Rotterdamse Popweek 2017 groter dan ooit!

Met 210 events op 100 locaties was de Rotterdamse Popweek van 2017 omvangrijker dan ooit. Afgelopen zondagavond 12 november werd de tiendaagse afgesloten in Hostel Room, De Fruitvis en The VIP Room. Tijdens de Popweek hebben ruim 700 acts opgetreden verspreid over de hele stad. Naar schatting hebben ruim 25.000 bezoekers één of meerdere optredens bezocht.

De Rotterdamse Popweek is in 2013 door de Popunie in het leven geroepen om de stad te verlevendigen en te laten zien hoe bruisend de popscene is. Dit lukt elk jaar goed met constant stijgende aantallen events, optredens, acts en bezoekers. Een aantal events is door de Popunie zelf georganiseerd, zoals de openingsavond met de Rotterdamse Popquiz in de Baroeg en de Meet The Pro sessie over de media. Alle overige events en optredens zijn georganiseerd door andere organisatoren of muzikanten zelf. Er waren dagelijks Popweek Specials en al het bestaande programma werd gebundeld en gezamenlijk naar buiten gebracht.


Rotterdamse Popquiz. Fotograaf: Bart Notermans.


Douwe Bob. Fotograaf: Brian van Rensen.

De editie van 2017 was een aaneenschakeling van hoogtepunten, eigenlijk te veel om op te noemen. In tien dagen tijd passeerden zowel bekende als (nog) onbekende namen de revue. Tijdens REC. Festival kon er genoten worden van o.a. Joey Bada$$, Danny Brown, Little Dragon en Colin Benders. Op dinsdagavond was het de beurt aan Douwe Bob die samen met het Dutch String Collective een bijzonder optreden gaf in Theater Rotterdam Schouwburg, een co-productie met Motel Mozaïque en Rotown. Een andere bijzondere samenwerking was die van LantarenVenster en BIRD die levende legende Robert Glasper naar Rotterdam haalden.


Robert Glasper. Fotograaf: Brian van Rensen.


Wouter Mol. Fotograaf: Marcel Kollen.

Tijdens het 10-jarig jubileum van Popronde Rotterdam eiste juist het opkomende talent in den lande alle aandacht op, met maar liefst 93 optredens op 40 locaties. Uiteraard was er ook heel veel Rotterdams talent met bijvoorbeeld de videoclip release van Wouter Mol, de albumpresentatie van Gerson Rafael en de ep-release van Mango Orange. Extra bijzonder was de mini-tour van Anthony Hüseyin die op één dag op verschillende locaties een aantal nummers van zijn nieuwe album The Lucky One ten gehore bracht. Een ander hoogtepunt vond op vrijdag 10 november plaats in Jazzcafé Dizzy. Op die dag was het op de kop af 50 jaar geleden dat Jimi Hendrix in Ahoy zijn enige concert in Nederland gaf. Dit werd herdacht met een expositie met onder andere unieke foto’s van dat optreden en een speciaal tribute concert met Mark Ritsema en Stef Delbaere.


Gerson Rafael. Fotograaf: Marcel Kollen.


Anthony Hüseyin in MEVA Supermarkt. Fotograaf: Brian van Rensen.

Met deze editie van de Rotterdamse Popweek is wederom aangetoond dat het talent in de stad tegen de plinten op klotst. Niet alleen muzikaal, maar ook op organisatorisch gebied. De meeste events zijn bottom-up ontstaan, door enthousiaste Rotterdammers zelf met hart en ziel georganiseerd. De hele stad is aan bod gekomen en alle muziekstijlen waren vertegenwoordigd. Dat maakt het draagvlak in de stad groot en de Rotterdamse Popweek een sprekend uithangbord van de bruisende Rotterdamse popscene. Op naar de editie 2018!


Mango Orange. Fotograaf: Wim Barzilay.


Cabo Verde Show 40 Anos @ Maassilo. Fotograaf: Brian van Rensen.

De Rotterdamse Popweek is een initiatief van de Popunie en maakt onderdeel uit van de agenda van Rotterdam Festivals. Het evenement wordt georganiseerd door de Rotterdamse popsector en wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, Rotterdam Festivals, Stichting PopUp Rotterdam, Keymusic, Van Leeuwen van Lignac Stichting, Stichting Swart-Van Essen en Stichting Elise Mathilde Fonds.

Kijk op www.rotterdamfestivals.nl voor het complete Rotterdamse festivaloverzicht.

Timber – Clouds

  • Clouds

  • Timber
    • Genre: Singer-songwriter, Pop
    • Release-type: album, digitaal
    • Label: self-released

Alsof je buurman op het cd-hoesje staat, gefotografeerd ergens in een tuin. ‘Mmmm….. dit kan nooit iets wezen.’ Is het eerste wat bij me op komt.

Ik druk op play en ergens begint iemand te zingen op een hele natuurlijke manier zonder enige vorm van opsmuk. The New Me, zingt de grijzige vijftiger van de hoes mij tegemoet. Het arrangement lijkt geleend van een oud hitje van Paul McCartney. Clouds heet deze tweede plaat van de singersongwriter die zichzelf Timber noemt. Het resultaat kabbelt lekker weg en vult de huiskamer met frisse klanken en fatsoenlijk gezang.

De twaalf liedjes passen prima bij de zondagochtend in de herfst. Buiten vallen de blaadjes van de bomen en het weer is net te druilerig om jezelf op een racefiets te hijsen en met je kop in de wind door de duinen te fietsen. Dus maken we het thuis gezellig. Terwijl ik een bakkie thee in schenk voor mijn vrouw en twijfel of ik er een speculaasje bij moet nemen, gaat deze Timber verder en oppert Not Giving Up On You op een manier die mij doet denken aan Steve Winwood. Eén van de grootste muzikale goden die de popmuziek ons heeft geschonken. Wie goed luistert, hoort ergens in de verte Can’t Find My Way Home van de superband rond Winwood, Blind Faith. Stir Up The Fire is de uitschieter van het album. Dit liedje misstaat zeker niet op NPO radio 2. Ik zou bijna zeggen dat dit de ideale arbeidsvitamine plaat is.

Qua composities gaat Timber echt uit van het liedje. Hier en daar is het wel net iets te vrolijk, braaf en te campy waardoor het ietwat geforceerd kan overkomen. Maar net op het moment dat het album begint in te kakken met liedjes als Two Ships’ en ‘The Things I Did, weet Timber je weer bij de lurven te pakken met ‘A Good Person’. Ineens weet je ook waarom je van muziek houdt in de breedste zin.

Toch is het gaandeweg erg veel van hetzelfde. De arrangementen en de natuurlijke stem van Timber beginnen uiteindelijk te vervelen. Dit is weer het zoveelste bewijs dat singer/songwriter-pop niet langer dan zo’n vijfentwintig minuten vers blijft. Hoe mooi, fris en zelfs origineel het soms ook kan zijn, saaiheid ligt continu op de loer. Je moet van goede huize komen wil je de aandacht vast weten te houden als singer/songwriter.

Wil Timber hier een vervolg aan geven is mijn tip probeer tussendoor meer vanuit de muziek te denken en af en toe in een bandconcept iets te componeren middels een spontane jamsessie. Dit maakt het dan net wat uitdagender en levendiger.