In Previous Chapters

InPreviousChapters_FO21EF38B0E4_2Absentee
indiepop / experimenteel

In Previous Chapters is een duo met roots in Rotterdam en Delft. Beide leden, James Richter (bas, gitaar en zang) en Anne van Laere (gitaar en zang) zitten op de Zadkine Popacademie en grijpen op hun eerste ep deels terug naar het geluid van Everything But The Girl in de jaren ’80, maar zijn duidelijk ook sterk beïnvloed door The xx, de band die bekend werd met onder meer de single Crystalised (2009).

Atmosferisch en minimalistisch zijn twee woorden die de muziek van In Previous Chapters het best kenmerken: uitwaaierende en kabbelende gitaarklanken zonder drums of percussie. Soms licht en helder, soms wat wollig. Als een warme deken. De band sluit hierdoor fijn aan bij wat in de jaren 90 ‘cocooning’ werd genoemd: relaxed op de bank, warm thuis, genietend van niet al te opdringerige muziek of film. De drie centrale nummers op het onlangs uitgebrachte debuut Absentee zijn mooie rustige tracks, die enigszins in elkaar overvloeien, nadat het korte “Intro” alvast de toon heeft gezet.

In Previous Chapters – Out Of Data

De ep eindigt met een een knap gearrangeerde cover van Tegan & Sara’s Soil Soil. Het van oorsprong korte liedje krijgt in de versie van In Previous Chapters een mooie atmosferische lading in een uitgesponnen duur van ruim vijf minuten.

Toch kan zo’n warme deken, zo’n cocon, ook soms teveel van het goede zijn. Een frisse wind op zijn tijd kan de zintuigen weer flink open zetten. De liedjes van In Previous Chapters zijn mooi, maar echt spannend wordt het niet. Iets wat trouwens ook vaak bij The xx het geval is. Misschien moeten James en Anne de komende tijd eens op zoek gaan naar manieren om zich los te maken van een al te eenduidig geluid. De debuut-ep mag er best zijn, maar voor een succesvol vervolg zal nog wat meer dynamiek, meer spanning nodig zijn. Juist hierdoor zal In Previous Chapters uit de schaduw van de genoemde voorbeelden kunnen stappen en meer een eigen gezicht krijgen.

Wat de ep al goed duidelijk maakt is dat zij daar voldoende talent voor hebben. Wel dan toch een laatste puntje van kritiek in dat opzicht: de Nederlandse tongval van James klinkt af en toe wel heel erg door in de door hem gezongen stukken. De conclusie mag dus zijn dat de jonge muzikanten van In Previous Chapters een reuze aardig visitekaartje hebben afgeleverd met Absentee, en dat het er nu om gaat het eigen geluid nog meer over het voetlicht te brengen. Dan kan een volledig album te zijner tijd best wel eens verrassend worden.

Voor meer informatie bezoek je de Facebook pagina van In Previous Chapters.

Rob Veltman

Can 50.000 Facebook likes be wrong?

chris andersonFacebook is een onmisbare tool voor de zelfstandige (en minder zelfstandige) muzikant. Het grootste social network ter wereld stelt je in de gelegenheid om met het grootste gemak in contact te komen met je fans, en maakt het vergroten van je fanbase een simpel karweitje.

Facebook introduceerde al een tijdje geleden een paar opties om je bereik te vergroten door middel van promo campagnes. De ‘like’ is almachtig, en hoe meer likes je hebt des te meer potentiële klanten je kan bereiken. Theoretisch gezien is dit een goede manier om jezelf te promoten, maar in de praktijk werkt dit jammer genoeg wat anders.

Er zijn twee manieren waarop je meer likes kan krijgen. De eerste is om likes te kopen via externe sites (dus niet via Facebook zelf). Deze manier word je sterk afgeraden door Facebook zelf en daar sluit ik me bij aan. Waarom dat zo is daar kom ik zo op terug.

De tweede manier is om Facebook’s reclamecampagne-functie te gebruiken. Via deze functie laat Facebook je een ad-campagne aanmaken die alleen gezien wordt door gebruikers die aan je eisen voldoen. Zo kan je gericht reclame maken voor je optreden, ep-release of tour en zien alleen de mensen waarvan jij weet dat ze interesse hebben in jouw product je campagne.

De eerste optie is zonde van je geld. Websites die likes te koop aanbieden zijn meestal onderdeel van een clickfarm (bedrijven vol mensen die alleen maar bestaan om de paginas die ze betalen te liken). Geen enkele van de likes die je krijgt op deze manier zijn van echte mensen. Geen enkele van de accounts die via deze weg je pagina een like geven zal interactie hebben met jouw pagina.

De tweede optie lijkt al een stuk legitiemer. Je betaalt Facebook om op hun eigen site, naar mensen met interesse die jij hebt uitgekozen, reclame te gaan maken voor je pagina. Wederom: op papier is dit een prachtig concept, maar in de praktijk werkt het niet zo. Omdat de eerder genoemde clickfarms, diezelfde clickfarms die tegen het beleid van Facebook ingaan, namelijk moeten zorgen dat ze niet worden opgemerkt door Facebook. Dit doen ze door ALLE pagina’s die ze kunnen vinden te liken. Op deze manier beginnen hun nep accounts meer op echte accounts te liken (2000 dingen liken is minder vreemd dan een leeg account met maar 1 pagina die geliked is). En hoe vinden ze die pagina’s? Dankzij ad-campagnes die zijn opgezet door Facebook met het geld van de beheerders van de pagina’s.

Mijn advies is dit: geef geen geld uit aan promo campagnes op Facebook, en koop nergens likes. Je pagina zal meer “gebruikers” hebben, maar minder mensen zullen de dingen op je pagina zien. De manier waarop de comments op Facebook werken is als volgt: als je een nieuwe update post laat Facebook dat aan een klein onderdeel van je fans zien. Als mensen je status liken en Facebook ziet dat mensen interesse hebben in waar je over vertelt, dan zal Facebook het laten zien aan meer mensen die je pagina geliked hebben. Als het grootste gedeelte van je fanbase op Facebook bestaat uit lege clickfarm accounts die geen interactie hebben met wat je op je pagina doet, dan zal je status update ook niet terecht komen bij de mensen die oprecht je pagina hebben geliked. Als je zo nodig geld uit wilt geven op Facebook dan is de veiligste optie alleen te betalen om je posts te laten promoten. Op deze manier weet je zeker dat je bericht bij alle mensen die je pagina hebben geliked terecht komt.

Chris Anderson

Chris Anderson is een 23-jarige singer/songwriter en ambient producer uit Spijkenisse die, als hij niet met eigen muziek bezig is, zich stort op zijn nieuwe project; hij maakt een podcast vol relaxte elektronische muziek, waarin ook Rotterdamse artiesten gepromoot worden. Klik hier voor meer info.