Golden Caves

cover bring me to the water epBring Me To The Water
cd- / download-ep
progressive rock / atmospheric rock
FREIA Music

Terwijl na punk de progrock besmet werd verklaard, heeft dat gelukkig nooit mensen weerhouden om zich te richten op een meer symfonische en melodieuze invulling van pop en rock. Ook nu nog doen nieuwe progbands van zich spreken, ook in Nederland.

Golden Caves is zo’n jonge band. In 2013 opgericht door vijf studenten van Codarts, het Rotterdams conservatorium, zette de band in 2014 al meteen hun stempel. Eerst werd de tweede plek behaald bij de Sena Grote Prijs van Rotterdam. Even later werd de Band Boost in Dordrecht gewonnen, waardoor een optreden op het Wantijpop Festival in 2015 gegarandeerd werd.

In datzelfde jaar bracht Golden Caves de eerste single uit, My Demons Hunt, dat in een door Christiaan Bruin geremasterde versie ook op deze debuut-ep Bring Me To The Water te vinden is. Het rond een rustig pianothema opgebouwde nummer brengt het latere werk van één van Nederlands beste progrockbands van weleer, Kayak, in herinnering.

In de titeltrack waarmee de ep opent, wordt meteen al één van de troefkaarten van Golden Caves duidelijk: de prachtige stem van Romy Ouwerkerk die hier en daar doet denken aan de klanken van Anneke van Giersbergen, de frontvrouwe van nog zo’n prog(metal)gigant, The Gathering. Het nummer Bring Me To The Water is een sterk staaltje muzikaal drama van de bovenste plank, waar de band haar creativiteit en ook vakkundigheid ten volle tentoonspreidt. Deze nieuwe single excelleert door de sterk afwisselende dynamiek en melodielijnen en het majestueuze slot waar prachtige Kate Bush-achtige koortjes als kleine watervallen gelaagd worden.

De ep bevat naast deze twee singles nog vijf remasters (eveneens door eerder genoemde Christiaan Bruin) van eerdere demo’s uit 2013 die het veelzijdige geluid van Golden Caves etaleren. Met name Hey You, Nature en Exhilaration vallen op door het volwassen eigen geluid van deze toch jonge band.

Golden Caves laat met deze debuut-ep op overtuigende wijze horen dat de meer melodieuze progrock ook anno 2016 nog steeds recht van bestaan heeft. En het zou niet verbazen als binnen niet al te lange tijd Golden Caves gezien wordt als één van Nederlands beste exponenten op dit gebied. Als je met een ep met slechts één echt nieuw nummer en verder wat opgepoetste demoversies al zo’n eigen(zinnig) geluid kunt neerzetten, moet het debuutalbum wel een klapper worden. Iets om naar uit te kijken dus.

Liefhebbers van Steven Wilson, de symfonische kant van Pink Floyd en het eerder genoemde The Gathering kunnen zich in de tussentijd laven aan de muzikale watervallen en sprankelend melodieuze stromen op Bring Me To The Water.

Voor meer info is er een site en je support Golden Caves door hun Facebookpagina te liken!

Rob Veltman

Golden Caves is: vocals: Romy Ouwerkerk | guitar: Alex Ouwehand | keys: Elise Polman | bass: Tim Wensink | drums: Erik Stein

Investeer in Talent: Crowdfunding Hüseyin Badilli succesvol afgerond

huseyin-badilli-voor-de-kunstEnige tijd geleden startte de creatieve singer/songwriter Hüseyin Badilli een crowdfundingstraject voor zijn project The Lucky One. Vandaag ontvingen wij het heugelijke bericht dat het streefbedrag van €10.000,- ruimschoots gehaald is. Vanaf dit moment kan Hüseyin dus opgewekt verder met het realiseren van zijn droom. Proficiat!

Beste  ‘Lucky Ones’,

Graag zou ik jullie uit de grond van mijn hart nogmaals bedanken voor het steunen van The Lucky One en het waarmaken van deze droom. Het is een bijzondere, uitdagende, waardevolle en dankbare reis. Dank je dat je hier van deel uit maakt.

The Lucky One – We make sense together –

Dit album gaat over Hüseyin Badilli, die ook wel Anthony of Pharaoh wordt genoemd. Van oorsprong is hij een jazzzanger en songwriter, maar recentelijk kan ook de titel performance artist aan de lijst van zijn vele talenten worden toegevoegd. Een man die verliefd durfde te worden. ‘The lucky one’, uit de titel van zijn album, riep diepe gevoelens in hem op alhoewel het geluk in hun verhaal geen stand hield. Er restte Hüseyin niets dan zich emotioneel terug te trekken. De frisse, ontluikende gevoelens gaven zijn artisticiteit een nieuwe impuls die hij nu graag met je wil delen.

“Ik heb vele verschillende aspecten van de liefde ervaren en in mijn muziek vormgegeven. Elk liedje staat voor een andere kant van mijzelf, alle verschillende gezichten die ik in mijzelf aantrof, als verliefde man die uiteindelijk verlies leerde aanvaarden.”

Door deze nieuwe creatieve impuls ontstond een verlangen naar een nieuw geluiden een andere manier van componeren, zoals blijkt uit Hüseyins laatste nummers. Hij was verbaasd over de soort muziek die plotseling uit hem stroomde. De liefde en het verlies van zijn ‘lucky one’ hebben hem veranderd, waardoor hij zichzelf opnieuw uit wist te vinden als persoon, muzikant en artiest. Het hele proces opende een ander kanaal in hem, op persoonlijk maar ook op creatief gebied. En The Lucky One? Dat bleek Hüseyin uiteindelijk zelf te zijn.

“Op het moment waarop ik voelde klaar te zijn om mijn innerlijke verandering mee te delen besefte ik dat dit riep om een geheel nieuw concept. Ik begon te experimenteren met nieuwe geluiden en nieuwe componeertechnieken. Ik kon daardoor niet anders dan voor een radicaal andere aanpak kiezen en besloot een frisse nieuwe groep mensen bijeen te brengen; mijn creatieve team.

Ik ben trots de volgende namen, mensen die al aan boord van dit project zijn gestapt en even veel in mij en dit album geloven als ik zelf; gevestigde muzikale professionals die deel uitmaken van de Nederlandse muziek- en kunstwereld. Creatief Producer: Alexander Van Popta | Geluidsingenieur: Budy Mokoginta | Studio/mixing/mastering: Studio Moko Sound | Crowdfunding video en eerste clip: Fanny Hagmeier/Paul Sixta | Fotograaf: Sandra Zegarra Patow “

Hüseyin Badilli

Bekijk het verhaal achter The Lucky One op de site van VoorDeKunst.
Voor up to date informatie over Hüseyin Badilli en de vorderingen van het project kijk je op z’n website of Facebook.