Verslag Meet The Pro sessie: Radio, Pluggers & Playlists

IMG_0387Hoe kom ik op de radio? Waar moet een liedje aan voldoen om op de radio te komen? Hoe bereik je de juiste mensen en wanneer is jouw muziek wel of juist niet interessant voor radiostations? Wat doet een plugger en heb je er eentje nodig? Tijdens de Meet The Pro sessie van 4 juli nodigden wij Flip van den Enden, Rene Harks en Menno Visser uit om dat tot in de puntjes uit te leggen. Host Martijn Crama leidde het gesprek.

Verslag door Evi Bulters

Op de radio of in een playlist komen kan voor veel muzikanten een belangrijke strategie zijn om te groeien, publiek te bereiken, bekender te worden en aan optredens te komen. Het is natuurlijk niet noodzakelijk. Vraag jezelf eerst af of je wel op de radio wilt komen, en waarom? Voor veel bands is het helemaal geen logische, en al helemaal geen noodzakelijke stap. De Nederlandse hiphop scene speelt zich bijvoorbeeld voornamelijk af op YouTube, niet op de radio, en toch is het razend populair en succesvol. Als je denkt dat het voor jou wel de juiste stap is (en ook het juiste moment), en je hebt een heel goed liedje, dan moet je er vooral voor gaan.

IMG_0388Alleen is vaak nog niet helemaal duidelijk wat een band nu precies moet doen, en waaraan je moet voldoen om gedraaid te worden. Er zijn verschillende partijen die daar invloed op hebben: de muzikanten zelf, pluggers, muziek-samenstellers en dj’s. Die partijen hebben ook invloed op elkaar, en voor het ultieme resultaat (bijvoorbeeld de 3FM Megahit worden) moeten al deze partijen perfect samenkomen op het juiste moment. Onze panelleden waren het vanavond echter over één ding eens: het begint bij het liedje.

Het Liedje

Er is geen echte blauwdruk voor een goed radio-liedje, maar toch ook wel. Uiteindelijk moet een liedje gewoon kloppen. Het hoeft niet aan bepaalde criteria te voldoen, maar het helpt wel. De meest voorkomende reden waarom een liedje niet gedraaid wordt op de radio is omdat het te lang is. Liedjes van maximaal drie minuten maken het meeste kans.

Liedjes die volgens Flip van den Enden (Pinguin Radio) niet snel op Pinguin Radio gedraaid worden zijn liedjes met een “la-la-la refrein”, of té veel echo /overgeproduceerde zang. Ook hebben ze bij Pinguin Radio een voorliefde voor gitaren. Volgens Menno Visser (3voor12/VPRO/Radio 2) duurt het gemiddelde radioliedje 2,5 minuut, heeft het een intro van maximaal 18 seconden, en is het meestal up-tempo en pakkend. Eigenlijk moet een liedje in de eerste 20 seconden al de aandacht trekken en binnen 1 minuut een interessante wending maken, bijvoorbeeld een pakkend refrein, of een duidelijke opbouwende, stijgende lijn.

Het advies blijft echter om niet geforceerd te proberen een radio-liedje te schrijven. Geforceerd schrijven leidt zelden tot uitzonderlijk goede liedjes, en hoewel je liedje wellicht wel aan de “blauwdruk” voldoet, klinkt het dan weer niet authentiek of anders genoeg. Een liedje moet eigenlijk voldoen aan tegenstrijdige criteria: passen binnen een bepaalde vorm, maar ook uniek zijn. Daarom kan je beter maken wat jij wilt maken, en wat jij mooi vindt. Er zijn echter ook uitzonderingen op alle regels. Goede liedjes van nieuwe artiesten moeten allereerst opvallend en bijzonder zijn. Een liedje van zeven minuten kan dat ook zijn. Je kansen zijn alleen nog groter als je binnen bepaalde richtlijnen valt.

DIY
Wat kan je zelf allemaal doen om je kansen te vergroten? Allereerst: zorg dat je vindbaar bent. Zorg dat je een duidelijke, overzichtelijke website hebt en zichtbaar en actief bent op social media (Facebook, Twitter, Instagram), en dat je volgers hebt. Zorg dat je muziek overal te vinden is: Spotify, iTunes, Deezer, Soundcloud en YouTube. Ook als je geen videoclip hebt is YouTube belangrijk. Veel mensen gebruiken YouTube als een soort streamingdienst, enkel voor het geluid. Zorg dat je veel live speelt, dat mensen je gezien hebben, of de kans krijgen om je te zien. Je muziek wordt eerder gedraaid als mensen van je gehoord hebben, en je duidelijk vindbaar bent in hun omgeving.

IMG_0389Zorg er voor dat je liedje goed klinkt. De meest voorkomende reden om een plaat NIET te draaien is omdat hij slecht klinkt: omdat de kwaliteit van de mix en productie niet hoog genoeg is. Menno Visser vindt zang vaak doorslaggevend: als de zang niet goed is dan maakt het eigenlijk niet meer uit of het liedje verder wel oké is, dan haken veel mensen meteen af. De kans dat je plaat opgepikt wordt door de radio stations is veel groter als het verhaal van je band klopt. DJ’s willen graag iets over een nieuwe band of artiest kunnen vertellen als ze hun plaat draaien, dus zorg dat er iets interessants over je te zeggen is.

Het aanhalen van behaalde successen kan interesse wekken bij muziek-samenstellers en dj’s, mits die successen niet te lang geleden zijn (voorbeeld: de Rotterdamse band Life’s Electric werd recent benoemd tot Serious Talent nadat zij de aftershow mochten spelen voor Muse in de Ziggodome). Heb je recent in het voorprogramma van een bekende artiest gestaan? Hebben jullie de Sena Grote Prijs van Rotterdam gewonnen? Doen jullie mee aan de Popronde? Zorg dat je iets te melden hebt, dat er iets gebeurt rondom jullie band.

Een unieke persoonlijkheid of unieke branding kan in je voordeel zijn, omdat je zo jezelf kan onderscheiden van anderen. Hebben jullie bijvoorbeeld een hele goed live reputatie? Associaties met andere artiesten kunnen helpen. Als iemand uit de muziekindustrie je al steunt, dan krijg je sneller het voordeel van de twijfel. Bij de radio gaat het er uiteindelijk om dat jouw muziek een breed publiek aanspreekt, dus veel mensen moeten het goed vinden. Als mensen uit de muziekindustrie jou goed vinden, dan werkt dat extra in je voordeel. Heb je backing-vocals gezongen in een succesvolle band (zoals Shirma Rouse of Jennie Lena)? Heb je met een ander project bepaalde successen bereikt? Vermeld het!

Vooral belangrijk: luister heel kritisch naar je eigen muziek, en vergelijk dat met de muziek die jij op de radio hoort. Luister veel verschillende radio stations. Vind je het er tussen passen? Valt het op tussen de andere muziek? Wat wordt er gedraaid? Welk radiostation past het beste bij jullie muziek en wil je gaan benaderen? Pinguin Radio draait bijvoorbeeld vrijwel nooit hip-hop of Nederlandstalige muziek. Als je denkt dat je al deze dingen op orde hebt, en jouw liedje absoluut op de radio thuishoort, dan wordt het tijd om hem te presenteren aan de muziek-samenstellers.

Veel internet radiostations (waaronder Pinguin Radio) hebben geen officiële plug. Iedereen kan daar zelf hun muziek naartoe sturen via de website of een e-mailadres. Bij de nationale radio is dat proces wat ingewikkelder. Bij Radio 2 en 3FM kunnen liedjes alleen ge-upload worden naar een speciale pluggers dropbox, waar alleen professionele pluggers toegang tot hebben. Als je dat echt zou willen kan je zelf ook langsgaan bij de radiostations om persoonlijk je plaat te pluggen, maar let wel, je kan een ongezouten mening over jouw muziek krijgen, en als niemand je plaat goed vindt kan dat hard aankomen. Het kan helpen om een plugger in te schakelen.

De Plugger

Rene Harks is een radiopromotor, ook wel bekend als plugger. Hij begon in 2001 met pluggen en plugde platen voor EMI, PIAS en Universal. Sinds 2013 is hij onafhankelijk, wat wil zeggen dat hij niet langer alleen platen plugt in opdracht van labels, maar vooral werkt met artiesten zonder label, die hun werk in eigen beheer uitbrengen. Omdat deze artiesten vaak naast een label, ook geen management hebben, noemt Rene zichzelf een “plugger plus”, omdat hij vaak een adviserende rol speelt bij deze opkomende bands, en dus de rol van de manager gedeeltelijk overneemt. Hij plugde recent onder andere platen van Jett Rebel, Lucas Hamming, The Brahms en Amber Arcades.

Een plugger is iemand die ingehuurd wordt door een band of label om nieuwe releases onder de aandacht te brengen bij de nationale radio stations. Hij presenteert een plaat of single aan de radio dj’s en muzieksamenstellers, en probeert ze te overtuigen dat liedje te draaien.

Pluggers zijn best duur en ze bieden geen garanties. Wat een plugger doet is proberen dj’s en muzieksamenstellers te overtuigen dat ze jouw plaat moeten draaien, maar hij is geen tovenaar, en kan ook niemand forceren. De keuze blijft bij de radio mensen. Pluggers bouwen een relatie op met dj’s en muzieksamenstellers en bouwen een reputatie op. Een plugger die al vaker een plaat heeft aangeprezen die uiteindelijk een grote hit werd zal vaker het voordeel van de twijfel krijgen dan een plugger die steeds met platen komt waar niemand enthousiast over is.

De meeste pluggers vragen tussen de 500 en 1000 euro per single en werken eventueel met bonussen als zij bepaalde successen behalen (zoals Megahit worden, Serious Talent worden, of Live optreden bij Ekdom in de Ochtend). Bij uitzondering is het ook mogelijk dat een plugger werkt voor een percentage, als hij er heel zeker van is dat jouw single the-next-big-thing is.

Hoe lang een plugger met jouw liedje rondloopt is niet van te voren te bepalen.  Als iedereen de eerste week enthousiast is over het liedje, komt de plugger er een week later weer op terug met zo veel mogelijk nieuwe informatie (“je collega vindt het een tof nummer en heeft het al gedraaid, en ze zijn net geboekt op Lowlands”) om het liedje nóg interessanter te maken. Als iedereen de eerste keer al zegt dat ze het niks vinden en er is ook geen andere reden om het nummer tóch een tweede kans te geven, dan heeft het geen zin om hetzelfde verhaal te blijven herhalen en zal je single al na één week weer op de plank belanden. Wat een plugger kan bereiken is voor een groot deel afhankelijk van het werk wat je zelf al verricht hebt, of verricht in de weken rondom de release. Geef hem dus handvatten om jouw single aan te prijzen.

De kans dat een plugger jouw single aanneemt terwijl hij absoluut geen kans van slagen ziet is klein; hij wil zijn reputatie niet verpesten door met slechte liedjes aan te komen, en hij moet zijn aanbod behapbaar houden. Pluggers willen geen concurrent voor zichzelf worden, en nemen daarom meestal maar twee of drie singles aan per week.  Als een plugger jouw liedje goed genoeg vind om te pluggen, dan ben je waarschijnlijk de eerste horde al voorbij. Er zijn echter nooit garanties om op de radio te komen. Een plugger probeert enkel de dj’s en samenstellers te enthousiasmeren en over te halen, uiteindelijk ligt de macht in hun handen.

De muzieksamensteller en de dj’s

De muzieksamensteller van een radiostation is uiteindelijk de persoon die jouw liedje wel of niet op de playlist zet. Menno Visser is de muzieksamensteller van VPRO voor het programma van Roosmarijn op 3FM en voor de website 3voor12. Ook is hij de muzieksamensteller voor het programma van Leo Blokhuis op Radio 2. Elke radio zender heeft een team van muziek-samenstellers die gezamenlijk en in samenspraak met de dj’s een play-list samenstellen: jouw lot ligt dus niet in de handen van maar één persoon.

Alle pluggers stoppen hun nieuwe releases (zo’n 60 singles per week) in een speciale dropbox van de radiostations. Daar gaan de muzieksamenstellers en dj’s naar luisteren, en de volgende dag komen de pluggers langs in Hilversum om de releases toe te lichten tijdens de open plug middag. Uit die 60 singles kan de muzieksamensteller max. vijf nieuwe liedjes per week toevoegen. Die 60 singles zijn niet allemaal van onbekende artiesten zoals jij, ze kunnen ook van de Foo Fighters of Adele zijn. Als jij in dezelfde week als dergelijk grote artiesten een single uitbrengt, is je kans dus nóg kleiner om op de playlist te komen.

De muzieksamensteller maakt een overweging of jouw plaat op de playlist hoort. Hij heeft maar vijf plekjes open, dus de muziek moet heel overtuigend zijn om kans te maken. Als je niet door de muzieksamenstellers op de playlist gezet wordt kan een dj jou alleen draaien als zijn vrije keuze. Bij de publieke omroep hebben de dj’s “relatief veel vrije keus”: gemiddeld kiezen ze zelf één plaat per uur.

IMG_0390Bij Pinguin Radio is het iets gemakkelijker. Je kunt daar zelf je liedjes uploaden zonder plugger. Flip van den Enden is de muzieksamensteller bij Pinguin. Vroeger werkte hij bij Radio 2, als plugger voor Warner en Virgin, en als popjournalist. Bij Pinguin Radio bied Flip graag veel ruimte aan Nederlands Talent, en is het niet nodig om een label of plugger te hebben om gedraaid te worden. Flip geeft aan dat hij die liedjes dan gaat luisteren en een longlist maakt. Daaruit kan hij ongeveer 10 nieuwe liedjes per week toevoegen aan zijn playlist. Pinguin Radio doet aan positieve discriminatie voor Nederlandse bands, maar ze controleren wel of hun eigen intuïtie aansluit bij het bredere publiek. Er wordt cijfermatig gekeken naar de successen van een band: het aantal streams, de kwaliteit van hun liveshow op YouTube, het aantal volgers op social media. Een groot voordeel van Pinguin Radio is dat het nummers veel langer op de playlist laat staan dan anderen.

Bij Spotify kan je je liedje opsturen naar een speciaal e-mail adres, vergelijkbaar met Pinguin Radio. De meeste pluggers komen niet bij de streaming diensten, maar er zijn ook pluggers die ze wel meenemen in hun contactenlijst. Er is geen kans om steeds de aandacht weer aan te wakkeren met nieuwe informatie zoals een plugger dat bij de radio kan. Je bent dus helemaal afhankelijk van de muzieksamensteller van Spotify NL (dat is Dieuwertje Heuvelings, die er helaas niet bij kon zijn vanavond) omdat er ook heel veel particulieren zijn die spotifylijsten samenstellen.

Menno Visser geeft aan dat hij zelf veel Spotify lijsten in de gaten houd om nieuwe muziek te ontdekken, vooral de lijsten die zijn samengesteld door relevante bedrijven of blogs zoals 3voor12, indieXL, Studio Brussel, Stereogum en Pitchfork, en dus niet door Spotify zelf. Zorg dat ook deze partijen op de hoogte zijn van jouw release.

De Sneeuwbal

Uiteindelijk, als veel mensen praten over een band of een release dan trekt dat aandacht. Goede recensies in blogs of tijdschriften zorgen er voor dat iemand jouw single sneller op hun shortlist zet. Radio airplay kan daar een grote boost aan geven. Als je uiteindelijk op de playlist belandt levert dat heel veel optredens op. Al deze elementen moeten op hetzelfde en juiste moment samenkomen om “buzz” te creëren rondom jouw single. Dan moet er op dat moment ook nog ruimte zijn om jouw single een plekje te geven. De kans dat het lukt is helaas niet groot, maar muzikanten die doorzetten, consequent goede muziek blijven maken, en een goede live-show neer kunnen zetten zullen uiteindelijk de aandacht trekken van een groot publiek.

IMG_0385De muziekindustrie is veel toegankelijker dan je denkt. Steeds meer Nederlandse bands worden (ook internationaal) serieus genomen. Durf contact te zoeken, om meningen te vragen. De Muzikantendag is bijvoorbeeld een geweldige plek om in contact te komen met, en je muziek te laten horen aan muzieksamenstellers, pluggers en dj’s. Luister naar opbouwende kritieken en blijf jezelf verbeteren. Maak de muziek die je zelf mooi vindt, waar je in gelooft, en verwacht niet te veel. De kans dat je er niet ver mee komt is vrij groot, en je kan beter ten onder gaan met muziek waar je hart in zit, dan met muziek waarvan je hoopt dat anderen het mooi vinden, die je zelf niet mooi vindt!

Roïcijns & StraatSterren – Van de straat naar eigen zaak

RoicijnsDelfshaven; geliefd door vissers en handelaren rond de 15e eeuw en nu de plek waar (wellicht niet geheel toevallig) de meeste Kaapverdianen in Nederland wonen. Ze noemen de Rotterdamse wijk gekscherend weleens het tiende eiland van Kaapverdië. Roïcijns is er geboren en getogen. Zijn grote missie is om, samen met CheffSparkles (ook bekend als Sparks) en de rest van het StraatSterren-team, Delfshaven op de kaart zetten. Tijd om uit te vinden hoe ze dat voor ogen zien.

 

 

Ik ontmoet het StraatSterren ensemble in de studio van Dhema Rush, de man die mijns inziens Kaapverdiaanse hiphop in Nederland op de kaart heeft gezet. Een veteraan in de Rotterdamse hiphopscene en in de jaren ’90 zeer bekend in zowel de hiphopscene als de Kaapverdiaanse gemeenschap met de driekoppige rapgroep Tha Real Vibe. De deur van zijn Quartel Studios in het Oude Noorden in Rotterdam staat letterlijk open voor talent. Daar kunnen de rauwe mannen van StraatSterren op professionele wijze de puntjes op de i zetten van Hustler Symphony, het project waar Roïcijns op het moment hard aan werkt.

Zoals gezegd, Delfshaven is hun stomping ground. Sparks en Roïcijns winden er geen doekjes omheen. “We zijn geboren in de muziek.”, vertelt Roïcijns. “Michael Jackson was uiteraard een grote invloed, maar eerlijk gezegd liggen mijn invloeden grotendeels buiten de muziek. Mijn moeder, mijn vader, mijn crew; zij gaven mij meer motivatie dan 2Pac. Mijn vaste producer Ja-X zat vroeger in rapgroep C.O.D. (Children Of Depression) en dat was eigenlijk mijn grootse invloed, dat zaadje wat hij geplant heeft, is nu tot bloei aan het komen.”

in quartel studioSparks trekt het nog breder: “Ik ben ook beïnvloed door Morna en Funana, traditionele Kaapverdiaanse muziek. Artiesten als 2pac en Eminem kan ik uiteraard ook erg waarderen. Het is vooral de vrijheid van het creëren die me aanspreekt. We zitten niet alleen in de hiphop-hoek, we houden van muziek, punt!”

Rotterdam speelt uiteraard een grote rol in hun muziek. Roïcijns: “Persoonlijk represent ik Delfshaven. Ik mis soms wel de vereniging van de Rotterdamse rappers. Ik zie dat wel in bijvoorbeeld de Amsterdamse scene en dat vind ik weleens jammer. Dus voor nu is het Delfshaven all day”. De in Lissabon geboren Sparks beaamt: “In Portugal was de gemeenschap ook veel hechter, dat mis ik wel. Hier is het ieder voor zich en los van de muziek, ook in het dagelijkse leven. Het was wat authentieker daar. Wij willen nu graag mensen motiveren om samen naar boven te klimmen.”

Roïcijns gaat verder: “Ondanks dat we kritisch zijn op onze stad blijft het wel ONZE stad natuurlijk. Mijn favoriete rappers komen hier vandaan.” Producer Ja-X is het er mee eens: “Als veteraan van de groep kan ik alleen maar instemmen. Dat meenemende moet ik wel zeggen dat het misschien ook de reden is, dat Rotterdamse mc’s naar mijn mening bij de top behoren van de hiphop scene. Dat is niet iets van nu, dat is al generaties lang zo. De hevige concurrentie zorgt ervoor dat iedereen op z’n A-game is. Je weet dat er om de hoek nog een goede rapper bezig kan zijn. En het publiek is altijd eerlijk. Door deze gezonde rivaliteit haal je wel het beste uit jezelf natuurlijk. Dat zorgt uiteindelijk wel voor een mooie balans.”

Op het podium is er duidelijk chemie tussen deze jongens. Ze reikten er mee tot de finales van de Wanted talentenjacht en dat is dan ook duidelijk hun kracht. Er ontstond ook een samenwerking met het label van Marry Marv, K.A.N.S. (Klinkt Als Nieuwe Sneakers), dus de buzz is er wel degelijk. De naam zegt genoeg, het zijn Sterren van de Straat. Dat klinkt ook door in hun muziek. Het is rauw maar ook met een diepere laag. Het straatverhaal wordt niet vermeden, integendeel, het moet vertelt worden.

SparksSparks: “We staan positief in het leven maar zijn wel realistisch. Door omstandigheden doen mensen weleens dingen die op dat moment niet goed zijn, maar wij proberen die situatie juist te flippen naar iets positiefs. Achter elk verhaal zit een verhaal. Ja-X:” Iedereen heeft een verhaal, we kunnen niet judgemental zijn. Een junk heeft ook een reden dat hij in die positie is gekomen. We kunnen ons oordeel niet altijd vellen op wat we alleen maar zien” Sparks: “Dat gaat verder dan de straat, het is allemaal relatief. Het kan ook over voeding gaan ofzo.”

Roïcijns gaat nog een stapje verder: “Muziek is mijn therapie. Zonder muziek was mijn leven anders geweest. Crimi (rapper Crimitov) zei het ooit mooi: Muziek weerhoudt me ervan om gekke dingen te doen. Dat klinkt hard maar zo voelt het. Ik heb veel te danken aan mijn crew die me steeds weer stimuleerden om door te gaan wanneer ik het niet meer zag zitten. Straatsterren zijn niet alleen de rappers en producers, maar het is iedereen die met ons rolt. Geld is niet mijn motivatie. Als geld je motivatie is kan je beter andere dingen gaan doen. Het gaat om loyaliteit, gemeenschap en samen vooruitkomen. Het is een leefstijl. Het is mijn familie. Het straat-aspect verheerlijken we niet maar we representen het wel, het is onderdeel van ons”. Ja-X: “Hosselen kan je ook vooruit brengen, wanneer je die energie positief omzet. Het maakt je sterker en je krijgt meer inlevingsvermogen, wat op muziek en zakelijk gebied ook in je voordeel kan werken.”

De tracks op Hustler Symphony, de aankomende plaat van Roïcijns, klinken fris, vernieuwend en eigengereid. Verhalen met diepere betekenis en ook wat luchtiger werk.

Sparks: “Mijn project heet Rhythm & Trap; R&T, harde verhalen over melodieuze beats. We gaan mensen ook wel verassen denk ik. We rappen niet maar wat in de rondte. Er zit een duidelijke lijn in. Diepgaandere betekenissen en een positieve boodschap. Maar wel realistisch. We kunnen het alleen maar vertellen hoe het is.”

straatsterren merchDe productie is vernieuwend maar ook met een knipoog naar het verleden. Ja-X: “Ik ben opgegroeid in de jaren ’90, dus mijn invloeden zijn niet de minsten. Van Nas, 2Pac en Biggie op rapgebied, naar de Premiers en Dr. Dre’s op producers gebied. Het blijft niet bij hiphop trouwens. Ik sta er heel open in. Ik hou van alle muziek, zolang het goed is. Dat heeft niks met generaties te maken. Goed is goed, slecht is slecht. Ik mis tegenwoordig wel de message in de muziek. Het devolueert naar mijn mening. Ik vond het vernieuwende altijd het mooist in “mijn tijd”. Tegenwoordig lijkt er geen groei meer in te zitten. Alsof de rappers en producers niet meer de beste willen zijn. Al zijn er nog genoeg goede artiesten, begrijp me niet verkeerd.”

Sparks: “We hebben ook de controle verloren over onze eigen craft. Het is nu een big business en wij maken er eigenlijk geen deel meer van uit.” Ja-X vervolgt: “De boodschap wordt er ook uitgefilterd naar mijn mening, hap-slik-weg is beter voor business en dat staat nu hoger op de agenda. Gelukkig zijn er ook artiesten als Kendrick Lamar en J. Cole die weer wat balans brengen in het geheel. Wij willen onze stem ook gebruiken om een boodschap over te brengen en we beseffen dat we als artiest een grote verantwoordelijkheid hebben, hoe dan ook!”

Roïcijns merkt tenslotte aan het eind van het gesprek op: “We zijn onlangs een broeder verloren en we willen dit interview graag aan hem toewijden. Bawsz (Dennis Kapper) Rust In Vrede. Daarnaast komen er genoeg mooie dingen aan. Hou je oren en ogen open! Roïcijns’s Hustler’s Symphony en Sparks’ Rhythm & Trap staan op het punt afgerond worden en zullen op korte termijn het levenslicht zien.”

Wil je altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van Roïcijns, Sparks en StraatSterren?
Volg Roïcijns voor het laatste nieuws op InstagramTwitter en Facebook en Sparks op Instagram en Facebook.

Ollie Vida

Na jarenlang mc-en heeft Ollie nu een schat aan ervaring en belevenissen te delen met de wereld. Geen onbekende in de hiphopscene sinds eind jaren ’90 (het EK 2000 anthem met The Proov ‘Feel The Heat‘ is wellicht zijn bekendste werk) vertelt hij op luchtige wijze over hedendaagse observaties en gebeurtenissen in het hiphoplandschap. En tussendoor recenseert hij ook weleens wat dingen.