Rotterdamse Popweek spectaculair afgesloten

zombiewalk-en-stoma-in-kraftbar-popweek-2e-dag-16

Stoma @ Kraftbar

Met 185 events op ruim 100 locaties brak de Rotterdamse Popweek van 2016 alle records! Er stonden ruim 600 acts geprogrammeerd tijdens de tiendaagse week. Naar schatting hebben 25.000 bezoekers één of meerdere optredens bezocht.

De Rotterdamse Popweek is door de Popunie in 2013 in het leven geroepen om de stad te verlevendigen en te laten zien hoe bruisend de popscene is. Er is een aantal events door de Popunie zelf georganiseerd, zoals de Rotterdam Music Awards en de Rotterdamse Popquiz. Daarnaast waren er diverse Popweek Specials en werd de bestaande programmering gebundeld en gezamenlijk naar buiten gebracht. De week kende vele hoogtepunten, eigenlijk te veel om op te noemen.

Op vrijdag 28 oktober was de feestelijke opening in Rotown met de Rotterdamse Popquiz waar diverse politieke partijen aan meededen aangevuld met de Rotterdamse popsector. Tevens werden voor de derde keer de Rotterdam Music Awards uitgereikt, ditmaal door wethouder Pex Langenberg. Broederliefde ging er vandoor met de Award voor Beste Track, Goodnight Moonlight won de Aanstormend Talent Award, DÂK was het Beste Festival, Baroeg het Beste Podium, PRSPCT de Beste Clubavond en Evil Activities won de Exportprijs.

prspct-met-award

PRSCPCT Beste Clubavond

Popweek Specials waren de Rotterdam Zombiewalk op zaterdag 29 oktober, met een aantal afterparties op de Nieuwe Binnenweg die tot diep in de nacht doorgingen. Daarnaast de masterclass van de Amerikaanse singer/songwriter Shane Alexander op het Popunie hoofdkwartier, plus de Rotterdam Popweek Jamsessie in Raaf. Ook het 40 jaar Punkfest in Vibes, met optredens van legendarische punkbands en tributes aan punk iconen door Rotterdamse bands, behoorde tot de Popweek Specials.

Daarnaast was de Popronde op zaterdag 5 november groter dan ooit. En natuurlijk MTV, dat vanaf woensdag 2 november in Rotterdam neerstreek met de MTV Music Week en als klapper de EMA uitreiking op zondag in een bomvol Ahoy.

Bekijk hieronder de aftermovie van de Rotterdam Music Awards uitreiking:

Foto’s door Wim Barzilay

Banabila & Machinefabriek

a2044200971_10Macrocosms
cd- / download-album
ambient / soundscapes
Tapu Records

Wat is en blijft ambient toch een lekker vreemd genre. Vaste vorm en formules zijn dan wel belangrijke steunpilaren voor de meer mainstream varianten van muziek, maar bij ambient ligt dat toch net anders. Zware experimentatie en onverwacht gebruik van sound design maakt dit genre tot een interessante verschijning, hoewel het daardoor wel in moet leveren op radio-vriendelijkheid en ‘kloppende’ vormschema’s. En experimenteel is het nieuwe album van Banabila & Machinefabriek zeker. Even kijken of dit een waardige opvolger is voor het in 2015 uitgebrachte Travelog.

Volgens de twee artiesten is Macrocosms een album dat gaat over het leven in micro en macro. Een album over hoe triviaal ons leven lijkt als we ver genoeg uitzoomen en over hoe wonderlijk onze wereld is als je naar de details durft te kijken. Op zijn minst gezegd is dit een interessant concept.

Met zo’n sterk concept valt het eigenlijk direct op dat het moeilijk over te brengen is zonder woorden, en laat dat nu net zijn wat deze plaat mist (op een spoken word vers van kunstenares Sarah Payton op de title track na dan), maar dat doet eigenlijk vrij weinig af aan waar het bij ambient om gaat: atmosfeer en ruimte.

Om gelijk met de deur in huis te vallen: Macrocosms is een wonderlijke collectie aan platen die hun invloeden zowel uit traditionele muziek haalt als uit de wat obscuurdere hoeken van de techno en dub. Sommige platen, zoals de opener Kaleidoscope en de IDM plaat Awake, klinken lichtelijk jazzy met een vleugje post-rock die ergens doet denken aan het wat experimentelere spul van Moby. Andere tracks zitten meer tussen drone en noise in die een sterk gevoel voor plaats en ruimte krijgen dankzij een paar lagen aan field recordings opgenomen in Polen door Banabila.

De al eerder genoemde aandacht voor detail heeft duidelijk de overhand op Macrocosms. De sound design en compositie is minimalistisch, maar ruimtelijk. Spaarzaam maar genoeg om de nummers vol aan te laten voelen. Het album heeft ook een duidelijk gevoel voor directie en de nummers vloeien heel goed in elkaar over ook al is er veel verschil in hoe de nummers klinken.

Dus, evenaart Macrocosms het niveau van Travelog? Jazeker, in sommige opzichten doet het het zelfs beter. Het moeilijkste met ambient is een album maken dat van begin tot eind interessant blijft, maar Banabila & Machinefabriek hebben het voor elkaar gekregen. Een album dat de fans van het genre zeker moeten gaan checken!