Dee’s Honeytones

dees honeytonesHot Damn
cd-album
vintage rockabilly

Vintage is hip, dat wist je al. Wat je wellicht niet wist, is dat onze mooie stad een levendige swingdance-scene kent. In navolging van Kopenhagen en Riga, richtte een groep dansers hier al een paar jaar geleden Roffa Swing op, dansavonden vol bezoekers die gekleed gaan in jaren ’20 stijl, de energieke, aan jazz verwante stijl lindyhop dansend op ballroom-, ragtime- en rhythm ’n blues-muziek.

Dat dit uiteindelijk zou leiden tot een lokale muzikale vertaling van de vintage-revival, is dus niet zo heel onverwacht. Zeker niet nadat grote namen als bijvoorbeeld Caro Emerald enkele jaren geleden al de weg hiervoor plaveiden.

Half maart was het podium van Rotown dan ook de plek waar het gebeurde in Rotterdam, met een avond vol swingdance en ragtime. Niet geheel toevallig ook de plek waar de Rotterdamse Dee-Ann van den Berg met haar Honeytones de debuutplaat Hot Damn lanceerde.

Dee’s Honeytones is misschien geen band die hoog op de affiches van de landelijke festivals en clubs staat, maar, zoals wel vaker gebeurd bij bands die binnen een bepaalde subcultuur zijn te plaatsen, wel al sinds 2011 aan de weg timmert in binnen- en buitenland. Hot Damn is de bekroning van drie jaar lang spelen op allerhande rockabilly- en rhythm ’n blues-festivals in Nederland, Duitsland en België.




Dee’s Honeytones – Loving Man

En Hot Damn is vintage galore, waarbij je je zo in de ballrooms van New York in de roaring twenties waant. Maar Dee’s Honeytones maakt meer dan een vintage-pastiche. Zo horen we invloeden van rockabilly (Loving Man, Stay Away From Me), rock ’n roll (Cherry Pie, Just a Tease), country (I Need A Man) en blues (I Got My Eye On You).

Minpuntje is dat door de dynamiek en ritmiek die zo kenmerkend is voor deze muziek, de songs soms erg inwisselbaar worden. Daarom had, zeg, tien of elf songs in plaats van vijftien, wellicht een wat behapbaarder album opgeleverd. Desondanks hebben Dee-Ann en haar Honeytones gewoon erg goed naar een breed spectrum van de Amerikaanse muziekhistorie geluisterd, wat een heerlijke vintage-trip voor de liefhebber oplevert.

Rotterdams label KANS brengt nieuwe video van MarryMarv en Maximus uit

maximus en marryHet Rotterdamse label KANS brengt, na Overdose van Elise Dinfena, de video John F Kennedy uit van MarryMarv en Maximus. Voor de track werkten zij samen met ReyMuzik en de track is opgenomen bij Syndrummusic. De video is geschoten door Pirivisuals.

Al eerder maakte KANS geluid met singles als Doe Mee en Gaat Mijn Dood Worden van MarryMarv. Eind 2013 besloot KANS officieel als label naar buiten te treden en sindsdien is er veel gebeurd rondom KANS (Klinkt Als Nieuwe Sneakers): sinds december wordt KANS gesponsord door Gorilli, DJ Salesman bracht zijn SALA JAMZ lll mixtape uit en Elise Dinfena en MarryMarv tekenden bij Empiri Bookings. Nu is het tijd voor de video van de eerste single van de #MARRYMARVENMAXIMUS-tape.

Waar voorheen soulsamples de beats van MarryMarv en Maximus domineerden, zoeken zij nu meer een elektronische sound op, waarin zij bruggen slaan naar trap en grime.




MarryMarv en Maximus – John F Kennedy

Voor meer informatie bezoek je de website van KANS.