De b-kant – De b-kant

  • De b-kant

  • De b-kant
    • Genre: Nederlandstalige indiepop
    • Release-type: EP, digitaal
    • Label: Self-released

Ineens lag daar de titelloze debuut-ep van het bandje De b-kant in mijn schap. Een nieuwe loot aan de Nederpopboom.

De ep start met Ik Kom Eraan en zet gelijk de toon. “Kijk! Dit is nog eens een binnenkomer”, mompel ik in mezelf.

Het doet mij denken aan de cabarock van Neerlands Hoop met mijn held Bram Vermeulen in de gelederen, maar ook aan Spinvis en veel van die protestbandjes uit de begin jaren tachtig.

Toen was Nederland nog verzuild en werd er met de regelmaat van de klok gedemonstreerd. Een band als De b-kant had zeker niet misstaan in die tijd.

Wat niet wil zeggen dat de muziek van dit collectief gedateerd klinkt. Nee, integendeel. Het klinkt dan wel cabaratesk, maar door de aanstekelijke elektronische beat en de herkenbare teksten is De b-kant een band van nu.

De teksten zijn heel organisch en lijken spontaan aan het papier toevertrouwd. Zanger en spil van de band, Bas Bonthuis zingt de teksten zonder opsmuk en enorm lekker vet aangezet, alsof hij wat op z’n lever had.

De elektronische beats vormen de andere meerwaarde van de band. Dit dreunt lekker door de liedjes heen en laat de andere instrumenten in de schaduw staan. Hierdoor klinken de arrangementen verfrissend kil en doet het geheel ‘eighties’ aan. Zeker het nummer Had Ik Maar, heeft zo’n typisch jaren tachtig afgemeten doemdenk-beat. Als de zang dan repeterend “Had ik maar, had ik maar niet” doordendert roept dit beelden op van zo’n 35 jaar geleden

Echter treed halverwege de ep wel een beetje verveling op. Het wordt namelijk wat voorspelbaar waardoor mijn aandacht verslapt. Dit is vooral te wijten aan de eenvormigheid van de composities die ook net iets te veel blijven hangen in de schaduw van de voorbeelden van De b-kant.

Zo klinken de nummers Zee en Veilig wel heel nadrukkelijk als Spinvis. De zang van Bas Bonthuis begint bovendien te veel naar André Manuel toe te schuiven. De frontman van Krang en cabaretier heeft echter iets wat ontbreekt bij Bonthuis. Manuel klinkt authentiek als een Tom Waits uit de Twentse klei. Bij Bonthuis zijn er net te veel maniertjes. Ik zou zeggen laat je voorbeelden los en volg je eigen pad. Dat is spannend en eng, maar kwetsbaarheid brengt vaak het beste naar boven.

Met deze eersteling raakt De b-kant het stempel als Spinvis look-a-like dus nog niet kwijt. Jammer, want de teksten zitten best vernuftig in elkaar en muzikaal is er eigenlijk ook niet zo veel mis. De band zoekt nog naar een eigen gezicht en dit gaat de band zeker vinden. Probeer het eens met meer maatschappijkritische teksten en door de focus op het theater te leggen. Dit geeft nieuw inzicht, wedden? Om te eindigen met de eigen woorden van de band; “Eigenlijk valt het allemaal best mee”.

Volg de band op Facebook en kijk eens op hun site.

New Skool Rules viert vijfjarig jubileum

New Skool Rules 2017
De driedaagse urban muziekconferentie New Skool Rules, met aansluitend een urban festival, komt definitief terug naar Rotterdam. Van 19 t/m 21 mei viert Epitome Entertainment het vijfjarig jubileum op verschillende locaties in Rotterdam.

Tijdens de afgelopen editie trok de conferentie mensen uit 30 verschillende landen en trok het festival meer dan 4000 bezoekers naar o.a. showcases op verschillende plekken in Rotterdam. Natuurlijk zijn er tijdens het festival ook feestjes, jamsessies, audities en allerlei andere interactieve onderdelen waar iedereen welkom is.

New Skool Rules zorgt ervoor dat Rotterdam voor even de wereldwijde hoofdstad is van de ‘movers & shakers’. Tijdens eerdere edities waren onder anderen vertegenwoordigers van Motown, Universal, Warner, Sony, Def Jam, Konvikt, I am Other, Atlantic, E-One en Island aanwezig tijdens de muziekconferentie. Tevens zijn er publishers en Nederlandse en buitenlandse boekingskantoren aanwezig.

Henca Maduro, artistiek leider van Epitome Entertainment: “Vanaf het begin van New Skool Rules hebben wij veel steun gekregen van alle belangrijke spelers in de urban muziekindustrie, die een verandering teweeg brengen bij de bezoekers van New Skool Rules. Bij New Skool Rules zie je de sterren van morgen, zoals Fais (Hey met Afrojack), R. City (Locked away feat. Adam Levine) en Nico & Vinz (Am I Wrong) en ook bijvoorbeeld LMFAO.”

Epitome Entertainment krijgt vanaf 2017 onder andere van Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Rotterdam de kans om New Skool Rules jaarlijks te gaan uitvoeren. Met name het festival en de Nederlandse component van de urban muziekscene wordt uitgebouwd.

Extra informatie
Jouw act aanmelden voor de Showcases kan hier.
Tickets voor de conferentie en het festival koop je hier.
Voor meer informatie en het complete programma kijk je op de site van New Skool Rules