Red Herring – Here To Distract You

  • Here To Distract You

  • Red Herring
    • Genre: Bluegrass / Folk
    • Release-type: cd
    • Label: self-released

Het is uitermate zeldzaam om zoveel talent tegelijk op een album te horen; en dan ook nog eens Rotterdams talent… nou, vooruit: 1 Amsterdammer. Maar, als je dan ook nog eens Richard Thompson plaatst in de ‘Galerij der Ereharingen’ dan heb je mijn aandacht. Die aandacht is dik verdiend.

In 2012 begon Red Herring als een duo-productie van Arthur (Deighton Family Band, Kids on the Mountain) en Joram (Meilof, Throat Wobbler Mangrove). Vanaf hun eerste album maakten ze er, na de verschijning van een nieuw album, een gewoonte van hun gasten permanent asiel te verlenen: Eerst Loes (Waterflow, Lucy & The Man) en nu Paul (Songs of Navarone, Southern Flavor).

Alle leden hebben muzikaal hun sporen meer dan verdiend. Het voert te ver om de hele lijst op te sommen, maar de lijst is lang en indrukwekkend. De gebruikte instrumenten zijn ook niet voor de hand liggend: mandoline, bouzouki, vijfsnarige banjo, viool, contrabas, dobro en Ierse doedelzak.

Dit album is werkelijk bijzonder goed! Een album waarin ik mij helemaal thuis voel. Het biedt een prachtige mix van -Britse- folk (Fairport Convention), Americana, bluegrass en country.
Als je bij dit lijstje denkt aan obligate vierkwartsmaten dan heb je het mis. Op deze plaat wordt net zo makkelijk geswitcht tussen diverse maatsoorten; zelfs de in de balkan gebruikelijke 7/8 en 9/8 komen voorbij.

Ieder nummer klinkt oorspronkelijk, ijzersterk, virtuoos gespeeld en wonderschoon gezongen. Kijk, dat je een goede zanger of zangeres in je band hebt is al heel fijn, maar hier hebben we te maken met drie enorm goede en vooral mooie stemmen; niet alleen solo, ook de samenzang is zeer, zeer mooi.

Met het Engels zit het trouwens ook wel goed: Loes woonde een jaar in de VS, Arthur is geboren in de UK en Joram is vertaler Engels.

Het eerste, door Loes gezongen, nummer No Hearts Won doet in de verte denken aan Nathalie Merchant. Rather Die Alone (Joram) is daarentegen een onvervalste bluegrass met net dat beetje meer. Het instrumentale Pigs Upon A Ninja bestaat uit drie delen. Het lijkt even of Richard Thompson samen met Ry Cooder het nummer openen; luister goed wat er daarna allemaal gebeurt.

Dan komen drie van mijn favoriete nummers. Eerst het ongelooflijk mooie nummer The Beaten Track. Sluit je ogen; hoor je Nick Drake, Colin Blunstone of Kevin Ayers? Wat een prachtige stem heeft Arthur… We blijven gelukkig in deze sfeer met het door Loes prachtig, gezongen Garden Valley, waarin ik de echo hoor van Sandy Denny. Daarna komt het heerlijke, door Joram gruizig en ingehouden gezongen, A Loved Man’s Lonely Blues.

Uphill Climb en Barefoot Nellie zijn vervolgens twee hele goede, door Loes gezongen, bluegrasssongs. Duelerende banjo’s in het instrumentale WhatsApp DocThe longest Day, door Arthur gezongen, behoort ook tot mijn favorieten. In Loes’ Wedding Dress zitten elementen van de Engelse Morrisdansen.

De plaat wordt door Joram besloten met de murderbalad Two Sisters. De Britse folk heeft een mooie traditie van songs over zusters die mekaar naar het leven staan (o.a. Pentangle’s Cruel Sister) en heeft hiermee een prachtige mooie loot aan deze boom.

Dit is niet zomaar een plaat met goede songs; dit is echt een heel goed album. Soms vraag je je daarom als recensent af, waarom een band als Red Herring niet allang veel groter is dan, om met hun song Rather Die Alone te spreken, Beyoncé…

Alles klopt aan deze band! De songs, hun spel, de solo-zang en samenzang… Alles! Hun lot ligt dus in jouw handen; koop dit album.

Check de website van Red Herring en volg ze op Facebook.

St. Maane wint Sena Grote Prijs van Rotterdam 2017 categorie Singer/Songwriter

Gisteren, zaterdag 26 augustus, vond in een uitverkocht Theater Rotterdam de finale plaats van de Sena Grote Prijs van Rotterdam 2017 categorie Singer/Songwriter. Finalisten Alison Jutta, Elina Lys, IBROW, Joost Wander en St. Maane streden hier om de titel. Uiteindelijk won St. Maane unaniem de Juryprijs en Joost Wander sleepte de Publieksprijs in de wacht.

Links: Joost Wander. Rechts: St. Maane. Foto door: Bart Notermans.

“St. Maane durft de schitterende diepten van de duistere donkerte op te zoeken”, aldus de jury.

St. Maane maakt nu-folk geïnspireerd door Laura Marling, José Gonzalez en Joni Mitchell. Haar liedjes bestaan uit melodische gitaarlijnen en een intieme stem.
 De talentvolle singer/songwriter St. Maane heeft met de overwinning onder andere €1.000,- prijzengeld, een cheque t.w.v. €250,- van Keymusic, een optreden op Bevrijdingsfestival Zuid-Holland 2018 en een dag studiotijd bij RockTown Studio’s in de wacht gesleept.

Rotterdam Music Awards

In samenwerking met Music Matters maken de jurywinnaars van de Sena Grote Prijs van Rotterdam kans op het winnen van een geldprijs van €10.000,- en een coachingstraject. St. Maane is door haar winst de tweede genomineerde voor een Rotterdam Music Award in de categorie De Belofte – powered by Music Matters, die in december dit jaar worden uitgereikt. De eerste genomineerde, St. Solaire, won op 20 mei de finale in de categorie Bands.

Sena Grote Prijs van Rotterdam

Per 2017 kent de Sena Grote Prijs van Rotterdam een nieuwe opzet. De muziekcompetitie, georganiseerd door de Popunie, bevat nu vier momenten van inschrijving en vier losse finales. Per categorie wordt een finale georganiseerd op een locatie die het beste past bij de categorie. Zaterdag 7 oktober is de finale Hiphop en Electronics in BIRD.