Recensie: The Four

KontainertKontainert
cd- / download-ep
garagerock
Gentlemen Recordings

Zo Rotterdams als de titel klinkt – Kontainert, je hoort Willem van Hanegem het zo zeggen – zo internationaal klinkt deze vierde release (toepasselijk!) van The Four. De Rotterdamse band presenteert vier garagerock tracks op deze ep, die catchy popmelodieën in strakke songs van drie minuten samensmelten met een heerlijk rauw randje, waarbij af en toe de associatie met The Black Keys naar boven komt.

Daarbij springen vooral de zangpartijen van Max Timmers en Jimi de Groot eruit. De twee muzikanten kunnen een fraai, stevig geluid tevoorschijn toveren, maar weten zich ook (en dat is haast nog knapper) te beheersen: The Four geeft niet continu gas, wat de momenten dat er flink gerockt wordt extra impact geeft. Zoals in het refrein van Pilot, waarin Timmers’ rasperige brul te horen is over een onstuimige gitaarpartij, die uitmondt in een sterke solo. Maar ook de iets rustigere momenten, waaronder het laid-back ritme van openingstrack Wicked en het funky She’s Alright maken indruk.

Het feit dat The Four hoge ogen heeft gegooid bij de Band Boost komt na het beluisteren van Kontainert dan ook niet als een erg grote verrassing. Het viertal heeft, naast een verzameling sterke nummers, ook nog eens de nodige tourervaring in onder andere België en Duitsland, en ging er in de finale van de popwedstrijd dan ook met drie prijzen vandoor. Het zou makkelijk zijn om de band veelbelovend te noemen, daarvoor klopt alles al te goed. Nee, Kontainert bewijst dat The Four staat als een huis.

Meer weten over The Four? Bekijk de website of Facebookpagina van de band.

Joey Huisman

Route du Nord viert tienjarig bestaan

11201453_10206494996483931_1753464157_oIn het eerste weekend van juni vindt er een nieuwe Route du Nord plaats. De 13e editie in tien jaar van dit inmiddels welbekende Rotterdamse beeldende kunst- muziek- en literatuurfestival heeft dit jaar als hoofdlocaties het voormalige Shellgebouw, de Hofpoort en Station Hofplein.

Route du Nord groeide in het afgelopen decennium uit van een informele atelierroute tot een levendig meerdaags festival met beeldende kunst, live muziek, literatuur en andere happenings. In 2013 verhuisde het van het Oude Noorden naar het Zomerhofkwartier en omgeving, waar het bijdraagt aan de toenemende culturele bloei van dit gebied.

De sfeervolle pijpenla van Station Hofplein fungeert niet alleen als concertruimte maar wordt ook een gezellige, knusse en ‘easy’ hang-out waar de bezoeker van Route du Nord van een drankje geniet en daarbij wordt geprikkeld wordt door performances, literaire voordrachten en andere creatieve uitspattingen. Want ondanks de hoge kwaliteit van het programma, blijft Route du Nord, onder welke naam ook, een laagdrempelig festival dat voor iedereen toegankelijk is.

c109fef5-ef2a-427b-b89b-43f74fdcdd4aHigh art to underground
Belangrijk element bij het kunstprogramma is een mix van gerenommeerde namen (zoals bij eerdere edities onder andere Daan Roosegaarde, Geert Mul en het architectenbureau van Rem Koolhaas OMA) naast meer obscure maar niet minder getalenteerde kunstenaars zodat ‘herkennen’ hand in hand gaat met ‘ontdekken’ onder het motto ‘high art to underground’. De nadruk ligt op Rotterdam, de stad die steeds meer internationaal geroemd wordt om haar culturele bloei.

Beeldende kunst
De Rotterdamse galeriehouder Zic Zerp verzorgt als gastcurator de centrale expositie Being & Nothingness, een intense en indringende beeldtentoonstelling, gebaseerd op de existentialistische theorieën van de Franse filosoof Jean-Paul Sartre. Onderdeel hiervan vormt werk van onder andere Desiree Dolron, Virgilius Moldovan, Erwin Olaf, Iris van Dongen, Amie Dicke, Miriam Vlaming en Jan de Bruin.

Het kunstprogramma wordt aangevuld met bijdragen van internationale kunstenaars die in Rotterdam werken onder huisvesting van de kunstorganisatie Kaus Australis. En ook dit jaar levert het Centrum Beeldende Kunst een inhoudelijke bijdrage aan de programmering van Route du Nord. Een nieuwe generatie kunstenaars laat z’n licht schijnen over de toekomstige (beeldend) kunstpraktijk.

eda58269-0464-44e0-bd1a-b2f66713d31aMuziek met o.a. Noodlebar en Cheech Wizard
Op vrijdagavond verzorgt Route du Nord een editie van Noodlebar. Deze kruising tussen een elektronisch concert en een clubavond, draait helemaal om de modulaire synthesizer. Uit een wirwar van toetsenborden en met snoeren (noodles) aan elkaar verbonden modules toveren Rotterdamse elektronische artiesten als FalafelbielsMono-Poly en Das Ding muziek die van ambient en experimenteel kan oplopen naar stevige dansmuziek.

Op zaterdag staat het concertpodium geheel in het teken van een exclusief reünieconcert van Cheech Wizard, een van de meest spraakmakende Rotterdamse underground bands van de jaren 90/00, hun tijd ver vooruit met een aantal albums en bezwerende live-shows vol postrock, psychedelica en experimentele rock.

Datum: vrijdag 5 t/m zondag 7 juni
Locatie: Voormalig Shellgebouw, Hofpoort en Station Hofplein
Entree: exposities gratis | optredens verschillende prijzen