Verslag Meet The Pro sessie: Social Media

Social Media zijn voor artiesten steeds belangrijker. Daarom organiseerden we 30 november 2016 een Meet The Pro sessie over dit onderwerp. Het panel bestond uit Anna Oosterling (Chef’Special en Typhoon), Lijne Kreupeling (Within Temptation en Sevdaliza) en Meet The Pro veteraan Martijn Crama (management IX). 

Verslag door Evi Marian Bulters

img_2353Begin bij het begin
Voordat je uitgebreid aan de slag kunt gaan met ‘hoe’ je jezelf gaat presenteren op social media moet je weten ‘wat’ je over wilt brengen, wat je wil vertellen en wat je eventueel niet wil vertellen. Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wat is jouw verhaal? Wat hoort wel bij jou/jullie als artiest en wat niet? Ben je een solo artiest, dan ben jij het belangrijkste. Zijn jullie een band of collectief, dan moeten jullie samen bedenken wat het gezamenlijke verhaal is. Waar zijn jullie het over eens? Wat vinden jullie allemaal belangrijk of interessant? Daar ligt jullie verhaal.

Social media is niet alleen een promotiekanaal waar je enkel roept wanneer je een show speelt en waar mensen kaartjes kunnen kopen. Social media gaat om een dialoog. Het draait om twee dingen: wat jij wil vertellen, en wat jouw publiek wil lezen/horen/zien. In het algemeen wil het publiek graag vaak, veel dichtbij de artiest zijn. Ze zijn veelal op zoek naar pure momenten en een persoonlijkheid. Het verhaal en de persoonlijkheid van elke artiest is uniek, er is geen formule voor.

Hoe je dat verhaal vertelt, in welke vorm je het giet, dat zal ook per artiest verschillen, maar volgens Anna en Lijne is het wel slim om het te gieten in een vorm die populair is. In de hiphop is YouTube bijvoorbeeld heel belangrijk. De soort content is afhankelijk van je doelgroep. Hoe vindt je jou doelgroep? Er is een grote kans dat jij zelf in je doelgroep valt. Kijk dus naar wat je zelf tof vindt want waarschijnlijk vindt jouw publiek dat ook tof.

Gebruik social media om een relatie op te bouwen met je publiek. Verbind mensen aan jezelf. Getallen zijn niet belangrijker dan trouw. Als jij 300 volgers hebt die allemaal altijd liken en delen, comments achterlaten, naar shows komen en hun vrienden vertellen over jouw muziek, dan is dat veel waardevoller dan 10.000 likers die niet actief betrokken zijn. Soms bouw je jouw publiek maar heel langzaam op, maar dat maakt ze niet minder waardevol. Koester je publiek. Via die eerste mensen bereik je uiteindelijk meer mensen omdat zij je posts delen. Weet je welk verhaal je wil vertellen, dan kan je gaan kijken naar de beste manier om dat te doen.

Sociaal is de key van social media
Een eigen website is nog steeds relevant. Een website is een portaal naar al de andere plekken waar je te vinden bent. Het moet ten alle tijden de meest betrouwbare plek zijn om informatie te vinden. Contactgegevens, tourdata en merch verkooppunten moeten daar altijd te vinden zijn. En, niet onbelangrijk, je website moet doorlinken naar al jouw social media kanalen. Social media zijn een extentie van je website. Je website is je visitekaartje, social media zijn je gesprek wat daarop volgt.

Behandel sociale media als een virtuele kroeg, zegt Martijn Crama. Met een nadruk op sociaal. In de kroeg kom je ook niet binnengestormd, roep je heel hard dat je een ep hebt en dat iedereen nú moet luisteren, om vervolgens weer meteen weg te gaan. Je gaat een gesprek aan met mensen, toont interesse in een ander en komt uiteindelijk vanzelf terecht bij je ep. Je deelt een biertje met de ander en bouwt een relatie op. Als iemand jou een aardige dude vindt, zal hij je ep kopen, en waarschijnlijk zelfs tegen zijn vrienden zeggen “hey, die dude is relaxt, jij moet ook eens naar z’n muziek luisteren!”. Wees zelf ook zo’n persoon. Promoot niet alleen jezelf, maar deel ook je eigen ontdekkingen en verwonderingen. Laat zien wat jij tof vindt, wie jouw helden zijn, waar je tegen op kijkt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om te zorgen dat je publiek jouw shows weet te vinden, maar het zal verschillen per artiest hoe ze aan die informatie komen. De fans van Within Temptation willen heel graag via Facebook horen wanneer er een show is en waar ze kaartjes kunnen kopen, maar de fans van Sevdaliza zouden haar een sellout vinden als ze het daar over heeft. Bovendien is er al heel veel ‘promotional media’, de persoonlijke dingen vallen dus op. Wat wil jouw publiek consumeren? Gebruik content om jezelf als artiest te verdiepen. Wat voegt iets toe aan jouw toevoeging? Wat maakt jou relevant, interessant en bijzonder? Onderscheidt jezelf. Maar, houd daarbij wel rekening met je eigen grenzen.

Waar wil je jezelf in mengen? Welke delen draag je uit? Ben je heel politiek betrokken? Denk er over na of dat bij jouw verhaal als artiest past. Sevdaliza is bijvoorbeeld heel mysterieus aanwezig op socials. Ze deelt op haar eigen manier hele persoonlijke dingen, in de vorm van poëzie en teksten. Tegelijkertijd plaatst ze nooit foto’s van zichzelf terwijl ze een kopje koffie drinkt. Content hoeft niet alledaags te zijn om herkenbaar te zijn.

Benader mensen persoonlijk. Laat iedereen die je kent je helpen met jouw verhaal delen. Wie kan je een ambassadeur maken? Groei gaat met plateaus. Soms gaat het snel, soms langzaam. Kies je momenten. Wacht op de golf, en pak hem dan vol op. Delen veel mensen je post, geef hem een boost door vier euro te betalen en verdriedubbel je bereik. Bereik gaat helaas niet helemaal vanzelf. Leer je (digitale) platform kennen, en de algortimes erachter.

img_2354Algoritmes breken
Wil je dat jouw content je publiek ook daadwerkelijk bereikt? Dan moet je rekening houden met algoritmes. Facebook gebruikt algoritmes om te bepalen welke content wel of niet relevant is, en dus wel of niet getoond wordt. Facebook geeft voorkeur aan bepaalde content. Het algoritme vindt die content belangrijker, en zal het vaker tonen. Bewegend beeld is hot maar past niet bij ieder platform. Facebook laat een livestream aan meer mensen zien dan een post met enkel tekst.

Ook geeft Facebook voorkeur aan video’s die rechtstreeks op Facebook geplaatst zijn boven links naar YouTube. Wil je meer mensen bereiken? Upload je video rechtsreeks naar Facebook. Is het ook belangrijk dat je veel views krijgt op YouTube omdat de teller in de gaten gehouden wordt door bepaalde spelers? Kies er voor een alleen de eerste 15 seconden op Facebook te plaatsen, en voor de volledige video te verwijzen naar YouTube. Zo zorg je er voor dat Facebook jouw bericht wel toont.

Facebook geeft ook voorkeur aan content van personen boven content van bedrijven. Jouw artiesten pagina ziet Facebook als bedrijf, hoe klein je ook bent. Jouw persoonlijke profiel staat voor een persoon, en posts vanuit dat profiel zullen dus meer mensen ‘organisch’ bereiken. Facebook wil namelijk ook graag geld verdienen, en dus laten ze content van bedrijven gemiddeld aan maar 7% van de volgers zien. Pas als 80% van deze volgers reageren op het bericht, dan markeert facebook het als interessant, en wordt het aan meer mensen getoond. Reageren deze mensen niet direct, dan stopt Facebook met het vertonen in tijdlijnen. De enige manier om meer mensen te bereiken is dan om het bericht te promoten: betalen.

Deel dus je eigen berichten ook op je persoonlijke profiel en vraag aan mensen in je omgeving of ze jouw bericht willen delen. Leg nadruk op de belangrijke momenten. Je kan niet elke dag mensen vragen iets te delen of liken.

Kondig je een grote show aan, of een album release?  Dat is het moment om te zorgen dat je bericht verder komt. Facebook geeft jou alle statistieken die je nodig hebt om effectief aan de slag te gaan. Verdiep je hierin. Wanneer zitten jou fans het meest op Facebook? Post op die tijden. De gemiddelde aandachtsspanne van een gebruiker is acht seconden. Zorg dus dat jou video binnen die eerste acht seconden zijn punt maakt.

Het algoritme heeft niet alleen invloed op het bereik van elke individuele post. Je posts beïnvloeden elkaar ook. Eén slechte post zorgt er direct voor dat de volgende post aan minder mensen wordt getoond. Als je meer dan één keer per dag post, wordt elke post iets minder getoond dan de vorige. Post dus altijd je meest belangrijke content eerst. Het maakt niet uit of je veel of weinig post, als alles wat je post maar interessant en relevant is.

Kies je momenten. Niet al je content kan populair zijn. Heb je iets belangrijks te melden wat écht veel mensen moet bereiken? Geef je post dan een boost. Dat hoeft niet duur te zijn. Met twee of vier euro kan je al een groot verschil maken. Heb je even niets te melden? Zet dan geen onzinnige dingen online omdat je denkt dat het moet.

Goed gejat is beter dan slecht zelf bedacht
Maak content die bij je past. Instagram draait om perfectie, vlogs zitten juist vol imperfectie. Volg anderen, kijk naar trends. Goed gejat is beter dan slecht bedacht. Doe hetzelfde bij het kiezen van platforms. Begin niet aan Snapchat, Instagram of Twitter als dat niet bij je past, als je de tijd niet hebt om het bij te houden, of als het niet bij je doelgroep past. Twitter is echt een dialoog, een 1 op 1 gesprek tussen individuen. Facebook draait om doorlinken, mensen bereiken via andere mensen. Instagram is uitsluitend visueel.

Lil Kleine is heel populair geworden via Snapchat, wat een jongere doelgroep heeft.Weet je niet wat jouw doelgroep is? Kijk naar je statistieken op Facebook. Facebook verzameld heel veel informatie over je bezoekers, en geeft die gratis aan jou door. Je kan zien waar jouw bezoekers vandaan komen, welke taal ze gebruiken, hoe laat ze online zijn, hoe oud ze zijn, etc.

Blijk je populair te zijn in het buitenland? Houd daar rekening mee. Je kunt posts ‘targeten’ aan specifieke locaties, talen en groepen. Speel je binnenkort in Groningen? Geef Facebook de instructies om de post vooral te laten zien in de buurt van je optreden, in plaats van al je vrienden thuis in Rotterdam. Als je betaalt om een post te verspreiden is het zonde als je daarmee de verkeerde mensen bereikt. Ontdek al je opties en probeer dingen uit. In het begin heb je weinig te verliezen en hoeft het niet om honderden euro’s te gaan.

Zorg dat je goed vindbaar bent. Claim in een vroeg stadium een ‘handle’ op alle platforms, ook al ben je (nog) niet van plan ze te gebruiken. Zo voorkom je dat jouw naam straks al in gebruik is en dat je niet meer overal dezelfde kan gebruiken, mocht je ooit toch besluiten een nieuw platform toe te voegen aan je arsenaal. Anna heeft dat zelf meegemaakt met Typhoon, hij heeft accounts onder de naam Typhoon, MC Typhoon en zijn echte naam Glenn. Niet alle platforms laten het namelijk toe om later je url of handle aan te passen. Website extensies zijn tegenwoordig uitgebreid dus kan je naast een .com of .nl ook kiezen voor een .band of .music.

Bestaan er ook andere bedrijven met jouw naam, in een hele andere sector? Wellicht is zo’n andere extensie voor jou dé manier om te zorgen dat je fans altijd op de juiste plek terecht komen. Er zijn altijd opties. Is jouw artiestennaam al vergeven, misschien is het slimmer om je naam aan te passen. Facebook houdt niet van lange bandnamen of bijvoorbeeld van de naam “Suicidal Criminals”. Bedenk welke associaties jou naam oproept buiten de muziekwereld en houdt daar rekening mee. Niet iedereen zal direct doorhebben dat “The Dogwalkers” een band is, hoewel er dus altijd een kans bestaat dat je gevonden wordt door hondeneigenaars…

Uiteindelijk draait het echter maar om één ding: jouw boodschap. Wat je wilt vertellen, en hoe je het wil vertellen. De rest betreft enkel tools om daar effectiever en efficiënter in te worden. Ga het gewoon doen, probeer dingen uit en blijf dichtbij jezelf. Stap die virtuele kroeg in, vermaak mensen, start een dialoog. Creëer relevantie door te zijn, niet door te schreeuwen.

Meer weten over Meet The Pro? Bekijk de website en wordt lid van de Facebookgroep.
Bekijk hier alle verslagen van vorige Meet The Pro sessies.

Tourverslag: de ‘iPhonoclast’ tour van GOLD

2016-10-iphonoclast-facebook-event-headerIn oktober 2015 tourden we voor het eerst met ons album No image. Omdat het album toen zo goed ontvangen werd, kunnen we nu ook in 2016 touren. Precies een jaar later vertrekken we nu dan voor de vierde tour door Europa. Onze vorige tour was als support act van hardcore-legendes Converge. Door die tour werden we benaderd door Charly van Hibooking. Hij wil graag voor ons aan de slag. Helaas blijkt na een aantal weken dat Charly niet veel voor ons kan betekenen. Hij blijkt onbetrouwbaar en niet makkelijk te bereiken. Elke keer dat er contact is heeft hij smoesjes over het boeken van de tour. Omdat we het al aan voelen komen beginnen we zelf, gitaristen Thomas & Jaka, onze Europese contacten aan te schrijven. Snel genoeg lukt het onszelf wel om een tour te boeken en uiteindelijk is er slechts 1 show geboekt door de veelbelovende Franse boeker Charly.

Paris, 15 oktober
We starten onze tour in Parijs met weinig vertrouwen. Dit is die ene show die geboekt is door Charly. Van te voren maken we ons ernstig zorgen over de promotie van de show. We spreken Charly er meerdere malen op aan, maar antwoord krijgen we niet. Waar we al maanden geleden onze show in Londen aangekondigd zagen, begint hij een week van te voren door een event op facebook aan te maken. Maar we laten ons niet gek maken en komen met frisse moed aan in Parijs.

We komen aan bij een café op de hoek van een drukke straat. Nergens is een parkeerplaats vrij en de eigenaar van het Olympic Café raadt ons aan om gewoon op de weg te blijven staan met onze bus en snel uit te laden. Er wordt geschreeuwd en getoeterd. We hebben nog nooit zó snel onze spullen uitgeladen! In ons voorprogramma speelt een Portugese band. Zowel voor hen als voor ons optreden is er een handje vol publiek. Wat we steeds vaker merken is dat er mensen naar onze shows komen die ons al eerder hebben gezien. Deze show is dat een Franse jongen die luidkeels meezingt en headbangend vooraan staat. Hij vult de zaal met zijn enthousiasme en we vergeten door hem een beetje hoe onze boeker het verkloot heeft.

We slapen die nacht in een door onszelf geboekt hotel. Het is dichtbij, goedkoop en het heeft een parkeerplaats. Wat voor ons belangrijk is, omdat we onze bus, inclusief backline, ergens veilig achter moeten kunnen laten. Eenmaal aangekomen bij het hotel blijkt dat we, om bij de parkeerplaats te komen, door het smalste steegje van Parijs moeten. Met pijn en moeite manoeuvreren we onze bus door het steegje, maar dan staat hij ook veilig.

Wetzikon, 16 oktober
Uiteraard moeten we die parkeer-truc de volgende ochtend herhalen. Daarna vertrekken we direct naar Zwitserland waar we een show spelen met de Duitse bands Sun Worship en Ultha. Deze show hebben we zelf geboekt. Thomas heeft al langer goed contact met de jongens van Sun Worship en zij vinden het gaaf als we samen een paar shows doen.

We komen aan in het kleine stadje dat dicht bij Zürich ligt. We komen iets te vroeg aan bij de Kulturfabrik, maar binnen een kwartier komen ook de andere bands aan. Al snel blijkt dat ook Ultha ons erg kan waarderen. De jongens hebben ons zien spelen op Acherontic Arts een paar maanden terug en complimenteren ons op die show. We delen de backline en spelen tussen beide bands in een goede show. Het is zoals vaker in onze tours een opmerkelijke line-up: beide bands maken black metal en daarnaast lijkt onze muziek haast pop, maar dat maakt het een uitdagende en interessante avond. De zaal staat midden in een autonome woongemeenschap. Alle bands worden ondergebracht in kamers bij omwonenden. Thomas en Milena mogen in een van de trailers slapen.

München, 17 oktober
Na het ontbijt in Wetzikon vertrekken we naar München. De reistijd is te overzien en we besluiten eerst nog even in München rond te wandelen. Omdat bijna alle bandleden voorkeur hebben voor vegetarisch of veganistisch eten zoeken we een plekje in de stad waar we wat kunnen eten. We lopen nog een rondje door de stad en vertrekken naar de venue, de Sunny Red. Ook deze show spelen we met Sun Worship en Ultha. Deze avond spelen we niet als tweede, maar als eerste. Met de soundcheck blijkt dat er geen monitors zijn en de PA dramatisch klinkt. Het is lastig om de zang boven de band uit te krijgen. Soms verandert het zaalgeluid compleet als er bezoekers zijn en het lijkt onze enige hoop voor een iets betere sound. Maar helaas, het geluid is niet beter hoewel de zaal is afgeladen als we beginnen met spelen. Milena kan zichzelf eigenlijk niet horen en het publiek lijkt van de zang ook niet veel mee te krijgen. Milena bluft zich er doorheen en de reacties na de show zijn enthousiast. Niet gek voor een maandagavond!

Ilirska Bistrica, 18 oktober
We vertrekken vroeg richting Slovenië, waar we die dag niet alleen ’s avonds een show doen maar ’s middags ook een optreden hebben op gerenommeerd radiostation Radio Student in Ljubljana. We doen een soundcheck en spelen 5 nummers die live opgenomen worden. De band laadt in en Thomas en Milena blijven achter in de radiostudio voor een interview met Luka Bevk en hebben een super leuk gesprek van een minuut of 15. De opnames zullen woensdag 26 oktober live uitgezonden worden.

Daarna brengt Luka Thomas en Milena naar Ilirska Bistrica, waar die avond de show zal plaatsvinden in MKNZ. Eenmaal aangekomen bij de venue is de bandbus alweer uitgeladen. Tijd om te soundchecken! Die avond spelen we een te gekke show voor een goed gevulde zaal. Onze nieuwe gitarist Jaka komt uit de omgeving van Ilirska Bistica en we slapen daarom in zijn ouderlijk huis. We worden met open armen ontvangen en de zelfgestookte schnapps van z’n paps vloeit rijkelijk.

Linz, 19 oktober
De volgende ochtend worden we om half 10 aan het ‘lichte’ ontbijt verwacht. Om 11:45 uur (slechts 2 uur later!!!) zitten we aan een warme lunch van de moeder van Jaka. Na wat korte, maar goede nachtrust en een heerlijke warme douche voelen we ons verwend.

Die avond spelen we in het Oostenrijkse Linz. De show hebben we zelf geboekt via ons contact Domenik. Hij boekte ons eerder in Mukuku in het nabijgelegen Kremsmuenster. Vanavond spelen we in Willy*Fred, een toffe geïmproviseerde zaal. Geen monitors, geen ruimte om ons om te kleden, maar we worden goed verzorgd en het geluid valt uiteindelijk alles mee. De avond wordt geopend door twee lokale bands. De opkomst is goed en na de show spreken we met enthousiaste concertbezoekers. We worden door Domenik ondergebracht in de slaapzaal van Kapu, een grotere venue in de buurt. Volgende keer wil hij ons graag daar boeken.

Leipzig, 20 oktober
Na ontbijt in Kapu gaan we op weg naar Leipzig. We komen vroeg aan in Leipzig, maar omdat we de stad te gek vinden – met name de wijk waar we spelen – vermaken we ons prima. We parkeren bij de venue.

Boven de venue woont onze vriend Arne, die eerder al een show voor ons in Leipzig organiseerde. Hij verzorgt deze avond het diner en dat maakt ons gelukkig. We wandelen door Connewitz en gaan direct op pad naar The Lazy Dog ,een avondwinkel in de buurt waar we lekkere koffie drinken en vegan hotdogs eten. Fijn om terug te zijn in Leipzig.

We zijn toegevoegd aan een line up van 2 bands die al een tijd samen op tour zijn. Met Joy en Black Wizard bespreken we welke apparatuur we delen met elkaar. Daarna bouwen op. Het podium is klein en wederom zijn er geen monitors. Gelukkig kunnen we soundchecken, een beetje voelen hoe we op het podium moeten passen. Het vergt wat aanpassingen, maar dat zijn we als diy-band gewend. De zaal is vol als we beginnen met spelen en het publiek reageert goed. Na de show doen de vegan white russians hun werk en is het een gezellige avond met oude en nieuwe vrienden.

Plzen, 21 oktober
Door de gezellige avond staat de een wat makkelijker op dan de ander, maar we hebben ‘s ochtends gelukkig alle tijd. We worden pas ‘s avonds in Plzen verwacht, dus we gaan weer terug naar The Lazy Dog voor vegan hot dogs en koffie.

De show in Plzen is het concert dat we als laatst toegevoegd hebben aan de tour. We weten dat het niet ideaal gaat zijn, maar beter dan een vrije dag. We spelen op een gratis festival dat verdeeld over de hele stad plaatsvindt. Onze venue is groot maar niet bepaald sfeervol, waardoor het als een winkelcentrum aanvoelt. Voordeel van dit soort gelegenheden is dat je nietsvermoedende zielen kunt verrassen, maar nadeel is dat het publiek vaak onrustig is. We doen ons ding en dat levert positieve reacties op, maar het is zeker geen hoogtepunt van de tour. De middernachtelijke bowl-sessie in de 24/7-bowlingbaan om de hoek is dat mogelijk wel.

Berlin, 22 oktober
Berlijn is tot nu toe altijd een lastige stad voor ons geweest. We hebben hier al 3 keer gespeeld en geen enkele keer was het een homerun, om verschillende redenen. Toch keren we vandaag met plezier terug omdat we door Sun Worship zijn gevraagd om met hen in de Kantine Am Berghain te spelen, het zaaltje dat bij de legendarische techno-bunker hoort. Ook Ultha speelt, die vanavond weer het bal mogen openen met hun sluier van bloedrode black metal. Of de zaal uitverkocht is, weten we niet helemaal zeker, maar het spant er om. Het ziet zwart van de mensen en de sfeer is uitstekend, ook tijdens ons optreden. De aanhouder wint en voor GOLD in Berlijn geldt kennelijk vier maal is scheepsrecht.

Londen, 29 oktober
Tussen onze optredens in Berlijn en Londen schuilt een week, die begint met bus-pech 2 uur nadat we uit Berlijn zijn vertrokken. We brengen een goed deel van de dag door op een tankstation wachtend op vervangend vervoer dat Dax Vans uit Nederland komt brengen. Uiteindelijk zijn we vroeg in de nacht dan toch thuis van een geweldige reeks optredens. Na een week werk voor de een en vakantie voor de ander treffen we elkaar vrijdagavond om eerst een optreden te doen bij 3FM in het kader van de Popronde en vervolgens direct door te rijden naar Duinkerken waar we om 6 uur ‘s ochtends de pond naar Dover pakken. We zijn hierdoor al vroeg in de ochtend in Londen, waar we de bus direct bij de venue kunnen parkeren. Omdat er van slaap weinig sprake is geweest doen we om de beurt dutjes in de bus en wordt er vooral goed gegeten en gedronken.

Het concert is een gratis Halloween-party en naast GOLD spelen er 3 lokale bands die avond in The Black Heart. Er is veel publiek, maar Engelsen hebben de gewoonte vroeg te pieken en zijn daarom tijdens ons optreden vooral erg druk met dronken zijn en Halloween vieren. Toch dompelt een aanzienlijk deel van het publiek zich onder in onze donkere rock waar weinig feestvreugde vanaf druipt. We kijken met gemengde gevoelens terug op deze eerste keer Londen, maar Berlijn heeft bewezen dat het begin soms moeilijk is, maar dat je moet zaaien om te oogsten. Na de show gaan we vrij snel naar ons hostel om het flinke slaaptekort in te halen. De volgende dag vertrekken we weer vroeg naar huis, waar we de volgende maanden in het teken zetten van het voltooien van onze nieuwe plaat. Na 4 tours in 1 jaar… eventjes rust.

Ai. Pech op de weg terug…