Tourverslag: Invisible Architecture in Zuid-Amerika

REDCE - Pobre Diablo- photo by José Luis Jácome GuerreroDe tour van ons duo project ‘Invisible Architecture’ in Zuid-Amerika vond plaats in februari en maart 2016 en bestond uit een aantal onderdelen. Allereerst een expositie en een concert in het nieuwe hedendaagse kunstmuseum in Lima, het MAC – Contemporaneous Art Museum (Peru). Hiernaast een concert op het grootste Ecuadoraanse festival voor nieuwe muziek, het XII Festival Ecuatoriano de Música Contemporáneae in Teatro México (Quito) en een gastoptreden in het fameuze café El Pobre Diablo (Quito, Ecuador) samen met legendarische Ecuadoraanse band Sal y Mileto. En een artist-in-residency met concert en studio opnames ‘frecuencias rurales en 60 hz’ in het rustieke Residencia Pujinostro, georganiseerd door productiehuis Dogma Central (Pujili, Ecuador).

We hebben daarnaast inspirerende muziek- en kunstmanifestaties meegemaakt en collega’s uit Mexico, Columbia, Ecuador, Peru en de USA ontmoet. We zijn super trots dat de Gemeente Rotterdam ons project en tour steunt via Popunie Music Export. Vooral omdat dit een unieke mogelijkheid bood om ons werk op de meest prominente, en underground platforms in Peru en Ecuador te tonen. Daarnaast belooft deze tour een vervolg met toekomstige samenwerkingen en residenties.

Vanuit Nederland is het moeilijk te weten wat er daar gebeurd, maar als je daar bent, opent zich een hele wereld met een geweldige actieve scene. In Peru zijn we al meer bekend, omdat Christian Galarreta daarvandaan komt. Zijn label en kunstenaarscollectief Aloardi heeft ons dan ook gehost in hun artist-in-residency ruimte in Lima.

Cosmoaudicion - sound check

Lima, Peru – 17 februari–9 april
Contemporaneous Art Museum 
We zijn door Luis Alvarado, curator en label oprichter van Buh Records, uitgenodigd ons project ‘Invisible Architecture’ te presenteren tijdens de expositie Hacer La Audicion: Encuentros Entre Arte y Sonido en el Peru [vertaling: Make the Audition: Meetings Between Art and Sound in Peru] in het Contemporaneous Art Museum (MAC). Volgens tijdschrift The Wire is dit de grootste en belangrijkste geluidskunst expositie in Zuid-Amerika.

Ter informatie voor het Nederlandse publiek, hebben we ook een presentatie pdf over dit museum, dat nog vrij onbekend is in Nederland. Maar onze landgenote Lika Mutal is er al vereerd met een overzichtstentoonstelling. Deze gevestigde dame is meesteres van de steen. Lika werkt met de stenen en beelden als aards materiaal, die, vanuit het wereldbeeld van de oeroude Andes culturen, bezielt zijn en vol van de natuurkrachten. Bijzonder om Lika te ontmoeten in het MAC en even Nederlands te praten. Lika Mutal woont al jaren in Peru.

De expositie in het MAC geeft een overzicht van geluidskunst in Peru, waarbij ons project museaal getoond wordt met de lp, en de in Rotterdam gezeefdrukte art covers, in een houten lijst achter glas. Het wordt vergezeld met een interactief werk waarbij de bezoeker een transparant vel met gezeefdrukte raster over een ander beeld kan bewegen, waardoor sterke optische effecten ontstaan. Het simultaan luisteren naar de compositie Becoming-Siren (kant A van de lp) maakt het psychedelische effect compleet!

De opening van de expositie werd bijgewoond door één van de oudste partners van ons Peruaanse label, Aloardi, namelijk de journalist van blog Perú Avantgarde, radio maker, muzikant en label oprichter van Super Space Records; Wilder Gonzales Agreda.

Cosmoaudicion teamHet museum heeft ook een collectie van Peruaanse schilderkunst dat een zeer fascinerend verslag biedt van de traumatische nasleep van de interne oorlog in de jaren ’80 en ’90. Na een aantal bezoeken aan de collectie en de geluidskunst expositie, is het duidelijk dat de expositie met geluid moeilijk te hanteren is en zoals vaker overrompelen de werken elkaar in een kakofonie. Het synchroniseren en afwisselend afspelen van de verschillende geluidsbronnen is ook in deze expositie nog niet een standaard, dat zou wel het mooiste zijn.

Ons concert was een belangrijke toevoeging aan onze presentatie in de expositie, omdat we de gelegenheid hadden om met de akoestiek van de grote zaal te werken en letterlijk de ‘onzichtbare architectuur’ te onthullen. De lp van ons project werd geproduceerd in Frankrijk tijdens een residentie in The Castle, Centre international d’art et du paysage in 2013-2014, maar tijdens de live concerten kijken we altijd naar de akoestische eigenschappen van de specifieke locatie waar we spelen. Het concert publiek was niet heel groot, rond de dertig man, maar we speelden wel voor zeer betrokken luisteraars, waaronder Jorge Villacorta, curator en mede-oprichter van multimedia platform ATA. Verder hebben we een goede ervaring met MAC-curator Juan Peralta.

Pujili residency tripOndanks dat we in Peru presenteerden, kregen we toch voldoende financiële contributie voor ons werk. Dat waarderen we zeer, in een land waar het Ministerie van Cultuur pas in 2010 is opgericht! De administratieve structuren en steun voor muzikanten en kunstenaars in Peru is niet te vergelijken met hoe het in Nederland gaat. Nu dat de Peruaanse economie groeiend is, zien we ook de gevolgen – sinds 15 maart mogen Peruanen zonder visum naar het Schengen Gebied, als toerist. Dit is uniek. Met Aloardi organiseren we dan ook een Aloardi Exchange Program 2016, een drie maanden lang project waar de wederzijdse culturele uitwisseling tussen Nederland en Peru wordt gevierd. Voor meer informatie zie www.aloardi.org.

Quito, Ecuador – 9 maart
Concert in REDCE > event: El Pobre Diablo 
Ons bezoek in Ecuador werd georganiseerd door onze in Frankrijk verblijvende collega Lucho Enriquez, ook wel bekend als de beroemde Ecuadoraanse gitarist Lucho Pelucho. Hij studeerde Sonologie aan het Conservatorium te Den Haag, is een duizendpoot en waanzinnige programmeur. Behalve lessen in hacken op de universiteit speelt hij ook met de rockband Sal y Mileto en o.a. ster Igor Icaza. Wij speelden onze liveset ter introductie van hun act voor een bomvolle zaal. In plaats van gitaar en drums, speelden wij met elektromagnetische velden van kapotte harde schrijven en stem. Maar geen schrik, de Ecuadoranen kunnen niet genoeg krijgen van alles wat intens is, laat het feest beginnen, en nog meer noise!

Cosmoaudicion concertQuito, Ecuador – 10 maart
XII Festival Ecuatoriano de Música Contemporánea
Dit festival werd mogelijk gemaakt door een waanzinnig geëngageerd team en steun van onder andere Mauricio Ñoproa, de Franse cultuur manager Mélanie Bizet, Daniel Pico, Lucho Enriquez, Daniela Moreno Wray, Sofia Barriga Monteverde en Christian Proaño. We werden met open armen verwelkomd en opgenomen in de Ecuadoraanse keuken, noise muziek, multimedia kunst, maar ook spectaculaire landschappen.

Het is duidelijk dat Ecuador een klein land is, vergeleken met het zeer uitgestrekte Peru, waarbij de bewoners van de hoofdstad van het centraal gelegen Quito, vrij snel de binnenlanden in kunnen gaan. Ze kunnen zodoende makkelijker beïnvloed worden door de inheemse culturen en verbintenis onderhouden met de cultuur van hun voorouders, de planten, de geluiden en kleuren van de jungle.

Mede-organisator van het festival, Daniel Pico, bracht ons naar zijn huis in het noorden van Quito: hij woont in het midden van de wereld, zoals hij zelf zei. Bij zonsopgang beklommen wij de Cataquilla berg, waar we de evenaar bereikten. Dit is het unieke geografische punt op aarde, waar dankzij twee bergtoppen de zon cyclus gemeten kan worden. Ecuador is niet voor niets benoemd naar de equator. Op de terugweg begaven we ons weer in het terrein van een groep blaffende honden, maar met wat honden-ervaring is het te doen. Ecuador zit vol risico’s, misschien maakt dat het wel zo bijzonder (of klinkt dit nu heel cliché).

INVISARCH1In Quito-stad speelden we ons concert in het Teatro Mexico. Het hoogtepunt van de avond was wel de act waar een televisie gesloopt werd, tot aan bloeden toe. Dit was onderdeel van de act samen met de directeur van het festival; als dat de context duidelijk maakt. De televisie werd gesloopt, en oh ja, de elektriciteit stekker werd en halverwege wel losgekoppeld. Zou dit in Nederland kunnen gebeuren? De performer speelt met zijn leven – was hij hier bewust van? Of maakt dat niet uit, enfin?

De entree was gratis en deze concertzaal GROOT. Er waren niet alleen ingewijde noise-fans aanwezig, maar ook ouders met hun kinderen. Het theater bevind zich in een vrij gevaarlijke buurt, maar het weerhield ons niet om de straten op te gaan na de soundcheck om een biertje te drinken bij een fontein. Een grote regenbui en onweer overvielen ons, wat typisch is in het bergklimaat van Quito. De temperatuur is veel gematigder en voor Nederlandse begrippen normaal. Wat dat betreft is het in de woestijn gelegen kuststad en metropool Lima, heet en drukkend.

INVISARCH

Pujili, Ecuador – 12-17 maart
Residencia Pujinostro > event: ‘frecuencias rurales en 60 hz’ 
REDCE - Lucho PeluchpProductiehuis Dogma Central organiseerde het einde van onze tour met een residentie op het platteland, waar we uitrustten en volop mochten genieten van de wonderen van Mevrouw Jácome haar kookkunsten: met gegrilde hamsters, gebakken bananen, kaneel thee en maïs-soep. We hielden jamsessies en opnames in de geluidsstudio van Residencia Pujinostro, een refuge gebouwd door Kiki Jacome.

We speelden een set in de buitenlucht, waar echter enkel de kennissen en vrienden van Dogma Central en Residencia Pujinostro aanwezig waren. De residentie is nog vers en ligt in een klein dorp, Pujili. Het zou mooi zijn als deze plek uitgroeit tot een bedevaartsoord voor bands. De locatie en woonruimtes zijn geweldig, en de mensen zijn echt bijzonder hartelijk. Het is een paar uur ten zuiden van Quito, en niet ver van een verbluffende slapende vulkaan. We omsingelden zijn krater niet, maar bewonderden er het groene licht en de veranderende kleuren van het sulfur meer, een deur naar een andere wereld.

 Invisible Architecture = Christian Galarreta & Janneke van der Putten

Wil je meer weten over Invisible Architecture? Check hun Bandcamp of de site van Janneke.

INVISARCH3 INVISARCH2

POPUNIE_MUSICEXPORT_RDAM_FCDeze tour werd mede gefinancierd door Popunie Music Export Rotterdam

Meer zoals dit

MiXin’Music Muziekkamp 2016: Een zomer vol muziek!

608e429_w550_mixinmusicmuziekcentVan maandag 11 t/m donderdag 14 juli of 15 t/m 18 augustus vindt de muziek4daagse plaats bij MiXin’Music. Het team van MiXin’Music organiseert dan een muziekkamp, waarbij plezier maken met muziek voorop staat. Zo kan je geïnspireerd, vol muziekkennis en soepele vingers het nieuwe cursusjaar starten!

Het dagactiviteiten kamp is bedoeld voor muziekstudenten van alle instrumenten en niveaus, van 7 tot 16 jaar oud. De aangemelde kampers worden verdeeld in groepen die samengesteld worden afhankelijk van het muziekinstrument, leeftijd en niveau. Je kunt je aanmelden als leerling van een MiXin’Music docent, maar ook leerlingen die ergens anders muziekles volgen kunnen zich opgeven voor het kamp!

Het programma
Onder leiding van gediplomeerde docenten krijg je vier dagen lang tussen 08.30-17.30 uur allerlei activiteiten aangeboden die met muziek te maken hebben. Zo krijg je in groepsverband hoofdvakles, afgewisseld met spelenderwijs aangeboden muziektheorie, je zult samen met anderen een band/ensemble vormen met wie je een te gek muziekstuk gaat instuderen en muzikale spelletjes zullen er in overvloed zijn!

Op de laatste dag organiseren ze een bonte avond waar je laat horen met je band/ensemble wat je in die vier dagen hebt geleerd. Deze avond begint dan eerst nog met een gezellig gezamenlijk diner! MiXin’Music zorgt sowieso dat je elke dag kunt lunchen en dat er genoeg pauzes zijn met wat lekkers te drinken en te eten. Kortom: een te gek dagactiveiten kamp!

MixinMusicGeef je op vóór 20 mei en ontvang 20% korting!
Voor de snelle beslissers is er een speciale aanbieding: Wanneer je aanmeldt voor vóór 20 mei ontvang je 20% korting op het inschrijfgeld.

Voor studenten van MiXin’Music docenten kost de muziek4daagse €100 per aanmelding (materialen, lunch, pauzesnacks en drinken zijn inbegrepen). Voor leerlingen die les volgen bij een andere muziekschool/muziekdocent (die niet aangesloten is bij MiXin’Music) kost de muziek4daagse €120 per aanmelding.

Indien je een broer of zus hebt die ook mee wilt doen met het kamp kan dat natuurlijk ook! Elk 2e familielid ontvangt 20% korting op het inschrijfgeld (afhankelijk van of hij/zij les krijgt bij een MiXin’Music docent). Hierbij geldt dat een stapelkorting niet van toepassing is: elk extra familielid ontvangt 20% korting, ongeacht of hij/zij voor de datum van 20 mei is ingeschreven.

Aanmelden
Je kan je aanmelden voor het kamp tot uiterlijk 1 juni 2016! Klik hier voor de directe link naar de webpagina van het aanmeldingsformulier wat je onderaan dient in te vullen voor je aanmelding.

In de eerste week van juni geeft MiXin’Music aan of het kamp door gaat of niet. Ze kunnen namelijk het kamp alleen starten indien er minimaal 10 aanmeldingen zijn.
Nadat iedereen een bevestiging is gestuurd in de eerste week van juni volgt er spoedig een aparte brief met het programma, betalingsprocedure en overige belangrijke informatie.

Extra informatie
Data: 11-14 juli of 15-18 augustus
Locatie: MiXin’Music, Weteringstraat 275, Rotterdam

Heb je nog vragen of wil je nog wat meer weten over de muziek4daagse?
Stuur dan een e-mail met als onderwerp ‘muziekkamp’ naar: muziekkamp@mixinmusic.nl of bel naar 010 – 260 15 25

Website | inschrijven doe je hier!