“Maar ik wil niet te commercieel worden…”

Zanger Randy wil graag meer optreden met zijn band, maar hij maakt niet het soort muziek dat populair is bij het grote publiek. Zijn vraag aan mij is in hoeverre hij zijn repertoire aan moet passen, om meer boekingen te kunnen krijgen.

Deze vraag krijg ik wel vaker. In zekere zin heeft elke creatieve ondernemer hiermee te maken. Ook een beeldend kunstenaar zal zich afvragen of het niet slimmer is zijn werk aan te passen aan de vraag van de kopers.

Het is het belangrijkste verschil tussen marketing voor creatieven en marketing voor andere ondernemers. Een boekhouder, diëtiste of eigenaar van een hondenuitlaatservice zal in principe zijn of haar dienstverlening aanpassen aan de wensen van de klanten.
De laatste zal zich vestigen op een plek waar hondenbezitters in de omgeving zijn. Ook zal hij zijn service aanbieden op tijden die gewild zijn bij mogelijke klanten.

Voor een muzikant is dat anders. Die maakt in eerste instantie wat hij zelf wil creëren. Pas daarna komt de bezoeker van zijn optredens of de koper van zijn muziek in beeld. (Er zullen natuurlijk best creatieven zijn voor wie dit niet of minder op gaat, maar simpel gezegd komt het hierop neer).

Mijn uitgangspunt is altijd dat je als creatieve ondernemer in eerste instantie het werk moet maken waar je zelf blij van wordt. Je kunt daarbij best rekening houden met de wensen van je klanten, maar alleen als je daar zelf ook achter staat.

Misschien merk jij dat muziek in een bepaald genre gewilder is. Als je er zelf geen probleem mee hebt om je daarin aan te passen, is dat prima. Maar het moet wel JOUW werk blijven.
Als creatieve ondernemer is het belangrijk om een onderscheid te maken in het aanpassen van jouw werk zelf, en de manier waarop je erover communiceert. Maak vooral het werk dat bij jou past. Daar ben je immers muzikant voor geworden.

In de manier waarop je naar buiten treedt, is vaak nog wel een wereld te winnen. Een website die goed gevonden wordt in Google, met aansprekende teksten. Slim gebruik van social media. Of misschien wel je juist richten op het krijgen van free publicity.

Aantrekkelijke acties bedenken en zorgen dat de juiste mensen jou en je muziek leren kennen. Dat ze zich met je verbonden gaan voelen. Zodat ze vaker bij je terug gaan komen.
Juist daar valt voor creatieven vaak nog een wereld te winnen.


Maaike van Steenis is trainer en leert creatieve ondernemers, zoals muzikanten, hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Daarnaast is ze initiatiefnemer van de award ‘Creatieve Ondernemer van het Jaar’. Via haar website kun je haar gratis E-book opvragen met daarin 10 dingen die je vandaag nog kunt doen om meer te verdienen met je werk.

Music Support: Vierde editie Blijdorp Festival dicht tegen uitverkoop aan

Al drie keer eerder was het Roel Langerakpark, naast Diergaarde Blijdorp, het toneel van Blijdorp Festival. Naast een uitgebreid muziekprogramma is er vanaf de eerste editie ook ruimte voor kunst en cultuur. Deze bijzondere mix zorgt ervoor dat het festival ieder jaar groeit, dit jaar is dat vooral te zien aan de stijgende kaartverkoop.

Tijdens de eerste editie van Blijdorp Festival kwamen 1500 festivalgangers naar het Roel Langerakpark. In de jaren die volgden groeide dit naar ongeveer 5000 bezoekers. Dit jaar koos de organisatie van Blijdorp Festival niet voor groter, maar voor beter.

Met acts als Booka Shade en Dusky is de muziekprogrammering dit jaar completer dan ooit, een enorme koepel, die je doet denken aan de vlindertuin in Diergaarde Blijdorp, moet het feestende publiek versteld doen staan en ook het aanbod aan eten en drinken is bijzonder divers. Steeds meer mensen lijken geïnteresseerd te zijn in de totaalbeleving die Blijdorp Festival haar bezoekers wil bieden.

Omdat de tickets dit jaar zo hard gaan zijn er alleen nog ‘Hurry Up’ en ‘Last Chance’ tickets beschikbaar. Deze zijn te bestellen via de website.