Lenya – The Hatch

  • The Hatch

  • Lenya
    • Genre: Singer/songwriter
    • Release-type: CD, digitaal
    • Label: Self-released

Als we geloven dat een kunstwerk ook altijd iets over de kunstenaar zelf zegt, dan kunnen we in het geval van Lenya, pseudoniem voor Julia Reinhold, vaststellen dat zij niet iemand is die zomaar wat aanrommelt. Haar album The Hatch, geproduceerd door Blaudzun gitarist Jakob Sigmund, zit van kop tot staart perfect in elkaar.

Dat hoor je meteen vanaf de eerste maten van opener Golden Rain. Geen intro, maar direct Lenya’s mooie stem die je in een rustiek walsritme toezingt dat het allemaal niet te laat is. Dat het dus wel goedkomt. Het liedje heeft een prachtige opbouw. Het strijkersarrangement verdient een groot applaus.

De Amerikaanse singer/songwriter Fiona Apple behoort tot een van Lenya’s inspiratiebronnen. Op een aantal plekken duikt zij dan ook duidelijk op, maar het best is zij te horen op Y. Een nummer dat de luisteraar, na de dromerige opening, meteen weer met beide benen op de grond brengt.

Waren het in Golden Rain de strijkers die een compliment verdienden, in Y is onmogelijk om de drums onbenoemd te laten. Overigens is Y een nummer met hitpotentie.

Zijn we toch complimentjes aan het uitdelen, dan uiteraard ook voor Lenya zelf. De afgelopen jaren was zij zangeres in verschillende bandjes met verschillende stijlen. Naast de muzikaliteit die van haar stem afspat, is het met name haar flexibiliteit die opvalt.

In Song To The Other Girl spreidt ze deze mooi tentoon, op een manier die voortreffelijk bij de inhoud van het liedje past. Soms fragiel, dan weer sterk.

Zijn er dan helemaal geen kritische commentaren te geven? Jawel, die zijn er altijd wel. Zo blijven bijna alle nummers (behalve Icarus) die boven de vier minuten komen wat achter bij de miniatuurtjes die dit album kleuren.

Toch zou je de plaat na enkele malen luisteren niet meer zonder de langere, vaak wat zakelijker composities kunnen indenken.

The Hatch is een luisterervaring van ‘slechts’ vierendertig minuten die je vervolgens keer op keer wilt herbeleven. Nog snel een aantal hoogtepunten noemen: Losing Ground om de wonderschone samenzang en Ocean omdat een album haast niet mooier kan worden afgesloten.

Volg Lenya op Facebook of kijk voor meer informatie op haar website.

Investeer in Talent: Anna Rune

Anna Rune won in 2015 het programma De Beste Singer-songwriter van Nederland. Daarna studeerde zij af aan Codarts op het gebied van songwriting en zang, stond ze op Pinkpop, Sziget Festival, North Sea Jazz en Songbird en verzamelde ze een team om zich heen. Op dit moment werkt ze hard aan haar debuutalbum. Om dit te kunnen realiseren roept ze de hulp van het publiek in door middel van een crowdfundingcampagne op VoorDeKunst. Ze omschrijft haar plannen als volgt:

Een jaar aan emotie ingeblikt in songs die elk een eigen karakter hebben, en elk een eigen arrangement verdienen. Hoe onmisbaar dat orkest is in mijn muzikale visie, en hoe onmogelijk zonder jullie steun. Hoe onmisbaar Reyn Ouwehand is in de productie, en hoe onmogelijk zonder jouw hulp. Hoe klaar mijn muziek is, hoe bereid de muzikanten en het team rondom mij, hoe klaar IK ben… Nog even, en ik kan het je laten horen.

De voorbije maand investeerde ik in een tour door Nederland. We passeerden zalen als Paradiso, Tivoli Vredenburg, LuxorLive, Mezz en uiteraard hier in Rotterdam de V11.

Ik werk al twee jaar lang aan een album, en de nieuwe muziek kon zo eerst leven en ademen op een podium. De vraag naar een album werd steeds groter en eindelijk kan ik zeggen dat het plan er ligt. De muziek is af, het team is rond en iedereen staat klaar om The Church Studio in te duiken met Reyn Ouwehand.




 

Residue & Lovers’ Dust
Vlak voor de opnames van de televisieshow bracht ik een ep uit in eigen beheer. Ik was er fier op, maar het was niet in overeenstemming met de muziek die ik droomde, die in mijn hoofd leefde. Een volledige plaat was de logische volgende stap, maar enkel als ik er 100 procent in kon geloven.

Toen er grote contracten voor mijn neus geschoven werden, besloot ik dat ik daar nog niet klaar voor was. Sinds het schrijven van mijn eerste composities op piano, streefde ik naar een moment waarop ik wist dat wat ik maakte, uniek was. Ik liet mezelf de laatste jaren daarom uitdagen door muzikanten met andere achtergronden en visies, volgde enkel mijn gevoel en heb zo alle artistieke knopen kunnen doorhakken. Mijn klassieke piano achtergrond is duidelijk hoorbaar.

De combinatie van orkestraal geweld en heavy gitaren met minimalistische synthjes en zachte warme mellotrons, percussie met scharen, typemachines en pauken ook. En soms wordt alles herleid naar de eenvoud van de tekst en een enkele noot.

yVixB8P6Sk7K8eMR

The Church Studio
Maar werken met Reyn Ouwehand in The Church Studio: dat was mijn grootste AHA-erlebnis. Elk muzikaal idee dat ik bedacht, kon ik daar maken. Hij begrijpt mijn perfectionisme maar dwingt me ook los te laten en te luisteren naar het geluid dat ontstaat. De eerste drie songs staan er al op, en jongens jongens wat ben ik trots. Als voorproefje bracht ik ook de eerste single Sundown uit en een aantal live-opnames vanuit mijn ouderlijk huis.

Jullie donaties dienen ter bekostiging van het opnameproces. We hebben om en nabij tien opname/mixdagen nodig. De vergoeding van Reyn, extra muzikanten (orkest) en de huur van de studio(technicus) zijn ingerekend in het streefbedrag.

Merci (maal duizend),
Anna