The Airport Circle

airportcircleThe Airport Circle
pop/indie

Leuke ep kreeg ik pas geleden in mijn handen gedrukt door Francis Pronk van de Popunie! Ja, niet zo moeilijk om hier een positief verhaaltje over te schrijven. Ik hoef hier dus niet zoveel over te wikken en wegen, dit wordt meer een ga-deze-ep-luisteren-verhaal. The Airport Circle is dan ook een leuke formatie van vrienden die het zagen zitten, het aandurfden en het gewoon gedaan hebben. Muziek maken en het opnemen, nergens op lettend en dus spontaan overkomend!

Met z’n vijven; Daan van Emmerloot (zang), Leroy Carli (gitaar), Jos Kamps (bas), Benjamin Elshout (toetsen) en Joey Timmers (drums) pakken ze hun productie projectgewijs aan. Ik zie dat ik snel moet schrijven, want een volgend project is al op komst. In de lente, die net begonnen is overigens, komen ze alweer met nieuw werk.

Tja, met wie moet ik dit gaan vergelijken? Misschien is het een beetje Lemonheads achtig, voor degenen die dat nog kennen. Het gitaarwerk is wel prettig te noemen en daar kan ik wel wat bands opplakken, ik las in een eerdere recensie The Editors. Hm ja, maar alleen het gitaargeluid dan, want met de zang erbij klinkt het toch wel heel anders. Het is in ieder geval een pop/indie-achtige sound en ik weet zeker dat veel mensen dit leuk zullen vinden.

Het eerste nummer, Let It Go, is gelijk de single die al eerder is uitgebracht en hier is ook al een videoclip van gemaakt. Deze jongens zijn goed bezig! Download de single hier via iTunes.

The Airport Circle – Let It Go

Ok, iets over de nummers zelf. Het begint met twee lekkere uptempo nummers, de eerste, Let It Go, is zeker goed gekozen als single! Dit is echt zo’n middagsound, als je bezig bent of iets gaat doen. Zeker geen muziek om stil bij te gaan zitten. Het derde nummer, The Minimal Age, is wat rustiger, maar het ritme blijft er lekker in. All To Myself is dan weer net wat anders, iets steviger en wat serieuzer misschien. Ik vind dat wel een heel lekker nummer eigenlijk! Ja, ik betrap mezelf ook op het meezingen van het refrein. Het nummer heeft een bepaalde drive, dit moet je wel lekker vinden. Nummer vijf is een reprise van nummer vier, jammer ik had nog wel een of meer nummers willen horen. Ook weer niet erg, het is een ep he!

Ik ben inmiddels best benieuwd naar jullie nieuwe project, dat heel snel gaat verschijnen. Dus doe mij ook maar een kopietje. Ik wil deze heren ook nog even complimenteren voor dit helemaal zelf uitgevoerde werk. De productie komt uit eigen stal en is echt zeer professioneel te noemen. Keurig afgeleverd in een mooi hoesje ook.

Ik kan dus echt niets negatiefs over deze ep zeggen….ja dat er te weinig op staat. Mensen, luister deze muziek en check hun site en ga vooral ook naar hun optredens. Heb ik ook nog niet gedaan hoor, maar is vast en zeker zeker moeite waard. Wat een leuke band!

Sp. 91 / Walter M.

Muziekcafé JW moet sluiten vanwege geluidsoverlast

Nog een paar optredens en dan valt het doek voor Muziekcafé JW. Het bekende muziekcafé aan de Hoogstraat sluit 1 april noodgedwongen hun deuren vanwege geluidsoverlast.

Het aanbrengen van goede isolatie zou onmogelijk zijn vanwege de slechte staat van het pand. Eigenaar Jan Willem van der Linden hoopt binnenkort een doorstart te maken op een nieuwe plek.

muziekcafejwIn de hoek staat een podium met drumstel en gitaar. Voor beginnende bandjes en meer ervaren artiesten uit de regio is Muziekcafé JW inmiddels een bekende plek. “We hebben aan boekingen nog steeds geen gebrek”, zegt partner én programmeur Marion Herben. “Veel artiesten vinden het leuk om hier te spelen. Het is net een huiskamer, met een paar mensen is het al snel volle bak.”

Volgens de eigenaar is het pand waarin hij sinds 2011 muziek programmeert niet te isoleren. Uit controles van mileudienst DCMR bleek dat de geluidsnormen worden overschreden. Na drie metingen kreeg het café een boete van 1500 euro. Als het café te veel decibellen produceert, volgt er een nieuwe boete.

Volgens Van Der Linden is alles gedaan om de boel te isoleren. “Helaas blijf je door de pilaren trillingen horen en voelen in de woning hierboven. De boetes zijn voor ons niet te betalen.” Volgens een woordvoerder van de DCMR kwamen er tientallen klachten over het café binnen.Van der Linden geeft toe dat hij eigenlijk van te voren had moeten onderzoeken of de kroeg geschikt was voor muziekoptredens. “We hebben zelfs optredens vervroegd tot uiterlijk 22:00 uur. Maar helaas. Het is jammer dat we weg moeten, zeker omdat de klachten maar van één persoon komen.”

Café JW kreeg subsidie van de Popunie. “We kregen voor een half jaar 7500 euro en boekten tot 83 concerten. Ook konden bands een livedemo van hun optreden krijgen.”

Van der Linden hoopt op een snelle doorstart, want op steeds minder plekken in de stad kunnen bandjes spelen. “De Exit is gesloten en ook WATT, waarin zoveel geld is gestoken, is dicht. We zijn inmiddels in gesprek over een aantal locaties in het centrum.”

Bron: AD