De Wereld Op Z’n Kop

De wereld staat op z’n kop. 222 miljoen. Dat kostte het Paris Saint Germain om Neymar Jr. tegen een bal te laten trappen in het Parc de Prince stadion in Parijs. Of eigenlijk, dat kostte PSG het om hem naar Parijs over te laten vliegen met toestemming van FC Barcelona. Want om daadwerkelijk tegen een bal te trappen, moeten de bazen in de Stad der Liefde nog even 3.4 miljoen pegels overmaken. Per maand.

Het is een mannenwereld. Laten we eerlijk wezen. Een hele scheve ook nog. Daar waar ons Braziliaanse wonderkind het geld bijna moet doorspoelen om het op te krijgen, hebben de meeste Nederlandse vrouwen die het EK voetbal afgelopen zomer hebben gewonnen, nog steeds moeite hun semi-prof bestaan te combineren met een maatschappelijk leven. In de hiphop niet anders. De vrouwen zullen nooit genoemd worden in het illustere rijtje G.O.A.T.’s (Greatest Off All Time).

Vraag een willekeurige hiphopliefhebber op een willekeurig moment zijn top 3 op te noemen en ik kan je garanderen, er zullen geen vrouwen tussen staan. Zijn onze vrouwelijke rapperts dan echt zoveel slechter dan de mannelijke concurrentie? Rappers als MC Lyte en Queen Latifah stonden lyricaal minstens gelijk aan laat me zeggen een Snoop Dogg  of Fresh Prince. Lauren Hill heeft 1 van de beste hiphop albums allertijden gemaakt en Foxy Brown en Lil’ Kim waren even zo thugged out en sexistisch als ill op de mic. Die stonden hun mannet.. uhm vrouwtje wel tussen de Prodigy’s en Jay Z’s van deze wereld.

Toch zullen ze nooit in de buurt van G.O.A.T. lijstjes komen. Waarom? Al sla je me dood. Ik realiseer het eigenlijk ook pas sinds kort. Met name na het EK voetbal voor vrouwen. Je kan op dat gebied nog zeggen dat de motoriek van het vrouwenvoetbal wellicht de massa niet aanspreekt. Daar kunnen de vrouwen ook niks aan doen. Maar als MC telt alleen stem, flow en tekst. Van Roxanne Shante tot Heather B to Remi Ma, je kunt me niet zeggen dat dit middelmatige MC’s waren. Waar is onze nieuwe grote mumblerapster? Of sippen de dames geen lean?  In Nederland hebben we ook goede vrouwelijke MC’s gehad. Strezz, die rolde met de Mo Money soldiers crew (waar indirect later mensen als Mr. Probz uit voortgekomen zijn) kon spitten als geen ander. Goldie was misschien geen tekstueel wonder, maar had zomaar eens uit kunnen groeien tot de Nederlandse Nikki Minaj. Helaas, het is er nooit van gekomen.

Hiphop is blijkbaar een mannensport, een jonge mannensport ook nog eens blijkbaar. Toch is er wel een wezenlijk ding veranderd. De alphamannen hiphopcultuur uit de jaren ’90 is verdwenen. Je hoeft niet meer stoer te zijn. Grote baggy kleding aan om ‘rough’ over te komen? Niet meer nodig. Zware bromstemmen op te zetten om je collega MC’s de stuipen op het lijf te jagen?  Doe geen moeite. Het blousje mag weer open tot de navel. Fannypacks zijn de nieuwe Jansports. Ik hoop dat er naast de meer gendergelijke ontwikkelingen ook daadwerkelijk meer vrouwelijke MC’s de waardering gaan krijgen. Op dat gebied is Young MA wel een mooi geval. De meest mannelijke MC is tegenwoordig een vrouw. De wereld staat op z’n kop.

Het onmogelijke bewerkstelligen. De Leeuwinnen hebben het gedaan. Iets wat niemand ook maar had voorzien, is gebeurd. Het EK is gewonnen. Vanuit het niets iets heel groots doen, het is net hiphop. “Hiphop”, het ironische monster dat zich tegen zichzelf heeft gekeerd. Vroegah, toen je een nog een lang pad moest bewandelen om jezelf te bewijzen ook maar enigszins succesvol te zijn, was het zwaar voor een MC, laat staan een vrouwelijke. Ondanks dat zijn er heel wat vrouwelijke MC’s  geweest die een meer dan gemiddelde indruk hebben achter gelaten.

De eerste vrouwelijke MC waar ik van heb gehoord is Roxanne Shante. Niet de minste om mee te beginnen, Aangezien ze het tegen heel  the Bronx opnam. Begin jaren ’90 was daar de opkomst van andere achteraf klassieke vrouwelijke MC’s als Queen Latifah, MC, Lyte, Heather B en Yo-Yo. Ik bekeek ze nooit als vrouwelijke MC’s maar gewoon als MC’s. Zo sta ik eigenlijk helemaal in het leven. Je bent dope, of niet dope. Het is vrij simpel.

Na jarenlang mc-en heeft Ollie nu een schat aan ervaring en belevenissen te delen met de wereld. Geen onbekende in de hiphopscene sinds eind jaren ’90 (het EK 2000 anthem met The Proov ‘Feel The Heat‘ is wellicht zijn bekendste werk) vertelt hij op luchtige wijze over hedendaagse observaties en gebeurtenissen in het hiphoplandschap.

Luisteragenda november 2017

Rotterdam bruist van de toffe live concerten! Om al dit enthousiaste en vaak nog onbekende talent overzichtelijk te promoten, heeft de Popunie een luisteragenda samengesteld in de vorm van een podcast.

Deze november editie van de luisteragenda staat volledig in het teken van de Rotterdamse Popweek. Host en tevens muzikant Chris Anderson presenteert de podcast en je hoort deze keer alleen maar platen van Rotterdamse acts die zullen optreden tijdens de Popweek.

Dus wil je naar de Rotterdamse Popweek en heb je zin in livemuziek van eigen bodem; check dan de Popunie Luisteragenda hieronder! Onder de podcast vind je de tracklist met meer informatie over de artiesten en optredens. Kijk voor nog veel meer programma op www.rotterdamsepopweek.nl.

Tracklist


Wouter Mol – Modern Caveman

Wouter Mol is volop in beweging. Waar Wouter eerst alleen was met zijn gitaar, heeft de band zich nu ontwikkeld tot een driekoppig performance team met Maartje Gilissen op harp en Margot Kering op viool. En waar ze vorig jaar nog de Sena Grote Prijs van Rotterdam wonnen in de categorie Singer/Songwriter, zijn ze nu geselecteerd voor de Grote Prijs van Nederland in de categorie Bands/Electronics. Het wachten is op nieuw materiaal, maar eerst nog de presentatie van de nieuwe videoclip bij het nummer Modern Caveman. De clip release is gratis toegankelijk en vindt plaats in Kopi Soesoe. Aanvang is om 21.30u.

Gustav Goodstuff selecteert: Duplex – Population Density
Van woensdag 1 t/m zondag 5 november ontdek je cutting edge live and electronic music, art and culture op REC. FESTIVAL // VOL. 2. Op de zaterdag draait Sil Vermandere om 21.45u onder zijn alias Gustav Goodstuff in BAR. Verwacht alleen maar pareltjes uit de goed gevulde platentas van deze Rotterdamse fijnproever. Voor een volledig overzicht van alle artiesten, locaties, tijden en entreeprijzen kun je terecht op www.rec.nl.

DOOXS – Try Again
Het gaat erg lekker met het Rotterdamse DOOXS. Ondanks hun korte bestaan heeft het duo al een reeks aan imposante optredens achter de rug. Wat te denken van optredens op Eurosonic Noorderslag, Metropolis, Motel Mozaïque, een tour door Ijsland en momenteel touren ze met de Popronde door het hele land. Het grote geheim? De combinatie van intense elektronische muziek met de juiste looks en feel. Sensueel en extreem cool. Op woensdag 8 november gooien ze samen met Dark Rooms (US) alle trossen los op de V11, een avond georganiseerd door PopUp 010. De avond begint om 20.30u en tickets kosten €10 excl. servicekosten.

TRAPMONEYBIGGIE – Soldier ft. Finesselande (prod. Tarik Zeni)
Op donderdag 9 november is vanaf 20.30u een speciale Popweek editie van Hiphop Café in Podium Grounds. Verwacht keiharde hiphop uit de Rotterdamse regio met showcases van TRAPMONEYBIGGIE, Tisci London, ALEXA, Bokoedro & Tobi Checker, Wunderskid & Jesse Jayson en Wally. De avond wordt gehost door Ivan Words & Kauwboy en de plaatjes worden gedraaid door DJ Fallwood. De entree is gratis dus kom lekker hangen!

Joost Wander – Je Doet Alsof
Met Homegrown ontdek je in een ongedwongen sfeer (met een biertje erbij!) hét geluid van morgen. De beste jonge, muzikale talenten uit Rotterdam (en verder) staan op het BIRD-podium om hun toekomstmuziek te laten horen. Tijdens deze Popweek Special kun je gaan kijken (en luisteren) naar publiekslievelingen Joost Wander en Nana. Beide artiesten wonnen namelijk de publieksprijs bij de Sena Grote Prijs van Rotterdam Singer/Songwriter, Nana in 2016 en Joost Wander tijdens de afgelopen editie in augustus. Verwacht melancholische muziek van Nana, waarbij spoken word en poëzie afgewisseld worden met dynamische ritmes. Joost Wander mixt funky Nederlandstalige pop met reggae-invloeden en een flinke dosis humor. Maak het mee, donderdag 9 november dus vanaf 22.00u in BIRD.

Gerson Rafael x Fabz PI – Healin’ of the Nation (Prod. Major Skills)
Op zaterdag 10 november presenteert Powersounds een avond in het teken van Phase I, het debuutalbum van Gerson Rafael. Met een frisse blik op het leven en zijn charismatische uitstraling entertaint hij de wereld. Na onder meer door Alain Clark verkozen te zijn om tijdens zijn theatershow Walk With Me – in de Stadsgehoorzaal van Vlaardingen – een eigen nummer te zingen en het ontmoeten van zijn grote voorbeelden Tyrese, Ginuwine en Tank, is Gerson Rafael klaar voor de volgende stap in zijn carrière. Samen met Powersounds hoopt hij veel avonturen te beleven en naar zijn dromen toe te werken. Te beginnen in de Baroeg samen met o.a. Fabz PI. Kaarten kosten €6 in de voorverkoop en de aanvang is om 20.00u.

Bloodsphere – Into Ashes

Het Rotterdam Deathfest is een vast onderdeel op de jaarlijkse agenda van Baroeg. Dit jaar vindt het festival plaats op zaterdag 11 november. Verwacht met Bloodsphere, Sinister, Deranged, Leng Tch’e, Fractured Insanity, Teethgrinder en Sepiroth een brute line-up met de zwaarste metalen. Het is aan de mannen van Bloodsphere om het festival te openen. Ze maken een technische en melodische mix van deathmetal en metalcore, wat klinkt als deathmetal met veel groove. De Rotterdammers staan garant voor een energieke show met één duidelijke missie: spelen tot de hele zaal losgaat. Tickets zijn te koop voor €16 in de voorverkoop of €17 aan de deur.

Anthony Hüseyin – Spring or not to Spring
Wat gebeurt er als we terug gaan naar plaatsen waar we mooie herinneringen hebben gemaakt met de mensen waar we van houden, nadat ze zijn gestorven? Dit is de vraag die singer-songwriter Anthony Hüseyin stelt op zijn nieuwste album The Lucky One. Dit album, opgedeeld in acht hoofdstukken, vertelt een verhaal over liefde, hoop en acceptatie als die liefde en hoop er niet meer zijn. Een album te bijzonder om hierbij slechts op één plek stil te staan. Vandaar dat Anthony een mini-tour heeft georganiseerd op zaterdag 11 november, die het publiek langs Het Nieuwe Instituut, Meva Supermarkt en Proeflokaal de Ooievaar brengt en eindigt met een elektronische set waarop gedanst mag worden. De optredens zijn gratis bij te wonen.

Dion and the Magic Chords – Dissonant House
Dion and the Magic Chords is een tweekoppige band gevormd door de Rotterdammers Dion Woestenburg op toetsen en Griffin Stuip op drums. Uit een set-up van acht keyboards, orgels, speelgoedkeyboards, retro Casio’s en ijzersterke drums produceren ze een eigenzinnig geluid. Ze weerhouden zich niet om 8-bit game geluidjes af te wisselen met kosmische composities. Sinds 2006 heeft Dion and the Magic Chords op vele podia gestaan en in oktober hebben zij hun tweede album uitgebracht genaamd GESTALT. Op zaterdag 11 november kun je ze gaan zien in Proeflokaal Faas tijdens Faas Live! De entree is gratis!

J.C. Thomaz & The Missing Slippers – Come To Me
Je kunt op zaterdag 11 november ook naar Cuckoo Picnic in Pink Pank! Een evenement  vol garage-rock gekkigheid, sonische avonturen, geweldige lichtshows en nog veel meer belachelijke dwaasheid! En niet te vergeten live optredens van De Stekkers, het Belgische Roda Lits en J.C. Thomaz & The Missing Slippers. Daarnaast nog drie dj’s, twee visuele astronauten en een mysterieuze suprise act. Dit alles bij elkaar kost 11 euro om bij te wonen, mits contant betaald wordt. De avond begint om 22.00u en gaat onverstoorbaar door tot 05.00u.

Mango Orange – Apple Juice
Soms is het beter om maar gewoon te luisteren, in plaats van muziek proberen te omschrijven. Dit lijkt zeker het geval voor Mango Orange, het freaky jazz/hiphop-duo dat op zondag 12 november in De Fruitvis een optreden zal geven in het kader van hun nieuwe FEEL EP. Naast Mango Orange zullen er ook optredens zijn van Josimar Gomes, On The Fence en Ratchetoo. De presentatie is in handen van Fabz PI. Het event wordt georganiseerd door KOTI Music en tickets kosten €3. Cash only!

Dwayne Franklin – Let’s Go ft. Afronaut (Downtown Edition)
Zomerfestival Metropolis en muziekblog The Daily Indie slaan de handen ineen voor een puik programma op zondag 12 november. In Gemaal op Zuid presenteren ze vanaf 15.00 uur de band Speakeasy (winnaar van de Lekker Bezig bokaal), Rotterdams hiphopcollectief Green Cabin en Dwayne Franklin (bekend als een van de producers van De Likt). Toegang is gratis!

Magda Mendes – Esta Rua
Op de zondagmiddag vindt ook het optreden plaats van de in Rotterdam woonachtige Portugese singer/songwriter Magda Mendes. In LantarenVenster presenteert ze haar derde album Oliveiras. Op dit album zingt ze over hoe haar vader António Oliveira, dezelfde wortels lijkt te hebben als de olijfbomen uit zijn geboortestreek. Over hoe de bewoners en de bomen van deze streek zonder stem achterbleven en over hoe ook Magda´s wortels aan haar trekken sinds zij haar geboortegrond heeft verlaten. Gitarist en medecomponist Ward Veenstra zal de luisteraars kennis laten maken met diverse Portugese snaarinstrumenten die er voor zullen zorgen dat zij meegenomen worden op de door Magda bezongen reis door Portugal. Percussionist Udo Demandt schildert onderweg de kleurrijke  ritmische landschappen met zijn unieke samenstelling van Mediterraanse instrumenten. Om het filmische karakter van het programma te completeren zullen enkele gerenommeerde musici uit het Nederlandse kamermuziekcircuit hun opwachting maken. Het concert begint om 15.00 uur en is uitsluitend met zitplaatsen. Kaarten kosten €17 excl. servicekosten.