Verslag Meet The Pro Special: Masterclass Shane Alexander (US)

Tijdens de Rotterdamse Popweek vond als Meet The Pro Special een masterclass van Shane Alexander plaats. Hierbij deelde deze gelouterde Amerikaanse singer/songwriter een aantal gouden tips om een succesvol bestaan binnen de muziekindustrie op te bouwen. Dit deed hij aan de hand van verhalen over persoonlijke ervaringen. In dit verslag lees je een samenvatting van die verhalen en de lessen die Shane eruit haalde en met ons deelde.

Verslag door Evi Marian Bulters | Foto’s Julia Bo Heijnen

Shane’s story
shane
Shane Alexander is een Amerikaanse singer/songwriter en performer uit Pennsylvania die vroegtijdig stopte met zijn opleiding om naar LA te verhuizen en een rockster te worden. Hij kwam er echter al snel achter dat iedereen in LA daar is om een rockster te worden, en dus moest hij hard aan de slag om zichzelf de onderscheiden en op te vallen. Shane was aanvankelijk een shredding gitarist, maar hij moest meer kunnen dan alleen gitaar spelen. Hij kwam op het pad van een grote producer, en mocht een jaar lang in de studio werken als sessie gitarist.

“Ga er nooit van uit dat je goed genoeg bent of dat je het hebt gemaakt. Zorg dat je elke dag werkt om nóg beter te worden. Neem lessen, beoefen je instrument, investeer in jezelf en in goede apparatuur, verbreed je horizon, probeer iets nieuws.”

Op een gegeven moment kwam er een band langs in de studio, Shane speelde de gitaarpartijen in voor die band, en besloot zich aan te sluiten als vast bandlid. Al snel begon hij ook veel nummers voor de band te schrijven en uiteindelijk schopte hij de zanger eruit, en nam ook die taak op zich. Aldus Shane over het begin van zijn carrière als zanger en songwriter.

jbhn-01112016-popunie-19Hij schreef zich in bij het GIT, de gitaarafdeling van The Musicians Institute in LA. Hij heeft daar maar één jaar gezeten, maar hier meer uitgehaald dan veel klasgenoten. Shane leerde daar dat je er uithaalt wat je er zelf in stopt. Terwijl zijn huisgenoten stoned op de bank hingen, ging hij s’avonds met zijn gitaar op z’n rug naar de school, zocht een lokaal op en speelde buiten de lesuren met andere muzikanten.


“Vrienden maken is essentieel om succesvol te worden. Je leert van anderen en raakt geïnspireerd door hun inbreng. Het kan deuren openen om jezelf te overtreffen.”

Hij besloot zijn carrière aan te pakken als een echte baan. Veel hoge pieven in de industrie geven niets om jouw kunst, ze willen geld verdienen aan een product. Veel bands krijgen hun eerste voorschot en denken dat ze het gemaakt hebben, maar een label laat je net zo snel weer vallen als je geen inkomsten genereert. Het eerste voorschot is vaak het laatste geld wat een band ziet. Ze gaan op tour, er ontstaat frictie, de band valt uit elkaar, het album wordt niet gereleased…

Onafhankelijkheid
Shane besloot dat hij niet afhankelijk wilde zijn van anderen dus besloot hij zo veel mogelijk zelf te doen. Dat is wel de langzame weg, maar tegelijkertijd gaf het hem de kans om te doen waar hij van houdt, en kan hij dat nu nog steeds doen. MySpace was net op komst en Shane bracht zijn eerste ep uit via CD Baby. Omdat Shane zo pro-actief aan de slag ging, en er fulltime mee bezig was, Google-de hij zichzelf regelmatig en kwam er achter dat hij aandacht kreeg van de Nederlandse muziekpers. Hij nam de tijd om uit te zoeken wie er goede recensies hadden geschreven, en nam contact op om ze te bedanken. Op die manier is Shane altijd vrienden blijven maken.

jbhn-01112016-popunie-8Via zo’n recensent is Shane in 2005 in contact gebracht met een label in Nederland (Lucky Dice), en inmiddels schrijft hij veel voor films en TV via de Nederlandse tak van Warner Chappell (een major publishing company, red.). Shane’s bedankjes aan al die mensen in Nederland hebben bijgedragen aan het eerste contact, wat uiteindelijk leidde tot een succesvolle Europese carrière. Shane is altijd onafhankelijk gebleven. Hij is geen miljonair en moet keihard werken, maar is wel succesvol genoeg geworden om te kunnen doen wat hij graag doet, en haalt daar veel voldoening uit.

Zijn tip: maak een tien jaren plan. Maak een lijstje met de voorwaarden voor jouw geluk. Schrijf op waar jij over tien jaar wil zijn en wat je dan zal moeten doen en begin nu al die persoon te zijn. Doe zo veel mogelijk zelf en zorg dat je niet afhankelijk wordt van anderen. 

“Neem jezelf als merk, en je muziek als product, serieus en bouw zelf een stabiele basis waar je voor de rest van je carrière op kunt bouwen. Jij bent uiteindelijk het enige onvervangbare lid van je eigen team.”

Songwriting
Volgens Shane is een liedje een kans om iemand iets te laten voelen. Hij ziet het daardoor als heel belangrijk werk, en wil mensen iets dieps laten voelen. Wij muzikanten hebben woorden, muziek en een stem, en daarmee een kans om iemand te bereiken en voor hun hele leven bij ze te blijven, tenminste, als we ons werk goed doen.

jbhn-01112016-popunie-35Het belangrijkste wat een songwriter moet doen is iets vinden om over te schrijven waar je gepassioneerd door bent. Shane ziet het als een vloek dat hij in het perfecte, zonnige Californië woont. Het is geweldig, maar het is niet bepaald inspirerend. Vorige week was hij te gast in de studio van KX Radio, in een oud pand in het Vondelpark. De bladeren vielen van de bomen, de zon scheen en er kwamen allemaal mensen langs op de fiets… voor Shane is dat bijzonder. Reizen is voor hem een grote bron van inspiratie.

“Als je zelf de woorden die je zingt niet gelooft, hoe moet het publiek ze dan geloven? Ga op zoek naar grenzen en treed buiten je eigen comfortzone. Vind een manier om jou bijzondere gevoelens te vertalen zodat een ander met je mee kan voelen.”

Het kan helpen om gebruik te maken van alliteratie, rijm, ritme en tempo in je liedjes. Door de juiste klanken te herhalen of benadrukken kan je jouw liedje omtoveren tot een oorwurm die in iedereens hoofd blijft plakken. Steel en leen van anderen, maar kopieer ze niet. Zorg dat jij iets anders maakt dan wat er al bestaat. Stuur je concepten op naar anderen, laat ze horen. Als je jouw liedje aan iemand anders laat horen en je voelt je er niet helemaal relaxt bij, negeer dat gevoel dan niet. Blijf alles verbeteren en veranderen tot je echt tevreden bent, en stel hoge eisen aan jezelf en je liedjes. In een kleine markt zoals de Nederlandse, waar eigenlijk alleen popmuziek de kans krijgt om echt groot te worden, moet je jezelf onderscheiden met je boodschap.

Ontwijk de beren op de weg, breek de regels. Je kunt wél een album of ep opnemen met weinig geld. Bon Iver nam een album op in het bos met een simpele tape-recorder. Er zijn geen regels die niet gebroken kunnen worden. Heb je geen drums? Sla op een tafel. Houdt je standaarden hoog en blijf trouw aan jezelf. Shane werkt graag met jonge muzikanten omdat hij graag ontdekt wat er uniek is aan jonge talenten. Zijn doel is daarbij om dat unieke naar voren te brengen, in plaats van een eigen stempel er op te drukken en iemand om te vormen tot een kopie van iemand anders.

“De muziekindustrie is als een paard dat je continue van zijn rug probeert te gooien. Grijp dat paard bij de manen, houdt je stevig vast, en weiger er van af te vallen. Het enige wat jij hebt wat niemand anders heeft ben je zelf. Je bent een hybride van al je eigen invloeden. Gebruik dat! Lead, don’t follow. Find your own voice.”

jbhn-01112016-popunie-55Vind een balans tussen kunst en commercie
Hoe langer je in de industrie zit, hoe meer die commercie een belangrijke rol zal spelen: je moet uiteindelijk je rekeningen betalen. Als er veel geld binnenkomt, geeft het dan niet meteen uit en reken jezelf niet te rijk. De kans is klein dat er een tweede keer zo veel geld op je af komt. Het is heel zeldzaam dat er grote bedragen binnenkomen in de muziekindustrie, dus als het gebeurt, investeer het in iets tastbaars zodat je iets hebt om op terug te vallen.

De reden dat Shane kan leven van zijn muziek is omdat hij heel veel verschillende dingen doet en bij elkaar opgeteld brengt dat genoeg binnen om van te leven. Een van de dingen zijn co-writes. In het begin zag hij daar tegenop. Zijn grote helden schreven alles alleen, dat wilde hij ook kunnen. Volgens Shane zijn co-writes echter een geweldige tool en absoluut geen teken van zwakte. Door co-writes verbreed je jouw horizon. Door samen met anderen te schrijven aan nummers zorg je er voor dat je inkomsten kan halen uit muziek die je niet zelf hoeft uit te brengen. Als je 30 liedjes schrijft in één jaar die uitgebracht worden, in plaats van 10, dan vergroot je de kansen dat er een liedje tussen zit wat opgepikt wordt, en wat geld op gaat brengen.

Hoe meer liedjes je schrijft, hoe groter de kans is dat ze je wat opleveren. Shane noemt het ‘nest-eggs’. Ze liggen in je nestje en je weet niet wanneer ze zullen uitkomen. Een liedje kan jaren nadat je het schrijft of uitbrengt nog opgepikt worden, en ineens iets opleveren. Als je dat nummer op het moment van schrijven niet goed vast laat leggen omdat je denkt dat het toch niet veel zal opleveren (bijv. bij Buma/Stemra), dan kan je tien jaar later een hoop geld mislopen. De kans dat één liedje je veel geld gaat opleveren is klein, maar als je veel liedjes hebt is de kans aanwezig dat ze bij elkaar genoeg opbrengen om comfortabel van te kunnen leven.

“Kris Kristofferson said “every songwriter has one great song in them and it’s the story of their life. Write that song.”

jbhn-01112016-popunie-56Take care of business… and be a pro
Shane geeft zelf toe dat hij alle fouten gemaakt heeft die er te maken waren. Hij koos er voor om van al die fouten te leren en blijft naar de toekomst kijken. Het engste en meest beslissende moment in zijn carrière is de keuze geweest om zijn baan op te zeggen. Vanaf dat moment ben je afhankelijk van je muziek, en begin je aan een onzeker bestaan.

Als assistent van Irving Azoff (Amerikaans entertainment en management icoon, red.) verdiende Shane erg goed, hij bevond zich midden in de muziekindustrie en alle kansen waren binnen handbereik. Maar Shane wist dat al die succesvolle mensen en rocksterren hem nooit als een gelijke zouden zien zolang hij ‘Shane van kantoor’ was. Shane wist zeker dat hij zijn baan moest opzeggen.

Het eerste jaar had hij geluk en verdiende wat geld aan een tour met Jewel. Maar de geldstroom komt, en de geldstroom gaat. Als er goede dingen gebeuren, werk dan keihard om die dingen om te zetten in nog meer goede dingen. Op het moment dat het slechter gaat zijn mensen minder geneigd om in je te investeren en te steunen. Als je zelfverzekerd bent dan gaat dat gesprek met een label goed, maar als je doodsbang binnenloopt dan valt dat op en kom je er misschien minder goed uit. Bedenk voor jezelf wat jou idee van succes is. Wil je rockster worden of songwriter? Begin vandaag al te worden wie/wat je straks wil zijn en te doen wat je straks wil doen. Blijf stappen nemen, blijf vooruit gaan, verbreed jezelf!

“Het maakt niet uit wat je precies wil zijn of wil doen, maar zorg dat je daar de beste in bent. Als jij in je bed blijft liggen, dan zal iemand anders met half zo veel talent jouw plek opeisen in de muziekindustrie, alleen omdat hij kwam opdagen.”

Blijf jezelf verbeteren
Het einde van een opleiding betekent niet het einde van je leerweg. Leren kan altijd, en overal. Neem nooit genoegen met minder. Zorg dat je onmisbaar wordt voor je band, in je co-writes. Zorg dat jij iets toe voegt aan het geheel. Er zijn honderd of misschien wel duizend andere bands die vechten voor hetzelfde plekje in de industrie, zorg dat jij beter bent, het meer verdient, en dat mensen het jou het meeste gunnen.

jbhn-01112016-popunie-57Wees betrouwbaar
Zorg dat je voorbereid aankomt op repetities, neem je partijen door. Verspil geen tijd van anderen. Elke keer als je ergens op komt dagen, heb je de kans om jezelf te presenteren. Er is altijd iemand die mooier, sneller, beter of jonger is dan jij. Dus zorg dat jij de beste versie van jou bent. Be cool!

Zorg dat mensen graag met je samenwerken. Als jij dagen lang moet doorbrengen in een tourbus doe je dat liever met iemand die aardig doet. Houd rekening met anderen. Aerosmith’s Steven Tyler zei “Fake it till you make it”. Zorg dat je je altijd presenteert als een rockster. Als jij je zaken op orde hebt, goede foto’s op je facebook profiel hebt staan, een mooie videoclip hebt, dan zullen mensen onder de indruk zijn. Zorg dat je de uitstraling hebt van een succesvol artiest. Dat hoeft niet duur te zijn. Haal je vrienden bij elkaar, vraag mensen om elke gunst die je kan vragen, en maak geweldige dingen met weinig geld.

“Zorg dat je jouw liedjes zo goed kent dat je niet meer hoeft na te denken als je ze speelt. Zorg dat je de partijen kunt dromen. Hoe beter je voorbereid bent hoe minder er mis kan gaan.”

Zichtbaarheid
Als je muziek heel goed is, maar niemand jou kan vinden, dan zal je er nooit komen. Al die geweldige foto’s en video’s moeten naar jou leiden, en mensen moeten ze zien. Shane kreeg zijn eerste publishing deal omdat een medewerker van FOX langskwam bij een optreden. Ze wilde zijn liedje gebruiken in een aflevering van Bones. Ze spraken het af zonder tussenpersoon, Shane kreeg 12.000 dollar van FOX, en het nummer werd door die exposure uiteindelijk ruim 11 miljoen keer gestreamed op Spotify. Op die manier stapelen de inkomsten langzaam, door de jaren heen op.

Zorg dat je overal bent en laat een goede indruk achter. Niemand is jou iets verschuldigd, ze helpen je alleen als ze je willen helpen. Mensen vragen Shane continue hoe het komt dat hij zoveel succes heeft gehad met zijn muziek en hij wijdt het allemaal aan zijn relaties en vriendschappen. Natuurlijk heeft hij niet altijd zin om op een dinsdagavond naar een feestje van een label te gaan. Shane ziet zijn muziek echter als zijn baan. Aanwezig zijn op feestjes is daar deel van. Het kan gebeuren dat je iemand ontmoet op een feestje en dat je vijf jaar later in een groot stadion mag optreden voor duizenden mensen omdat je die dinsdagavond met die ene vrouw hebt staan kletsen.

jbhn-01112016-popunie-63Zichtbaarheid is vreselijk belangrijk. Je weet nooit wie je tegenkomt op dit soort evenementen. Shane ontmoette Danielle, de manager van Aerosmith op een feestje. Niet veel later zag hij haar in de zaal tijdens een optreden en dus gaf hij een seintje aan de manager van het podium om te zorgen dat ze een goede avond zouden hebben. Op haar verjaardag stuurt hij haar een felicitatie op Facebook. Op een gegeven moment krijgt hij een smsje van haar dat hij zijn tour moet cancellen, omdat hij mee mag op tour met Styx en Yes. Hij stond dat jaar onder andere in het Greek Theatre en Red Rocks. Major Labels willen altijd liever een opkomend talent uit hun eigen stal neerzetten in het voorprogramma. De enige reden dat Shane daar stond in plaats van iemand anders is omdat Danielle het hem gunde, en haar best heeft gedaan voor hem.

“Alleen door contacten te leggen en relaties te onderhouden zorg je er voor dat er mensen in de industrie rondlopen die jou kennen, onthouden, aardig vinden, en helpen.”

Bouw een netwerk
Bedank mensen, toon interesse en bouw een netwerk van mensen om je heen over de hele wereld. Like Facebook posts van mensen zodat ze je onthouden. Zorg dat je iemand bent die ze graag willen helpen en verspreid positiviteit. Zorg dat je dankbaar bent, en dat je aardig bent tegen iedereen. Er bestaan artiesten die hun gitaar-tech’s contracten voorleggen dat ze de artiest niet mogen aanspreken tijdens het werk. Onbegrijpelijk vindt Shane. Ook als je succesvol bent, heb je dat niet in je eentje bereikt. Wees dankbaar voor de mensen om je heen die je helpen je vak uit te voeren. Zonder chauffeur of inval-keyboardist zou niets goed verlopen. Toon waardering voor al die mensen die je helpen en mensen zullen vaker met je willen werken. You get what you give.

jbhn-01112016-popunie-24Zorg goed voor jezelf, ook voor de lange termijn
Naast goed zorgen voor de indruk die je achterlaat en goed zorgen voor je relaties, moet je ook heel goed voor jezelf zorgen, vooral op tour. Slaap genoeg, eet gezond en probeer niet te hard te feesten en drinken tussen gigs door. Muziek is immers je baan. Ontwijk stress. Het zal vaak voorkomen dat de techniek die aanwezig is net iets anders is dan je had gehoopt. Als je om elk klein detail stresst, dan is alles minder leuk, en zal je ook veel sneller moe zijn en minder genieten. Verspil geen tijd, maar onthoud dat rusten ook belangrijk is. Zit je drie uur in de trein onderweg naar je volgende optreden? Pak je laptop erbij en doe iets nuttigs. Shane Skypet in de trein altijd met zijn dochter.

Denk aan de lange termijn, wees zuinig op je geld en je contacten. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk om altijd en overal muziek te maken, of bezig te zijn met muziek. Stel doelen en deadlines. Neem alles op, en gooi niks weg. Je weet maar nooit welk kleine idee uiteindelijk uit zal groeien tot je grootste succes. Houd je verstand, blijf gefocust en laat jezelf niet ontsporen.

“Wees onmiskenbaar. Zorg dat niemand om je heen kan. Zorg dat je iets in handen hebt wat niemand je zomaar af kan pakken.”

Zie ook de website van Shane Alexander en zijn facebook.

Meer weten over Meet The Pro? Bekijk de website en wordt lid van de Facebookgroep.
Bekijk hier alle verslagen van vorige Meet The Pro sessies.

Crying Boys Cafe

coverThe Keys Not The People
lp / cd- / download-album
indiepop / blues / gospel
Excelsior Recordings

Deze Rotterdamse gasten geleiden je op golven naar een café aan de Rivièra. Na een ep in gelimiteerde oplage op vinyl en een serie zeer geslaagde optredens is nu hun debuutplaat The Keys Not The People verschenen. Met een lekkere minuut bij De Wereld Draait Door en de aankondiging van een optreden op Eurosonic Noorderslag lijkt de weg voor Crying Boys Cafe geplaveid met mogelijkheden. Maar hoe bewandelen zij die weg met The Keys Not The People?

Bij de eerste twee tracks springen de kwaliteit en sterke productie van de plaat in het oog. Voornamelijk I Was A Singer, de meest singlewaardige track van de plaat, bewijst dat Crying Boys Cafe echt wat in hun mars hebben. De weinig variërende maar heerlijke zanglijnen doen sterk denken aan de zang van Elbow’s Guy Garvey. Drijvend op sterk aanwezige drums en betoverd door het orgel, legt zanger Jasper Hupkens je in een hangmat aan het water waarin je het liefst tien keer de plaat achter elkaar luistert.  

Water stroomt door de muziek en de teksten van Crying Boys Cafe; een mooie verbinding met een waterstad als Rotterdam. Zara is daar het beste voorbeeld van. Heel even lijk je op een kade te staan. De meest hypnotiserende track van de plaat drijft langzaam op je af als een containerschip uit de mist. De achterliggende en constante ‘hum’ klinkt nog net niet als een misthoorn. Tegelijkertijd brengt de aanzwellende percussie van Ruben van Asselt een soort dreiging. Zara is een toonbeeld voor de mysterie die door de plaat heen is geweven.

Hoewel de teksten en de vibe van de plaat redelijk melancholisch zijn, brengt de muziek de luisteraar in een vrolijke bui waarin je zacht mee swingt op de sterk aanwezige drums. The Keys Not The People biedt een unieke combinatie van (positieve) weemoed en een over het algemeen zonnige sound. Fantaseren over een cappuccino aan de kust is zelden zo lekker geweest. Crying Boys Cafe is nu al een band om trots op te zijn en zeker om goed in het oog te houden.

Wil je meer weten over Crying Boys Café? Check de website en volg ze op Facebook!

De releaseparty is op donderdag 1 december in Mono, Rotterdam.

Tom Mulder