Verslag Meet The Pro Sessie: Verdienmodellen!

promofoto webWelke inkomstenbronnen heb je als muzikant, en hoe kun je ervan rondkomen? Deze vragen stonden centraal bij Meet The Pro op 12 oktober 2015.

Verslag door Maaike Siegerist

Onder leiding van artiestenmanager en docent Martijn Crama (Music United) gaf een panel van experts antwoord op vragen van het publiek. Het panel bestond uit: Lijne Kreupeling, die vanuit haar managementbureau For Artistic Reasons onder andere manager van Sevdaliza en co-manager is van Within Temptation; Mathias Janmaat, die gitaar speelt in Bombay en Cheaters maar ook voor andere artiesten en reclames muziek schrijft; en Martijn Deijkers van crowdfunding platform Voordekunst.

Inkomstenbronnen
Hoe kun je als muzikant geld verdienen? Het panel stipte de volgende inkomstenbronnen aan:

  • Gage
  • Huiskamerconcerten
  • Releases
  • Content: laat je muziek en video’s los op Shazam, YouTube, en Spotify. Je verdient geen geld op Vimeo en Soundcloud. Andere sociale media leveren ook niet direct inkomsten op, maar je kunt ze wel gebruiken om je boodschap te verkondigen, shows te werven, en tickets te verkopen, bijvoorbeeld via apps.
  • Sync: het plaatsen van muziek onder commerciële TV of radio
  • Airplay op de radio. Dit is een long shot, aldus Kreupeling. “Het is een netwerk van ons kent ons. Soms heb je de unieke hoek die plat gedraaid wordt voor een jaar.”
  • Subsidies en fondsen
  • Merchandise (genre-afhankelijk)

Endorsements zijn interessant voor gear, voegde Kreupeling toe, maar sponsoring is moeilijker voor elkaar te krijgen. Om gesponsord te worden, moet je met een goed plan komen.

Rechten
Janmaat kan rondkomen van zijn muziek. 90% van zijn inkomsten is echter niet gebaseerd op optredens, maar op rechten. Er zijn drie soorten rechten: auteursrecht, naburig recht, en masterrecht.

1. Auteursrecht
Als componist of tekstdichter heb je auteursrecht. Er zit heel veel geld in het auteursrecht als muziek openbaar gemaakt wordt. Hier houdt Buma zich mee bezig.

Als je song op radio of TV komt, krijg je als songwriter per seconde uitbetaald. Hoeveel je precies krijgt, hangt af van het radiostation, het aantal luisteraars, en hoe groot je aandeel in het nummer is, aldus Janmaat. De precieze hoogte van deze uitkering is onduidelijk, maar om een indicatie te geven: volgens Buma/Stemra kreeg je in 2013 voor elke seconde dat je liedje op 538 gedraaid werd ongeveer € 0,19, bij 3FM € 0,13, en op TV bij NPO1, 2 en 3 € 0,35, en bij RTL 4 € 0,57. Buma heeft laatst een nieuwe app gelanceerd, de Buma Song Tracker, waarmee je kunt zien hoe vaak een song gedraaid is op de belangrijkste Nederlandse radiostations.

Lever daarnaast ook je setlisten in bij Buma. Dat geld moet je niet laten liggen, benadrukte Crama. Een deel van de opbrengsten van de kaartverkoop van je shows gaat naar Buma, zij houden een percentage in, en geven een percentage door aan jou.

2. Naburig recht
Ook de muzikanten die meespelen op een nummer dat openbaar gemaakt wordt op radio of TV krijgen een vergoeding. Als uitvoerend muzikant heb je het naburig recht. Om daar aanspraak op te maken, kun je bij Sena aangeven op welke tracks je meegespeeld hebt. Ook kun je voor optredens bij de Wereld Draait Door en The Voice een behoorlijk bedrag krijgen van Norma, voegde Kreupeling toe.

3. Masterrechten
Degene die financieel verantwoordelijk is voor een album, is de masterrechthebbende. Bij Sena kun je die masterrechten claimen. Per uitgekeerde € 100 gaat € 50 naar de musici en € 50 naar de eigenaar van de masterrechten. Laat dat geld niet liggen!

Als je internationaal gaat, check dan hoe zaken geregeld zijn in de landen waarin je opereert. Als een track het bijvoorbeeld goed doet in Frankrijk, kun je er een bedrijf op af sturen om je gelden te innen, aldus Janmaat.

IMG_7872Pluggers
Als je een single uitbrengt, dan kun je een plugger inschakelen die gaat proberen om je song op playlists te krijgen. Als je track niet op een playlist staat, dan heeft het maar een kleine kans om gedraaid te worden, aldus Kreupeling. Een DJ mag maar een of twee liedjes zelf uitzoeken. Een aantal pluggers werkt op prestatiebasis – je moet iemand hebben die in je track gelooft en het risico deelt. Zo kreeg de plugger van Caro Emerald een deel van de inkomsten via Sena.

Publishers
Veel jonge artiesten worden benaderd door publishers om hun auteursrechten voor een bepaalde periode weg te tekenen. Dat kan interessant zijn als je geld nodig hebt om een bepaald traject te doorlopen, zei Kreupeling. Let wel op de looptijd – teken niet je hele carrière weg. Je kunt een deal sluiten voor een bepaalde periode of alleen voor de titels op een bepaalde plaat, benadrukte Janmaat. Maar wees alert: er zijn veel slechte publishers die niets doen.

Maar hoe haal je geld binnen als je niet bekend bent? Volgens Janmaat is sync heel interessant, bijvoorbeeld als je muziek onder reclame komt. Sync agencies werken op een no-cure-no-pay basis en pakken geen auteursrechten maar een percentage van de inkomsten op de masterrechten. Sync agencies kunnen je opmerken als je band aandacht trekt, maar gaan soms juist op zoek naar obscure muziek.

Crowdfunding
Bij crowdfunding haal je de financiering voor je project uit de groep mensen die van tevoren aangeeft dat ze tof vinden wat je doet, aldus Deijkers. Van beginnende bands die een ep willen financieren tot gevorderde bands die € 5000 of meer op willen halen: het is allemaal mogelijk. Je moet er zelf wel hard voor werken. Bepaal een concreet doel en creëer een draagvlak. Als er 200 mensen zijn die je EP willen hebben en je show willen zien, dan heb je dus al 200 donateurs.

Voordekunst biedt een online platform, maar vooral ook begeleiding. Het team heeft spreekuren en geeft workshops. Is je streefbedrag reëel? Voordekunst helpt je ook om je verhaal strak te krijgen. Mede door deze begeleiding is het slagingspercentage 85-90%.

De duur van een crowdfundingcampagne is 30 tot 40 dagen, omdat de urgentie dan hoog blijft. Als je in de eerste twee weken 20% van de financiering behaalt, dan zit je gebakken. In de tussenperiode zit je op 40-45%; dan gaan veel projecteigenaars rondbellen. Als je op 70% zit als je de laatste 10-12 dagen in gaat, dan zit je goed. Maar mocht je het net niet halen en wel zicht hebben op meer financiering, dan is verlengen vaak nog mogelijk.

Voordekunst werkt veel met fondsen samen, aldus Deijkers. Ze dragen projecten voor, bijvoorbeeld voor de VSB “verdubbelaar.” Elke donatie voor een bepaald project in een bepaalde week wordt dan verdubbeld. De precieze selectiecriteria zijn echter onduidelijk.

Als tegenprestatie vraagt Voordekunst een percentage. Je betaalt € 100 contributie als je besluit om je project live te zetten. Als je de 100% haalt, dan krijgen ze nog 5%. Als je meer dan 100% haalt, krijgen ze daar 10% over.

Op Crama’s vraag of mensen onderhand niet crowdfunding-moe zijn, antwoordde Deijkers ontkennend. Toen Voordekunst vijf jaar geleden begon, had vrijwel niemand van het concept gehoord. Nu groeit het platform nog steeds. Mensen vinden het leuk om je te helpen door te doneren en worden gemotiveerd door de geboden tegenprestaties.

Martin Scheijgrond, de Directeur van de Popunie, zag ook een opwaartse trend in de crowdfundingcampagnes van Rotterdamse artiesten. In 2013 werd € 35.000 gegeven; in 2014 wel € 70.000.

Tips en valkuilen

  • Doe niet niets.
  • Te veel spammen is niet goed; spammen is wel goed.
  • Motiveer mensen met originaliteit en humor. Dan is de gunfactor veel groter.
  • Zorg voor leuke, originele tegenprestaties.
  • Blijf realistisch – kies een haalbaar streefbedrag.
  • Zet geen “stuwende drums” en “groovende” muziek in je biografie als je de muziekstijl van je band beschrijft. Dat doet iedereen al.
  • Ga niet crowdfunden in de zomervakantie.
  • Met kerst is de kans groter op een VSB verdubbelaar.

Een alternatief crowdfundingplatform voor muziek, met een grote database van actieve donateurs, is Pledgemusic.

Huiskamerconcerten
Huiskamerconcerten zijn een alternatief voor crowdfunding als je een album wilt verkopen, zei Kreupeling. Dotan kwam op nummer twee binnen nadat hij bij huiskamerconcerten 4.000 albums had voorgenoteerd en verkocht, die in één keer werden geleverd. Je moet wel een officiële retailer hebben die de verkoop registreert.

IMG_7876YouTube
Vevo en YouTube zijn waardevol om zelf bij te houden. Je kunt met YouTube geld verdienen door een kanaal op te starten en, na grotere aantallen views, aan te vinken dat je advertenties toestaat, aldus Kreupeling. Maak een portal van je YouTube kanaal, adviseerde Crama. Denk bijvoorbeeld aan de band Lieve Berta. Ze maken goede muziek, maar wierven vooral door het filmen en wekelijks posten van hun avonturen een enorme following.

Shazam
Shazam levert niet direct geld op, maar wel koppelingen naar je muziek, vertelde Kreupeling. Het platform wordt in het Verenigd Koninkrijk veel gebruikt. Als je je account claimt, kun je de aantallen mensen die jou geshazamed hebben inzien en rechtstreeks met hun gaan communiceren.

Spotify
Het is niet zo moeilijk om op Spotify te komen, aldus Crama. Maar wat levert het op? Laatst had Stefany June, een artieste die hij managet, tussen € 1300 en € 1400 aan inkomsten uit digitale distributie. Het ging daarbij om 200.000 streams en een bescheiden aantal iTunes downloads; je krijgt dus zo’n € 600 voor 1000 streams, concudeerde Crama. Volgens Kreupeling krijg je ongeveer € 0,005 per stream. Labels krijgen 1x per 3 maanden een statement; zo’n statement kun je zelf ook opvragen. Spotify stuurt aan op playlisten, die je niet kunt beïnvloeden. Maar een aantal onofficiële playlists zijn te koop. En je kunt volgers vragen om je liedje in hun favorietenlijst te zetten; dan wordt je vaak gedraaid.

Originele promotie
Wees creatief! Crama gaf een groene campagne in 2010, rondom de artiest Florian Wolff, als voorbeeld. Florian gaf aan dat hij groen op wilde treden, waarop Crama de ASN bank aanschreef met het idee om een volledig groen podium op te zetten. Dat kwam er: uiteindelijk speelde Florian erop op Lowlands. Hij werd verder ook gesteund met een auto op biogas, en had daarmee gratis vervoer, en trok de aandacht van Groen Links, die Florian uitnodigde om op te treden bij een campagne.

Ondernemer
Kun je leven van de muziek? Niet op alleen door op te treden, aldus Janmaat. Er komen ook veel kosten kijken bij shows. Als je niet commercieel gaat, lukt het niet. Met Crama’s conclusie dat je dus nooit een huis kan kopen als muzikant, was Kreupeling het echter oneens. Je bent ook gewoon ondernemer, benadrukte ze.

Subsidies
Tot slot is er een aantal fondsen en subsidies voor muzikanten:

  • Sena Muziekproductiefonds: voor het opnemen van albums, maximaal € 5.000, waarvan 2/3 een gift is en 1/3 een lening. Je moet aankloppen voor het begin van je opnameproces en ervaring aantonen.
  • Fonds Podiumkunsten: binnen Europa dragen ze tot € 5.000 toursubsidie bij; buiten Europa € 7.500.
  • Exportregelingen: Music Export in Rotterdam via de Popunie en The Hague Music Export van het Haags Pop Centrum voor Haagse artiesten.
  • Fonds Cultuurparticipatie: Talentontwikkeling
  • Tax-videoclip fonds om clips te maken
  • Buma ondersteunt ook export, maar alleen van een kleine selectie artiesten
  • Volkskracht stimuleert initiatieven die iets doen voor Rotterdammers
  • Prins Bernard Cultuurfonds.
  • Denk op EU niveau aan crossovers – zoals co-creatie met een partner in Oost-Europa. Zoek in Google naar co-creators. Voor muzikanten in de jazz zijn er daarin weer meer mogelijkheden.
  • Fonds Beeldende Kunsten: animaties, maar met muziek.

Meet-the-pro-logo-webMeer weten over Meet The Pro? Bekijk de website en wordt lid van de Facebookgroep.

Gold

2015 no imageNo Image
lp / cd- / download-album
post-rock / post-metal
Ván Records

De vergelijking tussen GOLD en de occulte rockband The Devil’s Blood is ogenschijnlijk snel gemaakt. De vijfkoppige Rotterdamse band GOLD is namelijk het geesteskind van de voormalige The Devil’s Blood gitarist Thomas Sciarone. Hij heeft samen met zangeres Eva Milena de fundamenten gelegd voor een veelzijdig postrock geluid, wat in meerdere opzichten niet is weggelegd voor de tere zieltjes.

Het zou een inkoppertje zijn geweest om GOLD een pastiche van de Eindhovense rockband te noemen, maar niets is minder waar. Thomas was jaren geleden onder andere de oprichter van de Rotterdamse hardcore groep Malkovich en als tweede gitarist bij de gabberpunkers Aux Raus te bewonderen. Dit geeft wel aan dat hij stijltechnisch niet voor één gat te vangen is.

De Rotterdammers zoeken hun inspiratie veel meer in modernere en wellicht minder voor de hand liggende stijlen dan louter psychedelica en ’70’s retrorock.

Daarnaast is ook de esoterische inslag van GOLD tekstueel en qua presentatie minder nadrukkelijk aanwezig dan bij The Devil’s Blood en zangeres Eva heeft een beduidend minder bloederig voorkomen als haar evenknie Farida Lemouchi.

Genoeg met de vergelijkende context; GOLD is een band op zich en heeft na Interbellum uit 2011 met No Image het tweede full length album uitgebracht. Hierop laveren de tien nummers van de eerder genoemde genres, naar deathrock, metal, noise en post-rock.

Om een rauw en gruizig geluid te creëren is door producers Jeff Zeigler (o.a. Kurt Vile en The War on Drugs) en Brad Boatright (o.a. Obituary en Ringworm) gekozen voor een analoog jasje. Deze minder gepolijste manier van mixing en mastering zorgt voor een meer authentieke en pure vorm.

In tegenstelling tot veel hedendaagse overgeproduceerde werken, komt dit de sfeer en de intensiteit van het album zeker ten goede, zoals dat bijvoorbeeld ook bij stadsgenoten Rats on Rafts meer dan prima heeft uitgepakt.

Hoewel een band als GOLD het grotendeels van het meeslepende repetitieve karakter moet hebben om je als luisteraar in de muziek te kunnen verliezen, wordt No Image door de dynamiek en diversiteit van de tracks niet eentonig. Misschien is GOLD voor de gemiddelde luisteraar geen hapklare brok, maar voor de liefhebbers van het genre moet het smullen zijn!

Wil je meer weten over GOLD? Ga naar hun Facebookpagina.

Ronald Coelers