Verslag Meet The Pro masterclass: Social Media

Vlak voor de feestdagen stond de laatste Meet The Pro-sessie van 2017 voor de deur. Dit keer extern bij MONO en met een onderwerp waar elke muzikant wel iets mee heeft (of in ieder geval mee zou moeten hebben): social media! Ook bijzonder dit keer is dat er niet drie, maar slechts één spreker aanwezig was: Anna Oosterling, brandmanager en oprichtster van Get Your Act Together. We horen je denken: “een persoon in plaats van drie? Betekent dat dan ook drie keer zo weinig kennis om op te doen?” Waar dit een logische redenering lijkt, is deze verre van waar. Anna kan worden gezien als de Freek Vonk van de social media in de muziekindustrie: zij weet de overvloedige kennis en informatie op dit gebied concreet, interessant én behapbaar te maken. En dat allemaal benaderd vanuit een muzikaal oogpunt! Voor de vele Rotterdamse muzikanten die deze avond hebben bijgewoond, was dit een zeer bruikbare bron aan kennis en inspiratie. Om je op weg te helpen, volgt hieronder kort een aantal onderwerpen die tijdens deze avond zijn behandeld.

Social media is voor veel muzikanten een beetje eng. Ze weten niet wat ze moeten delen, op welke manier, via welke platforms en op welke frequentiebasis. Waar de meesten van ons het geen enkel probleem vinden om in de lokale kroeg tijdens een optreden flink te experimenteren en nieuwe dingen uit te proberen, voelt dat bij het gebruik van social media toch nét een tikkeltje anders. Opeens moet het allemaal perfect zijn en is er geen ruimte meer voor experimenten. Anna wil de aanwezige muzikanten laten inzien dat je juist meer moet gaan experimenteren en dat hierin falen ook een onderdeel van het leerproces is. Wees niet bang dingen fout te doen, want als je niks durft, leer je ook niks nieuws!

Het gevolg van niks durven met social media, is dat je ook nooit je eigen stijl leert te ontdekken. Veel muzikanten denken er zo niet over na, maar toch is dat het geval: op social media heeft iedereen zijn eigen stijl van posten en het is belangrijk deze te durven ontdekken. Juist nu! Want als we even eerlijk zijn: hoeveel likes heeft de gemiddelde beginnende muzikant nu eigenlijk? 300, 500, misschien 1000? En, als we even verder denken: is dat dezelfde plek als waar jij over drie, vier jaar wilt staan als artiest? Als het goed is heb je ambities en als het goed gaat, ga je groeien, inclusief je social media fanbase. Wat je dus nu aan volgers hebt, is hopelijk slechts een fractie vergeleken met wat dat is over een x-aantal jaren zal zijn.

Anna laat inzien dat deze fase van je carrière juist het ideale moment is om te oefenen en dingen uit te proberen. Want, de gevolgen van foute acties zijn nu nog miniem en te overzien. Je moet je eigen stijl en je eigen verhaal vinden en dat kost gewoon tijd. Net als het leren bespelen van een instrument je al die jaren tijd heeft gekost. Word beter in het schrijven van verhaaltjes. Leer welke foto’s werken en welke niet en test uit wat bij jou als persoon past. Door nu beter te worden in je social media-activiteiten, weet je later (als je meer volgers etc. hebt) precies weet wat je aan het doen bent!

Dat is wat een brandmanager als Anna doet: muzikanten helpen bij het vinden van hun eigen stijl. Het is belangrijk om te begrijpen dat het hierbij gaat om het vinden van iets, wat er eigenlijk al die tijd al is geweest. Anna helpt je dat unieke aspect van jou te ontdekken, uit te vergroten en beter uit de verf te laten komen. Vervolgens wordt dat unieke verhaal, dat verhaal wat jou jezelf maakt, vertaald naar alles wat je uitstraalt. Elke post die je plaatst, elke foto die je deelt: alles moet eigenlijk diezelfde uniforme, onderliggende toon hebben. Hierdoor creëer je consistentie bij het publiek, wat er vervolgens weer voor zorgt dat je jezelf onderscheidt en echt als een ‘merk’ neerzet.

“Waarom heb ik hier iemand anders voor nodig, ik ken mezelf toch juist het beste?” Dat is een goede en terechte vraag, waar ook een duidelijk antwoord op te vinden is: vaak is het voor de artiest zelf moeilijk om dat unieke aspect precies aan te wijzen. Dat komt omdat het zo normaal is geworden voor die persoon om zich zo te gedragen. Het gedrag gaat vaak onbewust en daardoor is het voor jezelf ook lastig te zien. In dit soort situaties kan het helpen om met iemand als Anna te praten, zodat het duidelijker wordt wat jouw unieke verhaal nou eigenlijk is en te benadrukken in je communicatie. Datgene wat er al die tijd al was, wordt zo nét een beetje makkelijker zichtbaar voor de onbekende luisteraar. Want die luisteraar heeft helaas niet de tijd om uren met jou door te brengen om er op die manier zelf achter te komen.

Al met al was het een inspirerende avond. Een avond die je als artiest aan het denken zet over social media en hoe je daar zelf mee omgaat. Het heeft de aanwezigen enthousiast gemaakt over het gebruiken van social media als een speeltuin om te ontdekken.

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden en wil je er meer over lezen? Gan dan vooral de blog van Anna lezen! Op haar  Get Your Act Together punt Today-blog post ze regelmatig artikelen waarin ze de social media-activiteit van andere (Nederlandse) artiesten tegen het licht houdt. Niet alleen goede tips, maar ook #GEMISTEKANSEN. Dit is erg interessant om in de gaten te houden, van te leren en daarna toe te passen op je eigen social media-activiteit!

Meer weten over Meet The Pro? Bekijk de website en wordt lid van de Facebookgroep.
Bekijk hier alle verslagen van vorige Meet The Pro sessies.

Drie ondernemers-lessen die ik leerde van een Cypriotische taxichauffeur

Eind november gaf ik een workshop op een showcase-festival voor jazz- en wereldmuziek op Cyprus. Als ik daar ’s avonds laat aan kom, word ik opgehaald door Vagis, een taxichauffeur die de festivalorganisatie voor mij heeft geregeld.

Ik ben gewend om dingen zelf te organiseren en nu is dat allemaal al gedaan. Ik kan direct instappen en word bij mijn hotel (dat ik ook al niet zelf hoefde te boeken) afgezet. Wat een luxe!

De dag erop ontmoet ik de festivalorganisatie, maak ik een uitgebreide wandeling langs de boulevard en leg de laatste hand aan de workshop die ik die avond ga geven in een lokale jazzclub. Daarna volgt een diner en een jamsessie.

De volgende dag heb ik tijd voor een bezoek aan het archeologisch museum, een wandeling door de stad en een bezoekje aan het theater dat het festival organiseert. Heel bijzonder is het om daar op de gevel mijn workshop en naam op het programma te zien staan!

Het is maar een korte trip en de tijd vliegt voorbij. Een dag later zit ik dus alweer in de lobby te wachten op mijn vervoer naar het vliegveld. Opnieuw is Vagis mijn chauffeur.

We praten over mijn bezoek aan Cyprus en over zijn werk als taxichauffeur. Het valt me al snel op dat hij zijn werk heel serieus neemt. Het is een ontzettend inspirerend gesprek waarin ik een aantal bijzondere lessen mag leren die ook voor ondernemers enorm belangrijk zijn. Ik deel ze daarom graag met jou:

1. Heb oog voor details
Voordat we vertrekken haalt Vagis een doek en schoonmaakmiddel tevoorschijn. Snel poetst hij de ramen. “Ik reed net door een stuk van de stad waar ze aan het bouwen zijn, en dus waren de ramen nogal stoffig” geeft hij aan.

Als hij mijn koffertje voor me neerzet nadat we op het vliegveld zijn aangekomen klapt hij nog snel het handvat voor me uit. Juist die kleine dingen laten zien dat hij zijn best doet om mij als klant een prettige ervaring te geven.

Ik realiseer me dat dit DE manier is om te zorgen dat jouw klanten of opdrachtgevers niet alleen maar tevreden zijn, maar ook echt onder de indruk.

2. Zorg voor omstandigheden waarin je jouw werk goed kunt doen
In de dagen dat ik op Cyprus bent vindt een belangrijke voetbalwedstrijd plaats: het lokale elftal speelt tegen Real Madrid. Ik vraag Vagis of hij de wedstrijd heeft gezien. “Nee” antwoord hij. “Ik ben vroeg naar bed gegaan, want ik had een rit om drie uur ’s nachts. Ik vind het niet verantwoord om te rijden als ik niet fit ben, dus voor zo’n rit pak ik altijd een paar uur extra slaap”.

Ook als ondernemer is het enorm belangrijk dat je extreem goed voor jezelf zorgt. En dat je weet wat jij nodig hebt om je werk goed, maar liever nog uitstekend, te kunnen doen.

3. Vind jouw werk belangrijk
Als chauffeur ben je de eerste persoon die iemand ontmoet als hij aan komt, of juist de laatste persoon die hij spreekt voor zijn vertrek. Dat onthouden ze altijd” vertelt Vagis. “Daarom is het heel belangrijk dat je als chauffeur een positieve indruk maakt. Dat je vriendelijk en behulpzaam bent. Cyprus is grotendeels afhankelijk van het toerisme en ik zie mezelf als een ambassadeur voor het eiland”.

Zijn opmerking raakt me. Er zijn veel mensen die een auto van A naar B kunnen rijden. Maar een goede ambassadeur zijn? Dat is niet iedereen gegeven. Vagis vervult die rol als geen ander. Het feit dat hij zelf 100% overtuigd is van het belang van zijn werk draagt daar beslist aan bij.

Dat is wat ik zo bijzonder vind aan reizen; de ontmoetingen die je hebt laten je anders naar jezelf en je eigen situatie kijken. Zo kan het zijn dat je zomaar inzichten op doet die je in hele andere situaties kunt toepassen.

Heb jij ook een bijzondere ervaring gehad toen je op reis was? Wat heb je daarvan kunnen leren?