Popunie zoekt een: Stagiair(e) marketing en communicatie

De Popunie is een stichting die actief is in de popsector met de focus op Rotterdam. De Popunie organiseert projecten voor en verleent diensten aan popmuzikanten, popfestivals, podia en de gemeente. Inmiddels vertegenwoordigt de Popunie ruim 2.500 muzikale acts. De bands beoefenen een veelheid aan muziekstijlen: van metal tot reggae en van rock tot dance.

Voor Popunie, maar ook voor het project Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam zijn we op zoek naar een stagiair(e) vanaf september 2018.

De Popunie organiseert vanaf april weer de Sena Performers Grote Prijs van Rotterdam, waarbij de beste acts in de categorieën Bands, Singer/Songwriter, Hiphop en Electronics verkozen worden. De doelstelling van het project is enerzijds de kwaliteit van de Rotterdamse popmuziek in de breedte in kaart te brengen door uit zoveel mogelijk deelnemers het beste van de stad boven water te krijgen. Anderzijds willen we muzikanten ondersteunen bij hun carrière middels optredens in een wedstrijdformule op aansprekende podia, waar ze normaliter niet zo snel geboekt worden. Tevens worden ze in aanraking gebracht met professionals, krijgen ze de nodige media-aandacht (en dus bekendheid) en bezorgen we ze een aantrekkelijk educatief en promotioneel traject.

Werkzaamheden zijn o.a.:

• Het bijhouden van de social media.
• Het creëren en redigeren van online content.
• Het plaatsen van artikelen op de website.

Wij vragen:

• HBO opleiding, liefst 3e of 4e jaars student CMD, Vrijetijdsmanagement, MEM of Communicatie.
• Affiniteit met de culturele sector.
• Zelfstandige, pro-actieve werkhouding.
• Minimaal 24 uur per week beschikbaar, maximaal 32 uur.
• Kennis van Photoshop en WordPress is een pré.
• Aanwezigheid bij de finales van de GPR (21,22 en 23 september 2018).

Wij bieden:

• Werkervaring in marketing, communicatie en de muzieksector.
• Ruimte voor eigen initiatief en creativiteit.
• Een informele en inspirerende werkomgeving.
• Een stagevergoeding.

Ben jij die goede, zelfstandige marketeer met een flexibele werkhouding die we zoeken? Neem contact op met Martin Scheijgrond via martin@popunie.nl

NoizBoiz – Techniek

  • Techniek

  • NoizBoiz
    • Genre: Grime
    • Release-type: album, digitaal
    • Label: Cloud 9 Music

Zeg de woorden grime en Nederland in één zin en je denkt aan één ding; NoizBoiz. De Rotterdamse groep bestaande uit rapper XL, producer Mucky en hypeman Don de Baron was jarenlang de enige act die het Londense genre in het Nederlands bracht, maar daar is de afgelopen jaren verandering in gekomen; door de opkomst van hedendaagse grootheden als Skepta en Stormzy flirtten de laatste jaren veel artiesten van eigen boden met invloeden uit grime, zowel muzikaal als tekstueel. Nu zijn de orignators terug met Techniek, hun eerste album sinds Oase uit 2014.

En meteen in de eerste track slaat XL de spijker op z’n kop: “Geen grap, dit is serieus / Nederlandse grime’s eerste keus / real deal, geen free trial / heb m’n idolen op speed dial!” Met die vier korte zinnen vat de Rotterdammer eigenlijk prima samen wat hij de afgelopen jaren heeft meegemaakt. Hij hookte regelmatig op met grote grime mc’s uit Engeland voor optredens, radioshows of gewoon om te chillen. De uitvinders en grote beoefenaars van het genre vonden het fascinerend dat er op een kwalitatief niveau grime werd gemaakt op een andere plek, en dan helemaal in een andere taal.

Dat resulteert op Techniek in een opvallende featuring; die van grime-pionier Wiley. Op Fris recycled de groep de beat die eerder werd gebruikt voor de titeltrack van het laatste album van de Eski-rapper. Waar veel grime-rappers zich jarenlang waagden aan pop, bassline en andere genres, is het de laatste jaren langzaam terug gegaan naar de oorsprong. De oude rotten spitten hun bars over kille Eskibeats of over meer door Amerikaanse hiphop beïnvloede instrumentals. De track met Wiley is een voorbeeld van eerstgenoemde, maar ook de meer trappy kant wordt opgezocht (Doorgaan, met featurings van DMC en Zack Ink) en er zijn zelfs traditionele hiphopbeats te horen (bijvoorbeeld op Rap Interlude 2, met Feis). Daarvoor kreeg de groep respectievelijk hulp van Jack $hirak en Hayzee, niet de minste producers.

Het lekkerst klinkt de duidelijke articulatie van XL op nummers die muzikaal dicht bij hun roots in de grime liggen. Een spervuur aan woorden wordt geopend in 0:10 In Londen, waarin geen refrein te horen is maar wel een onafgebroken couplet waarin de rapper blijft variëren in onderwerpen en voornamelijk flow. De rust en souplesse, zijn woordkeuze en de uitmuntende producties van Mucky zijn de sterkste punten van het album. De featurings -veel Rotterdammers maar ook bijvoorbeeld Nebulon-kompanen als Zwart Licht, Desmond Read en Skinto- staan volledig in dienst van de NoizBoiz-techniek.

“We hebben bij dit album besloten terug te gaan naar de basis en geen aandacht proberen te trekken met trucjes, trends of wat dan ook”, zei Mucky al in een interview met Hiphop In Je Smoel. Wat hij omschrijft is dan ook hoorbaar op Techniek. Waar ze in de UK steeds vaker richting het hiphoprandje gaan en er zelfs overheen gaan, houdt NoizBoiz het bij pure grime. Het is heerlijk om de nieuwe generatie grime-mc’s aan het werk te zien, maar tegelijkertijd is er ook sprake van een (her-)ontdekking van de oude, grauwe, compromisloze en soms industriële muziek waarmee het genre ooit begon. En waar kun je dan het beste aankloppen? Juist, bij de NoizBoiz uit Roffa.