliza

7.  Gesproken met Robert Kouijzer van De Coöperatie uit Utrecht over aansluiting bij POPnl alwaar ik namens de Popunie zitting in heb (mede als penningmeester) en waardoor we weer landelijke dekking hebben. POPnl is het samenwerkingsverband tussen de twaalf provinciale popkoepels en die van de steden Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. POPnl houdt zich, als vertegenwoordiger van alle muzikanten in Nederland, bezig met provinciaal en gemeentelijk popmuziekbeleid en organiseert evenementen als de Sena Performers POPnl Award en in opdracht van Buma Cultuur de Muzikantendag on Tour.

charl delamarre2

Popunie twittert: Charl Delemarre

8.  Provinciale en stedelijke popconsulenten verteld over onze strategie in het Zuid-Hollandse met het oog op de komende statenverkiezingen op 18 maart 2015 en hoe je cultuurparticipatie en –educatie als kerntaak op de provinciale radar houdt.

9.  Met collega’s uit den lande gesproken over de mogelijkheden om lokaal talent uit te wisselen, omdat optreden buiten de eigen regio door veel muzikanten als één van de lastigste zaken ervaren wordt.

 

10.  Tijdens de finale van Art Rocks in het Groninger Museum eindelijk op één meter afstand oog in oog gestaan met the one and only Keef … : )

keef

Keef in het Groninger Museum

Martin Scheijgrond

Denk niet aan een oranje pinguïn

Foto Olga RookGeen dichterlijke ziel? Geen nood: er zijn technieken voor het schrijven van een goede songtekst.

Na zeven weken les in songwriting aan Bath Spa University is het me duidelijk: ik ben een betere tunesmith (deuntjessmeder) dan tekstdichter. Waar mijn klasgenoten het tekstdichten hebben afgekeken van Bob Dylan, Tom Waits, Joni Mitchell en andere singer/songwriters, heb ik een groot zwart gat in mijn kennis. Gelukkig zijn er methodes en tips om een goed werkende songtekst te schrijven.

Werk vanuit een sterk concept
Een goed startpunt voor een nieuwe song is een pakkende titel, die de centrale boodschap verwoordt. Plaats de titel op een sterke muzikale hook – een melodie die je mensen hoort zingen als ze onder de douche staan. Van daaruit kun je een song verder uitbouwen.

Sting werkt op die manier. Zo geeft een titel als Englishman In New York een duidelijke richting aan voor de rest van de tekst. Hij schreef het lied over Quentin Crisp, een extravagante, homoseksuele Brit die in New York woonde. En een beetje over zichzelf. Hij vult de coupletten en brug in met hoe een Britse gentleman anders is dan een Amerikaan – “zichzelf” is – en zich staande houdt in New York.

Oranje pinguïn
Specifieke beelden in de tekst brengen een song tot leven in de verbeelding van de luisteraar. Vooral combinaties van bijvoeglijk en zelfstandig naamwoorden werken goed. Denk bijvoorbeeld aan een oranje pinguïn. Van de dichtende songwriter Leonard Cohen kunnen we veel afkijken – hij is een meester in het oproepen van beelden, onder andere in zijn metaforen. Zo zingt hij in Democracy: “I’m stubborn as those garbage bags that time cannot decay.” Het universele zit in de details, zegt hij.

De Oorlog Tegen Cliché
Sommige ideeën zijn al zo vaak gerecycled in songteksten dat we er niet meer mee weg komen. Waar Irving Berlin in 1926 nog kon schrijven over blauwe luchten en een stralende zon in het lied Blue Skies, is dat anno 2014 not done. “Word geen weerman”, waarschuwde Mark Lotterman al tijdens een songwriting cursus eerder dit jaar in Rotterdam.

Ook andere concepten zoals je blue voelen, iemand forever liefhebben of crazy zijn van hem of haar voegen niets meer toe. We moeten op zoek naar ongebruikelijke manieren om iets te zeggen. Als haar lief van huis is, zingt Joni Mitchell in My Old Man bijvoorbeeld: “The bed’s too big; the frying pan’s too wide.” Simpel en origineel. (Toen Sting later The Bed’s Too Big Without You zong, was dat dus al minder origineel.)

Er zijn geen regels
Natuurlijk zijn er geen harde regels, alleen tools om je boodschap over te brengen in een songtekst. Daarnaast is elk genre anders. Zo zullen de demonen en engelen die rock en metal songs bevolken niet snel als clichés worden afgedaan, en kunnen we in die genres best rocken op een goede storm.

Maaike Siegerist

Maaike Siegerist is een Rotterdamse zangeres en songwriter. In 2014 kwamen haar debuut single Half A World Away en eerste ep Acoustic uit. Om haar songwriting skills verder te ontwikkelen, meer te leren over de Britse muziekindustrie, en technisch wegwijs te worden in de studio, volgt ze een Master in Songwriting studie aan Bath Spa University in Engeland.

Foto door Olga Rook