Rotterdamse nominaties Edison Pop 2018

De nominaties voor de Edison Pop 2018 zijn bekend! En jawel, Rotterdam is represent. Zo is Ronnie Flex maar liefst voor drie categorieën genomineerd.

Wie uiteindelijk de Edisons winnen, wordt bekend gemaakt op 12 februari aanstaande tijdens Edison Pop 2018, een besloten evenement in de Gashouder op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam.

Ronnie Flex is dus maar liefst in drie categorieën genomineerd, maar ook Naaz en Sevdaliza kunnen in de prijzen vallen op 12 februari. De drie nominaties van Ronnie Flex zijn allen voor het album Rémi, namelijk in de categorie Pop, Hiphop en Album. Weten waarom dit album in de de prijzen zou moeten vallen? Lees hier de Popunie recensie.

”Het album toont de veelzijdigheid van Ronnie, die met eerlijke, oprechte muziek zowel de straat als de radio bedient, laatstgenoemde iets meer dan eerstgenoemde. De rondspringende tiener die op drukke bliepjesproducties stond te raggen is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een eerlijke en gedreven muzikant, die niet schroomt om zijn meeslepende verhaal te vertellen aan zijn luisteraars door middel van abstracte teksten op catchy melodieën.” – Bowie van Loon.

Sevdaliza is genomineerd in de categorie Alternative, met haar album ISON. Ook was dit album genomineerd voor een Rotterdam Music Award, het album wordt ook begeleid door een visueel kunstwerk dat moet bijdragen aan de experience van het album. Benieuwd? Lees hier de Popunie recensie.

”ISON is een album waarop Sevdaliza van 16 verhalen één boek heeft gemaakt dat je wilt blijven herlezen. Wellicht lijken deze verhalen in eerste instantie wat op elkaar, maar uiteindelijk blijken ze stuk voor stuk toch verschillende gezichten en een eigen identiteit hebben. Sevdaliza brengt hiermee op een unieke wijze ode aan de ‘past lives’ die in de 16 songs beschreven worden.” – Verena Ward.

Last but not least is de jonge Naaz twee keer genomineerd. Met haar single releases is ze genomineerd voor de categorie Nieuwkomer en met de clip van haar track Words voor de categorie Videoclip. Afgelopen jaar stond zij op het Metropolis Festival met haar eerste eigen festivaloptreden, mede mogelijk gemaakt door Popunie Live. Ze is een opkomend talent en we zullen zeker nog veel van haar horen.

Wij zijn erg trots op deze Rotterdamse afvaardiging die mee mag dingen naar de Edison Awards. We zijn benieuwd wie er gaat winnen…

De Edison is de oudste muziekprijs in Nederland. De onderscheiding is te vergelijken met de Amerikaanse Grammy Award, de Duitse Echo of de Britse Brit awards. De Edison bestaat uit een bronzen beeld vervaardigd door beeldhouwer Pieter d’Hont. De Edison uitreiking valt uiteen in drie muzikale genres. Edison Pop, Edison Klassiek en Edison Jazz/World.

De Pop Edisons worden op 12 februari 2018 bekend gemaakt en uitgereikt door presentator Eric Corton.

Album mastering versus mastering voor songs (playlists)

Playlists versus albums, een vergelijking die pakweg 20 jaar geleden ondenkbaar was. Losse tracks werden van een album gehaald of er werd een speciale single versie uitgebracht met, als het budget het toeliet, een remix (en dus remaster) van die single. In de jaren ’80 waren de twelve inch versies op vinyl erg populair: speciale remixen die vaak stukken langer waren dan het origineel. Of dat nou per sé een muzikaal diepgaande bijdrage leverde aan het origineel valt te betwijfelen maar op de dansvloer in disco’s deden deze versies het prima.

Neen, anno nu wordt de markt meer en meer gedomineerd door de playlist. Een door jezelf, door andere gebruikers of door een platenmaatschappij samengestelde lijst met liederen geplukt van streaming muziekdiensten.
Over loudness normalization heb ik het al gehad in eerdere columns. Een dienst als Spotify gebruikt deze tool om ervoor te zorgen dat de nummers in een playlist globaal even luid klinken.
Voor mastering betekent deze kleine revolutie een andere benadering. Als we de loudness war buiten beschouwing laten komt voor een album muzikale impact op de eerste plaats. Pas daarna gevolgd door dynamiek (of hoe hard de plaat klinkt). Voor een album geldt: laat het klinken als een album, inclusief alle dynamische schommelingen waarin luidere en zachtere tracks (ballads) elkaar afwisselen.

Bij mastering voor streaming muziekdiensten komt de dynamiek als eerste, immers: de tracks worden beluisterd op allerlei verschillende apparaten en in verschillende omgevingen. Denk aan de trein, auto, op het werk en vooral aan oordopjes!
Eigenlijk is mastering voor Spotify een proces van dynamiekbeheersing. Gelukkig met een subtiele toets: muziek wordt er niet mooier op door deze te lijf te gaan met een flinke compressor om de dynamiek in te perken. Zouden we dat doen dan zou eigenlijk de loudness war weer van voren af aan beginnen. Dát willen we niet!

Neen, mastering voor muziek streamingdiensten is rekening houden met een gemiddelde loudness van -14 LUFS, zoals deze wordt gebruikt door onder andere Spotify. Maar -14 LUFS is voor een huidig album op cd (wie kent ‘m nog) wat aan de zachte kant. Dit houdt in dat een master voor Spotify die ook op cd verschijnt (of op vinyl) een soort ‘compromis-master’ is. Niet zo hard als pakweg 15 jaar geleden (soms tot -6 LUFS of zelfs nóg harder) maar ook weer niet strak op -14 LUFS. Momenteel lever ik mijn masters globaal af tussen -9 en -12 LUFS. Globaal, want er is wel degelijk verschil tussen verschillende muziekstijlen. Rock kent een andere benadering dan jazz.

Ik kan me voorstellen dat er vragen zijn zoals: “Ja leuk allemaal Renzo, maar hoe zit dat dan met die dynamiekbeheersing in de praktijk?” Of “Ja maar, wie zijn die LUFS nou eigenlijk?”
Om een antwoord op die vragen te geven verwijs ik jullie naar mijn nog te schrijven column van volgende maand. Mocht jouw vraag er niet bijstaan, aarzel niet en stuur me een berichtje op renzo@masterenzo.nl. Ik zal mijn stinkende best doen om alle vragen over dynamiek binnen mastering te beantwoorden.

Tot zover, tot volgende maand!