Hearing Dogs For Deaf People – Flowers Stuffed With Nitric Oxide

• Flowers Stuffed With Nitric Oxide

• Hearing Dogs For Deaf People
    • Genre: Grunge, garagerock
    • Release-type: CD, digitaal
    • Label: Self-released

Flowers Stuffed With Nitric Oxide is het eerste wapenfeit van de piepjonge Rotterdamse band Hearing Dogs For Deaf People (HD4DP). Vanaf de eerste noot wordt je als het ware aan de hand genomen en rondgeleid in de high energy wereld van HD4DP.

De uit vier heel erg catchy rockende songs bestaande ep transporteert je bij vlagen terug naar de nineties, toen namen als The Pixies, Fountains of Wayne en natuurlijk Nirvana de ether bestierden.

Opener Naive is een lekker in gehoor liggende track waarbij het rauwe stemgeluid van zanger Camiel Rollé goed tot zijn recht komt. Het enige puntje van kritiek is dat bas en drums nog wat strakker hadden gemogen (echter, de ep is alweer een tijdje uit dus ik vermoed dat de band alweer grote groei heeft doorgemaakt sinds deze opnamen).

Met Tree Of Life komt HD4DP aardig in de buurt van de klassieke Nirvana sound op In Utero. Erg sterk vind ik de tweestemmige vocals in het pompende Barbie, een track die weer meer appelleert aan de punk invloeden die ook sterk aanwezig zijn bij dit frisse collectief.

Nitric Oxide wordt op Wikipedia omschreven als een kleurloos gas. HD4DP bewijst met deze eerste ep dat zij zeker niet kleurloos zijn, met hun lekkere mix aan stijlen.

Voor meer informatie bezoek je de Facebookpagina van HD4DP.

Radiostation Operator wil Rotterdam muzikaal verbinden

operator_press_web_MARK_BOLK
In april moet hét nieuwe radiostation van Rotterdam haar intrede maken dus daar wordt hard aan gewerkt. Vrijdag 24 maart houdt Operator een Fundraising Club Night in BAR waar geld opgehaald wordt voor dit nieuwe initiatief. Eline Schellekens interviewde voor ons de vijf bevlogen initiatiefnemers.

We zitten met z’n zessen aan een tafel in een vergaderruimte van het Schieblock. Er gaan allerlei piepjes en belletjes af van de vijf telefoons en laptops die er op tafel liggen, want ze hebben het er maar druk mee. In april moet het nieuwe radiostation van Rotterdam haar intrede maken, en dat is hard werken. Mede-initiatiefnemer Jorn de Vries (37) roept: “Jongens, even centraal!”.

Centraal ja. Want achter het Centraal Station, op het plein van Biergarten, Annabel, het Schieblock en BAR, wordt binnenkort een radiostation gebouwd in een container op de containerconstructie van Biergarten. Nadat vrijdag 7 april het terras van Biergarten geopend is, start op donderdag 20 april de eerste radio-uitzending van Operator.

Dit radiostation gaat O P E R A T O R heten. Jeff van Hoek (30) vertelt waar de naam vandaan komt: “Operator kan verwijzen naar het Latijnse woord (be)werker. In het dagelijks leven is een operator iemand die een apparaat of een installatie bedient. Een computeroperator bijvoorbeeld bedient mainframe-computers met alle randapparatuur. Er zit een bepaald ‘nerd’ gehalte in de naam die goed de lading dekt van dj’s en producers. Het verzamelen, draaien en de non-stop zoektocht naar diepgang. Natuurlijk is de kennis en uitbating van de apparatuur ook aanwezig. De verwijzing naar het bedienen van de muziekscene in Rotterdam via een kanaal is ook een letterlijke betekenis van Operator. De origine van Rotterdam dus.”

De origine van Operator komt voort uit een idee in het hoofd van Osman Bas (27), die een kanaal miste voor onze stad. Hij betrok Jorn en Jeff in zijn idee. Zo merkten de mannen op dat er in Amsterdam bijvoorbeeld Red Light Radio was, maar het Rotterdamse platform voornamelijk uit allerlei losse eilandjes bestond. Jorn vertelt: “Het idee was geboren en zodoende zijn we om ons heen gaan kijken welke partijen konden helpen met het realiseren van een platform. Zo wilde Biergarten wel investeren in ons idee en internetbureau Mangrove een website voor ons bouwen.”

16836592_139032689949503_4575262197409530850_o
Op die website gaat een live video streaming plaatsvinden van wat er op dat moment in het radiostation gebeurt. De artiesten zijn ontzettend divers en worden vrijgelaten in hun keuze op het moment dat ze starten. Zo mogen ze een dj-set van een uur draaien, maar ook een live optreden geven, of juist een uur praten om hun kennis te delen. Om die reden besloten de drie mannen om ook Ofra Beenen (32) en Patrick Marsman (30) toe te voegen aan hun team om meer diversiteit te creëren.

Jorn vertelt: “Naast de muziek willen we ook een deel culture radio gaan doen waarin er gepraat wordt met interessante mensen over design, kunst, architectuur, over documentaire maken, enzovoort.” Ofra voegt daar aan toe: “Er zijn meerdere kunstdisciplines die we willen omarmen, omdat dat een heel groot onderdeel is van Rotterdam. Op die manier kun je het veel breder trekken en kun je een veel groter publiek met elkaar verbinden. Dat is ons doel. We willen samenwerkingen aangaan met festivals, we proberen alles te omarmen en misschien kunnen we artiesten uitnodigen die aanwezig zijn op die festivals. Er gebeurt veel in Rotterdam en we willen dat op allerlei manieren samen laten komen en middels radio is die toegang makkelijker om dat te laten zien en te laten horen.”

Operator opereert vanuit hun eigen smaak, maar doet dit voornamelijk voor de stad. Ofra vervolgt: “We zullen vast mensen uitnodigen die misschien niet in onze eigen playlist staan, maar waarvan we wel kunnen horen dat het bij de doelgroep past, zowel aanstormend als gevestigd talent. Kwaliteit is de rode draad om heel het station heen. We programmeren niet voor ons zelf, maar voor de stad. Om die reden is het tevens niet zo dat we heel plat het Stadhuisplein zullen omarmen.”

Patrick voegt daar aan toe: “Toch is het verschil met andere soortgelijke radiostations niet ontzettend groot. Er zullen misschien raakvlakken zijn, maar het zal perfect naast elkaar kunnen bestaan.” Osman vervolgt: “We zullen elkaar ook niet beconcurreren, we zullen elkaar eerder ondersteunen.”

Osman: “Met radio is het zo dat je niet alleen de kids iets kunt meegeven, maar zeker ook oudere mensen. Het is voor iedereen en dat is tof. Je inspireert.”

Eline Schellekens

Op 24 maart houdt Operator een Fundraising Club Night in BAR en releasen ze een Operator kledinglijn bij sneakerstore Woei. Vanaf donderdag 20 april starten de livestreams via de website.