Scarlet Mae

Album Square Front_back_V1Scarlet Mae
singer/songwriter / jazz / indiepop

Op 1 december lanceerde Scarlet Mae haar self-titled debuutalbum in een bomvol BIRD in Rotterdam.

De band rondom singer/songwriter en pianist Marije van Rijn heeft een eigen sound die bestaat uit invloeden van jazz, pop en folk. Begonnen als klassiek pianiste raakte Marije tijdens haar studie op het conservatorium van Rotterdam steeds meer geïnteresseerd in pop en jazz. Geïnspireerd door artiesten als Nina Simone en Tom Waits begon ze aan haar eigen liedjes te werken. Al voordat deze plaat uitkwam timmerde de band hard aan de weg. Zo was Scarlet Mae live te zien tijdens Eurosonic/Noorderslag, North Sea Jazz Round Town en festivals als The Great Escape in Brighton (UK). Ook was de band support-act voor Jonny Lang in de grote zaal van Paradiso.

Oorspronkelijk stond de release van de plaat gepland op 22 september, maar volgens Marije voldeed het album nog niet aan haar verwachtingen. Door middel van zogenaamde crowdfunding verwierf Scarlet Mae budget voor het opnemen van een nieuw album. Daarvoor werkte Marije samen met jazzpianist Daan Herweg (onder andere Caro Emerald) en gitarist Paul Willemsen (onder andere Kris Berry, Beans and Fatback), die het album tevens produceerde.

Scarlet Mae – Direction South

Het album telt maar liefst twaalf wonderschone liedjes, stuk voor stuk enig in haar soort. De band, bestaande uit Marije van Rijn (zang en piano), Silvan van der Zwaag (gitaar). Boris Oud (contrabas) en Joost Wesseling (drums) wordt voor het grootste deel bijgestaan door een strijkkwartet en blazers.

Nummers die krachtig worden gebracht, voorzien van opzwepende ritmes en scherpe blazers (zoals de openingstrack The Radiator’s Broke), worden afgewisseld door liedjes voorzien van een serene rust, warme pianoklanken en prachtig gearrangeerde strijkers (het prachtige Morning Haze). Marije van Rijn laat hiermee zien dat ze alle kanten op kan; de liedjes vervelen geen moment, ook niet na meerdere luisterbeurten.

Bij vlagen doet de muziek denken aan namen als Norah Jones en Room Eleven; niets om je voor te schamen! Scarlet Mae durft te experimenteren en dat is wat de muziek wellicht zo uniek maakt in dit o zo lastige genre. Deze band verdient een mooie plek in de Nederlandse popscene en heeft hier al een prachtig begin mee gemaakt. Rotterdam is in elk geval al apetrots op Scarlet Mae.

Thomas Florusse

Shabba uit Rotterdam brengt tweede video uit

shabbaNa Niks Op De Pof brengt Rotterdamse rapper Shabba zijn tweede video van dit jaar uit.